Het viel me net op dat de bekleding van mijn hemeltje aan het loslaten is geslagen. Niet alleen ziet het er lam uit maar met mijn lengte heb ik dus ook altijd een handdoek op mijn hoofd liggen. Is hier een trucje voor?
Ik zal zelf te denken om met een injectiespuit lijm te injecteren en dan de hemel weer terug te drukken maar als er betere opties zijn hoor ik dat graag. De hele hemen vervangen kan natuurlijk ook maar dat wil ik voorlopig nog even als last resort houden.
loshangende hemelbekleding
zo, 02/12/2012 - 21:21
#1
- XM V6 24v Exclusive 1999 50-DJ-HX
loshangende hemelbekleding
Spuit met lijm is een veelgenoemde optie idd, ook in de DS wereld. Quickest solution op de korte termijn IMHO.
Maar ik zou ook ff de hemel uit de sloper claimen, dan kun je het later altijd nog vervangen.
Overigens hoor je dat (nog) niet veel, hangende sakbekleding in een XM.
Ik had het ook in mijn vorige Break, alleen het achterste gedeelte, zodat het alleen in de achteruitkijkspiegel er rottig uitzag. Voordat ik eraan toe kwam om het te fixen, is de Break in zijn geheel gesloopt.
Het handigst, had ik mij toen al bedacht, is om één kant van de hemel helemaal los te halen en het loslatende deel tot daar voorzichtig los te maken. Dan gewoon met de spuitbus spuitlijm ertussen en op die manier lijmen. Niet te hard aandrukken, want dan kun je vlekken krijgen. Je kunt bijv. met een groot hoofdkussen of misschien ook wel met een grote, brede (en schone!) verfroller de boel voorzichtig aandrukken. Hou er wel rekening mee dat sommige lijmsoorten even moeten "voordrogen" voordat ze goed definitief lijmen, dus misschien spuiten --- wachten, wachten ---- en dan pas aandrukken. Kortom: :rtfm:
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Sja, de spuitversie dan dus maar. Nou ja, ik ga eens op zoek naar goeie lijm voor deze klus.
Overigens met betrekking tot het claimen van de hemel uit de slopert, ik neem aan dat de Break groter is of vergis ik me daar in? de slopert is een berline namelijk.
Break is idd groter dan Berline, dus die hemel is geen optie.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bij mijn XM zit de hemel bevestigd met stukjes klittenband. Dit is origineel af fabriek. Ik heb wel een fabrieks schuif/kanteldak, maar ik neem aan dat het systeem niet verschilt. Een zijde zit gelijmd aan de carrosserie en de andere zijde aan de hemel. Als je toch met lijm aan de gang gaat kun je naar mijn mening net zo goed het klittenband opnieuw aan de carrosserie lijmen..
Nou, het is niet de hemel die loslaat maar de bekleding van de hemel, een zeer dun stuk doek dat op de een of andere manier tegen de hemel bevestigd is, ik vermoed met een bepaalde vernevelde lijm die op een gegeven moment los kan laten. Bij CXen heb ik dat ook vaker gezien. Ik ga eens experimenteren hiermee en kijken wat een beetje een fijne manier is om dit weer te herstellen.
Excusez-moi, ik dacht dat we over 2 Berlines praatten. Marc heeft gelijk, die hemels zijn niet uitwisselbaar.
Bij mijn break hangt de stof geheel los van de hemel.
Ik heb al eens de hemel eruit gehaald en de stof met spuitlijm, van Bison, er weer op geplakt. Maar na een kwartier begon het in de rondingen al weer los te laten :thumbdown: .
Het probleem is het foam laagje dat aan de stof zit. Dit is aan het vergaan en hier blijft niks meer aan vast kleven.
Met wasbenzine heb ik de hemel en de stof schoon gemaakt, er kwam veel rood kleurige foam troep vanaf.
Daarna is alles met spuitlijm van Womi nogmaals vast geplakt. (Womi is beter dan Bison)
Hemel weer terug geplaatst het eind resultaat is werkelijk prachtig, totdat de zon ging schijnen en de stof weer naar beneden kwam :evil: .
Nu hangt alles met nietjes vast en ben ik al een jaar van plan om er nieuwe stof tegenaan te plakken.
Een bevriend stoffeerder rade mij aan om zijn lijm te gebruiken omdat die tegen hogere temperaturen bestand is dan de lijm die in een spuitbus zit. En onder een donker griis dak kan het heet worden.
Heeft volgens mij niks te maken met de stofkleur maar met het staal van het dak.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat klopt.
De bekleding is beige maar de XM is donker grijs.
Kun je eens nagaan welke lijm dat dan is?
Want ik vind het toch niet prettig zo'n lap stof op mijn hoofd tijdens het rijden, nu zit ik wel meestal in standje hangmat maar dan nog stoort het me dat de bekleding los hangt.
Autolijm 08080 van 3M schijnt goeie resultaten te geven.
Ff googelen dan vind je de product specificaties.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Die lijm hebben wij op het werk ook wel staan.
Plakt als de ziekte! (als je het maar even laat aandrogen)
En stinkt ook als de ziekte. :?
Ik heb sommige delen van m'n middenconsole met die lijm geplakt.
Zit er nu al meer dan jaar superstrak op, terwijl de auto afgelopen zomer toch hele dagen in de zon gestaan heeft.
Ha mooi Coenen, goeie zo!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Klinkt goed!!
Dan ga ik daar maar alvast eens een busje van scoren en dan tegen de tijd dat weer wat mooier weer wordt de dakplaat eens uit de XM trekken. Het wordt nog eens wat met die bak, nog even en je zou haast niet verwachten dat ie alweer op de terugweg van de maan is.