Heb even 2 XM'sm net 2 verschillende blokken.
Past de uitlaat van de ES9J4 1 op 1 onder een XM met ZPJ blok ?
Passen zal wel, maar levert dat problemen op qua flow etc ?
Heb even 2 XM'sm net 2 verschillende blokken.
Past de uitlaat van de ES9J4 1 op 1 onder een XM met ZPJ blok ?
Passen zal wel, maar levert dat problemen op qua flow etc ?
1 op 1 zo passen lijkt me niet, dan hadden ze er geen andere uitlaat voor uitgedokterd denk ik. Maar alles kan natuurlijk :wink:
Je hebt ze allebei staan, dus ik denk dat je zelf door wat buisdiktes etc te meten een heel end moet kunnen komen vwb uitwisselbaarheid.
Cilinderinhoud is gelijk, dus flow zou wel voldoende moeten zijn lijkt me. Aansluiting aan het spruitstuk is wellicht lastig.
Bijd e ES9J4 is dit van 2 x 3 poorten in de uitlaatspruitstukken naar 2 x 1 buis. Die 2 gaan dan nog weer over naar 1 buis. Deze delen zitten allemaal vastgebout aan het motorblok.
Hierna komt buis met de catalysator, dit zit met een verende, enigszins flexibele aansluiting. Ik weet niet hoe dit zit bij een ZPJ.
Kijk anders eens in SCC op de plaatjes, misschien dat dat wat helderheid verschaft?
Morgen gaat de auto op de brug, zal wel een nieuwe tussendemper worden,
verkoop dan de ES9J4 uitlaat in zijn geheel.
Zal foto's maken van de verschillen en hier plaatsen.
Let wel goed op dat als je een nieuwe middendemper monteert onder je ZPJ dat het waarschijnlijk een imitatie is van Walker. Meningen zijn er erg verdeeld over, maar wat wel een feit is, is dat het het niet zo lang vol houdt in vergelijking met de Citroën onderdelen. Of de uitlaat voor de ZPJ nog te leveren is via Citroën weet ik niet, het is schaars in ieder geval!
Midden en eindemper voor een ZPJ zijn origineel nog verkrijgbaar.
Middendemper, 95 654 014, 610 euro
Einddemper, 95 666 769, 261 euro
Beiden inclusief btw.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Die prijzen zijn me allemaal net te gek,
het gaat om de knalpot die dwars onder de auto hangt..
Uitlaat ZPJ :
Uitlaat ES9J4 :
Bij winparts :
Zal wel "Walker"zijn, maar voor dat prijsverschil..
Dat weet ik wel zeker dat het geen origineel is.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oeps, lees dit nu pas, als ik het goed begrijp is Walker al een beetje troep, maar het kan nog erger ?
Pas maken is op zich geen probleem, en als het 2 jaar mee gaat vind ik het ok.
Hoe lang die aftermarket rommel meegaat weet je nooit hé :P
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dan kom je hier wel mee uit de voeten :P Het zit er bij mij ook al een tijd op en houdt zich nog!
Als je veel lange ritten maakt en de uitlaat dus regelmatig flink warm stookt, is dat beter dan korte ritjes, heb ik me eens laten vertellen. Onder mijn eerste Break heb ik een Quickflut goedkoopste soort uitlaat laten hangen: heeft het 300.000 km volgehouden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Auto zal hoofdzakelijk korte ritten doen, met een max van 12000 per jaar.
Doe wel een update tijdens het plaatsen, en over een jaar weer.
Pak toch liever de Pug als er niet meer dan 1 persoon mee wil/moet rijden :)
Uit een ander topic kwam dit ter sprake :
Antwoord :
Heeft iemand die demper weleens weggelaten, de buizen geoon aan elkaar gelast ?
Zou dat veel extra geluid geven :twisted:
Auto is op de brug geweest, blijkt die tussendemper wel OK,
de eindemper is lek, een scheur/gat van roest over 30 cm..
Einddemper van de ES9 lijkt ook niet te passen.
Die dan maar nieuw bestellen, problem solved.
Je kan het ook in één keer definitief oplossen met een RVS uitlaat.
Heb ik ook gedaan, (ZPJ) beneden de € 1.000 bij http://www.crooketuning.nl in Bunschoten.
En als de voorste demper nog OK is kom je op ca € 750.
En kijk vooral ook hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218781/P15/#1682692
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Demper komt wellicht morgen al, voor 129 euro.
Daar kan ik een poos mee doen, het valt me op hoe de roestduivel bezig is aan de onderkant...in tegenstelling tot de 2 205's.
Eerst de winter door, dan maar langzaam aan deze XM verder werken om de levensduur te verlengen.
De 97'er is er nog erger aan toe, dat dan wel.(gelukkig)
De oude einddemper :
En de oude en nieuwe samen :
En de ES9J4 uitlaat :