Waar ik benieuwd aar ben is of xm motoren, de 2.0, 2.0 turbo en de 3.0v6 geschikt zijn voor lpg.
Welke motoren wel en welke motoren expliciet niet. Ik zie e niet zoveel te oop staan met lpg dus vandaar deze vraag...
Alvast bedankt!
Waar ik benieuwd aar ben is of xm motoren, de 2.0, 2.0 turbo en de 3.0v6 geschikt zijn voor lpg.
Welke motoren wel en welke motoren expliciet niet. Ik zie e niet zoveel te oop staan met lpg dus vandaar deze vraag...
Alvast bedankt!
Ik zou de meest eenvoudige nemen.
Dus gewoon 2.0 l met 8 klepjes.
Op gas is een cilinderkop nog wel eens aan revisie toe (ingesleten kleppen bijv.) en dan is dus een revisiebeurtje wat goedkoper.
Daarentegen is een 2.0 l 16v geloof ik uitgevoerd met hydraulische klepstoters en ben je wel weer vrij van klepstelbeurten, die nogal tijdrovend zijn bij een 8 klepper (nokkenas eruit enz.).
Succes en groet HendrikTD
Heb zelf een nieuwe V6 (ES9J4, 24 klepper) op LPG: loopt perfect.
Ongetwijfeld :D :D :D
De Xantia 1.8i 16V lopen allebei perfect op gas en gaan dan ook lang mee, heb laatst zo'n auto bekeken met 320.000 km op de klok, die was ondanks weinig onderhoud motorisch nog prima in orde.
Ben er daarom vanuit gegaan dat de tweeliter net zo betrouwbaar is en derhalve zelf bezig een XM 2.0i 16V op gas aan te schaffen. Die auto loopt prima, ondanks de installatie en de kilometers.
Voordeel van een lichte benzinemotor is dat een ruilmotor ook niet zo duur is :lol:
Wees trouwens voorzichtig met het merk gasinstallatie, LPi-installaties van Vialle staan bekend om hun zwakke en ongelofelijk prijzige pomp.
De meningen over gas zijn zeer uiteenlopend, helemaal in "autoland" en daar bedoel ik de professionelen mee. Ikzelf zal niet snel een auto met gasinstallatie aanschaffen, omdat ik het niet zo heb met achteraf ingebouwde installaties. Mensen rijden tonnen op gas zonder al te veel gekke problemen en zullen hier natuurlijk ook heel positief over zijn.
Ben zelf een echte dieselman. Een dieselmotor heeft een heerlijk draaimoment, is lekker zuinig en bewezen betrouwbaar. Mensen met auto's op lpg gewoon lekker blijven cruisen op gas!! Problemen? Direct op het forum dumpen! Komen we wel uit :lol: :lol: :lol:
Ik heb zelf een XM 2.0 16V SX uit1994 met een LPG instalatie.
DEze voiture heeft sinds vandaag 216000km gelopen waarvan de 116000km ongeveer op gas.
Mijn ervaring is dat een 2.0 16V betrouwbaarder is als een 2.0 8V
mijn verbruik op gas is ongeveer 1:10 daarintegen wel een volle tank voor 20 euro. Dus voor mij ideaal aangezien ik 25000 kilometers per jaar maak.
OP LPG blijfd de prestatie van de voertuig nagenoeg gelijk dus meer als voldoende. Wat ik ook een + punt vind aan het LPG rijden is dat de motor heel sloepel accellereerd en een NOG rustiger geluid maakt. 8)
mischien nadelig voor andere:
de belasting is wel stukke hoger als een benzine. Ik heb GEEN G3 installatie waardoor ik buiten de premie val.
ik betaal hier in brabant 300 euro per 3 maaden :o (100euro per maand)
maarja... een volle tank voor 20 euro :!: :!:
Hallo,
Ik heb een XM 2.0i (maart 1990) (8 klepper) gehad. Heeft 140.000 km zonder problemen op gas gelopen (AG-installatie met normale verdamper).
Ik heb een XM Break 2.0i 16V (type 2, oktober 1994) gehad met een Vialle-LPi-installatie (G3). Auto gekocht met 98.000 km op de teller (gasinstallatie vanaf begin), verkocht met 285.000 km op de teller. Geen problemen, loopt als een zonnetje.
Ik heb nu een Xantia 2.0i 16V (februari 1998) met een AG-injectie installatie (G3). Gekocht met 196.000 op de teller (gasinstallatie vanaf begin), km-stand nu 289.000. Motor loopt als een zonnetje, olieverbuik ong 1 ltr op 15.000 km.
Mijn ervaring is dat de 2.0i 16V motor uitstekend op gas kan lopen.
Beide auto's/motoren hebben dezelfde eigenaardigheid gehad. Er zat af en toe een hikje (alsof er een injectieslag of een ontsteking uitviel) in, zowel op de buitenweg rijdend als in stadsverkeer. Bij stationair lopen sloeg de motor af en toe af. Bij de XM is enkele keren de stappenmotor vervangen, maar dat was niet de oplossing. Bij de Xantia is na uitlezen de map-sensor (meet de hoeveelheid lucht in de motorinlaat) vervangen. Daarmee was het euvel opgelost en geen enkel probleem meer sinds ongeveer 80.000 km.
Pieter
Hallo,
Gezien de brandstof prijzen en de behoorlijk dorstige 24 kleppen V6 exclusieve, vroeg ik me af of het bij dit model ook niet mogelijk was?
Ze komt uit '98
Weet iemand een goed adres?
MVGr,
D.P.Tas
Hoi,
Ook ik ben na lang trouw dieselrijder te zijn geweest overgestapt op LPG/G3 nu.
Het betreft een XM 2.0i 16v uit 1998 met inmiddels 211000km op de teller.
Op zich prima wagen, zij het dat ik misschien het gassysteem wat moet laten nakijken daar hij stationair warm uitvalt.
Starten lukt dan in 1 keer weer en voor de rest rijdt het prima op gas.
Hans