Rokende Diesel

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
SmoothDriver
afbeelding van SmoothDriver
Rokende Diesel

Hallo allemaal,

Ik heb sinds dec 2006 een XM gered. (Tot zover).

Hij staat nu geschorst maar ik heb hem rijdend opgehaald.
Als je hem koud start dan is de rookontwikkeling enorm, als daarentegen gestart wordt met warme motor is er geen vuiltje aan de lucht.

Wie heeft een idee/suggestie?

Ik denk aan:
- Kappotte koppakking,
- Een kapotte of slechte gloeiplug,

Wie help om deze XM 2.1 D12 Turbo Diesel Ambiance?

Alvast bedankt,
groet Frank

hans01
afbeelding van hans01

Hi Frank,

Mijn vorige Xantia TD had dit ook toen ik hem net had. Auto had daarvoor een flinke tijd stil gestaan. Paar keer goed warm rijden met Wynns essence aan de diesel toegevoegd kan een boel schelen. Laat als dat niet helpt eerst je brandstofpomp goed afstellen. Kostte mij destijds zo'n 200 euro, maar ik kreeg een totaal andere (lees sneller en zuiniger) auto terug. Ik heb het bij Mulder in Den Haag laten doen, maar er zijn ongetwijfeld meer dieselspecialisten. Zo'n specialist kan ook je verstuivers en gloeiers testen.
Al eens geprobeert met 2x voorgloeien? Wil het ook wel eens minder zijn.

Groet,

Hans

SmoothDriver
afbeelding van SmoothDriver

Bedankt Hans,

Mijn auto heeft inderdaad meer dan twee jaar stil gestaan. Zal ook niet bevordelijk voor de brandstof geweest zijn. Hier had ik ook al aan zitten denken :roll:

Groet Frank

HendrikTD
afbeelding van HendrikTD
Roken ?

Heb zelfde auto net aangeschaft en ook hetzelfde probleem.
Bij mij is de rook blauw en ik laat de verstuivers even testen op hun verstuifbeeld (vanwege blauwe rook). Heb ook een licht hoorbare verstuiverklop bij deellast.
Beetje late reactie maar las het net (ben net aangemeld :lol: ).

Groet,
HendrikTD

kakanox
afbeelding van kakanox

Kapotte koppakking kan je redelijk makkelijk ontdekken: Witte rook, druk in het koelsysteem...

Denk echter niet dat het dat is, dat wordt nl. niet minder als de motor warm wordt.

Ik denk eerder aan slechte, dikke brandstof (dus eens leeg laten en nieuwe erin gooien met reiniger!), een slecht gestelde brandstofpomp of een koudestartinrichting die zich niet weet te gedragen.

Zowel problemen met verstuivers als met bijv. vastzittende zuigerveren of een koppakking blijven namelijk meestal als een motor warm wordt.

Je zou voor de grap de peilstok er eens uit kunnen trekken met draaiende motor. Rookt het flink of komt er olie omhoog? >> Carterdruk, en dat is niet de bedoeling.