Oja dat klopt, daar staat alles wel in eigenlijk. :wink: En inderdaad goed oppassen dat het niet op je tapijt komt, die lucht blijft wel hangen..
Boel daarna ook goed uit stofzuigen en de ramen natuurlijk ook even schoonmaken, het is zo vet als wat natuurlijk!
Nou, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en vieze vette vingers gemaakt:
Met de how to van Wim in het heuf begonnen met het schopbord weg te halen:
wat zitten er k*tschroefjes ver onderin bij het instructieboekjeopbergvakje... :evil: dat begon irritant.
Verder makkelijk alles weg kunnen halen, ook met een luchtverbindingskoker die niet op het lijstje stond :)
Koelvloeistof afgetapt en wat vuilniszakken klaargelegd.
Een golf koelvloeistof kwam idd nog vrij bij het losschroeven vd radiateur, t was wel lekker warm :mrgreen:
En er lag meer dan twee handen aan oud bladgruis in dat ik heb verwijderd!
De nieuwe radiateur erin was lastig, er waren wat meer beschermstroken dan op de originele.
En toen ik de radiateur vastschroefde aan de aluminiumbuizen met nieuwe O-ringetjes raakte ik in twijfel: zie foto; moeten die pieletjes niet in gleufjes vallen of is het zo goed tegen elkaar geklemd?
Koelvloeistof weer bijgevuld en geen lekkage, de kachel weer aangezet met draaiende motor....so far so good!
Morgen een stukje rijden met de warme kachel aan en kijken offie het houdt... :P
En alles is vet!! Gedver, ik kon nauwelijks kracht zetten, want alles glibberde door de vingers hene... :mrgreen:
Nou Wes, ik heb te vroeg gejuicht! De temperatuur stijgt snel tot ruim boven de 90 graden!
En ik voel geen warme lucht in de auto :shock:
Als ik naar koelvloeistof kijk gaat het meteen hevig te keer....
Ik ben gestrand in Afoort, 5 minuten op weg, k ga de WW maar bellen.
Het lijkt wel of de KVS niet circuleert...het heeft ongetwijfeld met mijn kluskunde te maken :roll:
Oei :shock: Hij is toch niet lang in het rode gebleven? zat er niet iets van een plug in de kachelradiateur zodat deze niet vies zou worden, in de verpakking?
Nee, niet in het rood geweest, ben snel gestopt toen ik die wijzert zag erecteren.
WW is er, slangen doorverbonden en ik kan rijden. Ik kijk thuis wel weer qua dop indd gvd!!!
Het zou toch wel heel dom zijn :oops:
Er leek overigens wel doorgang, de WW spoot wat water door ingang heen en dat kwam terug...
Misschien was het doordat ik niet goed ontlucht had :wtf: :silent:
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: Beslagen ramen
Lucht kan heel goed de oorzaak zijn van veel te warm worden.
Thuis weer netjes monteren (je weet hoe het moet nu, dus het gaat 2x zo snel :) ) en rustig stationair laten draaien en systeem ontluchten c.q. bijvullen met KVS.
Overigens is een truc als je dreigt te stranden door te hoge temperatuur om je dop van je KVS-vat eraf te halen: daalt de druk en dus ook de temperatuur (volgens de wet van Boyle).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kleine kanttekening die iedereen waarschijnlijk wel weet: wees voorzichtig met opdraaien van de dop met warme motor. Bij plotseling losdraaien gaat de kvs koken en zal met kracht uit de opening spuiten met grote kans op brandwonden!
Ga dan maar idd uit van lucht. Heb mijn thermostaat vervangen en bij draaien schoot de temp ook ff naar 100.. Niet aan gedacht. Ff in slangen knijpen kan ook helpen en zoals marc zegt. Het is een groot systeem, bij mij kwam er na een dag een melding, toen was die pas compleet ontlucht :lol: flesje kvs mee voor de zekerheid! Verder netjes gewerkt hoor!
Dop net uit de vergrendeling draaien is al voldoende. Zo kan het systeem ademen :wink:
Lucht stijgt altijd (langzaam) naar het hoogste punt dus dat moet je hebben of creeren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Toen ik mijn thermostaat vervangen had ben ik zeker een half uur bezig geweest met ontluchten, met de auto stationair draaiend.
Toen had ik er in ieder geval genoeg lucht uit om geen foutmeldingen meer te hebben. Evengoed kon ik er twee weken later nog bijna een liter extra KVS bij gieten.
Point being: vullen/ontluchten van het systeem gaat niet heel makkelijk of snel. Vooral niet als je niet zo'n 'vulfles' hebt. Dus daar zou het heel goed aan kunnen liggen. Ik wwet natuurlijk niet hoe lang je er mee bezig bent geweest.
EDIT: kan me ook herinneren dat ik flink slangen heb moeten melken voordat er Überhaupt KVS uit het bovenste ontluchtingspunt kwam.
Niet heel lang, het was mijn eerste keer, dus ik denk: rustig vullen met wat eruit kwam er weer in te gooien.....dat zoude genoeg moeten zijn...NOT!
De WW kneep ook in de slangen, begon al over waterpompdefect te mompelen maar dat wilde ik niet hebben natuurlijk. Het bleek dus lucht.
Kan ik nu weer gewoon de kachelradiateur aansluiten en opnieuw het circus voorzichtig starten ?
Daar zit nu de lucht natuurlijk...
Oh sjips, sjeem on mie. KVS vullen en ontluchten ben ik vergeten te vertellen. :oops: Dat heb ik zo vaak gedaan dat ik er niet eens aan dacht om het te vertellen.
Er is een officiële methode en dat komt er kort op neer dat je wacht tot de koelfan(s) aanslaat/n. Met een open motorkap duurt dat heel erg lang, zeker met de huidige temperaturen. Die vind ik dus niks.
Zelf vul ik altijd tot aan de rand van het vaatje met de ontluchtingsschroef bovenop de kachelslang open tot er vloeistof uit komt, dan dicht doen. (Het thermostaathuis van de TCT is zelfontluchtend dus daar doe ik niets aan.) Starten en steeds bijvullen tot het niveau vanzelf stijgt: de lucht in het systeem zet uit. Dop er op anders wordt het een vette bende. Linksonder in de radiateur, bij het ABS-blok, blijft een grote luchtzak hangen (het wordt daar bijna niet warm). Door een stukje te rijden krijg je heel snel de meeste lucht uit het systeem. Motor af laten koelen en dan kan er makkelijk nog een liter KVS bij zoals Roger zegt. En na een paar weken nog een keer bijvullen.
Nog een opmerking ter geruststelling. De route via de kachelradiateur is een by-pass. Het maakt dus voor de motorkoeling niet uit of daar vloeistof doorheen stroomt.
Bij mij zit geen ontluchtingskraantje bij de kachel.....dat viel de WW ook al op. Heeft de vorige eigenaar blijkbaar weggebeund... :?
Ik heb dus alleen het kraantje bovenop de grote radiateur.
Maar ik denk dat het wel gaat lukken zo. KVS eerst inslaan, de WW vulde met water :?
Had het nou gevroren vannacht? :roll:
Nou, ksnap er niks van, de radiateur wordt warm, de aanvoerende slang naar de kachel wordt warm, de afvoerende blijft koud....en er komt geen warme lucht in de auto...en de temp loopt weer op
Diagnose: nieuwe kachel is toch verstopt?
Ik heb um er helemaal weer uitgehad en geen dop of gevonden (heel stom niet doorgespoeld om te kijken office niet verstopt was maar de WW had er ook al water door geblazen...)
waarom loopt het nou niet rrooohoond?
ik knijp in alle slangen maar het gelung nie...
ik heb de aan- en afvoer slangen niet gewisseld toch?? Nee dat kan niet, ze gaan er maar op een manier makkelijk op
Ik kom er wel erg laat mee maar waarschijnlijk zit je probleem hier
Op de slang voor het schutboord zit (althans bij mij) een ventieldopje, het zelfde als op een auto ventiel.
Dit er afdraaien tot dat de koelvloeistof er uit spuit, pas op het woord een flinke straal en het is heet.
Die kachel radiateur heb ik al twee keer vervangen, bij de tweede eerst als nood het aluminium pijpje welke lekte afgeknepen door eerst wat kit in het uiteinde te spuiten en dan maar plat knijpen, alleen als het gaat vriezen heb je maar de helft van je verwarmings lucht.
Heb begrepen dat je ontluchting op de kachelslangen ontbreekt .
Ik zou dan de afvoerslang losmaken en voorzichtig de boel via deze slang ontluchten.
Kun je meteen zien of `ie wel doorstroomt door in de aanvoerslang te knijpen .
Geklooi natuurlijk , maar je moet toch wat .
Succes Tak!
Dank voor de adviezen, morgen weer ff kijken. Idd geen kraantje daar.
Ik ben in Amersfoort, anders was ik wel bij je langs geweest Wes :?
Maar ik kan hier wel weer mee uit de voeten
3X mooi. 8)
Heel goed! 8) wil je nog een beschrijving van alle stappen? :D
Die heeft Wim al gemaakt, kijk maar wat berichtjes terug....als je nog een aanvulling cq tussenstap hebt houtik me aanbevolen.
Oja dat klopt, daar staat alles wel in eigenlijk. :wink: En inderdaad goed oppassen dat het niet op je tapijt komt, die lucht blijft wel hangen..
Boel daarna ook goed uit stofzuigen en de ramen natuurlijk ook even schoonmaken, het is zo vet als wat natuurlijk!
Nou, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en vieze vette vingers gemaakt:
Met de how to van Wim in het heuf begonnen met het schopbord weg te halen:
wat zitten er k*tschroefjes ver onderin bij het instructieboekjeopbergvakje... :evil: dat begon irritant.
Verder makkelijk alles weg kunnen halen, ook met een luchtverbindingskoker die niet op het lijstje stond :)
Koelvloeistof afgetapt en wat vuilniszakken klaargelegd.
Een golf koelvloeistof kwam idd nog vrij bij het losschroeven vd radiateur, t was wel lekker warm :mrgreen:
En er lag meer dan twee handen aan oud bladgruis in dat ik heb verwijderd!
De nieuwe radiateur erin was lastig, er waren wat meer beschermstroken dan op de originele.
En toen ik de radiateur vastschroefde aan de aluminiumbuizen met nieuwe O-ringetjes raakte ik in twijfel: zie foto; moeten die pieletjes niet in gleufjes vallen of is het zo goed tegen elkaar geklemd?
Koelvloeistof weer bijgevuld en geen lekkage, de kachel weer aangezet met draaiende motor....so far so good!
Morgen een stukje rijden met de warme kachel aan en kijken offie het houdt... :P
En alles is vet!! Gedver, ik kon nauwelijks kracht zetten, want alles glibberde door de vingers hene... :mrgreen:
:clap: Heel goed gedaan jw ik is trots op u.
Nou Wes, ik heb te vroeg gejuicht! De temperatuur stijgt snel tot ruim boven de 90 graden!
En ik voel geen warme lucht in de auto :shock:
Als ik naar koelvloeistof kijk gaat het meteen hevig te keer....
Ik ben gestrand in Afoort, 5 minuten op weg, k ga de WW maar bellen.
Het lijkt wel of de KVS niet circuleert...het heeft ongetwijfeld met mijn kluskunde te maken :roll:
Oei :shock: Hij is toch niet lang in het rode gebleven? zat er niet iets van een plug in de kachelradiateur zodat deze niet vies zou worden, in de verpakking?
Nee, niet in het rood geweest, ben snel gestopt toen ik die wijzert zag erecteren.
WW is er, slangen doorverbonden en ik kan rijden. Ik kijk thuis wel weer qua dop indd gvd!!!
Het zou toch wel heel dom zijn :oops:
Er leek overigens wel doorgang, de WW spoot wat water door ingang heen en dat kwam terug...
Misschien was het doordat ik niet goed ontlucht had :wtf: :silent:
Lucht kan heel goed de oorzaak zijn van veel te warm worden.
Thuis weer netjes monteren (je weet hoe het moet nu, dus het gaat 2x zo snel :) ) en rustig stationair laten draaien en systeem ontluchten c.q. bijvullen met KVS.
Overigens is een truc als je dreigt te stranden door te hoge temperatuur om je dop van je KVS-vat eraf te halen: daalt de druk en dus ook de temperatuur (volgens de wet van Boyle).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kleine kanttekening die iedereen waarschijnlijk wel weet: wees voorzichtig met opdraaien van de dop met warme motor. Bij plotseling losdraaien gaat de kvs koken en zal met kracht uit de opening spuiten met grote kans op brandwonden!
Ga dan maar idd uit van lucht. Heb mijn thermostaat vervangen en bij draaien schoot de temp ook ff naar 100.. Niet aan gedacht. Ff in slangen knijpen kan ook helpen en zoals marc zegt. Het is een groot systeem, bij mij kwam er na een dag een melding, toen was die pas compleet ontlucht :lol: flesje kvs mee voor de zekerheid! Verder netjes gewerkt hoor!
Dop net uit de vergrendeling draaien is al voldoende. Zo kan het systeem ademen :wink:
Lucht stijgt altijd (langzaam) naar het hoogste punt dus dat moet je hebben of creeren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Toen ik mijn thermostaat vervangen had ben ik zeker een half uur bezig geweest met ontluchten, met de auto stationair draaiend.
Toen had ik er in ieder geval genoeg lucht uit om geen foutmeldingen meer te hebben. Evengoed kon ik er twee weken later nog bijna een liter extra KVS bij gieten.
Point being: vullen/ontluchten van het systeem gaat niet heel makkelijk of snel. Vooral niet als je niet zo'n 'vulfles' hebt. Dus daar zou het heel goed aan kunnen liggen. Ik wwet natuurlijk niet hoe lang je er mee bezig bent geweest.
EDIT: kan me ook herinneren dat ik flink slangen heb moeten melken voordat er Überhaupt KVS uit het bovenste ontluchtingspunt kwam.
Niet heel lang, het was mijn eerste keer, dus ik denk: rustig vullen met wat eruit kwam er weer in te gooien.....dat zoude genoeg moeten zijn...NOT!
De WW kneep ook in de slangen, begon al over waterpompdefect te mompelen maar dat wilde ik niet hebben natuurlijk. Het bleek dus lucht.
Kan ik nu weer gewoon de kachelradiateur aansluiten en opnieuw het circus voorzichtig starten ?
Daar zit nu de lucht natuurlijk...
Dat zou ik doen Takkie.
Oh sjips, sjeem on mie. KVS vullen en ontluchten ben ik vergeten te vertellen. :oops: Dat heb ik zo vaak gedaan dat ik er niet eens aan dacht om het te vertellen.
Er is een officiële methode en dat komt er kort op neer dat je wacht tot de koelfan(s) aanslaat/n. Met een open motorkap duurt dat heel erg lang, zeker met de huidige temperaturen. Die vind ik dus niks.
Zelf vul ik altijd tot aan de rand van het vaatje met de ontluchtingsschroef bovenop de kachelslang open tot er vloeistof uit komt, dan dicht doen. (Het thermostaathuis van de TCT is zelfontluchtend dus daar doe ik niets aan.) Starten en steeds bijvullen tot het niveau vanzelf stijgt: de lucht in het systeem zet uit. Dop er op anders wordt het een vette bende. Linksonder in de radiateur, bij het ABS-blok, blijft een grote luchtzak hangen (het wordt daar bijna niet warm). Door een stukje te rijden krijg je heel snel de meeste lucht uit het systeem. Motor af laten koelen en dan kan er makkelijk nog een liter KVS bij zoals Roger zegt. En na een paar weken nog een keer bijvullen.
Nog een opmerking ter geruststelling. De route via de kachelradiateur is een by-pass. Het maakt dus voor de motorkoeling niet uit of daar vloeistof doorheen stroomt.
Bij mij zit geen ontluchtingskraantje bij de kachel.....dat viel de WW ook al op. Heeft de vorige eigenaar blijkbaar weggebeund... :?
Ik heb dus alleen het kraantje bovenop de grote radiateur.
Maar ik denk dat het wel gaat lukken zo. KVS eerst inslaan, de WW vulde met water :?
Had het nou gevroren vannacht? :roll:
Nou, ksnap er niks van, de radiateur wordt warm, de aanvoerende slang naar de kachel wordt warm, de afvoerende blijft koud....en er komt geen warme lucht in de auto...en de temp loopt weer op
Diagnose: nieuwe kachel is toch verstopt?
Ik heb um er helemaal weer uitgehad en geen dop of gevonden (heel stom niet doorgespoeld om te kijken office niet verstopt was maar de WW had er ook al water door geblazen...)
waarom loopt het nou niet rrooohoond?
ik knijp in alle slangen maar het gelung nie...
ik heb de aan- en afvoer slangen niet gewisseld toch?? Nee dat kan niet, ze gaan er maar op een manier makkelijk op
punthoofd Takkie
Toch de waterpomp die niet lekker werkt?
Nou die heeft het afgelopen week prima gedaan, toen de slangen waren doorverbonden.... (gelukkig maar)
Ik kom er wel erg laat mee maar waarschijnlijk zit je probleem hier
Op de slang voor het schutboord zit (althans bij mij) een ventieldopje, het zelfde als op een auto ventiel.
Dit er afdraaien tot dat de koelvloeistof er uit spuit, pas op het woord een flinke straal en het is heet.
Die kachel radiateur heb ik al twee keer vervangen, bij de tweede eerst als nood het aluminium pijpje welke lekte afgeknepen door eerst wat kit in het uiteinde te spuiten en dan maar plat knijpen, alleen als het gaat vriezen heb je maar de helft van je verwarmings lucht.
De kachel-radiateur wordt wel warm? Dan zou er een klep klem kunnen zitten die de koude en warme lucht mengt!?
Zo niet , dan de boel toch nog eens goed ontluchten.
Heb begrepen dat je ontluchting op de kachelslangen ontbreekt .
Ik zou dan de afvoerslang losmaken en voorzichtig de boel via deze slang ontluchten.
Kun je meteen zien of `ie wel doorstroomt door in de aanvoerslang te knijpen .
Geklooi natuurlijk , maar je moet toch wat .
Succes Tak!
Dank voor de adviezen, morgen weer ff kijken. Idd geen kraantje daar.
Ik ben in Amersfoort, anders was ik wel bij je langs geweest Wes :?
Maar ik kan hier wel weer mee uit de voeten
Het is gelukt, ik heb het rond, ik heb weer een warme oto!
Achteraf een leuke klus geweest :P
Heb je nu nog wat speciaals moeten doen of was het een kwestie van goed ontluchten?
Dat laatste, gerommeld met de slangen na wat ik boven las en in ene kwam het er goed doorheen, ontluchten dus
Moet nog wel een flessie kopen.....
Tak for President! :clap: :zwaai:
Pagina's