Indrukwekkende klus zeg. Ik zou bang zijn ergens een foutje te maken...heb je nog een reserve dashboard hoop ik?
Die a stijlen ook erg mooi met fluweel spulletje erop. Dat saaie plastic is eigenlijk toch maar lelijk.
Succes!
Heb geen foto's van de technische aanpassingen aan de Xsaar, en sowieso maar max 2 foto's van het ding zelf aan de buitenkant.
Als je foto's van het DAC-verhaal wil, Google eens op 'DAC modden' of 'DAC rolling'. Je krijgt meer leesvoer dan je aan kan :wink:
Wordt veel gedaan door vintage audioapparatuur liefhebbers.
en weer wat vorderingen.
Ben druk doende geweest met poly en ben tot de ontdekking gekomen dat het allemaal weer veel meer voeten in de aarde zal hebben als ik eerst dacht... zal heel veel tijd in gaan zitten om alles eerst in onderdelen ok te hebben en dan nog veel meer tijd om het goed en vooral netjkes af te werken...
Maar hieronder een stukje verhaal met wat nieuwe plaatjes 8)
Ik heb een afschuining gemaakt op het zichtbare stuk van de verhoging om een "vloeiende" overgang te krijgen na overtrekking met stof
en dit is de dikke stof die ik ga gebruiken voor eerste bekleding.
Voor de afwerking gebruik ik dezelfde stof die ik ook op de a stijlen heb zitten, moet natuurlijk nog wel ffkes gespoten worden naar zwart.
Dan verder met de klokkenwinkel, hier wat plaatjes van de originele behuizing en de nieuw gemaakte en dan een nog verdere opbouw hiervan.
De originele
en de "nieuwe"
Hier nog even naast elkaar
Samen met de andere kap is er nu nog een klein hoogteverschil, maar wel zo weinig dat er niet veel "tunnelwerking" meer kan zijn voor het geluid zoals dat er wel is/was bij de originele/ huidige setup.
De nieuwe was echter nog niet stevig genoeg dus de binnenzijde ook even in de poly en glasvezel en ook de zijkanten hier nog extra verstevigt.
Op de achterzijde eerst met kit de bevestigingspinnen erin gezet na de afstand te hebben bepaald met 3 hoekjes die erin zijn gelijmd met secondelijm voor de juiste positie.
Vervolgens alles op het dasboard weer even in elkaar gezet voornamelijk aan de onderkant om alles weer even "recht te trekken" voor de volgende stappen. Ook het dashboardkastje even erin gezet zonder de deksel
De deksel is in 2 delen, dus misschien kan ik hier nog gebruik van maken door de deksel verhoogt op het tweede deel te monteren?
Als alles mee zit met mijn werk vandaag vanmiddag weer even verder..
had al een plaatje in t cafe gezet met een verdere vordering, nu weer hier verder.
heb eea met pur gedaan om delen op te vullen en op hoogte te houden.
dan weer snijden knippen en slijpen om alles pas te maken, is bijzonder hoe vaak je toch weer randjes ziet die er af moeten waar je al 3 keer eerder aan t slijpen was geweest.....
tot dit:
Moet nog iets aan gesleuteld worden tot het werkelijk allemaal op 1 gelijke hoogte staat, maar ik begin er te komen!
Dan nu het deel waar ik lang mee heb gewacht, gaten zagen.
Voor de middentonen heb ik veel meer volum e nodig onder de speaker dus daar worden grote gaten gemaakt.
van:
naar:
en dan het andere gat dat ik voor ogen had..
eerst even netjes afgetekend dat het gat er recht in komt te staan en dan de slijptol erin (dremel dus)
De bevestiging van de luchtbuizen zoals t zien op de laatste foto kan nu niet meer gebruikt worden, die zitten overigens ook prima vast om overige plekken, dus daar maak ik me geen zorgen om. Wel wil ik graag zoveel mogelijk ruimte hebben om meet te kunnen werken, dus de dremel weer terug opgepakt.
en de boel even afgeplakt om weer dicht te maken met poly.
De opzetdelen die worden allemaal bekleedt met een dikke stof waar de uiteindelijke afwerking weer overheen komt.
Hierdoor zullen de meeste oneffenhedenweggetrokken worden door de dikke stof, er zal echter toch wel wat geplamuurd moeten worden. dus daar ook maar een start mee gemaakt.
dalijk nog eens wat plamuur klaar maken en wat lapjes glasvezel in de gaten leggen van de luchtbuizen.
Stoof, heb je er al eens gedacht om de boel te gaan 'flocken'? Ik heb wel een adresje in GB waar je het spul kunt bestellen, ook de lijm die door de bedrijven in de USA niet mag worden verzonden omdat ze het spul niet via de lucht mogen vervoeren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:idea: vandaag niets gedaan aan het dashboard, maar wel eens opgeruimd. Ik hoop nu richting de "schonere" werken te kunnen gaan.
Alle losse onderdelen dus op soort bij elkaar gedaan en vooral veel weggeooid.
Ook de bezem door de garage heen, werkbank "opgeruimd" en zelfs de stozuiger over de vloer gehaald :clap:
Gisteren een uitgebreide schuursessie gehad en door het opruimen heb ik weer iets teruggevonden waarvan ik niet kon bedenken waar ik het had :wtf:
Hier wat plaatjes van de laatste vorderingen.
Voor de vorm had ik de computer en climate controle panelen even erop gezet.
Wat ik zocht en vond is dit :mrgreen:
alle kabelaria die hierbij hoort heb ik ook nog (en ik weet waar :lol: )
en een van dees leuke dingetjes past eigenlijk wel hier :idea:
Daar ga ik morgen mijn hoofd eens verder over breken! :zwaai:
thnx heren.
Heb gisteren wat klein materiaal gekocht bij de bouwmarkt.
wat handremkabels en een aantal kunststof geleidewielen om de kabel over te laten lopen.
Van t weekend eens proberen hier een werkend geheel van te maken.
Dan ook nog even een tsekker ombouwen zodat ik een passende heb voor in het dashboard of de overgebleven stekkerplaats in de middenconsole.
kleine up date dan.
Ben wat aan t vogelen geweest en kwam tot de conclusie dat er nog niet genoeg ruimte was voor t motortje. Ik weet dat er kleinere modellen zijn, maar dan zijn ze niet XM eigen :thumbdown: dus een no- go :lol:
Dus de dremel maar ter hand genomen en in de luchtpijpen gezet. eea zal natuurlijk weer helemaal luchtdicht afgewerkt worden met de nodige poly-ester perikelen.
Ook een dappere poging gewaagd om een geleideframe op maat te buigen, maar zonder correct gereedschap en materiaal valt dat niet echt mee. Daar moet ik dus nog iets anders op gaan verzinnen ben ik bang.
Zoals het nu erbij staat zou het dasboard weer op originele hoogte dichtgemaakt kunnen worden, en heb ik nu dus de maximale ruimte voor de dikte van het toekomstige scherm !
Hier wat beeldmateriaal ter ondersteuning.
Onderstaande beelden kunnen als "schokkend" worden ervaren bij de puristen :lol:
luchtkanaal-behandeling......
buigwerk..
links
en rechts
als geleidestok nu even een koperen buis 8 mm genomen om zo ook de onderlinge afstand juist te kunnen krijgen.
Dan het motortje weer terug om te passen
en nog eens
Te zien is dat ik op de (originele) stang kunststog geleide wielen heb gemaakt, simpelweg door de stang erdoorheen te slaan, het ronde gat is daarmee vierkant geworden en de wieltjes draaien dus mooi mee nu met de stang.
buitenste wielen zullen voor oprollen zijn binnenste voor afrollen of net andersom, maakt niet zoveel uit, zo kan ik gemotoriseerd omhoog en ook omlaag.
Volgende stap zal zijn het maken van de geleiderollen voor en achter en dan met de kables eea verbinden met elkaar en dan scharnierende delen maken.
Man wat een topwerk!
Stom dat ik dit topic nog niet eerder gezien heb maar tering, ff een schone onderbroek aantrekken en dan weer verder foto's kijken.
Ik wil dit ook wel eens in het echt zien en meemaken :)
Nee zaterdag gaat hem niet worden helaas.
Na het opruimen van de garage afgelopen zaterdag heeft de berg zooi die nu achter de garage ligt bijbelse proporties aangenomen, die ga ik dit weekend naar de stort brengen zodat er plaats is voor de blauwe sloper. Een volgende meeting komt wel goed :) tot die tijd blijf ik lekker ploaties kiek'n!
zoals de dashboardkast in mijn werkhok klaar stond.
en dan de kabels die eronder en er naast liggen / lagen
Om een en ander inzichtelijk te maken en houden de verschillende kabels nog ingepakt en gelabeld.
De voeding van de HU die zal ook vanuit de dashboard kast gaan komen, op deze manier zal alle apparatuur die enigszins met de audio te maken heeft rechtstreeks van de accu(s) afkomen zonder tussenkomst van andere mogelijke barrières.
Hiervoor heb ik 2,5 mm kwadraat gebruikt, massa en voeding.
De voeding voor de DVD wisselaar loopt door de ribbelslang in een veelpins-stekker. zo ook de andere bekabeling (ip- Bus)
De massa en voeding op de foto gaan rechtstreeks door naar de stroomverdeling achter zie volgende foto.
De groene draad is voor het (toekomstig in te bouwen) 10.2 inch scherm
wat nog wat meer voeten in de aarde heeft.
Bovenste draad van het verdeelblok is voor de voeding naar het dashboardkastje.
Heb hiervoor 10 mm kwadraat gebruikt, nog eens extra ingepakt met rode en zwarte snakeskin. Afgezekerd met een 60A mini ANL zekering
Onder het dashboardkastje zitten van origine al meer dan genoeg kabels / draadbomen, ik doe er dus nog maar een beetje bij..
Onder het dashboard komt het er dan als volgt weer uit.
En dan na veel wroeten wrikken en opnieuw erin zetten en eruit halen zit de kast er strak in met kabels!
En aan de onderzijde de dvd wisselaar ingebouwd.
Het geheel behoeft nog wel wat afwerking, maar dat is nu de volgende stap!
Zo ook het andere front dat ik voor de HU heb.
Ga nu eerst de afwerking van scherm en dvd-speler realiseren met een stukje XM hout van een reeds verzaagd radioklepje.
Daarna eerst de afstelling verder optimaliseren met en mooi maar zeer ingewikkeld RTA programma (REW 5.0) en dan me weer verder werpen op het dashboard om een goed werkend loopmechanisme te creeren. Ben zeer benieuwd naar de waardes die ik nu kan meten met de dvd speler en daarnaast met de CD speler.
Ik verwacht daar wel wat verschillen in vanwege het betere loopwerk (nieuwere technologie) van de DVD speler.
Verder kan ik het scherm nu al los aansluiten in de auto, alle bekabeling ligt er immers al, is dus plug en play.
Kan ik eindelijk een keer skyfall van adele van dvd luisteren in de auto en tegelijkertijd kijken.
Misschien maak ik voor de even wel een soort van standaard op het dashboard......
dac = digital-analog-converter????
Heb je geen foto's hiervan Roger?
Indrukwekkende klus zeg. Ik zou bang zijn ergens een foutje te maken...heb je nog een reserve dashboard hoop ik?
Die a stijlen ook erg mooi met fluweel spulletje erop. Dat saaie plastic is eigenlijk toch maar lelijk.
Succes!
Naast het dashboard dat in de XM zit heb ik nu 2 dashboards in de garage, waarvan er 1 wat krom is geworden dus niet erg bruikbaar momenteel :wink:
Heb geen foto's van de technische aanpassingen aan de Xsaar, en sowieso maar max 2 foto's van het ding zelf aan de buitenkant.
Als je foto's van het DAC-verhaal wil, Google eens op 'DAC modden' of 'DAC rolling'. Je krijgt meer leesvoer dan je aan kan :wink:
Wordt veel gedaan door vintage audioapparatuur liefhebbers.
@Gerry: correctemundo broeder.
Zal eens blieken bij tijd
en weer wat vorderingen.
Ben druk doende geweest met poly en ben tot de ontdekking gekomen dat het allemaal weer veel meer voeten in de aarde zal hebben als ik eerst dacht... zal heel veel tijd in gaan zitten om alles eerst in onderdelen ok te hebben en dan nog veel meer tijd om het goed en vooral netjkes af te werken...
Maar hieronder een stukje verhaal met wat nieuwe plaatjes 8)
Ik heb een afschuining gemaakt op het zichtbare stuk van de verhoging om een "vloeiende" overgang te krijgen na overtrekking met stof
en dit is de dikke stof die ik ga gebruiken voor eerste bekleding.
Voor de afwerking gebruik ik dezelfde stof die ik ook op de a stijlen heb zitten, moet natuurlijk nog wel ffkes gespoten worden naar zwart.
Dan verder met de klokkenwinkel, hier wat plaatjes van de originele behuizing en de nieuw gemaakte en dan een nog verdere opbouw hiervan.
De originele
en de "nieuwe"
Hier nog even naast elkaar
Samen met de andere kap is er nu nog een klein hoogteverschil, maar wel zo weinig dat er niet veel "tunnelwerking" meer kan zijn voor het geluid zoals dat er wel is/was bij de originele/ huidige setup.
De nieuwe was echter nog niet stevig genoeg dus de binnenzijde ook even in de poly en glasvezel en ook de zijkanten hier nog extra verstevigt.
Op de achterzijde eerst met kit de bevestigingspinnen erin gezet na de afstand te hebben bepaald met 3 hoekjes die erin zijn gelijmd met secondelijm voor de juiste positie.
Vervolgens alles op het dasboard weer even in elkaar gezet voornamelijk aan de onderkant om alles weer even "recht te trekken" voor de volgende stappen. Ook het dashboardkastje even erin gezet zonder de deksel
De deksel is in 2 delen, dus misschien kan ik hier nog gebruik van maken door de deksel verhoogt op het tweede deel te monteren?
Als alles mee zit met mijn werk vandaag vanmiddag weer even verder..
had al een plaatje in t cafe gezet met een verdere vordering, nu weer hier verder.
heb eea met pur gedaan om delen op te vullen en op hoogte te houden.
dan weer snijden knippen en slijpen om alles pas te maken, is bijzonder hoe vaak je toch weer randjes ziet die er af moeten waar je al 3 keer eerder aan t slijpen was geweest.....
tot dit:
Moet nog iets aan gesleuteld worden tot het werkelijk allemaal op 1 gelijke hoogte staat, maar ik begin er te komen!
Dan nu het deel waar ik lang mee heb gewacht, gaten zagen.
Voor de middentonen heb ik veel meer volum e nodig onder de speaker dus daar worden grote gaten gemaakt.
van:
naar:
en dan het andere gat dat ik voor ogen had..
eerst even netjes afgetekend dat het gat er recht in komt te staan en dan de slijptol erin (dremel dus)
De bevestiging van de luchtbuizen zoals t zien op de laatste foto kan nu niet meer gebruikt worden, die zitten overigens ook prima vast om overige plekken, dus daar maak ik me geen zorgen om. Wel wil ik graag zoveel mogelijk ruimte hebben om meet te kunnen werken, dus de dremel weer terug opgepakt.
en de boel even afgeplakt om weer dicht te maken met poly.
De opzetdelen die worden allemaal bekleedt met een dikke stof waar de uiteindelijke afwerking weer overheen komt.
Hierdoor zullen de meeste oneffenhedenweggetrokken worden door de dikke stof, er zal echter toch wel wat geplamuurd moeten worden. dus daar ook maar een start mee gemaakt.
dalijk nog eens wat plamuur klaar maken en wat lapjes glasvezel in de gaten leggen van de luchtbuizen.
Stoof, heb je er al eens gedacht om de boel te gaan 'flocken'? Ik heb wel een adresje in GB waar je het spul kunt bestellen, ook de lijm die door de bedrijven in de USA niet mag worden verzonden omdat ze het spul niet via de lucht mogen vervoeren.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ja heb ik wel eens overwogen, bij de allereerste setup.
Nadeel hiervan is dat alles spiegelglad moet zijn omdat je het anders gaat zien.
Met bekleden in 2 lagen is dat niet het geval.
zie deze plaatjes :wink: ..
onderstof
en voor afwerking zelfde stof als nu op de a-stijlen zit. spuit deze stof nog wel zwart met textielverf.
:idea: vandaag niets gedaan aan het dashboard, maar wel eens opgeruimd. Ik hoop nu richting de "schonere" werken te kunnen gaan.
Alle losse onderdelen dus op soort bij elkaar gedaan en vooral veel weggeooid.
Ook de bezem door de garage heen, werkbank "opgeruimd" en zelfs de stozuiger over de vloer gehaald :clap:
Gisteren een uitgebreide schuursessie gehad en door het opruimen heb ik weer iets teruggevonden waarvan ik niet kon bedenken waar ik het had :wtf:
Hier wat plaatjes van de laatste vorderingen.
Voor de vorm had ik de computer en climate controle panelen even erop gezet.
Wat ik zocht en vond is dit :mrgreen:
alle kabelaria die hierbij hoort heb ik ook nog (en ik weet waar :lol: )
en een van dees leuke dingetjes past eigenlijk wel hier :idea:
Daar ga ik morgen mijn hoofd eens verder over breken! :zwaai:
Ziet er indrukwekkend uit, ben benieuwd naar het resultaat...
______________
L' éminence grise
Begint wat te worden, mooi werk Stoof :)
thnx heren.
Heb gisteren wat klein materiaal gekocht bij de bouwmarkt.
wat handremkabels en een aantal kunststof geleidewielen om de kabel over te laten lopen.
Van t weekend eens proberen hier een werkend geheel van te maken.
Dan ook nog even een tsekker ombouwen zodat ik een passende heb voor in het dashboard of de overgebleven stekkerplaats in de middenconsole.
Ook weer wat verder schuren en afwerken.
kleine up date dan.
Ben wat aan t vogelen geweest en kwam tot de conclusie dat er nog niet genoeg ruimte was voor t motortje. Ik weet dat er kleinere modellen zijn, maar dan zijn ze niet XM eigen :thumbdown: dus een no- go :lol:
Dus de dremel maar ter hand genomen en in de luchtpijpen gezet. eea zal natuurlijk weer helemaal luchtdicht afgewerkt worden met de nodige poly-ester perikelen.
Ook een dappere poging gewaagd om een geleideframe op maat te buigen, maar zonder correct gereedschap en materiaal valt dat niet echt mee. Daar moet ik dus nog iets anders op gaan verzinnen ben ik bang.
Zoals het nu erbij staat zou het dasboard weer op originele hoogte dichtgemaakt kunnen worden, en heb ik nu dus de maximale ruimte voor de dikte van het toekomstige scherm !
Hier wat beeldmateriaal ter ondersteuning.
Onderstaande beelden kunnen als "schokkend" worden ervaren bij de puristen :lol:
luchtkanaal-behandeling......
buigwerk..
links
en rechts
als geleidestok nu even een koperen buis 8 mm genomen om zo ook de onderlinge afstand juist te kunnen krijgen.
Dan het motortje weer terug om te passen
en nog eens
Te zien is dat ik op de (originele) stang kunststog geleide wielen heb gemaakt, simpelweg door de stang erdoorheen te slaan, het ronde gat is daarmee vierkant geworden en de wieltjes draaien dus mooi mee nu met de stang.
buitenste wielen zullen voor oprollen zijn binnenste voor afrollen of net andersom, maakt niet zoveel uit, zo kan ik gemotoriseerd omhoog en ook omlaag.
Volgende stap zal zijn het maken van de geleiderollen voor en achter en dan met de kables eea verbinden met elkaar en dan scharnierende delen maken.
Ziet er goed uit Stoof! Zou het wel eens in het echt willen zien eigenlijk
joe weet waar mijn voordeur woont :lol:
Ehhh, eigenlijk niet :wink:
Maar als ik een keer in de buurt moet zijn stuur ik je wel een pb-tje
Man wat een topwerk!
Stom dat ik dit topic nog niet eerder gezien heb maar tering, ff een schone onderbroek aantrekken en dan weer verder foto's kijken.
Ik wil dit ook wel eens in het echt zien en meemaken :)
dank je :P
Als je zaterdag in Arkel bent kun je de huidige set up zien.
Dashboard staat nog steeds te wachten op verdere werken in de garage :cry:
Nee zaterdag gaat hem niet worden helaas.
Na het opruimen van de garage afgelopen zaterdag heeft de berg zooi die nu achter de garage ligt bijbelse proporties aangenomen, die ga ik dit weekend naar de stort brengen zodat er plaats is voor de blauwe sloper. Een volgende meeting komt wel goed :) tot die tijd blijf ik lekker ploaties kiek'n!
paar plaatjes dan van de laatste vorderingen.
zoals de dashboardkast in mijn werkhok klaar stond.
en dan de kabels die eronder en er naast liggen / lagen
Om een en ander inzichtelijk te maken en houden de verschillende kabels nog ingepakt en gelabeld.
De voeding van de HU die zal ook vanuit de dashboard kast gaan komen, op deze manier zal alle apparatuur die enigszins met de audio te maken heeft rechtstreeks van de accu(s) afkomen zonder tussenkomst van andere mogelijke barrières.
Hiervoor heb ik 2,5 mm kwadraat gebruikt, massa en voeding.
De voeding voor de DVD wisselaar loopt door de ribbelslang in een veelpins-stekker. zo ook de andere bekabeling (ip- Bus)
De massa en voeding op de foto gaan rechtstreeks door naar de stroomverdeling achter zie volgende foto.
De groene draad is voor het (toekomstig in te bouwen) 10.2 inch scherm
wat nog wat meer voeten in de aarde heeft.
Bovenste draad van het verdeelblok is voor de voeding naar het dashboardkastje.
Heb hiervoor 10 mm kwadraat gebruikt, nog eens extra ingepakt met rode en zwarte snakeskin. Afgezekerd met een 60A mini ANL zekering
Onder het dashboardkastje zitten van origine al meer dan genoeg kabels / draadbomen, ik doe er dus nog maar een beetje bij..
Onder het dashboard komt het er dan als volgt weer uit.
En dan na veel wroeten wrikken en opnieuw erin zetten en eruit halen zit de kast er strak in met kabels!
En aan de onderzijde de dvd wisselaar ingebouwd.
Het geheel behoeft nog wel wat afwerking, maar dat is nu de volgende stap!
Zo ook het andere front dat ik voor de HU heb.
Ik zie geen foto's, je moet ze hier via het afbeeldingspictogram invoegen anders werkt het niet.......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Leuk he, die anders werkende plaatjes
Net zoals we allen hier een auto rijden die niet mee gaat in de massa is dat ook op ons forum zo
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
poep... zie ut nu pas.
had em lekker ge-copy-pasted van het sys....
mmmh nu 4 keer geprobeerd, maar de pagina loopt elke keer vast Mark.
Probeer het morgen nog wel eens.
Prutser mij het werk weer laten doen
Ach laat ook maar, ik ben veel te schiewnierig naar de vorderingen
Mooi man, wanneer komt dat bioscoopscherm d'r nou in?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hey! top, mooi werk Mark!
Ga nu eerst de afwerking van scherm en dvd-speler realiseren met een stukje XM hout van een reeds verzaagd radioklepje.
Daarna eerst de afstelling verder optimaliseren met en mooi maar zeer ingewikkeld RTA programma (REW 5.0) en dan me weer verder werpen op het dashboard om een goed werkend loopmechanisme te creeren. Ben zeer benieuwd naar de waardes die ik nu kan meten met de dvd speler en daarnaast met de CD speler.
Ik verwacht daar wel wat verschillen in vanwege het betere loopwerk (nieuwere technologie) van de DVD speler.
Verder kan ik het scherm nu al los aansluiten in de auto, alle bekabeling ligt er immers al, is dus plug en play.
Kan ik eindelijk een keer skyfall van adele van dvd luisteren in de auto en tegelijkertijd kijken.
Misschien maak ik voor de even wel een soort van standaard op het dashboard......
Nog 3 pogingen ondernomen, maar dit gaat hem zo niet worden. elke keer loopt alles vast.
Dus via andere weg dan maar. voor de liefhebbers staan er nog wat plaatjes klaar op onderstaand adres.
http://s165.photobucket.com/user/stooftaker/library/dashboard
Mooi werk Jeroen en de grote klep kan nog steeds dicht?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's