Vanochtend een poging gewaagd om het lederen stuur dat ik in het club magazijn gescoord heb te monteren. Bij het verwijderen van de airbag unit zag ik dat het aan de binnenkant er anders uitziet:
Dit is het nieuwe lederen stuur:
Op een metalen plaat (uit een stuk met de beide hulzen met bouten voor de airbag unit) zit een metalen unit bevestigd waaruit een oranje stekker komt voor de airbag, een kabeltje met het airbag controle lampje op het stuur en nog een zwart stekkertje.
En hier de binnenkant van mijn huidige stuur:
De metalen unit met stekkers ontbreekt, de oranje stekker van de airbag en die van de stuurbediening gaat direct het stuur uit langs de stuurkolom. Ook het controle lampje ontbreekt.
De metalen plaat die bij het nieuwe stuur de beide hulzen waardoor de bouten lopen voor de airbag verbindt is ook niet aanwezig.
Kan ik deze sturen uitwisselen? Moet ik dan de metalen unit met stekkers verwijderen? De airbag unit past qua vrije ruimte zo wel in het nieuwe lederen stuur.
Ziet de airbagunit van beide sturen er ook verschillend uit?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja dat kan wel, dat is de airbagcomputer.. die zit bij andere XM's in het stuur, zoals je ziet in het leren stuur. Airbagcomputer zit bij jou dan onder de middenconsole.
Ik heb bij het nieuwe stuur geen airbag unit...
Ik dacht de oude airbag unit hierop te kunnen zetten.
De airbagcomputer in nieuwe stuur kan ik dus verwijderen lijkt me...
Dan oude airbag gewoon aansluiten?
______________
L' éminence grise
Het moet er gewoon hetzelfde uitzien als het ware. Die vroegere type 2's hadden volgens mij standaard de computer in het stuur, later is dit dus verplaatst.
Dit is het stuur zonder airbagcomputer
Verschil zit hem in de metalen behuizing, die bij dit stuur beide bouten met elkaar verbindt
Zou dit nog voor kortsluiting kunnen zorgen?
En verder mis ik het gootje waardoor de platte kabel van de stuurbediening door loopt maar dat krijgen we wel erin geprutst...
Volgende week maar eens proberen of het allemaal past, en dan starten vanuit de passagierszijde met het hoofd in het vooronder... :?
Of ben ik nu TE voorzichtig?
______________
L' éminence grise
Met airbags kun je niet voorzichtig genoeg zijn!!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dus als ik het goed begrijp; zit de airbagcomputer bij je huidige stuur in het stuur zelf? Dan moet die daar ook blijven zitten. Als de computer niet in je nieuwe stuur past zou ik er ook niet aan beginnen, dan moet je op zoek naar een passende computer. Gootje van de stuurbediening, die kun je er wel voorzichtig in zagen. Heel veel meer ruimte heb je niet nodig. :)
Over knallende airbag; zoals Mark zegt, kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn. Bij mij waren de kabels erachter foutief verbonden, maar niet aangesloten. Toen ik de boel aansloot en mijn sleutel omdraaide kreeg ik toch een flinke klap tegen mijn harses.. :lol: Als de boel netjes past zou het geen probleem moeten zijn. En zoals altijd met airbags, als je ermee bezig gaat; accupolen eraf, 20 minuutjes wachten. Dan heb je helemaal zekerheid.
Was behalve dat ook een reusachtige knal.... :shock:
Luceo non uro....
Nee, volgens mij begrijp je het niet helemaal goed djidde, :wink:
De airbag computer zit nu (en blijft) in het dashboard. De bijbehorende airbag die op mijn versleten kunststof stuur zit wil ik overzetten op het voor mij nieuwe (maar blijkbaar oudere, snap je het nog :mrgreen: ) lederen stuur waar ik inmiddels de computer uit heb verwijderd.
Het grote verschil tussen de twee sturen is dat de hulzen waardoor de twee bouten waarmee de airbag vast zit aan het stuur (die je via de achterkant moet losdraaien) bij het lederen stuur met elkaar verbonden zijn, bij het kunststof stuur zijn ze niet met elkaar verbonden.
Weet je of er ook verschil zit tussen de airbag units uit een vroege en late serie II?
Zo niet moet het zowiezo lukken...
Accu had ik er idd al afgegooid (de - pool alleen weliswaar..)
Want zo'n knal wil ik idd niet meemaken, lijkt me geen pretje Djidde,
En ook niet voor in de nabijheid verkerende moeders...
Maar goed, bedankt voor de info, weet nu in ieder geval dat dat platte ding de airbag computer is en dat ik die niet nodig heb. Ga het gewoon proberen...
______________
L' éminence grise
Ah, nu snap ik hem! Ik dacht dat je hem er gewoon op kon schroeven, maar dat weet ik niet zeker..
Ik weet het wel zeker. Rij er al zo'n 4 jaar mee rond. Blijkbaar hetzelfde als met een xantia.
Ook hier: oud stuur ligt op de vloer >> "nieuwe" in de hand. :wink:
plofzak overzetten van oud naar "nieuw" stuur (that's all you have to do)
Zorg ook dat die witte driehoekjes tegenoverelkaar staan zoals degene in m'n hand.
Anders heb je een probleem met de automatische afslag van je knipperlichten.
Thanx! Ga er snel mee aan de gang! 8)
______________
L' éminence grise
Als je zover bent maak dan meteen je stuurhoeksensor schoon, die ligt dan namelijk ook los en is het alleen nog een kwestie van met perslucht beheerst uitblazen.
Let wel dat na deze actie je hydractieflampje zeer waarschijnlijk niet meer brand en je de storing moet (laten) resetten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mijn hydractief lampje brandt sowieso nooit...
Heb ik nl. niet :mrgreen:
______________
L' éminence grise