Vandaag heb ik heel madame op winterbanden gezet. Dus auto in de hoogste stand en gaan met die banaan.
Ik heb het idee dat de lekkage minder is. Maar het is niet goed te bepalen omdat ook de uitlaat weer goed hangt en dus niet op de verkeerde plaats geluid maakt en ik de debietregelaar nog van onrechtmatig gedrag verdenk.
Wat staat er nog op het things-needed-to-be-done lijstje?
- Debietregelaar dus vervangen. Dat wil ik al heel lang en ik heb er 2 die al gedeeltelijk uit elkaar liggen.
- Nieuwe wiellagers voor. Tijdens de APK was daar een discussie over. Degene die met mij mee was (om e.e.a. qua planning te ritselen) vond de lagers duidelijk afkeur maar daar was de keurmeester het niet mee eens. Nu de auto zo goed als af is en dus het aantal bijgeluiden navenant geringer is, vallen de lagers steeds meer op. Ze resoneren zogezegd niet in mijn eigenfrequentie. :lol:
Gisteren ben ik bij Matterhorn in Hilverdorp geweest om madame te laten uitlijnen. Toen ik monteur wilde uitleggen dat 'ie dat met draaiende motor moet doen zei hij dat 'ie dat wist omdat: "We er zo'n honderd per jaar doen." :wtf:
Enniewee, goed uitgelijnd rij ik weg en wil linksaf naar huis. Een doffe dreun en de auto wil niet verder. Wel naar achteren. Nog een poging om linksaf te rijden: nakko. Dus weer naar achteren.
Ik stap uit, draai aan het stuur en het linkerwiel blijft in de rechtuitstand staan. Het blijkt dat de spoorstang uit de tandheugel is gedraaid. Foutje mijnerzijds, ik had 'm vorige week niet goed genoeg vast gezet. :oops:
Na een half uur pielen in de regen en hagel zat de spoorstang voldoende vast en is de auto met een dikke 12 graden toespoor naar binnen gereden. Het is geen gezicht en de banden torderen en vervormen ongelooflijk, zelfs bij stapvoets rijden. :lol:
oeps....kom je goed weg denk ik. Dat gebeurt waarschijnlijk het vlots met redelijk stuur uitslag, maar je hebt een groter probleem als dit gebeurt nmet enige snelheid :shock:
De spoorstang is nu met de grootst mogelijke mogelijke moordernaar die er tussen paste vastgezet; dat zit nu wel snor.
@Marcel: na het vastzetten is het wiel opnieuw uitgelijnd.
AAAARRRRGGGGHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!
Ik heb vanmiddag onder de auto gekeken en het blijkt dat rondsel van het stuurhuis lekt. :evil:
Ik baal hier stevig van want tijdens de mislukte swappoging is aan het eind van de dag het oorspronkelijke stuurhuis MET het oorspronkelijke rondsel weer gemonteerd. Het is dus het rondsel dat ik niet uit elkaar heb gehad dat nu lekt. :roll:
Eerst de energie maar 'ns richten op mijn tentamen komende maandag en dan verder kijken. Het zal er wel op neer komen dat er een ander rondsel ingebeund moet worden. :?
Zucht, ik ken het gevoel Wim. Dat er zo af en toe wat te klussen valt is tot daar aan toe. Maar binnen korte tijd terugkomen op iets wat afgewerkt had moeten zijn is gewoon sh*#%#t. :(
Tsja, XM rijden is niet alleen een gevolg van goede smaak maar ook van een diepgeworteld doorzettingsvermogen.
Lazen wij in dit topic laatst niet dat er aan jouw auto zo weinig te klussen viel? Zulke dingen met je stilhouden!
Ik wens je sterkte met die fijne klus.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Wim , v/d Laan in Abbenes heeft dat voor mij gedaan , hebben daar een speciaal prijsje voor , ik meen iets van € 300,-
Dat doen ze via je pedalengat , dan halen ze je pedalen dus weg en klooien via dat gat de boel in en uit elkaar.
Kun je natuurlijk ook zelf proberen op die manier.
Geluk man .
Ik zat inderdaad ook aan EJ te denken. Op de bollenvuldag maar 'ns met 'm babbelen; het is niet zo dat het er uit zeikt.
Het vervangen van het rondsel kan volgens mij ook gewoon op de brug. Als het stuurhuis los is van de traverse kun je het ronddraaien en kom je overal wel redelijk bij, denk ik.
Toen ik gisteren over de donkere wegen van de woksessie a.k.a. sleutelmeeting terug reed, werd ik ergens in de middle of nowhere vanwege een ongeluk omgeleid door een gehucht. Terug naar de provinciale weg over smalle onverlichte weggetjes met fietsers was geen feest qua uitzicht. Dus besloot ik de verstralers (of zijn het mistlichten?) aan te doen. Niks. Nog een keer en weer niks. Mistachterlicht deed het wel zolang ik de lampen voor niet aan deed. :????
Ik dacht al aan een typisch Frans elektriekprobleem dus heb ik vanochtend de schema's er bij gepakt. Wat blijkt? Het mistachterlicht is gezekerd via dezelfde zekering als de gewone verlichting. Maar............... als je de verstralers voor inschakelt wordt het mistachterlicht omgeschakeld zodat het achter dezelfde zekering zit; inclusief lampje in het dashboard. De logica achter dit schakelregime ontgaat me echt totaal. Nadat ik zekering vervangen had doen de verstralers en het mistachterlicht het weer.
Dus: als het mistachterlicht het doet en je schakelt de verstralers bij en beide doen het niet dan is F21 stuk.
In de koplampunits zitten de aparte verstralers. Onder in de bumper zitten de mistlampunits...áls ze er ook daadwerkelijk in zitten. Was een extra icm electrische raambediening achter. Da's ook weer die franse logica..... :lolno:
Gisterenmiddag heb ik madame naar Van der Laan gebracht zodat die het lekkende rondsel mag verhelpen. Het is een sch**tklus die ik nog erger vind dan een turbo verwisselen. :wtf: Als ik het zelf zou doe dan weet ik pas nadat alles is teruggebouwd of de missie geslaagd is, nu ligt de verantwoordelijkheid in Abbenes. :wink:
Voor de bollenvuldag van CiFo had ik me aangemeld, maar omdat het een overvolle agenda is, doen ze madame als ze met het stuurhuis bezig zijn. Dat scheelt weer een plekje. :wink: Wel haal ik haar zaterdag op.
Voor nu heb ik een AX mee. Het hok is volledig uitgewoond, maar het is gratis en het rijdt. Wat zeg ik? Zo'n AX rijdt heel erg fijn. Al sinds ik er in '91 mee door de Sierra Nevada heb gereden ben ik er heimelijk verliefd op. Het is nauwelijks minder dan een XM. :kwijl:
Jemig de pemig! Lange dagen, korte nachten en dus geen tijd om online te zijn. :shock: Enniewee, v/d Laan heeft gisteren gebeld, de auto is klaar. De monteur heeft precies datgene gedaan waar ik niet zag zitten: in het vervangende rondsel een revisiekitje plaatsen. :clap: Verder zijn de voorbollen gevuld en achter nieuwe gemonteerd; ik had me daarvoor al aangemeld. Zaterdag haal ik madame op, ik moet tenslotte toch iets doen op de najaarsmeeting.
Het lijstje met zaken die nog aangepakt moeten worden, begint overzichtelijk kort te worden. In min of meer willekeurige volgorde:
- Stuurslotcontacten schoonmaken. Soms laadt de accu niet, gaat de radio niet aan en blijft ABS branden. Opnieuw starten en alles functioneert weer.
- Achterklepslotvergrendeling. Ik moet een paar keer de afstandbediening gebruiken voordat de achterklep op slot gaat. Mechanisch is het in orde, dus is het een elektriek probleem.
- Debietregelaar vervangen.
- De voorste wiellagers schijnen gaar te zijn. Dat zijn ze al meer dan 3 jaar en het wordt niet erger dus maak ik er niet veel haast mee. :oops:
- De temperatuursensor onder het handschoenenkastje op de kachelbuis is overleden. Dat ding is bij de meeste stuk en NFP, maar Willem Roest zei destijds dat 'ie met een alternatief bezig was.
- Ophanging achterste subframe. Ik moet daar 'ns mee opschieten voordat dat setje NFP is. Maar een dikke 200 pleuries voor 4 rubbers vind ik een hoop geld.
- Linker wang van de bestuurdersstoel moet gerepareerd worden. Ja, de beruchte slijtplek is bij mij ook een gat geworden.
- Ophanging achterste subframe. Ik moet daar 'ns mee opschieten voordat dat setje NFP is. Maar een dikke 200 pleuries voor 4 rubbers vind ik een hoop geld.
Volgens mij heb ik nog een nieuw setje liggen, zal zo`es kijken .
Hoe zit dat precies, ophanging achterste subframe...? Was dah ?
Dat hangt dus blijkens aan rubbers, wat voor speciale rubbers zijn dat wel niet dat zo duur moet zijn? :shock:
Picture? Interessant 8)
Heb je een plaatje van die dingen Wim? Uit Ssc oid?
Als die dingen zo kostbaar zijn wil ik wel even kijken of het de moeite loont ze uit de sloper te halen....
Grappig Wim, onze Véhicules delen wéér diverse mankementen. Het contactslot en achterklepvergrendeling zijn hier ook beide 'fällig', zoals de Duitser dat noemt.
De ophanging achtersub zou ook heel goed aan de beurt kunnen zijn, maar dat zijn plekken waar ik niet durf te kijken. [/struisvogel]
Moet wel weer heel lekker rijden, na zo'n opfrisbeurtje aan je hydrauliek!
Wat een reacties ineens op een terloopse opmerking uit een lijstje! :lol:
Ja Djidde, het zijn inderdaad die silent blocks die bij jou ook betere tijden hebben gekend.
De voorste zijn inderdaad rond, de achterste rechthoekig. Een set van 4 is ongeveer €200,-, dus zo'n 50 pleuries per blok. Per stuk valt het bedrag nog wel mee.
Ik heb in een hele oude AE een beschrijving van het vervangen gelezen en dat werd op straat gedaan, vandaar dat het op m'n to do list is gekomen. In Borculo werd bevestigd dat het oersimpel is. Je moet alleen oppassen dat de leidingen niet breken. :?
Vandaag heb ik heel madame op winterbanden gezet. Dus auto in de hoogste stand en gaan met die banaan.
Ik heb het idee dat de lekkage minder is. Maar het is niet goed te bepalen omdat ook de uitlaat weer goed hangt en dus niet op de verkeerde plaats geluid maakt en ik de debietregelaar nog van onrechtmatig gedrag verdenk.
Wat staat er nog op het things-needed-to-be-done lijstje?
- Debietregelaar dus vervangen. Dat wil ik al heel lang en ik heb er 2 die al gedeeltelijk uit elkaar liggen.
- Nieuwe wiellagers voor. Tijdens de APK was daar een discussie over. Degene die met mij mee was (om e.e.a. qua planning te ritselen) vond de lagers duidelijk afkeur maar daar was de keurmeester het niet mee eens. Nu de auto zo goed als af is en dus het aantal bijgeluiden navenant geringer is, vallen de lagers steeds meer op. Ze resoneren zogezegd niet in mijn eigenfrequentie. :lol:
Gisteren ben ik bij Matterhorn in Hilverdorp geweest om madame te laten uitlijnen. Toen ik monteur wilde uitleggen dat 'ie dat met draaiende motor moet doen zei hij dat 'ie dat wist omdat: "We er zo'n honderd per jaar doen." :wtf:
Enniewee, goed uitgelijnd rij ik weg en wil linksaf naar huis. Een doffe dreun en de auto wil niet verder. Wel naar achteren. Nog een poging om linksaf te rijden: nakko. Dus weer naar achteren.
Ik stap uit, draai aan het stuur en het linkerwiel blijft in de rechtuitstand staan. Het blijkt dat de spoorstang uit de tandheugel is gedraaid. Foutje mijnerzijds, ik had 'm vorige week niet goed genoeg vast gezet. :oops:
Na een half uur pielen in de regen en hagel zat de spoorstang voldoende vast en is de auto met een dikke 12 graden toespoor naar binnen gereden. Het is geen gezicht en de banden torderen en vervormen ongelooflijk, zelfs bij stapvoets rijden. :lol:
Dat is beroerd. Verder geen schade hoop ik?......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
oeps....kom je goed weg denk ik. Dat gebeurt waarschijnlijk het vlots met redelijk stuur uitslag, maar je hebt een groter probleem als dit gebeurt nmet enige snelheid :shock:
:shock: Oeioei, Bijna had je weer een andere avatar van je gehavende gezicht kunnen maken als dat erger was afgelopen.
Ik neem aan dat dat uitlijnklusje dus nog een keer over moet. Zo komt ie wel aan honderd per week...
Succes met de reparatie.
Dat is balen Wim, gelukkig dat het niet bij hogere snelheden ging..
Phew! Zelf de zeer ervaren klussert laat weleens een steekje vallen...
Loctite die spoorstang anders ff.
De spoorstang is nu met de grootst mogelijke mogelijke moordernaar die er tussen paste vastgezet; dat zit nu wel snor.
@Marcel: na het vastzetten is het wiel opnieuw uitgelijnd.
Ik zij nog als je hulp nodig hebt moet je het zeggen, twee zien meer dan één.
Toch blij dat het idd niet op snelheid is gebeurd. :shock:
AAAARRRRGGGGHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!
Ik heb vanmiddag onder de auto gekeken en het blijkt dat rondsel van het stuurhuis lekt. :evil:
Ik baal hier stevig van want tijdens de mislukte swappoging is aan het eind van de dag het oorspronkelijke stuurhuis MET het oorspronkelijke rondsel weer gemonteerd. Het is dus het rondsel dat ik niet uit elkaar heb gehad dat nu lekt. :roll:
Eerst de energie maar 'ns richten op mijn tentamen komende maandag en dan verder kijken. Het zal er wel op neer komen dat er een ander rondsel ingebeund moet worden. :?
Da's balen zeg!
Als je nog shit nodig hebt weet je me te vinden he... Je weet nu exact waar je op moet letten toch?
Inderdaad weet ik dat nu wel. :wink: Ik ga je binnenkort contacteren.
Zucht, ik ken het gevoel Wim. Dat er zo af en toe wat te klussen valt is tot daar aan toe. Maar binnen korte tijd terugkomen op iets wat afgewerkt had moeten zijn is gewoon sh*#%#t. :(
Sterkte! En succes met het vervolg.
Tsja, XM rijden is niet alleen een gevolg van goede smaak maar ook van een diepgeworteld doorzettingsvermogen.
Lazen wij in dit topic laatst niet dat er aan jouw auto zo weinig te klussen viel? Zulke dingen met je stilhouden!
Ik wens je sterkte met die fijne klus.
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Wim , v/d Laan in Abbenes heeft dat voor mij gedaan , hebben daar een speciaal prijsje voor , ik meen iets van € 300,-
Dat doen ze via je pedalengat , dan halen ze je pedalen dus weg en klooien via dat gat de boel in en uit elkaar.
Kun je natuurlijk ook zelf proberen op die manier.
Geluk man .
Ik zat inderdaad ook aan EJ te denken. Op de bollenvuldag maar 'ns met 'm babbelen; het is niet zo dat het er uit zeikt.
Het vervangen van het rondsel kan volgens mij ook gewoon op de brug. Als het stuurhuis los is van de traverse kun je het ronddraaien en kom je overal wel redelijk bij, denk ik.
Toen ik gisteren over de donkere wegen van de woksessie a.k.a. sleutelmeeting terug reed, werd ik ergens in de middle of nowhere vanwege een ongeluk omgeleid door een gehucht. Terug naar de provinciale weg over smalle onverlichte weggetjes met fietsers was geen feest qua uitzicht. Dus besloot ik de verstralers (of zijn het mistlichten?) aan te doen. Niks. Nog een keer en weer niks. Mistachterlicht deed het wel zolang ik de lampen voor niet aan deed. :????
Ik dacht al aan een typisch Frans elektriekprobleem dus heb ik vanochtend de schema's er bij gepakt. Wat blijkt? Het mistachterlicht is gezekerd via dezelfde zekering als de gewone verlichting. Maar............... als je de verstralers voor inschakelt wordt het mistachterlicht omgeschakeld zodat het achter dezelfde zekering zit; inclusief lampje in het dashboard. De logica achter dit schakelregime ontgaat me echt totaal. Nadat ik zekering vervangen had doen de verstralers en het mistachterlicht het weer.
Dus: als het mistachterlicht het doet en je schakelt de verstralers bij en beide doen het niet dan is F21 stuk.
In de koplampunits zitten de aparte verstralers. Onder in de bumper zitten de mistlampunits...áls ze er ook daadwerkelijk in zitten. Was een extra icm electrische raambediening achter. Da's ook weer die franse logica..... :lolno:
Gisterenmiddag heb ik madame naar Van der Laan gebracht zodat die het lekkende rondsel mag verhelpen. Het is een sch**tklus die ik nog erger vind dan een turbo verwisselen. :wtf: Als ik het zelf zou doe dan weet ik pas nadat alles is teruggebouwd of de missie geslaagd is, nu ligt de verantwoordelijkheid in Abbenes. :wink:
Voor de bollenvuldag van CiFo had ik me aangemeld, maar omdat het een overvolle agenda is, doen ze madame als ze met het stuurhuis bezig zijn. Dat scheelt weer een plekje. :wink: Wel haal ik haar zaterdag op.
Voor nu heb ik een AX mee. Het hok is volledig uitgewoond, maar het is gratis en het rijdt. Wat zeg ik? Zo'n AX rijdt heel erg fijn. Al sinds ik er in '91 mee door de Sierra Nevada heb gereden ben ik er heimelijk verliefd op. Het is nauwelijks minder dan een XM. :kwijl:
:lol: Deze??
zou misschien nog best leuk staan een tweekleurige Ax.....
Jemig de pemig! Lange dagen, korte nachten en dus geen tijd om online te zijn. :shock: Enniewee, v/d Laan heeft gisteren gebeld, de auto is klaar. De monteur heeft precies datgene gedaan waar ik niet zag zitten: in het vervangende rondsel een revisiekitje plaatsen. :clap: Verder zijn de voorbollen gevuld en achter nieuwe gemonteerd; ik had me daarvoor al aangemeld. Zaterdag haal ik madame op, ik moet tenslotte toch iets doen op de najaarsmeeting.
Het lijstje met zaken die nog aangepakt moeten worden, begint overzichtelijk kort te worden. In min of meer willekeurige volgorde:
- Stuurslotcontacten schoonmaken. Soms laadt de accu niet, gaat de radio niet aan en blijft ABS branden. Opnieuw starten en alles functioneert weer.
- Achterklepslotvergrendeling. Ik moet een paar keer de afstandbediening gebruiken voordat de achterklep op slot gaat. Mechanisch is het in orde, dus is het een elektriek probleem.
- Debietregelaar vervangen.
- De voorste wiellagers schijnen gaar te zijn. Dat zijn ze al meer dan 3 jaar en het wordt niet erger dus maak ik er niet veel haast mee. :oops:
- De temperatuursensor onder het handschoenenkastje op de kachelbuis is overleden. Dat ding is bij de meeste stuk en NFP, maar Willem Roest zei destijds dat 'ie met een alternatief bezig was.
- Ophanging achterste subframe. Ik moet daar 'ns mee opschieten voordat dat setje NFP is. Maar een dikke 200 pleuries voor 4 rubbers vind ik een hoop geld.
- Linker wang van de bestuurdersstoel moet gerepareerd worden. Ja, de beruchte slijtplek is bij mij ook een gat geworden.
dat valt alleszins mee WiXm :mrgreen:
Volgens mij heb ik nog een nieuw setje liggen, zal zo`es kijken .
Hoe zit dat precies, ophanging achterste subframe...? Was dah ?
Dat hangt dus blijkens aan rubbers, wat voor speciale rubbers zijn dat wel niet dat zo duur moet zijn? :shock:
Picture? Interessant 8)
Is dat wat bij mij ook zo slecht was? Silent blocs ofzo? Die zijn bij mij dan ook aan vervanging toe..
Heb je een plaatje van die dingen Wim? Uit Ssc oid?
Als die dingen zo kostbaar zijn wil ik wel even kijken of het de moeite loont ze uit de sloper te halen....
http://www.mijnalbum.nl/Album=VVE6DTT7
Bedoel je deze Wim?
Grappig Wim, onze Véhicules delen wéér diverse mankementen. Het contactslot en achterklepvergrendeling zijn hier ook beide 'fällig', zoals de Duitser dat noemt.
De ophanging achtersub zou ook heel goed aan de beurt kunnen zijn, maar dat zijn plekken waar ik niet durf te kijken. [/struisvogel]
Moet wel weer heel lekker rijden, na zo'n opfrisbeurtje aan je hydrauliek!
Wat een reacties ineens op een terloopse opmerking uit een lijstje! :lol:
Ja Djidde, het zijn inderdaad die silent blocks die bij jou ook betere tijden hebben gekend.
De voorste zijn inderdaad rond, de achterste rechthoekig. Een set van 4 is ongeveer €200,-, dus zo'n 50 pleuries per blok. Per stuk valt het bedrag nog wel mee.
Ik heb in een hele oude AE een beschrijving van het vervangen gelezen en dat werd op straat gedaan, vandaar dat het op m'n to do list is gekomen. In Borculo werd bevestigd dat het oersimpel is. Je moet alleen oppassen dat de leidingen niet breken. :?
Pagina's