Nog een XM?

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
remco
afbeelding van remco
  • 2.1 td 1995
  • V6 24v 1991
Nog een XM?

Beste forumleden,

Nadat ik mijn Bmw 330xd touring automaat verkocht heb, en mijn eerste ervaringen met mijn dame (1995 2.1td aut. vsx 169000km) zo positief zijn wil ik graag een tweede dame erbij kopen.
De combi van de psa diesel met een zf4hp18 voldoet voor mijn (onze)doeleinden optimaal.
Nou lees ik op het forum veel en kom tot de conclusie dat je met een Xm ook een beetje mazzel moet hebben met de combi van motor en bak.
Wat is wijsheid? een V6 1991 150000 met handbak of een 1999 V6 automaat met 150000 op de klok?
Ik lees toch vrij veel over de 4hp20 en dat daar nog wel eens wat mee mankeren kan, natuurlijk ben ik bekend met onderhoud van automatische transmissies en dat daar graag verse olie ingaat en/of een keer een spoeling doet ook wonderen.
Hier in Oostenrijk is het dealernetwerk niet zo groot als in Nederland en de Citrospecialisten kom ik hier in de omgeving al helemaal niet tegen (laat staan een tim Eckart methode spoeling voor de automaat). Dus veel moet ik zelf doen of de universeel garage uitleggen hoe een (xm) centraalhydraulieker werkt.
Misschien toch maar 2.5td met handbak en geluk hebben dat er geen koppakkingen stuk gaan?
Mijn dame heeft een nieuwe koppakking gekregen bij 150000 (vorige eigenaar) en doet het super.
De automaat krijgt vlg week (preventief) weer nieuwe dextron en schakelt prima.
Uiteraard weet ik dat achterstallig elke voiture stuk krijgt....... wat is wijheid?
Veel kilometers maak ik niet (10.000 per jaar) en het verschil in een liter benzine en diesel is hier centen...
O.k. in Oostenrijk betaal ik naar pk.... meer pk meer betalen ( de bmw was met 184pk ook niet goedkoop)
Is er iemand van het forum die al eens een service voor de 4hp20 bij zf gemaakt heeft in Dortmund?
Graag van jullie wat feedback waarmee ik verder puzzelen kan om de keuze (gaat hier wel om een xm :D ) wat makkelijker te maken.

groet uit oostenrijk
Remco

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: Nog een XM?

Ik heb er wel redelijk wat over gelezen, maar geen ervaring met de zf service in Dortmund. Mijn automaat was daar eigenlijk al te ver voor heen. Automaat (4HP20) heb ik wel laten spoelen. Zoals je wellicht gelezen hebt is mijn bak onlangs kapot gegaan. Ik vind het wel een erg lekkere combinatie, de es9j4 v6 motor met deze automaat. Als de automaat goed schakelt zou ik de olie een aantal keer verversen en lekker rijden.....

remco
afbeelding van remco
  • 2.1 td 1995
  • V6 24v 1991
Re: Nog een XM?

Beste forumleden ,

Na wat zoeken ben ik deze tegengekomen : http://www.gebrauchtwagen.at/detailansicht.php?id_fahrzeug=2991441
Het is een 91er V6 24v met handbak KM 141000 ziet er redelijk goed uit voor zijn leeftijd en er moet natuurlijk wel wat aan gedaan
worden. De middenuitlaatdemper lekt wat , aandrijfhoes rechts moet vervangen worden en de kachelventilator doet het maar in 1 stand.
Wat zijn de struikelblokken bij dit type xm : Diravi kan problemen geven
uitlaat spruitstuk achter kan stuk gaan
Spontane electronische grapjes door massa probleem

Wat belangrijk is dat de motor goede smering krijgt dmv 5w40 olie
Evt het hitteschild weghalen bij achterste spruitstuk?

Dank je wel furriegurrie voor de reactie, ik rijd bijna altijd automaat het probleem is dat waar ik woon geen citroenspecialisten zijn. Zelf de citroen dealer in Villach had niet eens een verloopkabel om hem uit te lezen (loonde zich niet meer zij de man :roll: ). Vandaar mijn vraag of er iemand al ervaring had met ZF in Dortmund. (zie bmw e38forum)

Voorat ik de auto ga halen/kopen en aan een nieuw avontuur begin graag van jullie nog wat input wat betreft struikelblokken of waar ik nog op letten moet.

Dank jullie wel en groetjes uit een wit Kärnten
Remco

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: Nog een XM?

Qua olie wordt zelfs een 0 W 40 geadviseerd.

Verder is vooral de onderhoudshistorie belangrijk denk ik. Is deze aanwezig / bekend?

remco
afbeelding van remco
  • 2.1 td 1995
  • V6 24v 1991
Re: Nog een XM?

Dank je stooftaker voor je reactie. Service boekje is maar tot 115000 bijgehouden en daarna bij universal fitter.

Was ook bij mijn huidige xm zoiets. met 161000 gekocht en het boekje tot 140000.
In mijn geval veel achterstallig onderhoud wegwerken.....

in ieder geval houd ik rekening met diverse onderhouds werkzaamheden die ik zelf kan doen :wink:

wat betreft de olie , dit is wat Total voorschrijft op de homepage:

Use : Normal
Intervals : Change 10000 km / 12 months
Products : Quartz Ineo MC3 5W-40
: Quartz 9000 5W-40
: Quartz 7000 10W-40

Geeft de 0w40 variant naast een betere koeling dan ook een betere smering? Mijn ervaring is nl meer olieverbruik (zonder wolken uit de uitlaat hoor)

Hoor graag van jullie wat de ervaring is met de olie
groetjes Remco

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Nog een XM?

Er heeft een uitgebreid stuk in de AE gestaan hierover specifiek ook voor de 24v met ketting.

Ik zal het nog eens nazoeken voor je bij tijd.

Ik heb bij mijn weten geen olieverlies en rij nu al enkele jaren met de 0W40 variant.

Temperatuur van olie blijft prima binnen de normen.

remco
afbeelding van remco
  • 2.1 td 1995
  • V6 24v 1991
RE: Nog een XM?

Ok stooftaker..... ik geloof je helemaalwink

Ik zal haar de nieuwe 0w40 variant geven samen met een nieuw filter.

Olie temperatuur en smeerbaarheid is erg belangrijk voor een 24v

De angst die ik een beetje had was eigenlijk of de motor inderdaad wel geschikt is voor dit soort 'dunne' olieen.

In het (heel ver) verleden reed ik 944. En van het type 1 mocht er uitdrukkelijk geen volsyntheet gebruikt worden.

Ben blij te lezen dat jou dame het er uistekend op doet.

groetjes remco