Hi allemaal,
Ik ben nieuw hier dus zal ik me even kort voorstellen... ik ben 32 jaar en heb altijd al een autohobby gehad... eerst mini's en daarna bx-en. Mijn vader rijdt ds/traction en heeft een paar jaar geleden xm v6 gereden. Geweldige auto, helaas was dit een van de eerste types die veel electronisch problemen hadden. Onlangs hebben wij met z'n tweeen een xm v6 16v uit '93 met lederen bekleding op de kop weten te tikken voor een lage prijs. We wisten dat we een risico namen omdat er een tik in de motor zit en we (nog ) niet weten wat dat kan zijn. Ik heb de auto rijdend opgehaald (klein stukje) en het vermogen was prima....de auto heeft 199xxx gelopen. het olilampje ging netjes aan bij het starten en ging uit bij normaal toerental...
Ik heb een aantal vragen:
1 mocht het een kantelende zuiger zijn, is dit meetbaar met een compressietest?
2 Volgens de eigenaar zou het aan een defecte hydralische klepstoter kunnen zijn die zich niet goed vult met olie... hoe is dit meetbaar/waarneembaar?
3 Wat zijn nog meer voorkomende defecten die deze tik zou kunnen veroorzaken?
4 de koppeling is recent vervangen. Bij het optrekken bonkt de motor een beetje.. mij een hoger toerental is die veel minder of niet... De auto heeft lange tijd stil gestaan. Is het de koppeling die dit veroorzaakt of zijn de motorsteunen aan vervanging toe?
Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden..
Alvast bedankt,
Friso Wouters
V6 en 16V dat moet je me toch eens uitleggen ......... :oops:
gaat het om een V6 12V of een 24V :?: daar zit n.l. nogal wat verschil in.
of gaat het gewoon om een 4 cilinder 16V :?:
pardon, het gaat idd om een v6 12v.
wat punt 2 betreft: zou je eens een flesje Forte kleppenreiniger erin kunnen gooien om de kleppen evt. uit te sluiten.
Blijft het tikken daarna enige tijd weg dan weet je dat je het probleem in de klepstoters moet zoeken.
p.s is dit geluid harder bij koude motor. :?: en daarna constant bij warme motor. :?:
Bedankt zover voor de antwoorden..
Het volgende hebben vandaag gedaan: Olie ververst met 5 w40. Tik was daarna nog niet weg. Wel werd deze iets minder maar dat kan ook liggen aan de temperatuur van de motor. We hebben een stuk gereden....
Bij een koude motor is de tik wl harder dan bij een warme motor... wellicht is het idd een idee om dat reinigingsmiddel te gebruiken. Dat is immers goedkoper dan naar de garage te gaan... dat kan altijd nog...
de koppeling problemen lijken over... had misschien te maken met lange stilstand.. (2 jaar).
Vraag; kun je dmv van een compressietest meten of er een slecht functionerende klepstoter is?
friso
Nee. als de klepstoter(s) slecht is dan wordt de klep later geopend en sluit eerder. Hetgeen betekend dat de verbrandingsruimte langer
(af-)gesloten is. Dus de compressie waarde zal niet veranderen door een slechte (of meerdere) klepstoter(s).
Bedankt voor het goed onderbouwde antwoord!