Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Heb online al wat gezocht maar vind geen antwoord.
Mijn XM 2.1 DT van 1998 hangt achteraan door als ie stil heeft gestaan (na iets meer dan 20 minuten). Vooraan blijft hij gewoon op normaal niveau, maar achteraan is er nog maar 1 cm tussen spatbord en de grond. Als ik hem start duurt het langer dan één minuut voor de wagen weer horizontaal staat, en hij geeft ook "Normale Vering". Mijn garagist wil de achterste veerbol van de drukregelaar vervangen (95€) , maar hij is geen XM specialist. Denken jullie dat dit de juiste ingreep is? Ik wil namelijk geen nutteloze kosten doen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Wat ik vreesde is ook gebeurd. Veerbol vervangen en geen verschil. Nu wil de garagist de klep van de drukregelaar vervangen. Zijn hier aub mensen die hier iets van kennen?
Alle hulp is welkom.
Bedankt!
kun je het beste de "anti zink" bol vervangen. zit boven je linker draagarm achter.(boven het subframe, achter een hitteschildje).
De anti-zink bol is te herkennen aan het feit dat er een leiding rechtstreeks in de voet ervan geschroefd zit. Deze moet dus eerst afgekoppeld worden voordat deze bol veilig uit de houder (wat niet meer dan een plaat staal met een ring schroefdraad is) geschroefd kan worden. De anti-zink bol wordt vaak "vergeten" bij het hervullen of vervangen van de overige veerbollen ; kan echter vreemde storingen veroorzaken als-ie plat is. Er zit geen dempingselement in.
link
lost in 9 van de 10 gevallen het probleem op :wink:
Heel erg bedankt voor de tip. Ik hou u op de hoogte van het resultaat. Hopelijk is daarmee het probleem opgelost.
Groetjes & bedankt,
Benjamin
De "anti zink bol" waar citroen26 over sprak heeft de garage reeds vervangen en nog is het probleem niet opgelost. Nu wil de garage de "anti-doorzakklep" vervangen maar dit wisselstuk is niet meer te bestellen bij Citroën volgens mijn garagist. Weet iemand hoe ik aan zo'n klep kan geraken. Alvast bedankt voor jullie tips.
Grts.