Beste mensen; tijdens mijn zoektocht naar een CT Turbo, las ik dat er ook modellen zijn die niet met de hydra active zijn uitgerust; gaat dan alleen om de CT Turbo.
Is dit een fabeltje of niet ??
zo ja hoe kom ik er achter of het er wel of niet in zit...zonder te rijden dan. Als de vorige eigenaar van niets weet, en ik zou 200 km moeten rijden voor een testrit, wil ik dit natuurlijk wel van te voren weten.
ben benieuwd,
Ed
Hallo Ed,de XM type 2 (vanaf 1995) heeft hydractive-2 veersysteem.
Overigens kan je dat zien aan de hoogte van de geparkeerde auto,als het veersysteem in orde is zakt dit type niet door de 'knieen',maar blijft in rijstand-hoogte staan.
XM type 1 tot '95 heeft het oude veersysteem dat wel zakt als de auto is geparkeerd.
Hoi Ed,
De eigenaar hoeft alleen maar te kijken of er een normaal/sport standknop naast de pook aanwezig is. Ik ga er wel vanuit dat hydractive standaard is.
Ik heb zelf een XM 2.0 Ambiance automaat bj.'93 met ook een keuze schakelaar voor normaal/sport stand naast de schakelhandel,maar de auto blijft niet op rijhoogte staan,na een tijdje stilstaan zakt de vering in.
Ik dacht ook gelezen te hebben dat een uitvoering met keuzeschakelaar een ander veersysteem had,maar dit blijkt dus niet zo te zijn.
Er is vast wel een ervaren monteur/sleutelaar onder ons die er meer van af weet,toch??
Laat het ons a.u.b. even weten,
mvg Marcel
Ik heb bij een XM 2.0 dat vroeger ook meegemaakt. Zodra je een deur opend klapt de auto in 1 keer door zijn vering.
Ik weet dat bij hydractive vering, als de deuren geopend worden het veersysteem op soepel overgaat en daarmee de hydractiveregelaars en bollen aanstuurd.
Dus het kan zijn dat de hydractivebollen gevuld/vervangen moeten worden.
Als de auto vrij snel zakt na het parkeren, kan het zijn dat er bij 1 van de vele hydraulische onderdelen er teveel lhm via de retour naar het reservoir wordt geleid. Je zou kunnen beginnen met het controleren van de hoogteregelaars, haal de doorzichtige/witte retourleidingen los terwijl de motor loopt en kijk of er druppels of een straal lhm er uit komt. Het laatste betekent dat de hoogteregelaar vervangen moet worden. Als dit niet zo is kunnen de hoogteregelaars schoongemaakt worden en eventueel licht opschuren met waterproof P800 schuurpapier.
Bij mijn XM V6 bj `93 met hydractive2 (2 elektrokleppen) krijg ik vaak een storingsmelding tijdelijke storing manocontact, als ik de veercomputer uitlees met de Lexia. Dit heeft tot gevolg dat de vering permanent soepel blijft, maar ook na het parkeren de hydractiveregelaars blijft aansturen tot ongeveer 1 minuut. Dit is te horen als je in de buurt van de voordeur en de achterdeur luistert, een vrij hoge toon en dan het lichte klikken wanneer de spanning eraf is.
Hierdoor zakt mijn XM ook vrij snel door de vering, terwijl ik het bovenstaande heb uitgevoerd.
Wis ik de tijdelijke storing, dan werkt het systeem wel goed en is de overschakeling naar sportstand merkbaar en na het parkeren blijft de auto langer op rijhoogte staan.
Mvg,
Citrophile
Het vertragingsrelais kan ook een reden zijn waarom de geparkeerde XM snel zakt. Deze relais zorgt ervoor dat met name de achterkant van de XM niet opspringt wanneer een deur of een achterklep geopend wordt.
Het komt erop neer dat de elektroklep(pen) van de hydractiefregelaars aangestuurd wordt/worden bij een afgezet contact en een deur/achterklep wordt geopend.
Na 30 seconden staat het relais "open" en de veercomputer en de elektroklep worden niet meer van spanning voorzien en de vering staat daamee op constant stug. Hiermee moet de auto lang op rijhoogte kunnen staan.
gr,
Citrophile
Eigenlijk hoort dit onderwerp over vering hier niet thuis, maar dat laat ik over aan de mod`s....
Mijn wagen zakt niet meteen na het uitzetten van de motor of het uitstappen,als passagiers achter uistappen komt de vering omhoog waarna hij zich ook direct weer corrigeerd naar rijhoogte.
Ook bij het opendoen van een deur of achterklep reageerd de vering niet.
Overigens zijn alle veerbollen vervangen,alleen heb ik wel een kleine lekkage ontdekt vlak boven een ventielblok naast het linker voorwiel.
Ik heb alle wartels gecontroleerd of ze nog aangedraaid konden worden,maar alles zat vast.
Hiervoor zal ik de verkoper/monteur nog bellen waar ik de auto heb gekocht.(Duckservice Leek)
Ik zal ook eens luisteren of ik geluiden hoor als de motor is afgezet.
Ik hou je wel op de hoogte.