Op bevel van Takkie meld ik hiero dat ik vandaag in Hongarije bij een temperatuur van zo'n 37 graden madame van binnen heb uitgezogen. :meneus: Dat klinkt erger dan het is want ik heb ooit 'ns een 12 Volt stofzuigertje gekocht bij Kruidvat en dat ding zuigt hartstikke goed. En omdat het een klein geval is kom ik ook overal makkelijk bij.
Omdat madame mooi gepoetst is ben ik vanavond ook maar 'ns achter de deuren bezig geweest, globaal de ruimte tussen de scharnieren. Wat een bagger en prut verzamelt zich daar! :sick: Veel gevloek, omdat je er zo slecht bij kunt en een paar uur verder is dat ook mooi glimmend vert vega geworden. 8)
En wat helemaal kicken is, is dat de auto steeds meer bekijks trekt. :mrgreen:
Yes!!!!!!!!!!!!! Madame heeft een lekkage. :evil:
Omdat de aansluiting van de hogedrukleiding op de HD-pomp nogal zweette heb ik er vorige week een nieuw rubbertje tussengezet en vanaf dat moment was het daar kurkdroog. Sindsdien heb ik enkele honderden kilometers gereden.
Vanochtend startte ik de auto en hoorde ik een piepend geluid. Motorkap open: computerbak, dynamo, multiriem, etc. nat van de LHM. Het lekte heel hard door die aansluiting. Dus maar weer een nieuw rubbertje er tussen geplaatst. Ik twijfel alleen of het stand houdt. Ten eerste vind ik de kwaliteit van de rubbers van de dealer slecht en ten tweede zag ik dat in het laatste stukje leiding na de verdikking, een lichte knik zit. :shock:
als dat die dikke is dan is dat wellicht lastig. ik geloof dat die juist niet van cunifer oid kan zijn omdat dit voor deze toepassing niet sterk genoeg is.
Uitdaging zal zijn om de tool te vinden om de flares te maken denk ik. Een goede gebruikte (of een nieuwe maar dat zal wel ijdele hoop zijn) is volgens mij de makkelijkste oplossing...
Ik ga als ik in Nederland ben voor een goed gebruikte. Het vervelende is dat ik al een hele tijd problemen heb met die wartel. Al enkele malen een nieuw rubbertje er in en netjes zo vast (of los) aangedraaid dat het niet lekt. Na verloop van tijd is het nat en kan ik die wartel zonder veel kracht nog een slag of zelfs meer geven. Het lijkt dus net of 'ie los trilt. :roll:
Gisterochend om half zes zijn we vertrokken, terug naar Nederland. Vlak voor de grens met Oostenrijk nog even afgetankt en toch een blik onder de motorkap: weer nat bij de wartel. :evil: De wartel nog een kwart slagje aangedraaid en verder en route. In Duitsland tijdens een sanitaire stop nog een keer gekeken en het zweette heel lichtjes, maar onder de pomp is alles verder droog dus als een speer naar huis.
Na Wenen heeft de snelweg een aantal hellingen van zo'n 7% en meer dus daar heb ik netjes op de motor geremd. En toen floepte ineens het mm-lampje aan. Toen ik op een vlakker stuk reed heb ik de koppeling ingetrapt en de motor ging uit. Starten en hij sloeg meteen weer aan. :wtf:
Verderop tijdens het remmen op de motor had ik dat nog een keer, ditmaal bleef het lampje branden met een overigens mooi lopende en soepel oppakkende motor. Toen ik bij de eerste de beste parkeerplaats er af ging, ging het lampje ook uit om uit te blijven.
Kortom, de rit was reuze spannend. :lol:
Wat heb ik aan problemen gehad na 3 weken Hongarije met temperaturen ver boven de 30 graden en waarbij we meer dan 4.500 km hebben afgelegd? Een zwetende wartel en een mm-lampje dat raar doet. Een goed onderhouden XM is dus inderdaad een schijtbak. 8)
Nog even wat feitjes waar ik mee in m'n nopjes ben.
De huidige motorolie zit er nu bijna 13.000 km in. Nadat we in Hongarije waren aangekomen heb ik voor het eerst wat olie bijgevuld. Nu we weer terug zijn niet, het niveau zit nog steeds ergens richting maximum. Het olieverbruik is dus verwaarloosbaar (Ja, het kan met een Franse motor die bijna 3 ton gelopen heeft. :grijns: )
Ondanks het gezeur met het rubbertje bij de hd-pomp is er geen LHM-verbruik.
Er hoefde ook geen koelvloeistof bijgevuld te worden.
Inderdaad ome Wes.
@Matthijs. De meeste 'problemen' heb ik bij de eerste keer starten: zodra de airco automatisch ingeschakeld wordt zakt het toerental soms zover terug dat de motor afslaat. Bij de tweede keer starten blijft 'ie normaal stationair lopen.
Afgelopen zondag heb ik de brandstofpomp vervangen door een jonger exemplaar. Daarbij zag ik dat de brandstofslangen behoorlijk aan het verdrogen en dus scheuren zijn, dus die zal ik moeten vervangen. Bij de Trabi was een nieuw setje slangen een wereld van verschil.
Mwoach. Om die benzineslangen te vervangen moet toch minstens:
- de gehele uitlaat (inclusief kat) er af,
- de tank los, die met verroeste beugels vast zit,
- het hitteschild weg,
- het achterste subframe los.
En dat is dan nog alleen maar om voldoende ruimte te hebben om te zien dat het niet zo had gehoeven. :grijns:
Subframe hoeft volgens mij niet los, bij de V6 van Marco hebben we de tank er onderuit gehaald.
Zo te zien kon je er overal goed bij.
Uiteraard wel een zo leeg mogelijke tank, anders is het nogal zwaar tillen.
Die roestige beugels vielen wel mee, zandstralen en spuitbusje verf erover :P
:shock: Ben jij nou helemaal? Je hoeft daarvoor alleen het motorblok maar 19 graden naar voren te kantelen. :meneus:
Maar voor wat betreft het poetsen is 'de vlam wel overgeslagen'. De donderdag voordat we naar huis vertrokken heb ik de auto nog afgespoeld en met Glansprotect shampoo gewassen. Het oppervlak is nu zo glad dat de Oostenrijkse regen als hele fijne druppeltjes er af waaide. Het was best een raar gezicht om op een natte parkeerplaats een droge XM te zien. 8)
Ik met m'n stomme kop: Daags na terugkomst uit Hongarije weer het rubbertje van de pomp vervangen. En tot vanochtend nothing on the hand. Ik rij in Amstelveen en het acculampje gaat branden. Ik kijk onder de motorkap: een pisstraaltje uit de wartel, die ik ruim een slag kon aandraaien en het LHM-niveau staat in rijstand bijna op minimum. :? Verder is de multiriem er af gelopen en slipt de V-snaar. :evil: Gelukkig heb ik nog wel in Hilverdorp kunnen komen. Nu eerst nieuwe riemen halen en dan de boel schoonmaken want ik moet vanmiddag mensen naar Eindhoven airport brengen.
Ergo: als het niet niet lekt, geen rubbertjes preventief vervangen.
En nog een opmerking: als het LHM-niveau (te) laag is veert de auto veel fijner. Dat is op zich een controle dat het met het niveau niet goed zit. En ik kan het nog steeds niet verklaren.
Fijn zo'n hydraulisch systeem :thumbup:, als het spul goed werkt tenminste :lol:
Als techniek auto goed onderhouden en bijgehouden wordt functioneert alles naar behoren. En dat geldt niet alleen voor auto's van Citroën. :wink:
Ziet er goed uit! 8)
Op bevel van Takkie meld ik hiero dat ik vandaag in Hongarije bij een temperatuur van zo'n 37 graden madame van binnen heb uitgezogen. :meneus: Dat klinkt erger dan het is want ik heb ooit 'ns een 12 Volt stofzuigertje gekocht bij Kruidvat en dat ding zuigt hartstikke goed. En omdat het een klein geval is kom ik ook overal makkelijk bij.
Omdat madame mooi gepoetst is ben ik vanavond ook maar 'ns achter de deuren bezig geweest, globaal de ruimte tussen de scharnieren. Wat een bagger en prut verzamelt zich daar! :sick: Veel gevloek, omdat je er zo slecht bij kunt en een paar uur verder is dat ook mooi glimmend vert vega geworden. 8)
En wat helemaal kicken is, is dat de auto steeds meer bekijks trekt. :mrgreen:
Yes!!!!!!!!!!!!! Madame heeft een lekkage. :evil:
Omdat de aansluiting van de hogedrukleiding op de HD-pomp nogal zweette heb ik er vorige week een nieuw rubbertje tussengezet en vanaf dat moment was het daar kurkdroog. Sindsdien heb ik enkele honderden kilometers gereden.
Vanochtend startte ik de auto en hoorde ik een piepend geluid. Motorkap open: computerbak, dynamo, multiriem, etc. nat van de LHM. Het lekte heel hard door die aansluiting. Dus maar weer een nieuw rubbertje er tussen geplaatst. Ik twijfel alleen of het stand houdt. Ten eerste vind ik de kwaliteit van de rubbers van de dealer slecht en ten tweede zag ik dat in het laatste stukje leiding na de verdikking, een lichte knik zit. :shock:
Niet te hard aandraaien die wartel Wim , gewoon tot `ie droog blijft. 8)
Zuur :(
Ai!! Dat wordt een weekje langer blijven of met de trabbi an roet!?
Hebben ze daar in Hongarije geen mannetjes die voor bijna geen geld even een nieuwe leiding trekken?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
als dat die dikke is dan is dat wellicht lastig. ik geloof dat die juist niet van cunifer oid kan zijn omdat dit voor deze toepassing niet sterk genoeg is.
Uitdaging zal zijn om de tool te vinden om de flares te maken denk ik. Een goede gebruikte (of een nieuwe maar dat zal wel ijdele hoop zijn) is volgens mij de makkelijkste oplossing...
Ik ga als ik in Nederland ben voor een goed gebruikte. Het vervelende is dat ik al een hele tijd problemen heb met die wartel. Al enkele malen een nieuw rubbertje er in en netjes zo vast (of los) aangedraaid dat het niet lekt. Na verloop van tijd is het nat en kan ik die wartel zonder veel kracht nog een slag of zelfs meer geven. Het lijkt dus net of 'ie los trilt. :roll:
Huh, koop jij je leidingrubbertjes bij de dealer? :shock: :shock:
Dan betaal je dus veel te veel. :wink:
Dat valt wel mee. Naar de dealer gaan kost me niks. :wink:
Non de pie, en wat nu Wim??
Gisterochend om half zes zijn we vertrokken, terug naar Nederland. Vlak voor de grens met Oostenrijk nog even afgetankt en toch een blik onder de motorkap: weer nat bij de wartel. :evil: De wartel nog een kwart slagje aangedraaid en verder en route. In Duitsland tijdens een sanitaire stop nog een keer gekeken en het zweette heel lichtjes, maar onder de pomp is alles verder droog dus als een speer naar huis.
Na Wenen heeft de snelweg een aantal hellingen van zo'n 7% en meer dus daar heb ik netjes op de motor geremd. En toen floepte ineens het mm-lampje aan. Toen ik op een vlakker stuk reed heb ik de koppeling ingetrapt en de motor ging uit. Starten en hij sloeg meteen weer aan. :wtf:
Verderop tijdens het remmen op de motor had ik dat nog een keer, ditmaal bleef het lampje branden met een overigens mooi lopende en soepel oppakkende motor. Toen ik bij de eerste de beste parkeerplaats er af ging, ging het lampje ook uit om uit te blijven.
Kortom, de rit was reuze spannend. :lol:
Wat heb ik aan problemen gehad na 3 weken Hongarije met temperaturen ver boven de 30 graden en waarbij we meer dan 4.500 km hebben afgelegd? Een zwetende wartel en een mm-lampje dat raar doet. Een goed onderhouden XM is dus inderdaad een schijtbak. 8)
Vind het voor een oude dame toch niet verkeerd hoor Wim. Wat was je verbruik zo ongeveer?
Dat zal rond de 1:11 zijn geweest. Het is iets dat me weinig boeit en het is eigenlijk al jaren hetzelfde. :wink:
Doe je goed. :wink:
Ik zit meestal rond de 1:9
Nog even wat feitjes waar ik mee in m'n nopjes ben.
De huidige motorolie zit er nu bijna 13.000 km in. Nadat we in Hongarije waren aangekomen heb ik voor het eerst wat olie bijgevuld. Nu we weer terug zijn niet, het niveau zit nog steeds ergens richting maximum. Het olieverbruik is dus verwaarloosbaar (Ja, het kan met een Franse motor die bijna 3 ton gelopen heeft. :grijns: )
Ondanks het gezeur met het rubbertje bij de hd-pomp is er geen LHM-verbruik.
Er hoefde ook geen koelvloeistof bijgevuld te worden.
Je hebt dus een saaie schijtbak, komt het op neer. :P
Zou me niet verbazen als het je lambda is, die loopt te muiten
Die is nog niet zo lang gelee vervangen, zover ik weet.
Inderdaad ome Wes.
@Matthijs. De meeste 'problemen' heb ik bij de eerste keer starten: zodra de airco automatisch ingeschakeld wordt zakt het toerental soms zover terug dat de motor afslaat. Bij de tweede keer starten blijft 'ie normaal stationair lopen.
Afgelopen zondag heb ik de brandstofpomp vervangen door een jonger exemplaar. Daarbij zag ik dat de brandstofslangen behoorlijk aan het verdrogen en dus scheuren zijn, dus die zal ik moeten vervangen. Bij de Trabi was een nieuw setje slangen een wereld van verschil.
Word dus geen grote revisie deze zomer ? :P
Gaat dan een saaie zomer worden, zonder grote projecten :problem:
Mwoach. Om die benzineslangen te vervangen moet toch minstens:
- de gehele uitlaat (inclusief kat) er af,
- de tank los, die met verroeste beugels vast zit,
- het hitteschild weg,
- het achterste subframe los.
En dat is dan nog alleen maar om voldoende ruimte te hebben om te zien dat het niet zo had gehoeven. :grijns:
Subframe hoeft volgens mij niet los, bij de V6 van Marco hebben we de tank er onderuit gehaald.
Zo te zien kon je er overal goed bij.
Uiteraard wel een zo leeg mogelijke tank, anders is het nogal zwaar tillen.
Die roestige beugels vielen wel mee, zandstralen en spuitbusje verf erover :P
Spelbreker. Ik wilde het heel ingewikkeld laten klinken. :lol:
Wim je bent het poetsen al weer beu. Zelfs voor bougies vervangen moet het subframe nu waarschijnlijk los... :mrgreen:
:shock: Ben jij nou helemaal? Je hoeft daarvoor alleen het motorblok maar 19 graden naar voren te kantelen. :meneus:
Maar voor wat betreft het poetsen is 'de vlam wel overgeslagen'. De donderdag voordat we naar huis vertrokken heb ik de auto nog afgespoeld en met Glansprotect shampoo gewassen. Het oppervlak is nu zo glad dat de Oostenrijkse regen als hele fijne druppeltjes er af waaide. Het was best een raar gezicht om op een natte parkeerplaats een droge XM te zien. 8)
Ik met m'n stomme kop: Daags na terugkomst uit Hongarije weer het rubbertje van de pomp vervangen. En tot vanochtend nothing on the hand. Ik rij in Amstelveen en het acculampje gaat branden. Ik kijk onder de motorkap: een pisstraaltje uit de wartel, die ik ruim een slag kon aandraaien en het LHM-niveau staat in rijstand bijna op minimum. :? Verder is de multiriem er af gelopen en slipt de V-snaar. :evil: Gelukkig heb ik nog wel in Hilverdorp kunnen komen. Nu eerst nieuwe riemen halen en dan de boel schoonmaken want ik moet vanmiddag mensen naar Eindhoven airport brengen.
Ergo: als het niet niet lekt, geen rubbertjes preventief vervangen.
En nog een opmerking: als het LHM-niveau (te) laag is veert de auto veel fijner. Dat is op zich een controle dat het met het niveau niet goed zit. En ik kan het nog steeds niet verklaren.
Pagina's