wimb en z'n La Soixante.

2590 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: wimb en z'n La Soixante.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je dan een beetje lucht ergens krijgt, die is samendrukbaar itt de lhm en dusver je meer vering ....

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Ja, die theorie hang ik ook maar aan bij gebrek aan beter. Maar als je de aanzuigconstructie in het vat bekijkt (die lange toeter) dan gaat die theorie ook weer mank.
Het belangrijkste is dat de auto nieuwe riemen heeft. Verder heb ik zo'n anderhalve liter LHM bijgevuld en ben ik heel lang bezig geweest om alles enigszins schoon en vetvrij te maken. Met dank aan de Action zijn er 3 bussen remmenreiniger doorheen gegaan om alles schoon te spuiten. Gelukkig dat het een typisch klusje voor garage de la rue is. 8)
En dat LHM en remmenreiniger natuurlijke producten zijn. :grijns:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: wimb en z'n La Soixante.

Dat je dit volhoud Wim :clap: LHM STRESS Arrrrrrrrrrrgg.............. :evil:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Mwoachhh........ Het is het enige dat een probleem geeft. Het enige!!!!!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: wimb en z'n La Soixante.

Kan het misschien zomaar zijn dat je het warteltje er een beetje scheef in gedraaid hebt? En dat het schroefdraad nu naar de kloten is?
Welke pomp heb je er nu in zitten?

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: wimb en z'n La Soixante.

Die splinternieuwe toch?

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Nope, ik rij nu met die uit Marc z'n sloper. Omdat het lijkt alsof de lekkage optreedt na het starten heb ik vandaag een aantal keren gestart (en dan gelijk ook maar kilometers gemaakt 8) ). Het lijkt er op dat het niet meer gaat lekken.
Mocht het toch gebeuren dan gaat inderdaad die nieuwe pomp er op ondanks dat die bedoeld is voor een V6 en dus de aanzuigleiding op de verkeerde plek heeft zitten.

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

We zijn een week verder en madame heeft nog geen meter gereden. Wel heb ik de auto regelmatig gestart en de wartel lekt niet. Nu ja, het zal wel. :roll: Het is droog en daar gaat het om.

Om de een of andere reden vond een stemmetje diep in mij het nodig om aan m'n hoofd te zeuren dat de filters in het voorraadvat schoongemaakt moesten worden. Had ik daar nou maar niet naar geluisterd! Die dingen waren bijna zwart. Ik ben hierover not amused want de LHM zit er pas 3 maanden en 8.000 km in. :shock: De kleur in het vat is ook meer olijf- dan gifgroen. Zou er dan nog zoveel vervuiling in het systeem zitten? Er is de afgelopen 3 jaar 5 of 6 keer hydrorinçage in gegaan en het is nog steeds vervuild.

Verder heb ik vandaag eindelijk het ruitenwissermechanisme vervangen. Wat er in zat piepte de eerste paar minuten bij het wissen. Dat ken ik van de Kever, dan is het asje droog en met een beetje pech roest dat zover vast dat 's winters de ruitenwissers het niet meer doen.
Met het verwijderen van het oude ben ik een paar uur bezig geweest omdat een van de 2 kooimoeren onder het motortje meedraaide. Je kunt het met je vingers voelen maar je komt er met een griptang niet bij. :evil: Maar met de betonschaar en een waterpomptang steeds stukjes ijzer weggehaald en uiteindelijk het half gesloopte mechanisme er uit gehaald.
Het nieuwe zit met gewone moeren met een ring vast want ik vind die kooimoeren niks. En het handeltje wist zonder piepen. 8)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: wimb en z'n La Soixante.

:thumbup: :clap: 8)

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: wimb en z'n La Soixante.

OH, heten die K dingen nou kooimoeren? Rete irritant idd. Vreemd die zwarte filters, ook gezien de liters die je de afgelopen jaren geknoeid hebt en weer moest aanvullen... :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Ja, er is genoeg doorgespoeld. En elke keer dat ik er spoelolie danwel LHM in doe maak ik de HR's en de HA-kleppen schoon. :? Maar misschien komt het omdat ik op aanraden van niemand minder dan Sjors van Hydraulique TSL in het systeem heb gedaan. Stiekem hoop ik dat dat al het vuil loshaalt wat anders blijft zitten.
Die auto begint een obsessie te worden in 'the quest for perfection'. :lol:

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: wimb en z'n La Soixante.

TSL???

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: wimb en z'n La Soixante.

stooftaker zegt:

TSL???

+1

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: wimb en z'n La Soixante.

Dit is een additief gebaseerd op teflon, hetgeen moet alleen zorgen voor wrijvingverlaging op het moment dat de smeerfilm het niet meer red (bij een slechte olie/of olie in slechte toestand). TSL heeft geen reinigende werking.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: wimb en z'n La Soixante.

O, dat is dus niet dat blauwe goedje....?
Wat was dat dan ook weer? Een alternatief voor LHM geleuf ik, hoe zat het ook weer...

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Dat blauwe goedje is geperst smurfensap. Aangezien smurfen in Nederland op de lijst van bedreigde soorten staan, mag je ze niet persen en dat sap al helemaal niet verkopen. :!:

Citrophile zegt:

Dit is een additief gebaseerd op teflon.

Er wordt juist beweerd dat dit spul niet gebaseerd is op teflon. :?
Het bestaat in ieder geval al heel lang (ik weet al zo'n 20 jaar van het bestaan) en het wordt zo slecht vermarkt dat het een wonder is dat het nog bestaat. :lol:

Citrophile zegt:

TSL heeft geen reinigende werking.

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar het is voor het eerst dat ik dat goedje heb toegevoegd en het valt me op hoe snel en hoe vervuild het hydraulisch systeem nu is. Of het goedje heeft een slechte invloed op LHM en dan moet ik het dus niet meer gebruiken. Of het heeft er toch voor gezorgd dat de vervuiling minder kan neerslaan.

Citrophile
afbeelding van Citrophile
Re: wimb en z'n La Soixante.

Er worden wel meer dingen beweerd :wink:, op mijn werk heb ik informatie gekregen dat TSL een teflon basis heeft. Teflon heeft een wrijvingverlagende functie en TSL kan gebruikt worden wanneer er al sprake is van een bovengemiddelde slijtage en laat de slijtage dan geleidelijk verlopen.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
Re: wimb en z'n La Soixante.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

stooftaker
afbeelding van stooftaker
Re: wimb en z'n La Soixante.

Tjonge.

Hoe dan ook,

Ik heb in de planning (nu nog voor mezelf) een bollenrondje bij Renard voor ook een eerste nieuwe ronde van groene sap.
Andere kleurtjes en spul komt er bij moi niet in!

Ben obverigens wel nieuwsgierig of je een volgende ronde weer zoveel vervuiling hebt WiXm !

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Anders ik wel.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: wimb en z'n La Soixante.

stooftaker zegt:

Tjonge.

Hoe dan ook,

Ik heb in de planning (nu nog voor mezelf) een bollenrondje bij Renard voor ook een eerste nieuwe ronde van groene sap.
Andere kleurtjes en spul komt er bij moi niet in!

Kijkt dan maar uit dat ze er geen geperst smurfensap in gooien want het komt, ziek nu, bij Renard vandaan! :wink:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

En gelijk Roger heb ik gisteren ook een lang openstaande ergernis opgelost. Toen vorig jaar de voorruit is vervangen zei ik heel stoer tegen de heren dat ze de paravan niet aan de ruit vast hoefden te kitten omdat 'ie met 5 van die drukkers vast zit. Nou, geen 5 want er waren er 2 afgebroken. Het geheel zit rammelvrij dus vond ik het best, ware het niet dat de ruitensproeiers er ook op zitten. Omdat het geheel niet bewegingsvrij zit, was het elke keer weer een verrassing waar de vloeistof gespoten werd: boven op de ruit of er onder. Of toch over de auto?
Dus gisteren drukkers gehaald bij de dealer en 's avond het oude plakband van de paravan gehaald. Nieuw band van Bison er op geplakt en het geheel gemonteerd zoals Citroën het bedoeld heeft

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: wimb en z'n La Soixante.

Fijn hé, van dat oud zeer dat verholpen wordt? Je zit na 3 maanden nóg te grijnzen als je je ruiten sproeit... :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Die grijns is er nog niet want voorlopig ben ik moed aan het verzamelen om de 2 slangen van en naar de benzinepomp te vervangen. Ik zie niet op tegen het loshalen van de tank en klootviolen met die slangen, maar het is dit plaatje van SC waar ik niet vrolijk van wordt:
IMAGE(https://lh4.googleusercontent.com/-ClsUkirMH_k/T-0-XPF-zlI/AAAAAAAADwA/hrcBZ9h8Hs0/s488/m1751100.jpg)

Er lopen nog zo'n 3 ontluchtingsslangen naar de vulpijp. :roll: Maar misschien dat het meevalt en alles netjes vast zit aan die pijp. Dus als ik die boven los schroef zou er nothing on the hand moeten zijn.

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Gisteren heb ik de aanzuigslang naar de HD-pomp vervangen want ik had het idee dat er lucht werd aangezogen omdat de slang bij de pomp wat scheurtjes heeft. Welnu, het slechte nieuws is dat de aansluiting op het vat 12 mm diameter is en op de pomp 15. :evil: Bij Chyparse 2m LHM-bestendige slang gekocht en die met wat bijbelteksten op de pomp gewurmd. Dat ging eigenlijk beter dan ik had verwacht, waarschijnlijk omdat de slang nieuw en dus soepel is.
Het goede nieuws is dat er inderdaad lucht werd aangezogen. De auto komt vlotter omhoog en ik merk nu verschil tussen de normale en de sportstand. Bovendien deint de auto op de snelweg veel minder. :buig:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: wimb en z'n La Soixante.

:clap: Toppie.

Heul herkenbaar dit, heb ik bij "breaky" ook moeten doen.
Van af de pomp is de bocht naar beneden bijna niet te maken,
ik heb hem daar door toendertijd een andere weg laten bewandelen
en dat werkte uitstekend. Een tweedehands aanzuigleiding is per definitie
al foute boel. Breekt bij demontage en montage vooral als de slang al
keihard is geworden van ouderdom, een deze slang is ook al NFP. :|

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Dat met die bocht zag ik inderdaad niet zitten dus dacht ik al aan een constructie met een verloopstuk. Omdat ik nieuwsgierig was of ik die nieuwe soepele slang misschien toch wel op de pomp kon krijgen, heb ik dat als eerste geprobeerd. Dat lukte en die bocht is met een nieuwe slang ook prima te maken. Ik zal vandaag 'ns was foto's maken.

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: wimb en z'n La Soixante.

Met verbazing zie ik dat sommigen TSL en andere meuk door hun oliën gooien.
Ik heb daar nog nooit iets goeds van gezien. Je moet niet gek staan te kijken dat de boel daar juist van vastloopt of dichtslibt.
Dat soort tovermiddelen zijn doorgaans van Britse origine, om tot het bot versleten autootjes nog net enkele tientallen kilometers verder te helpen voor de verkoop.

Van hetzelfde niveau als waterstof door je brandstof. Wonderen voor lichtgelovigen tegen de hoofdprijs.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

JanSr zegt:

Je moet niet gek staan te kijken dat de boel daar juist van vastloopt of dichtslibt.

Ik heb 20 jaar getwijfeld voordat ik TSL ben gaan gebruiken. Tot nu toe heb ik er van alles over gehoord, van razend enthousiaste geluiden tot mensen die het zonde van het geld vinden omdat ze geen verschil merken. Met uitzondering van Dirk de Pirk, maar de substantie die hij toevoegde had in het flesje al een rare samenstelling. :roll:
Ergo, geen verhalen over mechaniek dat naar de vaantjes gaat door het toevoegen van TSL. :wink:

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: wimb en z'n La Soixante.

Clubjes als Total en Shell en Esso maken onder andere smeermiddelen op specificaties die door autofabrikanten worden voorgeschreven.
Zolang je een auto netjes tijdig voorziet van verse oliën en vetten gaat zo'n ding tegenwoordig al gauw 500.000 km storingsvrij mee (ik beperk me even tot motoren en wat daar zo'n beetje aan vastzit).

En dan zijn er altijd weer mensen die geloven dat het nog beter wordt als je er toverdrankjes aan toevoegt. Ik vraag me dan wel eens af: gaat de boel daardoor dan 750.000 km mee? Zo nee, waarom geef je dat geld dan niet uit aan een heerlijke koele pils of een tintelend glaasje witte wijn?

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Pagina's