Type aanduiding en passende raamheffer?

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Newt
afbeelding van Newt
Type aanduiding en passende raamheffer?

Hallo XM kenners en liefhebbers,
Mijn nieuwe aanwinst waar ik dolblij mee ben heeft een XM eigenaardigheidje (fouten bestaan niet bij een XM toch?). Het elektrische raam aan de bestuurderskant werkt niet. Nu heb ik een raamhefmechanisme te koop aangeboden gezien maar die is voor een type Y3.
Nu mijn vraag. Welk type heb ik? Ik zie in mijn chassisgegevens de aanduiding Y4 voorkomen. Betekent dit dat ik een Y4 heb en zo ja, is die Y3 raamheffer compatibel met mijn Y4. Is het wisselen van het mechanisme zelf te doen (ik ben redelijk handig en heb véél geduld) of zeggen jullie: afblijven en laten doen door een expert?
Ik heb een 3.0 V6 Exclusive van 1996.
Alvast bedankt voor jullie reakties.

Kars
afbeelding van Kars

Hallo Newt,
Welkom op dit forum!
Ik heb een ander model XM dan jij hebt, maar heb hetzelfde probleem gehad met het raam. Omdat ik garantie had ben ik naar de garage gegaan en daar hebben ze met een schroevendraaier de schakelaar eruit "gewipt". Toen bleek dat de bedrading losgeraakt was... stekkers terug op de plek waar ze horen en probleem was opgelost.
Mogelijk dat dat bij jou ook het geval is. Altijd de moeite waard om daar even naar te kijken (als je dat nog niet gedaan hebt) en scheelt een hoop geld en gezoek.

Newt
afbeelding van Newt
reactie

Hallo Kars,
Dank je voor de goede tip. Hij is zo voor de handliggend dat ik er inderdaad al niet aan gedacht heb. Ga het binnenkort bekijken.
Groet, Newt

Kars
afbeelding van Kars

Vaak is het probleem groter dan de oplossing...... :wink:

Newt
afbeelding van Newt

Hallo,
Vandaag even de stekkers gecontroleerd. Daar zat alles goed. Was ook te mooi om waar te zijn.
Ergo; mijn oorspronkelijke vraag staat nog. Past een type Y3 raamheffer in een Y4 bolide? Misschien is het verstandiger te wachten tot ik een Y4 sloopdeel vind. En is het vervangen zelf goed te doen?
Groet, Newt

PWV-XM
afbeelding van PWV-XM
Raammechanisme

Ik ben er zelf uitgebreid mee bezig geweest. De staalkabel was geknapt. Een vervangend exemplaar is nauwelijks te krijgen (heb het hele land afgezocht). Ik heb een exemplaar met 9-polige stekker aan de motor. De eenvoudiger versie (kleinere stekker) is soms nog wel te krijgen. Nieuwe kosten €400,- nogal prijzig dus. Uiteindelijk heb ik de kabel zelf vervangen (kabel halen bij fietsenmaker, borgen met minimaal 3 schroefborgjes). Is nogal zorgvuldig werkje en het hele systeem moet je eruit halen. Er zijn ook bedrijven die het opnieuw bekabelen met staaldraad voor je doen, kost ca. €75,- of voor dat bedrag een revisie exemplaar bieden tegen inruil van je eigen.
Het kan natuurlijk ook dat de motor zelf kapot is. Die zit aan de kabels bevestigd, dat levert ook de noodzaak op om het geheel te demonteren en opnieuw te bekabelen.
Daarbij veronderstel ik dat je de werking van de stroomtoevoer eerst hebt gecontroleerd (incl. zekering en bedieningsschakelaar). Succes ermee.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Raamheffer

Een exclusive '96 is een type II XM. Raamheffers type II vind je niet op de sloop, nieuw is kostbaar. Type I is goed te vinden en betaalbaar en ook veel robuuster dan type I raamheffers. Wat anders is is de aansluiting. Type II heeft de one touch bediening geintegreerd. Type I heeft een apart kastje.
Ik heb zo'n type I in mijn Exclusive '96 gezet, werkt prima. De bedrading was even uitzoeken. Ik heb het schema nog ergens, maar ben net verhuisd.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.