veersysteem

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
nyriky10
afbeelding van nyriky10
veersysteem

hallo,
heb een probleem met het veersysteem, ik vind dat de xm hard is. heb vorig jaar al nieuwe veerbollen erin laten zetten en geen verbetering, daarna hebben ze de sport stand uitgeschakeld en nog geen verbetering. ik ben laatst ( 11 wkn terug ) bij chyparse geweest , in het begin wel verbetering maar nutcoh ook weer niet. en als je de xm met draaiende motor in de rijstand op en neer taat bewegen dan denk je dat ziet er goed uit tot dat je gaat rijden, je voelt alles het is geen pretje. wie o wie ,weet iets , bvd.

Mvrgr Henk

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96

Precies dezelfde klacht. Alle bollen zijn conform specificatie, toch rijdt het ding alsof het een BMW is (sportstand nog herder).

De middenbol heeft zelf geen demping, dus die moet in die hydractiefklep zittten, die tussen hard en zacht schakelt.
Het opboren van de dempers in de achter-zij-bollen geeft wel een zacht resultaat, maar dan heb je ook geen lol meer van het hydractiefsysteem

Wie weet hoe het precies zit?

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als alle veerbollen op druk staan en/of nieuw zijn en LHM is een keer goed ververst ook bij de remnippels en de auto veert nog steeds te hard, dan moet zou je de hoogteregelaars nog kunnen demonteren en schoonmaken.
Controleer ook de rijhoogte, hoe hoger hoe stugger. De rijhoogte moet ook niet te laag staan, want dan heb je te weinig demping.
De veercomputer kan uitgelezen worden.

Voor en tijdens het starten van de motor moet het hydractivelampje 3 seconden branden op het zelfde moment als het ABS lampje(zowel hydractive1 als 2).
Zo niet dan is er een storing opgeslagen in de veercomputer, vaak zijn het "simpele" storingen. Als ik dit zo lees, zouden de mosfests van hydractive2 doorgebrand kunnen zijn. Er zijn mensen die ervaring hebben met het vervangen ervan.

HenkvanT
afbeelding van HenkvanT
Re: veersysteem

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Oplossing was: (in volgorde)
A)
Vervangen van alle bollen ( ook de centrale Bol en de Hydractief bollen)
B)
Uitlezen van de veer computer Dit gaf een fout code die aangaf dat er een probleem was met de Hydractief kleppen.
C) Doormeten van de relais van de Hydractief kleppen. DEze waren echter OK
D) Schoonmaken van de verbingen op de Hydractief kleppen en het doormeten van de kabel naar de Hydractief computer. Deze waren OK

Toch bleef het uitlezen van de veer computer storings medlingen voor de Hydractief kleppen geven.

Uiteindelijk bleek de veer computer kapot. Na het openmaken van de computer bleken de uitgangen voor de Hydractief kleppen doorgebrand en door de warmte ontwikkeling was ook de printplaat op die plaats gesmolten.

Na montage van een andere veer computer was het probleem verholpen.

m.vr.gr.
Henk van T

nyriky10 zegt:

hallo,
heb een probleem met het veersysteem, ik vind dat de xm hard is. heb vorig jaar al nieuwe veerbollen erin laten zetten en geen verbetering, daarna hebben ze de sport stand uitgeschakeld en nog geen verbetering. ik ben laatst ( 11 wkn terug ) bij chyparse geweest , in het begin wel verbetering maar nutcoh ook weer niet. en als je de xm met draaiende motor in de rijstand op en neer taat bewegen dan denk je dat ziet er goed uit tot dat je gaat rijden, je voelt alles het is geen pretje. wie o wie ,weet iets , bvd.

Mvrgr Henk

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als dit is gebeurt moet u ervoor zorgen dat er wel extra diodes worden gesoldeerd in de veercomputer, anders branden de mosfets binnenkort weer door....

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk

Het resetten van de Computer wil ook wel eens werken

Haal de massa stekkers op het rechter schutboard (binnenkant spatscherm)
los. Deze willen nog wel een oxideren waardoor het contakt wegvalt.

Een paar keer opsteken en los trekken tijdens deze handeling moet je de
schakelaar van de actieve vering horen klikken dan heb je de juiste stekker.

Jaren lang resultaat gehad. Laats nieuw bollen gemonteerd waar onder de twee middelste en nu van het goede type de voorbol is namelijk anders dan achterbol en zeker anders dan de vier normale veerbollen op de veerpoten.

Hij glijdt weer over de weg.

groeten Aad.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!