Ach automaat en die km stand hebbik al dus dat is niet het probleem. De turbo van mijn pa heeft er ook al tegen de 320 opzitten ( wel schakel )
Het blijft een kwestie van heeeeel goed kijken ( met mijn broer uiteraard )
Als al het onderhoud netjes is gebeurd zou het moeten kunnen.
Diesel is erg fijn en soepel maar het bespaart mij nogal als ik op gas ga rijden heb ik berekend.
Break is greauter en gas goedkeauper, dus dat zou win win zijn.
Nadelen zijn er uiteraard ook te over maar mijn ook al lijkt het minimale winst op geld vlak is momenteel urgenter.
Zx op gas kan altijd nog.
Ja ik zeg kijken doet geen zeer toch?
minimalistische geldwinst zou dan niet direct in onvoorzien onderhoud moeten komen te vervallen...
Het is toch dat je nu weet wat voor vleesch je in den kuip hebt, met een nieuwe maitresse weet je nooit wat voor nukken zij heeft...
Nee daarom is zeer kritisch gaan kijken erg belangrijk. Het moet geen idiote stap naar beneden worden. Bij elke twijfel blijf ik lekker kachelen in mijn dieseltje
Heel verstandig :wink: , XM`s worden ook maar ouder en hebben meer aandacht nodig.
Vooral als ze in de verkoop gaan is er vaak veel achterstallig onderhoud te doen en begin je vaak van voor af aan :(
Exact wat mij met mijn huidige ook is overkomen... Ik dacht ik stap es niet geodkoop in want dan zal het beter zijn... NEEN dat was niet zo.
Maar ik weet nu idd dat bij mijn huidige zowat alles is los geweest en is vervangen.
Die Belgische dame ziet er wel mooi uit, maar natuurlijk moet je altijd gaan kijken voordat je e.e.a. goed kan inschatten.
Mijn dame kostte vrij weinig, maar daar is dan ook wat achterstallig onderhoud aan te doen. Ik denk dat dat bij vrijwel alle XM's nu wel het geval is. Ze worden in meer of mindere mate 'afgereden' door de hudige eigenaar en dan verkocht. Eeen liefhebber knapt haar netjes op en rijdt er zo lang mogelijk mee door, een 'gewone' persoon rijdt haar helemaal de grond in, en vervolgens is het een sloopauto.
Ik durf te stellen dat er momenteel weinig XM's zijn zonder achterstallig onderhoud, in perfecte of semi-perfecte staat, waar je zó flink kilometers mee kan maken. Voor welke prijs dan ook.
Het nadeel van overstappen naar een andere XM is dan ook dan je alle bekende mankementen inruit voor een heel onbekend scala aan mogelijke problemen. De vraag is of je die gok wil nemen.
Als je met (diverse) terzake kundige mensen gaat kijken kan je al een hoop ellende voorkomen, natuurlijk.
CDPF, ik kan me helemaal vinden in je argumentatie.
Als ik naar mij persoonlijk kijk, zou ik het liefst een rode XM hebben gehad met automaat. Het lot heeft anders bepaald. La Soixante heeft best wel gebreken, maar de lijst is te overzien; ook financieel. En straks staat er een auto die ik ken en waarvan ik weet waar ik aan toe ben. Ik merk bij mezelf dat dat argument intussen wel een behoorlijk grote drempel is om naar een andere XM te kijken.
Ook eens met CDPF. Ik kocht vorig jaar een XM, niet overdreven duur, niet het koopje van de week. Kreeg een uitgebreide onderhoudshistorie mee en dacht: goed onderhouden, dus in elk geval het eerste jaar redelijk schadevrij door te komen. De lijst van reparaties van de afgelopen 4 maanden bewijst het tegendeel. Ik vind het de auto absoluut waard, maar prijs en onderhoudshistorie zeggen zeker niet alles.
Whoehoei, ik ben dus een van de weinige gelukkigen die een vrijwel probleemloos vrouwtje heeft gekocht?
Ik kocht haar van een ex bestuurslid van deze fijne club, voor 3.500 met de daarbij horende rekeningen vanaf de daarvoor eerste eigenaar. al te saam goed voor bijn a 10.000 euro :shock: dit was incl uit en inbouwen van de V-bak :roll: .
Mijn eigen probleempjes waren luttel eigenlijk.
Ik heb de sporing bij moeten laten stellen, de binnenwangen voor waren bijna kaal terwijl buitenop de haren nog op het rubber stonden.
De ruitensproeiers zijn vervangen....
Het verloopstukje vanaf de V bak naar diravi en snelheidsmeter is vervangen.
Nu ook een nieuwe accu met andere redenen.
Zal tijdens de genoemde minimeeting wanneer die plaatsvind mijn paperassen eens meenemen voor de liefhebber. :P
Ben het ook eens hoor, ik heb nu 2 keer mazzel gehad en 2 keer behoorlijk niet. Laatste keer vooral omdat ik bij de verkeerde garage terecht kwam.. Een simpel probleem werd erg uitgebreid aangepakt. Was uiteindelijk het dieselopvoerpompje wat ik al meteen gezegd had maar ja ze gingen toch mooi de verstuivers 'even' testen. daarna kon ik de auto ophalen en bleek toen de waterpomp kapot waardoor ik nogmaals met hun facturering in aanraking mocht komen... MAAAAR nu is de dame op wat druppels uit de hd pomp na wel in heel kenbare staat.
Die turbo zal het sowieso niet worden want dat scheelt me te weinig in directe kosten, zelfs als dat enkel wb en brandstof is.
Ik moet zeggen dat ik ook erg veel geluk heb gehad met de 24v. De vorige eigenaar, ook een (inmiddels ex?) XM club lid had die XM toen gekocht met een lekkend achterste uitlaatspruitstuk en lekkend flexibel deel. Voor het spruitstuk ging de motor met bak eruit en de koppelingsset werd gelijk vervangen. Ook andere onderdelen meegenomen zoals bougiekabels, rotor+verdeler, de multiriem met spanrol en de HD-pomp v snaar.
Zelf heb ik de hoogteregelaars vervangen door nieuwe omdat ik een probleem had met de vering wat achteraf in de relais zat voor de elektroklep aansturing. Ook alle 8 bollen vervangen door nieuwe, airco laten vullen. Verder 2 nieuwe Michelin Energy Saver gekocht, want 2 oude energy`s waren keihard :shock: geworden.
Zelf de diravi afgesteld na uitlijning en nog enkele kleine dingen.
Met de voorgaande XM V6 12v had ik minder geluk :( , dat was een typisch geval van achterstallig onderhoud en ermee door blijven kachelen. Deels door de vorige eigenaar en deels door de beun garages :roll: waar hij die XM in onderhoud had.
JP,
De tijd zal het leren. Tussen ( ) Heb de auto gekocht voor € 3500,00 (naar mijn bescheiden mening, niet overdreven duur!!!) en nog geen extra uitgaven gehad :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Vraagprijs was € 3995,00 :wink: En ik zal wel moeten, want ik ben toch zo'n leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek op XM gebied. En ik maak er graag gebruik van. :wink:
Inderdaad leuk om iedereens mening hierover te lezen. En Benny, ik denk dat jij voor dat geld geen betere XM had kunnen kopen, serieus.
Zelf word ik net gebeld door een vriend die aangestoken is (door mij :twisted: ) met het verlangen een XM te bezitten.
Hij gaat morgen kijken bij een XM die hij op internet heeft gezien; wat ik ervan vond?
Zag er heel mooi uit, ik heb hem verteld waar hij op moet letten, en hem op de aankooptips van dit forum gewezen.
Hopelijk komt hij binnenkort ook regelmatig op dit forum, met bijpassende signature die zijn XM beschrijft :)
Vraagprijs was € 3995,00 :wink: En ik zal wel moeten, want ik ben toch zo'n leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek op XM gebied. En ik maak er graag gebruik van. :wink:
Ik hoop van harte voor je dat dat zo blijft: dat niet hoeven te sleutelen. Maar mocht dat ogenblik aanbreken, dan kun je op ons rekenen. En al doende leer je. En geloof me, ook ik begon voorzichtig en met twijfels. Maar als het lukt, wordt het leuk. Een tweede voordeel is dat het flink in de portemonnee scheelt ;-) En je doet weer kennis op die je met anderen kunt delen; dat is ook erg leuk :D
Leuk deze verhalen! Mijn noir verni is ook zo'n mooie XM. Hij is natuurlijk wel van de allereerste serie en dus nog risicovoller. Maar heb goede beoordelingen gehad van 2 specialisten. Dat is ook een reden om door te gaan. Ben toch stiekum wel een perfectionist, indien zin dat ik graag in een technisch up=to=date voituur rijdt.
Ach automaat en die km stand hebbik al dus dat is niet het probleem. De turbo van mijn pa heeft er ook al tegen de 320 opzitten ( wel schakel )
Het blijft een kwestie van heeeeel goed kijken ( met mijn broer uiteraard )
Als al het onderhoud netjes is gebeurd zou het moeten kunnen.
Diesel is erg fijn en soepel maar het bespaart mij nogal als ik op gas ga rijden heb ik berekend.
Hij zegt wel leuk rijdbare parkeerschade, maar zonder je knipper krijg je toch echt bekeuringen...
is stadslicht ;-) knipper zit onder de bumpert en die zit er nog.
Ik weet het niet Bart, wat schiet je er mee op?
Break + gas?.........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
We kunnen altijd even gaan vleeskeuren toch?
2 zee containers dan maar? :lol: Maar je hebt gelijk hoor, je moet gewoon gaan kijken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Break is greauter en gas goedkeauper, dus dat zou win win zijn.
Nadelen zijn er uiteraard ook te over maar mijn ook al lijkt het minimale winst op geld vlak is momenteel urgenter.
Zx op gas kan altijd nog.
Ja ik zeg kijken doet geen zeer toch?
en anders deze? http://autos.tweedehands.net/citroeen/citroeen-xm-2-0-turbo-c-t-vsx.html
minimalistische geldwinst zou dan niet direct in onvoorzien onderhoud moeten komen te vervallen...
Het is toch dat je nu weet wat voor vleesch je in den kuip hebt, met een nieuwe maitresse weet je nooit wat voor nukken zij heeft...
Nee daarom is zeer kritisch gaan kijken erg belangrijk. Het moet geen idiote stap naar beneden worden. Bij elke twijfel blijf ik lekker kachelen in mijn dieseltje
Heel verstandig :wink: , XM`s worden ook maar ouder en hebben meer aandacht nodig.
Vooral als ze in de verkoop gaan is er vaak veel achterstallig onderhoud te doen en begin je vaak van voor af aan :(
Exact wat mij met mijn huidige ook is overkomen... Ik dacht ik stap es niet geodkoop in want dan zal het beter zijn... NEEN dat was niet zo.
Maar ik weet nu idd dat bij mijn huidige zowat alles is los geweest en is vervangen.
Tsjeemig ja ik moet nodig een paar weken bijslapen...
<bij wie dan? Nou, die Hege Bokko ziet er wel goed uit...>
Die Belgische dame ziet er wel mooi uit, maar natuurlijk moet je altijd gaan kijken voordat je e.e.a. goed kan inschatten.
Mijn dame kostte vrij weinig, maar daar is dan ook wat achterstallig onderhoud aan te doen. Ik denk dat dat bij vrijwel alle XM's nu wel het geval is. Ze worden in meer of mindere mate 'afgereden' door de hudige eigenaar en dan verkocht. Eeen liefhebber knapt haar netjes op en rijdt er zo lang mogelijk mee door, een 'gewone' persoon rijdt haar helemaal de grond in, en vervolgens is het een sloopauto.
Ik durf te stellen dat er momenteel weinig XM's zijn zonder achterstallig onderhoud, in perfecte of semi-perfecte staat, waar je zó flink kilometers mee kan maken. Voor welke prijs dan ook.
Het nadeel van overstappen naar een andere XM is dan ook dan je alle bekende mankementen inruit voor een heel onbekend scala aan mogelijke problemen. De vraag is of je die gok wil nemen.
Als je met (diverse) terzake kundige mensen gaat kijken kan je al een hoop ellende voorkomen, natuurlijk.
CDPF, ik kan me helemaal vinden in je argumentatie.
Als ik naar mij persoonlijk kijk, zou ik het liefst een rode XM hebben gehad met automaat. Het lot heeft anders bepaald. La Soixante heeft best wel gebreken, maar de lijst is te overzien; ook financieel. En straks staat er een auto die ik ken en waarvan ik weet waar ik aan toe ben. Ik merk bij mezelf dat dat argument intussen wel een behoorlijk grote drempel is om naar een andere XM te kijken.
Ook eens met CDPF. Ik kocht vorig jaar een XM, niet overdreven duur, niet het koopje van de week. Kreeg een uitgebreide onderhoudshistorie mee en dacht: goed onderhouden, dus in elk geval het eerste jaar redelijk schadevrij door te komen. De lijst van reparaties van de afgelopen 4 maanden bewijst het tegendeel. Ik vind het de auto absoluut waard, maar prijs en onderhoudshistorie zeggen zeker niet alles.
Onderhoudshistorie zegt alleen wat over de eigenaar. Maar die kan z'n auto hebben laten onderhouden bij een garage die er met de pet naar zwaaide. :?
Whoehoei, ik ben dus een van de weinige gelukkigen die een vrijwel probleemloos vrouwtje heeft gekocht?
Ik kocht haar van een ex bestuurslid van deze fijne club, voor 3.500 met de daarbij horende rekeningen vanaf de daarvoor eerste eigenaar. al te saam goed voor bijn a 10.000 euro :shock: dit was incl uit en inbouwen van de V-bak :roll: .
Mijn eigen probleempjes waren luttel eigenlijk.
Ik heb de sporing bij moeten laten stellen, de binnenwangen voor waren bijna kaal terwijl buitenop de haren nog op het rubber stonden.
De ruitensproeiers zijn vervangen....
Het verloopstukje vanaf de V bak naar diravi en snelheidsmeter is vervangen.
Nu ook een nieuwe accu met andere redenen.
Zal tijdens de genoemde minimeeting wanneer die plaatsvind mijn paperassen eens meenemen voor de liefhebber. :P
Ben het ook eens hoor, ik heb nu 2 keer mazzel gehad en 2 keer behoorlijk niet. Laatste keer vooral omdat ik bij de verkeerde garage terecht kwam.. Een simpel probleem werd erg uitgebreid aangepakt. Was uiteindelijk het dieselopvoerpompje wat ik al meteen gezegd had maar ja ze gingen toch mooi de verstuivers 'even' testen. daarna kon ik de auto ophalen en bleek toen de waterpomp kapot waardoor ik nogmaals met hun facturering in aanraking mocht komen... MAAAAR nu is de dame op wat druppels uit de hd pomp na wel in heel kenbare staat.
Die turbo zal het sowieso niet worden want dat scheelt me te weinig in directe kosten, zelfs als dat enkel wb en brandstof is.
Wel erg leuk om ieders mening terug te lezen!
Ik moet zeggen dat ik ook erg veel geluk heb gehad met de 24v. De vorige eigenaar, ook een (inmiddels ex?) XM club lid had die XM toen gekocht met een lekkend achterste uitlaatspruitstuk en lekkend flexibel deel. Voor het spruitstuk ging de motor met bak eruit en de koppelingsset werd gelijk vervangen. Ook andere onderdelen meegenomen zoals bougiekabels, rotor+verdeler, de multiriem met spanrol en de HD-pomp v snaar.
Zelf heb ik de hoogteregelaars vervangen door nieuwe omdat ik een probleem had met de vering wat achteraf in de relais zat voor de elektroklep aansturing. Ook alle 8 bollen vervangen door nieuwe, airco laten vullen. Verder 2 nieuwe Michelin Energy Saver gekocht, want 2 oude energy`s waren keihard :shock: geworden.
Zelf de diravi afgesteld na uitlijning en nog enkele kleine dingen.
Met de voorgaande XM V6 12v had ik minder geluk :( , dat was een typisch geval van achterstallig onderhoud en ermee door blijven kachelen. Deels door de vorige eigenaar en deels door de beun garages :roll: waar hij die XM in onderhoud had.
Goedemorgen Heren,
En ja, wat moet ik vertellen.......................................... :lol: :lol: :lol: Ik mag me gelukkig prijzen :P :P
Benny, ik hoop dat het een lange tijd zo voor je blijft :wink: .
Want je hebt een speciale XM met speciale onderdeelprijzen, althans die direct met de motor te maken hebben :wink: .
Optisch is de jouwe gewoonweg perfect 8) en hopelijk zit het onderhuids technisch ook zo perfect in elkaar :wink: .
JP,
De tijd zal het leren. Tussen ( ) Heb de auto gekocht voor € 3500,00 (naar mijn bescheiden mening, niet overdreven duur!!!) en nog geen extra uitgaven gehad :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Vind ik zelf ook niet overdreven veel :wink: , voor die prijs zijn heel veel slechte auto`s te krijgen :shock: .
Maar laat me weten als er iets is met jouw XM :wink: , dan lossen we dat goed en zo betaalbaar mogelijk op :wink:
Daarvoor zijn we hier natuurlijk allemaal! :D
Vraagprijs was € 3995,00 :wink: En ik zal wel moeten, want ik ben toch zo'n leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek op XM gebied. En ik maak er graag gebruik van. :wink:
Dat klopt example :wink: !
Inmiddels heb ik heel veel ZPJ4 V6.24 ervaring opgedaan, dus schroom niet :lol:
Inderdaad leuk om iedereens mening hierover te lezen. En Benny, ik denk dat jij voor dat geld geen betere XM had kunnen kopen, serieus.
Zelf word ik net gebeld door een vriend die aangestoken is (door mij :twisted: ) met het verlangen een XM te bezitten.
Hij gaat morgen kijken bij een XM die hij op internet heeft gezien; wat ik ervan vond?
Zag er heel mooi uit, ik heb hem verteld waar hij op moet letten, en hem op de aankooptips van dit forum gewezen.
Hopelijk komt hij binnenkort ook regelmatig op dit forum, met bijpassende signature die zijn XM beschrijft :)
Ik hoop van harte voor je dat dat zo blijft: dat niet hoeven te sleutelen. Maar mocht dat ogenblik aanbreken, dan kun je op ons rekenen. En al doende leer je. En geloof me, ook ik begon voorzichtig en met twijfels. Maar als het lukt, wordt het leuk. Een tweede voordeel is dat het flink in de portemonnee scheelt ;-) En je doet weer kennis op die je met anderen kunt delen; dat is ook erg leuk :D
3995,-... dan heb ik nu nog meer dan 2500 te gaan :lol:
Leuk deze verhalen! Mijn noir verni is ook zo'n mooie XM. Hij is natuurlijk wel van de allereerste serie en dus nog risicovoller. Maar heb goede beoordelingen gehad van 2 specialisten. Dat is ook een reden om door te gaan. Ben toch stiekum wel een perfectionist, indien zin dat ik graag in een technisch up=to=date voituur rijdt.
Pagina's