Motor loopt onregelmatig

30 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
noote036
afbeelding van noote036
Motor loopt onregelmatig

Ik zit met een vraag,
Als mijn Xm V6 koud is starten en lopen. Dan Als ie vervolgens op temp is begint hij onregelmatig te lopen en valt uit. Is vervolgens ook moeilijk weer aan de praat te krijgen.

Wat kan dit zijn ???

XM v6 exclusive 1996

Groet,

Nico

wimb
afbeelding van wimb

Ik zou bijna denken aan de stappenmotor. Misschien dat 'ie open blijft staan. Maak 'm 'ns schoon.

noote036
afbeelding van noote036

Maar dan zou zij het toch ook moeten doen met koude motor ?
Ik zat zelf meer te denken aan iets vastzittende hydreaulische kleppen of vervuilde injectoren....

Help me !!!!!

groet,

Nico

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Loopt ze koud stationair wel op constante toeren of wisselt ze daar (licht) in? Dan zou ik inderdaad de stappenmotor verdenken.

noote036
afbeelding van noote036

Koud starten en lopen, eerst wat hoger in de toeren +/- 1000rpm daarna zakt ze terug naar wat is het ca 850 ? en wel mooi constant (zeker voor een koude motor bij deze temparaturen van deze dagen) Vervolgens ga je een stukje rijden ca 7 a 8 minuten en laat hem stationair draaien en dan begint ze op 5 cyl te lopen. Dit word beroerder en vervolgens als je dan gas geeft of de automaat in D zet slaat ze af en krijg je haar bijna niet of niet meer aan. Als ze vervolgens weer koud is... starten lopen !!!! en het ritueel begint van voor af aan.... zucht.
Wat je in de wandelgangen hoort zijn verschillende dingen.
- Vervuilde injectoren
- Defecte of slecht werkende temp sensoren

wie heeft er nog een idee of oplossing.

help me !!!!

Groet,

Nico

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Onsteking verdeler bobine bougies bougie kabels........

Het gaan lopen op 5 poten zit hem het meest waarschijnlijke in de verdeler. daar zitten scheuren in, warm worden is uitzetten is vonk missen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

noote036
afbeelding van noote036

Komt een en ander aan het licht als ik de auto laat uitlezen aan de Lexa computer ?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

dikke kans ja :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

noote036
afbeelding van noote036

Ga morgen bij Enting in Zwartsluis langs om te vragen of zij dit zaterdag of maandag kunnen doen.

Jullie horen wat er uit komt.

Bedankt voor zover.

Nico

Xm V6 Exclusive 96
Xsara Coupe 1.6i chrono 99
Berlingo 1.9D 99

noote036
afbeelding van noote036

Verder zal ik proberen om dit weekend veel met de auto te rijden, zodat alles goed soepel en doorgesmeerd zal zijn (injectoren, klepstoters etc)... mijn vrouw moet maar met de Berlingo standby zijn met sleepkabel etc zodat als ik kom te staan zij mij kan afslepen...

Wish me luck !!!!

Nico

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Als je weinig rijdt zal een stevige rit va een 150km wel eens goed kunnen helpen!! Good luck anyway!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Good Luck!!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Als je een lange rit maakt, doe het dan met Shell V-Power. Kost een duit, maar het schijnt goed voor je motor te zijn. Die gaat in ieder geval mooier lopen en pakt beter op.
En nee, ik heb geen belang bij het aanprijzen van Shell.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Zoals ik de klachtomschrijving lees, verdenk ik de lambdasonde.

Bij een koude motor werkt de lambda regeling niet, vanaf een bepaalde bedrijfstemperatuur van de lambdasonde gaat die werken.

Als b.v. de bougiekabel ommanteling haarscheurtjes vertoond, dan zou die met een koude start ook al niet goed lopen en verzuipt de motor.

Een versleten verdelerkap van een PRV V6 laat van het ene moment op het andere moment het afweten :wink: , zonder het van te voren iets aan te geven.
Maar op zich zou de omschrijving van Mark wel kunnen ;-).

Het kan best een samenspel zijn van verschillende problemen, maar probeer de lambdasonde te controleren.
Op bedrijfstemperatuur moet die afwisselend tussen 0.1V en 1V werken. Deze ouderwetse regeling wisselt continu tussen arme en rijk mengsel aansturing.

Tegenwoordige breedband lambdaregelingen kunnen in kleine stappen de mengselregeling afstellen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

wimb zegt:

Als je een lange rit maakt, doe het dan met Shell V-Power. Kost een duit, maar het schijnt goed voor je motor te zijn. Die gaat in ieder geval mooier lopen en pakt beter op.
En nee, ik heb geen belang bij het aanprijzen van Shell.

Shell V-Power is op zich een goede benzine, maar het is niets bijzonders :wink: . Het is een RON97 (niet eens RON98) met een "simpele" additievenpakket...

De voorgaande speciale Shell benzine Pura was een RON95, maar wel van de zuiverste soort. Hiervoor had Shell een compleet aparte raffinage opgezet., maar dat was erg duur en werd weinig getankt.

Door de klopregeling van de V6 wordt het hogere (tov RON95) octaangetal "opgemerkt" en kan de ontsteking een aantal graden vroeger zetten. Hierdoor loopt een motor met een klopregeling lekkerder en iets zuiniger maar of je dat echt kunt merken ;-).

Ik tank trouw RON98 voor mijn XM en de Xsara van mijn ouders, het is duurder maar rijdt fijner.

noote036
afbeelding van noote036

Allemaal erg bedankt voor de suggesties en het meedenken. Ook een defecte Lamba sonde zou toch via de Lexa eruit moeten komen, toch ?

Ik zal haar zo snel mogelijk laten uitlezen en dan maar kijken wat de Lexa aangeeft...

Groet,

Nico

wimb
afbeelding van wimb

Het zijn dan ongetwijfeld de additieven. Het is zowel collega's als mij opgevallen dat een motor met V-power rustiger loopt, en mooier optrekt.
Het is geen wereld van verschil, je merkt het eigenlijk als je weer 'gewone' hebt.
Die additieven schijnen wel een reinigend effect te hebben, vandaar m'n advies het bij een lange rit te tanken. Is overigens goedkoper dan zo'n bij Wynn's.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat klopt wimb ;-). De additieven bestaan voornamelijk uit detergenten om voornamelijk de inlaatkleppen schoon te houden. Dit icm RON97 moet de werkende kracht zijn van V-power.

Qua dosering is een flesje Wynn`s wel meer dan wat er in V-power wordt toegepast, maar het is wel goedkoper dan zo`n flesje.

Bij oudere auto`s zonder klopregeling is het verschil in verbetering haast niet aanwezig.

wimb
afbeelding van wimb

Citrophile zegt:

Qua dosering is een flesje Wynn`s wel meer dan wat er in V-power wordt toegepast, maar het is wel goedkoper dan zo`n flesje.

Is dat zo? Ik heb altijd het gevoel dat ik hele dure petroleum koop in een flesje dat niet geschikt is voor de tankinlaat. Ik heb nog nooit kunnen achterhalen wat er allemaal in die Wynn's zit.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Al die leveranciers van toevoegingen voor in de tank/motor, is een sterke concentratie van additieven.
Vaak de minder dure additieven dan die in benzine aan de pomp beschikbaar is :wink: .

Als je een vervuilde motor of injectoren hebt is zo`n flesje niet eens verkeerd voor een keertje.

wimb
afbeelding van wimb

Weer wat geleerd :)

noote036
afbeelding van noote036

De xm is uitgelezen met de Lexia. Geeft geen storingen van betekenis, dwz abs sensor RV (is meestal schoonmaken en klaar) Diagnose circuit ??? wat dat betekend is mij niet duidelijk. Garagist zegt ga eerst maar eens een flink stuk rijden, echter als de motor op temp is en een tijdje stationair draait, loopt ie onregelmatig. Wanneer je vervolgens iets gas probeert te geven of de automaat in D zet slaat ie af... Dus ik voel aan aankomen bij een rit, dat ie afgesleept moet worden. Heeft iemand nog suggesties over bovenstaande probleem ?

Nogmaals als ze koud is starten lopen en rijd ie goed ook niet inhouden of iets, gewoon gaan.

Help me !! !!!!!

Heb ook in Haynes gelezen, vuil luchtfilter kan ook iets zijn. Heb deze gereinigd / uitgezogen. Alle bougie kabels / doppen met vocht spray ingespoten, alsmede verdeler etc en alle stekkers waar ik zo bij kan.

Groet,

Nico

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als het de lambdasonde niet is, dan misschien de MAP sensor of potentio gasklepmeter, koelwatertemperatuursensor?
Wanneer is het benzinefilter voor het laatst vervangen?

noote036
afbeelding van noote036

De sensoren die jij nu omschrijft zouden er toch uit moeten komen met een Lexia uitlezing ? Of kan het ook zo zijn dat deze niet aan het licht komen ?

Hoeveel filters zitten er in het bezine gebeuren, ik weet achter bij het rechter wiel maar waar nog meer ?

De lambda moet er toch normaal ook met een Lexia uitkomen ?

Groet,

Nico

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De lambdasensor en MAP sensor moeten bij storing gedecteerd worden door de Lexia. Het MM lampje moet ook oplichten tijdens het rijden en je merkt dat er wordt overgeschakeld naar een noodloop programma.

Een qua karateristiek verlopen (injectie) koelwater- en inlaatluchttemperatuursensor :arrow: om massa lucht te berekenen en een (licht) versleten gaskleppotentiometer kan de Lexia over het hoofd zien.
Ook bij haarscheurtjes in vacuümslangetjes voor de bediening van de MAP sensor en benzinedrukregelaar kan de Lexia geen fouten ontdekken, althans dit had ik met mijn XM meegemaakt.

Het enige benzinefilter is bij het ra wiel, deze wordt zo vaak (expres) vergeten :roll: bij beurten omdat je er slecht bij komt. Dit zal niet de oorzaak van je probleem zijn, maar kan misschien meespelen.

Misschien toch ook de stationair regelklep reinigen en wellicht vervangen?

Als ik jouw probleemomschrijving lees, zou ik eerst zoeken in de onderdelen die de belasting vd motor meet (MAP sensor) en belasting vd motor weergeeft (gaskleppotentiometer), voor de verrijking van de brandstofmengsel zorgt (koelwater -en luchttemperatuursensor en benzinedrukregelaar).

Daarna eventueel weer zoeken naar ontsteking gerelateerde onderdelen. Hoe oud zijn de bougies?

ivo1969
afbeelding van ivo1969
Re: Motor loopt onregelmatig

Hoe lang is het geleden dat je bougies vervangen zijn?

Bij mij liep de xm nog maar op 3 poten, na vervangen van de bougies klachten verholpen en de klachten waren het zelfde als jij ze omschrijft.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Motor loopt onregelmatig

een V6 loopt never nooit op drie poten. Maar even alle kaarsen controleren kan zeker geen kwaad, alhoewel ik gok op je mapsensor of beter gezegt het slangetje er naar toe, aangezien de sensor niet echt vaak kapot gaat.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

noote036
afbeelding van noote036
Re: Motor loopt onregelmatig

Dit berichtje kan wel dicht hoor, is eind vorig jaar door Wim en Wes opgelost. Het was een totaal versleten verdeelkap en Rotor.

Groet,

Nico

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: Motor loopt onregelmatig

:lol: :lol: Er hadden een paar niet in de gaten dat de post al van feb 2010 was...

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
Re: Motor loopt onregelmatig

Nou dan doen we deze maar dicht dan.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.