Ik heb een reserve ECU liggen maar daar weet ik de code niet van, komt uit de XM waar mijn nieuwe motor vandaan komt en daar was het paneeltje nog van aangesloten.
Ik kan dus niets met die ECU.
Bij mijn XM is een trucje uitgehaald waarbij een draadje doorgeknipt is, het paneeltje laat wel het lampje knipperen maar ik kan hem desondanks gewoon starten zonder code's in te typen.
Toch is dat iets dat me absoluut niet lekker zit, ik blijf als de dood dat er een boze dag komt dat die code ineens weer ingetoetst moet worden en dan.... Is er een manier om er absoluut zeker van te zijn dat de ECU nooit of te nimmer meer om die code gaat vragen? Een softwarematige aanpassing of wellicht het verbreken van een verbinding op de printplaat van de ECU. En zou er een manier zijn om van een bestaande ECU waar de code van onbekend is de code te achterhalen of deze ook te disabelen?
Voor zover ik het begrepen heb wordt er bij het op contact zetten een loopje gestart waar de code gevraagd wordt. De start van dat loopje is te verijdelen door bij draaiende motor het codepaneeltje los te koppelen of een draadje door te knippen. Als we nou eens konden kijken dat we dat vooraf al weten te verijdelen.
En hoe zit het met XM's waarbij de code niet ingetoetst hoeft te worden wanneer de auto met de afstandsbediening van de sleutel geopend wordt? In de sleutel zit verder geen electronica die code's mee stuurt, het lijkt me dus dat zo'n Texton kastje van de RF setjes een signaaltje naar de ECU stuurt dat alles ok is. Als we dat signaaltje nou eens na konden bootsen zou het ook al goed zijn. In dat geval zou je een simpele schakeling kunnen maken op het moment dat je de code niet meer weet waardoor de ECU denkt dat de auto met de sleutel geopend is waarna je na een succesvolle start alsnog dat codepaneeltje los kunt koppelen.
Ik zie dat ding echt als een tikkende tijdbom en voor het een keer mis gaat wil ik graag een alternatief hebben om het beest te doen ontwaken.
Tsja... Ik hoop en verwacht eigenlijk dat dat allemaal niet gaat werken...
Want als dat zo 'eenvoudig' te doen zou zijn zou dat je XM ook makkelijker jatbaar maken.
Het idee is juist dat je niet om die code heen kunt.
Ik zou zeggen: Zoek een ECU met bekende code. Dan zit je altijd safe.
En een handtekening!!!!
Nou ja, zo eenvoudig zal het niet zijn, een autodief zal dan hoe dan ook de electronica moeten kennen en weten waar alles te vinden is maar geen enkel systeem is 100% waterdicht.
Ik heb er nog even over nagedacht en ik denk dat via de kabelboom van de centrale vergrendeling, en dan met name de RF koppeling wel iets te doen moet zijn.
Mijn redenatie daarin is als volgt, als een startblokkering door een RF sleutel uitgeschakeld kan worden kan het bijna niet anders dan dat er een override schakeling op de ECU zit. De sleutels sturen geen startcodes mee, bovendien kun je deze code wijzigen en zal de startblokkering met de nieuwe code ook uitgeschakeld worden door de CV zonder dat de sleutel opnieuw ingeleerd hoeft te worden.
Nou ligt er onder mijn dashboardkast, ter hoogte van waar een texton kastje zou kunnen zitten een stekker waar twee poten van zijn doorverbonden:
Herkent iemand deze stekker? Het zou natuurlijk wel heel mooi zijn als dat nu net de truc is, ik heb gisteren nog even naar het codekastje gekeken maar daar zijn alle draadjes van in orde, omdat er wel lampjes branden maar ik nooit een code hoef in te typen ging ik er van uit dat daar een draadje van doorgeknipt was maar dat is dus niet het geval.
Nou ja, ik wil niet experimenteren met mijn XM in dit geval want als ie niet meer start ben ik de sjaak maar als volgende week de blauwe weer bij mij achterom staat kan ik dat daar wel even mee proberen.
Als je het paneeltje losneemt, of dat draadje doorknipt "ziet" de ecu het ding niet bij het opstarten en denkt dan dat het in orde is.
Bij het opstarten stapt de ECU langs een reeks procedures, waaronder het paneeltje. als dat niet is aangesloten neemt de ECU aan dat de laatst ingevoerde code nog correct is. Vermoedelijk doet de zapper dat ook.
Maar als je het paneeltje ook maar eenmaal aansluit en start is het over, want de ECU zal blijven wachten op de juiste code, ook als je daarna het paneeltje losneemt.
Dus: stekker los is de veiligste manier om nog iets aan die ECU te hebben, want wijzigen kan echt niet.
Er is maar één manier om de motor weer op gang te krijgen: de oude ECU in de vuilcontainer en een andere pakken waar je de code van weet of die ook zonder kastje liep.
En XM's jatten ze al lang niet meer.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Ja daarom, ik zou echt niet willen dat mijn auto ineens vindt dat ie een code moet hebben want dan ben ik klaar tot ik een ECU vind waar ik de code van weet.
Maar toch... de zapper kan onmogelijk een code meesturen naar de ECU dus moet er een mechanisme zijn dat een alles = OK signaal naar de ECU stuurt, vermoedelijk vanaf type2 aangezien de type1 dat nog niet had (Voor zover ik weet)
Als ik dat systeem weet te vinden en na te bootsen zijn we van die klote code af. Maar misschien kan het ook inderdaad helemaal niet, we gaan het meemaken, van de blauwe weet ook niemand meer de code, ding start alleen nog omdat de Texton hem open zet, zodra die auto weer bij mij staat ga ik ermee aan de slag, ik ben toch wel benieuwd of die code te omzeilen is, het zou vast eens van pas komen.
Ik denk dat je wel goede ideeën zo hebt. Ik had ook nog een idee; namelijk de ecu opnieuw flashen met een standaard rom. Word ook de code overschreven en dan zit er standaard geen code in. Ik moet alleen nog een interface hebben die die ecu's van Citroën kan lezen en schrijven. Ik heb nu ook een aantal ecu's met code en daar kan ik het dus mooi mee uitproberen. Ik zal vanavond eens googelen wat ik ervoor nodig heb om zo'n ecu een fabrieksrom te geven!
Dat is in de oorsprong een retegoed idee Djidde. Lijkt me beter daarop door te gaan, sorry mechuccio maar al het andere is al vaak besproken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb een standaard ECU interface nodig, kan een K-Line zijn geloof ik, of een Galetto.
Het hoeft dus niet veel te kunnen, alleen lezen en schrijven. Waardes aanpassen komt misschien later wel eens, ik heb nog WinOLS op mijn laptop staan waar ik maps mee kan vinden. Dat laat ik even voor wat het is, lezen en schrijven is hier dus de bedoeling. Wat ik ook nodig heb is de pinout van elke ECU van de XM. Ik ben nu op zoek voor de MP5.2, de ECU in de latere 2.0 16v's. Dit zal waarschijnlijk dezelfde pinout hebben als de eerdere versie, de MP5.1.1 (in de eerdere 2.0 16v's.) Dus, als iemand nog schema's heeft; graag! Dan ben ik wel bereid een keer zo'n flashtooltje aan te schaffen.
@Djidde, klinkt goed! Daar heb ik dan ook wel interesse in, ik heb nog een reserve ECU liggen en mijn huidige zou ik ook graag codeloos willen maken.
@Mark, ik ben maar wat met gedachtes aan het spelen, als de Texton de blokkering kan opheffen, wat ie doet, dan moet het systeem te bypassen zijn, dat kan haast niet anders, er moet alleen uitgezocht worden hoe dat gebeurt.
Volg dit met interesse.
Van mijn vorige XM wist ik de startcode ook niet, want deze ging via de afstandsbediening. Je denk:" Als dat maar goed gaat en wat gaat er nu gebeuren als ik de accu er vanaf haal."
Accu eraf halen kan. Ook als je deze vraag stelt of dat kan wordt iedereen een beetje zenuwachtig, want stel je voor dat....
Weet nu wel dat je in een werkende XM met onbekende code er gewoon vanaf moet blijven.
- Als de vorige eigenaar de stekker eraf heeft gehaald, haal het dan niet in je hoofd om deze er weer op te zetten.
- Als de vorige eigenaar het draadje heeft door geknipt, haal het dan niet in je hoofd on dat draadje even aan te sluiten.
Heb zelf van de oude XM de module van de afstandsbediening overgezet naar de nieuwe, want de oude had 2 sleutels met afstandsbediening en de nieuwe maar 1. Met het idee van bij de nieuwe XM 2 werkende sleutels met afstandsbediening en dat ik de nieuwe XM ook kon programmeren dat ik geen startcode meer hoef in te voeren.
Nou dat ging niet goed.
Zelfs het afkoppelen van het toetsenpaneeltje heeft als gevolg dat die bij aankoppelen om de code gaat vragen en die weet je niet.
Gevolg:
- Niet kunnen starten van de oude XM, want die ging om de code vragen.
- Nieuwe XM het omzeilen van de startcode in te stellen via de afstandsbediening lukt ook niet. Gelukkig weet ik daar wel de startcode van dus het gaat goed.
Heb besloten het maar zo te laten. Diesel hè, dus altijd wat tijd over om de code in te toetsen voordat het opgewarmd is.
In die zin ben ik het eens met Jan Sr en Detlev. Andere ECU van jouw type met bekende startcode.
Heb wel gezocht naar omzeilen van de startcode. Helaas niets kunnen vinden. Sommigen zeggen dat ze het weten, maar niet prijs willen geven, want dan ligt het geheim op straat.
Hier Jabaar,
Ergo, het kan maar niet bij elke XM.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Tsja, inmiddels is het toch een hopeloos oude beveiliging dus als het zou lukken om deze te omzeilen dan zou ik er persoonlijk niet zo'n moeite mee hebben om dat bekend te maken maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat niet leuk vinden.
Ik kan ook moeiteloos iedere BX (berline) openen zonder sleutel, dat is ook iets dat niet iedereen op straat wilt hebben maar goed, inbreken is ook wat anders dan de auto starten natuurlijk.
Overigens, als ik het goed begrepen heb is bij de diesel XM's de startblokkering op de pomp geregeld en is deze te verwijderen door een bepaalde solenoid uit te boren, exacte details heb ik daar over niet.
Maar goed, voor wat betreft een ECU geschakelde startblokkering, simpel gezegd is dat gewoon een schakeling in de ECU die aan of uit is, als we zouden kunnen vinden waar deze schakeling op de printplaat zit moet die ook permanent uit te schakelen zijn. Of dat via de boordelectronica te regelen is weet ik niet, ik vermoed van wel aangezien hij met de RF afstandsbediening ook uitgeschakeld kan worden, of dat daadwerkelijk zo is weet ik nog niet, er is maar weinig inhoudelijke informatie over te vinden maar ik ga zeker prutsen als de blauwe in Roermond is. Mocht daar wat uitkomen dan komt mij dat in ieder geval zeker goed uit want ik wil die flauwekul gewoon niet in mijn auto hebben, als Djidde een manier weet uit te vogelen om de blokkering uit de software te flashen is dat zeker zo mooi. Links om of rechts om, ik wil er gewoon 100% zeker van zijn dat als mijn XM ooit een keer niet wilt starten, ik niet de oorzaak daarin hoef te zoeken.
In de ecu zitten zogenoemde 'maps'. Deze bepalen alles eigenlijk.. Voor alles een eigen map, brandstofinspuiting, boost, etc.. Dus ook een map waarin de startcode staat. Hij is aan te passen via het paneeltje, en dan verandert hij dus ook in de ecu. Ik heb wat dingen opgezocht om een ecu te kunnen benchflashen. Heb ik een 12v voeding voor nodig, een interface en wat draadjes. Ik moet alleen dus nog de pinout weten. Ik heb hier een ecu (mp5.2) waarvan de startcode 1111 is. Als ik die als rom kan opslaan en kan flashen naar een andere ecu, heb je een ecu waarvan je de code weet, en kan je hem wijzigen of verwijderen. Klinkt heel goed in theorie, nu de prakijk nog! :mrgreen:
Ik ben wat verder! :mrgreen:
De MP5.2 maakt niet meer gebruik van een EEPROM, ofwel Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory. In plaats daarvan wordt "normaal" flashgeheugen gebruikt. :roll:
Ik heb de pinout gevonden van de MP5.2. Niet letten op de spelfouten, het was in het spaans en is door google translate gehaald: :lol:
T1 1 Bobine (statisch)
B1 10 Lambda
R5 11 Motor Sensor System
R8/B5 12 Throttle / Luchtdruk Sensor
C1 13 Diagnose Connector
MASS 14 Massa
Y1.2 15 Idle Stabilizer
C1 16 Diagnose Connector
Y2 17 Injectoren
+30 / F14 18 +Accu
MASS 19 Massa
MASS 2 Massa
T1 20 Bobine (statisch)
Y1.2 21 Idle Stabilizer
22 DLD Coded Toetsenbord
23 Compressie HVAC Relais Hof
Y1.2 24 Idle Stabilizer
R2 25 Luchttemperatuursensor
R8/R1/B3 26 Throttle / Motor temperatuur Sensor / Sensor Picado
R1 27 Motortemperatuursensor
B1 28 Lambda
R8 29 Butterfly Box
K1 3 Main Relay
R5 30 Motor Sensor System
32 Airconditioning
Y1.2 33 Idle Stabilizer
S5.1 34 DLD Coded Keyboard / Stuurinrichting Drukschakelaar
35 DLD Coded Toetsenbord
K1 37 Main Relay
4 Boordcomputer (dit zal wel de pin zijn die het brandstofverbruik doorgeeft aan de BC. Ombouw anyone? :mrgreen: )
Y4 5 Canister Solenoid
C1 6 Diagnose Connector
B5 7 Sensor Manifold Absolute Pressure
B3 8 Knock sensor
9 Voertuig snelheidssensor
Dus. Wat hebben we nodig? Ik ga hier uit van een Galletto flash interface, met het principe 'Bench flashing'. Dit betekent dat je de ECU op je werkbank legt met een voeding, nabootsing voor je sleutel en de Galletto die door middel van aansluiting op bepaalde pinnen je data naar je pc leest. De pinnen die we nodig hebben volgens een ander forum:
http://wiki.obdtuning.com/images/a/ac/VAG_ME7.x.jpg Afbeelding te breed helaas :roll:
Dit is dan van een andere ECU, hetzelfde principe. Onze grote vriend de MP5.2, maakt gebruik van een standaard Motronic connector, de 55 pins connector. De MP5.2 heeft 1 rij minder hierop zitten, maar hieronder staat een voorbeeld, en zo kun je elke pin op zijn plek zetten.
6 pinnen worden bij deze afbeelding gebruikt. Onze MP5.2 heeft maar 1 +voltage pin, dus dan vallen er al 2 af. Massa zijn er wel 2 van. De K-line kan aan worden gesloten op de diagnostische pin las ik op een ander forum. Ik kan de bron helaas niet vinden nu. Er zijn 2 diagnose connectors, dus dat is een kwestie van proberen welke werkt.
Zoals ik het nu zie; op de + pin van de ECU moet de voeding worden aangesloten, samen met de Galletto. Massa zijn 2 pinnen, dus dan kan de voeding op de 1e massapin, en de Galletto op de andere massapin. De K-line gaat naar de diagnostische pin toe. De Galletto maakt gebruik van een OBD2 connector. Nu moeten we hier dus ook de layout van weten die nodig is voor aansluiting.
Can high en low hebben we dus niet nodig.
Het is een overzichtelijk geheel, en ik ben benieuwd of het ook zo uitpakt. Ik ben geen expert hierin, dus verwacht niet al te snel resultaat. Ik moet eerst nog op antwoord van Galletto wachten. Ik heb hen hetzelfde gestuurd met de vraag of dit inderdaad kan zo. Anders heeft het niet eens zin om zo'n interface aan te schaffen.
Ik heb ook een goedkope cominterface gekocht, speciaal voor het bekijken van startcodes van peugeot en Citroën. Kon er via via heel goedkoop aan komen. Het is deze: Klik. Hier moet ik alleen nog een seriële eeprom programmer voor hebben. Als ik daar ook nog goedkoop aan kan komen zijn we al een heel eind verder in de wereld van startcodes en foutieve ECU's. 8)
Regelbare voeding heb ik wel, contactslot kan denk ik wel middels een eenvoudigschakelaartje.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als je de code niet weet helpt dit ook niet! Want elke verandering begint altijd met het intoetsen van de laatst bekende code.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Super mark! Ik zou anders ook nog een standaard pc voeding kunnen gebruiken 8) . Ik heb nog een stekker er bij besteld. Deze namelijk;
Ik weet niet of het gaat werken met de galletto, maar voor 4 pleuries kan je geen miskoop doen. :lol: Met een beetje mazzel kan op deze manier alles ook vanuit de auto worden gedaan! We zullen het zien. Progress is being made! Ik wil dit werkend hebben. Dan is tunen ook nog een mogelijkheid :mrgreen:
Galletto is ook besteld! Ik hoop en denk aankomende week het spul binnen te krijgen. Het eerste slachtoffer voor een flash zal een Fenix 3B Ecu zijn. Hopen dattie een beetje mee wilt werken. :lol: Het is een ECU van de V6 die we gesloopt hebben, (typ1) en die werkt niet goed op mam's V6. Slecht stationair, en geen koppel of wat dan ook meer over. De bedoeling is het bestand van mam dr eigen ECU over te zetten naar die van de sloper. Als die het dan ook ineens goed doet is het duidelijk. Ze hebben allebei nog een startcode, namelijk 4 keer 1. Dus verandering daarin kan ik niet testen nog.
Ow dat is echt kick ass als je dat voor mekaar krijgt!
Ik heb hier ook nog een paar ECU's liggen waar ik dolgraag de code van af zou willen hebben, nu zijn het gewoon blikken doosjes.
Goed bezig Djidde! Het is wel duidelijk dat je je koppie niet op de verkeerde plek hebt zitten. :wink: Leuk ook dat je het uitlegt voor de mensen zie zelf willen volgen waar je mee bezig bent!
Mocht je nog testobjecten zoeken, ik heb nog 1 of 2 Fenixen en ook nog wel een contactslot (mocht je dat om 1 of andere reden niet kunnen simuleren met een schakelaar)
Succes!
Hoe is dit eigenlijk afgelopen? Ik heb momenteel ook een startprobleem wat misschien met de startcode te maken heeft.
gr Peter.
De standaard ECU's zijn ongelooflijk veel gedoe om voor elkaar te krijgen. Ik ben er in ieder geval niet meer mee bezig gegaan. Matthijs heeft een andere oplossing gevonden en dat is het zelf maken van een ECU en deze ook programmeren. Dit is voor veel mensen natuurlijk niet makkelijk te doen. Ik ga zelf ook niet meer bezig met het ontcijferen van de ECU's, aangezien ik zelf er geen problemen ermee heb. Ik weet alleen dat die ECU's redelijk dicht zijn gebouwd en niet makkelijk aan te passen in vergelijking met veel andere moderne auto's.
Heb mijn V6 gewoon binnen gezet. Wil hem nu starten maar dat doet hijniet. Start code is 1111 en normaal gaat dan het rode lampje uit en het groene branden. Dan kan ik hem starten. Maar nu blijven beide lamjes branden en slaat de auto niet aan. Wie weet hier raad mee? Ik ben zelf zo digibeet als je maar zijn kan, ik snap er dus helemaal niets van. HELP!!
Groet Kees Nieuwnhuyse
C.G.Nieuwenhuyse
Bij gelijktijdig branden van de rode en groene led is de code fout (je moet ook een piep horen circa 2 seconden). en elke toest die je indrukt als de boel geblokkeerd is geeft ook een piep.
Na 3 foutieve pogingen gaat het codepaneel voor 30 minuten op slot, je moet dan wel de auto op contact laten staan anders werkt de timer niet.
E.e.a. staat ook in de gebruikershandleiding, blz 42/43 (bij serie I blz 34/35)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Soms is het ook gewoon een verbindingsprobleem. Controleer even in de computerbak (of soms net daarbuiten): daar hangt een ronde stekker, die soms een tikje nodig heeft.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Lijkt me sterk Marc, als het paneel wel reageert, lampjes branden, dan is er signaal, maar baat het niet dan schaad het niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb de ervaring, Mark. Lang moeten zoeken waarom het paneeltje soms zo raar deed. Ook de zgn. botsknop nog gebruikt, tot ik een brainwave kreeg en deze stekkerverbinding vond. Nadien nooit meer last (voorheen gedurende een half jaar regelmatig af en aan problemen).
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Sinds afgelopen zondag wil mijn XM break ui 97 niet meer starten. Op het paneeltje met toetsenbord blijven het rode en groene lampje tegelijk aan wat volgens de verhalen in dit forum wijst op een storing. Het is 1 keer eerder voorgekomen waarbij ik de accuklem gedurende een half uur heb losgemaakt en daarna weer terruggeplaatst waarna ik de motor weer kon starten met code. Dit lukt nu niet meer.
Ook heb ik alle andere "trucjes" die op het forum staan al geprobeerd:
starten met CV knopje op sleutel ingedrukt
contactslot lange tijd (45min) ingeschakeld laten staan (ANWB via Cit monteur)
Ik wil het liefste af van de startonderbreking en ben op zoek naar een paneeltje met code wat ik tijdelijk kan gebruiken om mijn XM te starten en daarna steker los te halen. Maak daarna wel mooi knipperledje in mijn oude stekerloze paneeltje.... :-) Woon naast Hoek van Holland.
Ik weet niet of dat kan , bij de mijne hebben ze het ook geprobeerd met lopende motor stekker eruit, hij sloeg gelijk af, volgens dilbert kan het bij sommige modellen niet
Inderdaad gewoon ff de stekkers onder de motorkap nalopen. Die ronde stekker was bij mij ook eens de boosdoener. (Ik meen dat er nog ergens zo'n dikke ronde zwarte stekker zat)
__________
Crepuscule
Zojuist ronde steker bij ECU losgemaakt, zag er heel schoon uit, toch maar ingespoten. Helaas hierna probleem niet weg.
Daarna XM met sleutel in contactslot aan uur laten staan en voila, startonderbreker wordt weer vrijgegeven. Code invoeren en dame start weer. Die truc van de ANWB werkt dus wel alleen moet je meer geduld hebben... :-( (eerste keer waarschijnlijk geen 45 min gewacht.)
Hierna geprobeerd steker van paneeltje los te nemen maar XM sloeg gelijk af. Na opnieuw inpluggen steker en code start ze weer. Is er nog en bepaalde volgorde van handelingen als je paneel wilt verwijderen? Of werkt dit alleen bij type 1? Ga die code 0000 nog een keer proberen.
Pagina's