Het probleem is dat ik bij mijn ouders thuis beschik over een smeerput die zo breed is dat de ene kant van de auto ruim over de rand steekt en de andere zijde niet (of beide zijden niet, als je hem precies in het midden zet). De rechterzijde had ik al op blokken onder het subframe staan; daarna heb ik links opgekrikt en één balk dwars over de put gelegd, en de auto vervolgens daarop laten rusten. Omdat ik dat een beetje eng vond - als de balk breekt, ligt de auto in de put, heb ik óók de krik onder de auto laten staan. Wel eerst wat omlaag, zodat het meeste gewicht op de balken steunde, maar niet voldoende blijkbaar...
Ik overweeg nog wel assteunen aan te schaffen, maar dan moet ik nog steeds met een dwarsbalk over de put en dat is niet altijd praktisch als je onder de auto staat.
Nee, er liggen geen spiegels af maar ik heb de rechter een beetje bekrast :oops:.
Overigens ben ík dat niet op die foto, half onder een opgekrikte auto :)
Ben jij levensmoe of zo? Doe dat is even lekker niet, zo is iemand van de CX club ook aan z'n einde gekomen...
Da's JP. Bovendien stond ze achter ook vast op een assteun en de rechterwielen geblokkeerd, dus prima zo! Met die smeerput zou ik idd maar even uitkijken. Is die voor een vrachtwagen bedoeld??
Afgelopen zaterdag wilde ik twee dingen aanpakken: de LHM-lekkage en het omhoogkomen van de kont. Uiteindelijk ben ik begonnen bij het vervangen van het clignoteurrelais, en daar heb ik uiteraard weer meer werk van gemaakt dan nodig was. Vervolgens heb ik nog gauw naar de remmen gekeken en ze gangbaar gemaakt. Ik vind dat een ontzettend lelijke uitdrukking voor de zuiger terugdrukken in de cilinder, een keer remmen en dat nog een of twee keer herhalen.
De achterremmen lopen een klein beetje aan, dat weet ik omdat het wiel gemonteerd met de remblokken vrij van de schijf vrijwel zonder weerstand draait. Na het remmen hoor je hem op een of twee punten een klein beetje slijpen, maar niet verontrustend.
Bij mijn proefrit leek het niet geholpen te hebben, maar nu moest ik maandagavond na het werk nog wat verder weg dus heb ik het schaap maar meegenomen. Vervolgens heb ik de bokkensprongen van de achterzijde niet meer meegemaakt :)
Ter afsluiting: bij deze auto hoef je nergens meer aan te denken. Het enige dat ontbreekt is een schakelindicator ;)
[small]youtu.be links worden niet herkend...[/small]
Misschien dat je dat kleine beetje aanlopen er nog uitkrijgt als je de remklauwen even helemaal demonteert, de zuigers eruit drukt en alles vanbinnen lekker schoonmaakt met remmenreiniger o.i.d.
Kan sowieso geen kwaad, want er blijft altijd wel zwarte LHM drab in de remklauwen hangen die je zelfs met hardhandig ontluchten (spoelen) er niet uit krijgt. :wink:
Het moet toch fantstisch zijn geweest als CEO zo rond 1990, dat je gewoon een XM als lease kon aankruisen... Deze week zag ik er twee langsvliegen toen ik in mijn 'gewone' autootje op de snelweg reed. Soms vind ik het wel jammer dat ik niet echt de mogelijkheid heb om een XM voor dagelijks gebruik te nemen.
Binnenkort ben ik van plan eens navraag te doen naar een bollenrondje (in ieder geval de voorraadbol) en misschien ook een RVS uitlaat. Dat laatste doe ik in ieder geval als de uitlaat, die misschien een klein beetje lek is, voor de komende APK wordt afgekeurd.
Long time no see, maar dat had ik vantevoren al gezegd. Sinds kort woon ik in Wageningen, maar tot die tijd was mijn dagelijks vervoer een 206 GTi :).
Enige tijd geleden heb ik de bollen laten oppompen (bij Renard, tenslotte bij Wageningen om de hoek) en zo wat meer dingen laten nazien. Zij denken dat de aircolekkage aan de leidingen ligt, en hebben me een vervangende leiding meegegeven. Alleen ben ik nog niet aan vervangen/bijvullen toegekomen (net als dat de gasveer nog niet is gemonteerd...).
Maar het Zwarte Schaep is een Winterschaep geworden, want ze is gestald.
Kom ik die parkeergarage binnen, staan er gewoon 3 DS'en gestald :) blijkbaar heeft een of andere DS-eigenaar deze locatie ook goed genoeg bevonden als stalling. Ik heb met mijn plek nog wel geluk, want ten opzichte van andere parkeerplaatsen heb ik extra ruimte om te steken.
Een dag nadat ik haar binnen heb gezet ben ik er nog mee weg geweest om af te tanken en banden op te pompen. Wel jammer dat nergens een luchtpomp te vinden was, dus nu moet ik de auto maar regelmatig heen en weer rollen. Waar ik me wat zorgen over maakte was de lekkage (2x hydrauliek, 2x motorolie). Eén van die locaties was wel bekend, want het stuurhuis blijkt te lekken (aldus Renard), en de reparatie daarvan is te duur om eventjes erbij te doen. Daar had ik dus al een bakje onder staan, ik hoop/verwacht dat deze lekkage ophoudt als de druk van het systeem is, maar goed.
Na de winter wil ik beginnen met bougiekabels en een grote beurt, gewoon omdat het kan. Verder staat een airco-fix op het verlanglijstje, net als iets met de claxons. Er kan er namelijk maar één worden aangesloten, de andere stekker hangt los en geeft geen stroom; wel ligt er ook een los relais in het vooronder dat aanslaat. Misschien een reliek van een luchthoorn? Die andere claxon van mijn auto is heel iel, dus ik had een gasveer (niet die van Timo) en een setje claxons laten komen. De gasveer bleek defect, bij montage maakt één van de claxons wel genoeg geluid maar van een frequentie die je duidelijk alleen als tweede hoorn wilt hebben, en de andere claxon uit dat setje geeft maar hoogst zelden een kik.
Van Timo heb ik vervolgens een andere gasveer overgenomen, maar die zit nog in de doos :oops:
Ik ben dus nog op zoek naar een _werkende_ set claxons, in ieder geval één daarvan moet ook het pootje bevatten waarmee hij aan de koplampunit bevestigd is, want daar heb ik er ook maar één van :)
Het schone Wageningen waar ik me ook nog elke dag naar toe rep, ware het niet in "stijl" maar met het berlingeding aka Flappy.
Staat mooi gestald in die garage en zoals ik het hoor ook nog in goed gezelschap.
Misschien kun je op CM dalijk wat claxons scoren? voor je het weet is het alweer Mei :wink:
Zo, ik ben er weer even. Gisteren heb ik de gasveer van Timo gemonteerd, maar omdat de auto in een parkeergarage staat heb ik amper licht. Ik krijg het kastje nu niet meer terug op zijn plek, maar hij wordt wél goed open gehouden :) ik moet eens goed kijken of het aan al die stekkers/relais ónder het kastje ligt. Van mijn vorige XM herinner ik me dat uitbouwen moeilijk was, omdat je de punten moet vinden waar hij geklemd zit, maar volgens mij was inbouwen gewoon een kwestie van terugduwen.
Het goede nieuws is dat hij na een maand nog starten-lopen doet (nouja, de accu was wel los). Het andere goede nieuws is dat de olielekkages lijken te stoppen na een tijd van stilstand. Nog meer goed nieuws is dat ik weet waarom hij naar benzine ruikt - het slechte nieuws is alleen dat het er zowat met straaltjes uitloopt bij draaiende motor. Hij houdt het wel aardig binnen als hij uit is, omdat er dan allicht geen druk op het systeem staat, maar ik maak me op de langere termijn toch wat zorgen om de inhoud van mijn afgevulde tank...
Op de foto is allicht niets te zien -ik had alleen een telefoon bij me- maar ik heb een lekbakje net naast het rechter voorwiel (passagierskant) staan, en daar lekt de brandstof ook uit.
Niet goed die lekkage van benzine Maarten! Bovenin op het blok heb ik zelf alle brandstofleidingen vernieuwd dit voorjaar ná de motor-swap. Maar de aanvoer van de tank naar voor toe is nog de originele. Ergens is dus een nieuwe koppeling gemaakt, die moet je zien te vinden.
Het stuurhuis lekt dus? Bij het vorige blok heb ik dit ook gehad en schrok me wezenloos van de vervangingsprijzen. Je moet dit dus ook niet laten doen! Neem contact op met Evert Jan van vanderLaan in Abenes. Zij kunnen zonder demontage een nieuwe ring in het stuurhuis persen. Hoe precies is hun geheim maar dan ben je voor 400+ klaar. Het vorige 12V-stuurhuis heeft daarna ook niet mee gelekt. Je moet er wel voor naar Abenes maar je kan een leen auto meekrijgen bij vanderLaan. Sowieso is het raadzaam om in het voorjaar de XM daarheen te brengen. Zij hebben de motor wissel gedaan en kennen de auto. Laat ze dan eens alle leidingen goed nalopen! :wink:
Door de "niet zo handige" constructie van het dashboardkastje is het niet ondenkbaar dat je bij demontage wat opstaande randjes hebt gemaakt.
|Als je deze hebt, met een scherp mesje wegsnijden en dan met terugduwen de "wangen" (zijkanten) van het das kastje goed naar binnen trekken.
Heb toevallig gisteren eenzelfde actie uitgehaald in de garage bij mij op 1 van de losse dashboards :wink:
Ook natuurlijk even goed kijken of de bedrading van het lampje niet in de weg zit 8)
Hee Mike, leuk dat jij hier ook nog komt kijken! Gave Benz heb je ook :D.
Ik vroeg me al af hoe het stuurhuis kon lekken, maar dat is dus omdat het vervangen is met het blok. Ik dacht dat het gerepareerde stuurhuis weer defect zou zijn, maar dat is dus niet het geval. De vorige keer ben ik dus bij Renard geweest, het mooie is dat dat bij Wageningen om de hoek zit dus ik was al min of meer van plan hen te vragen of ze een auto ook kunnen komen halen, vanwege deze lekkage. Met een ambulance op laten halen door Van der Laan zal duurder zijn... Ik kan natuurlijk de APK laten doen door Renard en dan later een keer naar Abbenes.
Ook goed om te horen dat er deels oude leidingen aanwezig zijn. Volgens mij komt het onderuit het blok, en daar ben ik wel blij om. In de garage weet ik inmiddels waar de blusser hangt - toen ik hem zag lekken heb ik daar meteen naar gekeken. Omdat ik er niet meteen een zag hangen heb ik de auto uitgezet, en daarna de brandblusser gevonden. Ik had eerder, ergens in november, al het idee dat ik benzine rook. Ik heb dus al een tijdje rondgereden met lekkage, maar als je het eenmaal weet is het natuurlijk niet meer raadzaam om er nog veel kilometers mee te rijden.
Misschien verklaart dat ook het brandstofverbruik. Voor de eerste drie tankbeurten (2x20, 1x70 L) kwam ik op 11-12 L/100 km en bij de laatste op bijna 14.
Als vergelijking heb ik een Duitser met een fantastische voertuigcollectie gevonden. Die doet ook altijd 9-11 L/100 km met zijn V6.24 dus 14 is gewoon teveel :) (vgl. lijst met alle bekende V6.24).
http://www.spritmonitor.de/en/user/FoxOne.html
heeft vooral te maken denk ik met de relatief korte rijafstanden van vrouwlief gecombineerd met mijn "enthousiasme" en de extra "lasten" die madame mee moet torsen in de vorm van exhorbitante audio :mrgreen:
verbruik van de v24 is erg afhankelijk van de soort ritten, vooral de afstand. Voor woon-werk (13 km, vaak filetjes) zit ik ook op 14L/100km, maar zodra ik langere ritten doe zakt dat flink.
Zat er niet bij Wageningen een DS-specialist? Wellicht kan die ook de XM herstellen?
Edit: Google eens Hegru,, is een Citroën-specialist in Veldhoven.. Daar ben ik 2x geweest met de BX, goeie service..
(Renard is ook voor mij dichterbij, maar Hegru bevalt me beter..)
Eindelijk weer eens een post van mij. Vanmiddag ben ik weer eens naar de XM wezen kijken, en ze staat er nog net zo bij als altijd. Ik heb geprobeerd het dashboardkastje terug te bouwen, nu met werkende gasveer, maar nu is het ontgrendelmechanisme stuk gegaan of er is iets weggesprongen :(
Het goede nieuws is dat de ventilatie weer gefikst is; de draaiknop voor luchtstroomrichting zat opeens vast maar dat was dankzij het loshalen van het kastje weer te verhelpen door met de hand even aan de tandwielen te zitten.
Ik weet nu wel waar de brandstoflekkage vandaan komt. Omdat ik wel zeker wist dat hij niet zou starten heb ik dat toch geprobeerd, en guess what? Starten, lopen. (Disclaimer: slecht idee, weet ik, maar omdat ik voor het ontdekken van de lekkage ook al meer dan 100 kilometer heb gereden dacht ik dat dit wel goed zou gaan). Natuurlijk heeft hij wel stilgestaan met de accupool los, maar toch mooi z'n spanning vastgehouden. Even heen een weer gereden in de garage en toen de kap weer open en dat leverde heel mooie dampwolken op bij de aansluiting van wat blijkbaar de brandstofleiding is bovenop het blok, net onder het Citroën-logo.
In het afgelopen half jaar is wel een ding pijnlijk duidelijk geworden: zelfstandig wonen en een semi-publieke parkeergarage hebben voor je hobby is niet zo'n fantastische combinatie, als je eigenlijk alleen af en toe op een zaterdagmiddag naar je XM kunt kijken...
Maar goed, maandag ben ik van plan een garage/Renard te bellen om te vragen of ze ook aan halen-brengen doen voor de APK :). En sorry voor de linkjes - wat mij betreft is de overgang van Picasa op Google+ geen verbetering.
Nee, ik ben niet op zoek naar winterstalling. Daar heeft hij juist sinds november gestaan, al is het een parkeergarage en niet een willekeurige boerenschuur :). Overigens lijken de lekkages minder ernstig als de auto van z'n plek is maar het kan natuurlijk zijn dat de olie in het beton is getrokken...
Meer foto's heb ik niet, maar dat moet ik toch een keer beter doen. Een beetje lastig in zo'n donkere garage ook.
Vergeleken met hedendaagse auto's heeft een XM geen stijve carroserie.
Het probleem is dat ik bij mijn ouders thuis beschik over een smeerput die zo breed is dat de ene kant van de auto ruim over de rand steekt en de andere zijde niet (of beide zijden niet, als je hem precies in het midden zet). De rechterzijde had ik al op blokken onder het subframe staan; daarna heb ik links opgekrikt en één balk dwars over de put gelegd, en de auto vervolgens daarop laten rusten. Omdat ik dat een beetje eng vond - als de balk breekt, ligt de auto in de put, heb ik óók de krik onder de auto laten staan. Wel eerst wat omlaag, zodat het meeste gewicht op de balken steunde, maar niet voldoende blijkbaar...
Ik overweeg nog wel assteunen aan te schaffen, maar dan moet ik nog steeds met een dwarsbalk over de put en dat is niet altijd praktisch als je onder de auto staat.
Nee, er liggen geen spiegels af maar ik heb de rechter een beetje bekrast :oops:.
Overigens ben ík dat niet op die foto, half onder een opgekrikte auto :)
mooie velgen Maarten, de echte blokjes
Da's JP. Bovendien stond ze achter ook vast op een assteun en de rechterwielen geblokkeerd, dus prima zo! Met die smeerput zou ik idd maar even uitkijken. Is die voor een vrachtwagen bedoeld??
Afgelopen zaterdag wilde ik twee dingen aanpakken: de LHM-lekkage en het omhoogkomen van de kont. Uiteindelijk ben ik begonnen bij het vervangen van het clignoteurrelais, en daar heb ik uiteraard weer meer werk van gemaakt dan nodig was. Vervolgens heb ik nog gauw naar de remmen gekeken en ze gangbaar gemaakt. Ik vind dat een ontzettend lelijke uitdrukking voor de zuiger terugdrukken in de cilinder, een keer remmen en dat nog een of twee keer herhalen.
De achterremmen lopen een klein beetje aan, dat weet ik omdat het wiel gemonteerd met de remblokken vrij van de schijf vrijwel zonder weerstand draait. Na het remmen hoor je hem op een of twee punten een klein beetje slijpen, maar niet verontrustend.
Bij mijn proefrit leek het niet geholpen te hebben, maar nu moest ik maandagavond na het werk nog wat verder weg dus heb ik het schaap maar meegenomen. Vervolgens heb ik de bokkensprongen van de achterzijde niet meer meegemaakt :)
Ter afsluiting: bij deze auto hoef je nergens meer aan te denken. Het enige dat ontbreekt is een schakelindicator ;)
[small]youtu.be links worden niet herkend...[/small]
Misschien dat je dat kleine beetje aanlopen er nog uitkrijgt als je de remklauwen even helemaal demonteert, de zuigers eruit drukt en alles vanbinnen lekker schoonmaakt met remmenreiniger o.i.d.
Kan sowieso geen kwaad, want er blijft altijd wel zwarte LHM drab in de remklauwen hangen die je zelfs met hardhandig ontluchten (spoelen) er niet uit krijgt. :wink:
Het moet toch fantstisch zijn geweest als CEO zo rond 1990, dat je gewoon een XM als lease kon aankruisen... Deze week zag ik er twee langsvliegen toen ik in mijn 'gewone' autootje op de snelweg reed. Soms vind ik het wel jammer dat ik niet echt de mogelijkheid heb om een XM voor dagelijks gebruik te nemen.
Binnenkort ben ik van plan eens navraag te doen naar een bollenrondje (in ieder geval de voorraadbol) en misschien ook een RVS uitlaat. Dat laatste doe ik in ieder geval als de uitlaat, die misschien een klein beetje lek is, voor de komende APK wordt afgekeurd.
waar rij je nu dan dagelijks in. :?:
Long time no see, maar dat had ik vantevoren al gezegd. Sinds kort woon ik in Wageningen, maar tot die tijd was mijn dagelijks vervoer een 206 GTi :).
Enige tijd geleden heb ik de bollen laten oppompen (bij Renard, tenslotte bij Wageningen om de hoek) en zo wat meer dingen laten nazien. Zij denken dat de aircolekkage aan de leidingen ligt, en hebben me een vervangende leiding meegegeven. Alleen ben ik nog niet aan vervangen/bijvullen toegekomen (net als dat de gasveer nog niet is gemonteerd...).
Maar het Zwarte Schaep is een Winterschaep geworden, want ze is gestald.
Kom ik die parkeergarage binnen, staan er gewoon 3 DS'en gestald :) blijkbaar heeft een of andere DS-eigenaar deze locatie ook goed genoeg bevonden als stalling. Ik heb met mijn plek nog wel geluk, want ten opzichte van andere parkeerplaatsen heb ik extra ruimte om te steken.
Een dag nadat ik haar binnen heb gezet ben ik er nog mee weg geweest om af te tanken en banden op te pompen. Wel jammer dat nergens een luchtpomp te vinden was, dus nu moet ik de auto maar regelmatig heen en weer rollen. Waar ik me wat zorgen over maakte was de lekkage (2x hydrauliek, 2x motorolie). Eén van die locaties was wel bekend, want het stuurhuis blijkt te lekken (aldus Renard), en de reparatie daarvan is te duur om eventjes erbij te doen. Daar had ik dus al een bakje onder staan, ik hoop/verwacht dat deze lekkage ophoudt als de druk van het systeem is, maar goed.
Na de winter wil ik beginnen met bougiekabels en een grote beurt, gewoon omdat het kan. Verder staat een airco-fix op het verlanglijstje, net als iets met de claxons. Er kan er namelijk maar één worden aangesloten, de andere stekker hangt los en geeft geen stroom; wel ligt er ook een los relais in het vooronder dat aanslaat. Misschien een reliek van een luchthoorn? Die andere claxon van mijn auto is heel iel, dus ik had een gasveer (niet die van Timo) en een setje claxons laten komen. De gasveer bleek defect, bij montage maakt één van de claxons wel genoeg geluid maar van een frequentie die je duidelijk alleen als tweede hoorn wilt hebben, en de andere claxon uit dat setje geeft maar hoogst zelden een kik.
Van Timo heb ik vervolgens een andere gasveer overgenomen, maar die zit nog in de doos :oops:
Ik ben dus nog op zoek naar een _werkende_ set claxons, in ieder geval één daarvan moet ook het pootje bevatten waarmee hij aan de koplampunit bevestigd is, want daar heb ik er ook maar één van :)
Leuk om weer eens een bericht te lezen van Le Mouton Noir (Verni) :wink:
Jammer van de lekkages.
Wat de claxon betreft: soms wil het helpen ze in de hoorn te spuiten met WD 40. Poosje weken en nog eens proberen.
Succes!
Het schone Wageningen waar ik me ook nog elke dag naar toe rep, ware het niet in "stijl" maar met het berlingeding aka Flappy.
Staat mooi gestald in die garage en zoals ik het hoor ook nog in goed gezelschap.
Misschien kun je op CM dalijk wat claxons scoren? voor je het weet is het alweer Mei :wink:
Zijn de claxons van de blauwe slopert in Roermond al geclaimd, volgens mij niet.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Volgens mij ook nog niet. Anders hebben wij er nog een stel liggen volgens mij, en die van mij komen over een tijdje ook beschikbaar.
Als ik jouw was zou ik de auto opbokken op houten klossen of iets dergelijks. Beter voor je banden.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Of een extra setje banden..
Citroën das très bien!!!
Zo, ik ben er weer even. Gisteren heb ik de gasveer van Timo gemonteerd, maar omdat de auto in een parkeergarage staat heb ik amper licht. Ik krijg het kastje nu niet meer terug op zijn plek, maar hij wordt wél goed open gehouden :) ik moet eens goed kijken of het aan al die stekkers/relais ónder het kastje ligt. Van mijn vorige XM herinner ik me dat uitbouwen moeilijk was, omdat je de punten moet vinden waar hij geklemd zit, maar volgens mij was inbouwen gewoon een kwestie van terugduwen.
Het goede nieuws is dat hij na een maand nog starten-lopen doet (nouja, de accu was wel los). Het andere goede nieuws is dat de olielekkages lijken te stoppen na een tijd van stilstand. Nog meer goed nieuws is dat ik weet waarom hij naar benzine ruikt - het slechte nieuws is alleen dat het er zowat met straaltjes uitloopt bij draaiende motor. Hij houdt het wel aardig binnen als hij uit is, omdat er dan allicht geen druk op het systeem staat, maar ik maak me op de langere termijn toch wat zorgen om de inhoud van mijn afgevulde tank...
Op de foto is allicht niets te zien -ik had alleen een telefoon bij me- maar ik heb een lekbakje net naast het rechter voorwiel (passagierskant) staan, en daar lekt de brandstof ook uit.
Zet er dan ook gelijk een brandblusser naast.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Niet goed die lekkage van benzine Maarten! Bovenin op het blok heb ik zelf alle brandstofleidingen vernieuwd dit voorjaar ná de motor-swap. Maar de aanvoer van de tank naar voor toe is nog de originele. Ergens is dus een nieuwe koppeling gemaakt, die moet je zien te vinden.
Het stuurhuis lekt dus? Bij het vorige blok heb ik dit ook gehad en schrok me wezenloos van de vervangingsprijzen. Je moet dit dus ook niet laten doen! Neem contact op met Evert Jan van vanderLaan in Abenes. Zij kunnen zonder demontage een nieuwe ring in het stuurhuis persen. Hoe precies is hun geheim maar dan ben je voor 400+ klaar. Het vorige 12V-stuurhuis heeft daarna ook niet mee gelekt. Je moet er wel voor naar Abenes maar je kan een leen auto meekrijgen bij vanderLaan. Sowieso is het raadzaam om in het voorjaar de XM daarheen te brengen. Zij hebben de motor wissel gedaan en kennen de auto. Laat ze dan eens alle leidingen goed nalopen! :wink:
Door de "niet zo handige" constructie van het dashboardkastje is het niet ondenkbaar dat je bij demontage wat opstaande randjes hebt gemaakt.
|Als je deze hebt, met een scherp mesje wegsnijden en dan met terugduwen de "wangen" (zijkanten) van het das kastje goed naar binnen trekken.
Heb toevallig gisteren eenzelfde actie uitgehaald in de garage bij mij op 1 van de losse dashboards :wink:
Ook natuurlijk even goed kijken of de bedrading van het lampje niet in de weg zit 8)
Hee Mike, leuk dat jij hier ook nog komt kijken! Gave Benz heb je ook :D.
Ik vroeg me al af hoe het stuurhuis kon lekken, maar dat is dus omdat het vervangen is met het blok. Ik dacht dat het gerepareerde stuurhuis weer defect zou zijn, maar dat is dus niet het geval. De vorige keer ben ik dus bij Renard geweest, het mooie is dat dat bij Wageningen om de hoek zit dus ik was al min of meer van plan hen te vragen of ze een auto ook kunnen komen halen, vanwege deze lekkage. Met een ambulance op laten halen door Van der Laan zal duurder zijn... Ik kan natuurlijk de APK laten doen door Renard en dan later een keer naar Abbenes.
Ook goed om te horen dat er deels oude leidingen aanwezig zijn. Volgens mij komt het onderuit het blok, en daar ben ik wel blij om. In de garage weet ik inmiddels waar de blusser hangt - toen ik hem zag lekken heb ik daar meteen naar gekeken. Omdat ik er niet meteen een zag hangen heb ik de auto uitgezet, en daarna de brandblusser gevonden. Ik had eerder, ergens in november, al het idee dat ik benzine rook. Ik heb dus al een tijdje rondgereden met lekkage, maar als je het eenmaal weet is het natuurlijk niet meer raadzaam om er nog veel kilometers mee te rijden.
Misschien verklaart dat ook het brandstofverbruik. Voor de eerste drie tankbeurten (2x20, 1x70 L) kwam ik op 11-12 L/100 km en bij de laatste op bijna 14.
http://www.spritmonitor.de/en/user/maartenvanheek.html
Als vergelijking heb ik een Duitser met een fantastische voertuigcollectie gevonden. Die doet ook altijd 9-11 L/100 km met zijn V6.24 dus 14 is gewoon teveel :) (vgl. lijst met alle bekende V6.24).
http://www.spritmonitor.de/en/user/FoxOne.html
ik zit meestal ook rond de 12 a 12,5 per 100km.
heeft vooral te maken denk ik met de relatief korte rijafstanden van vrouwlief gecombineerd met mijn "enthousiasme" en de extra "lasten" die madame mee moet torsen in de vorm van exhorbitante audio :mrgreen:
verbruik van de v24 is erg afhankelijk van de soort ritten, vooral de afstand. Voor woon-werk (13 km, vaak filetjes) zit ik ook op 14L/100km, maar zodra ik langere ritten doe zakt dat flink.
En een handtekening!!!!
Ik zou eerst van der Laan bellen Maarten, Renard doet dit soort revisies niet en dan hang je er echt voor een 1000 - 1500 meer in!
van der Laan € 300+.
Heb het ook laten doen .
Ze gaan via het pedalengat naar onderen.
Zo, dat is een aardige lekkage...
Zat er niet bij Wageningen een DS-specialist? Wellicht kan die ook de XM herstellen?
Edit: Google eens Hegru,, is een Citroën-specialist in Veldhoven.. Daar ben ik 2x geweest met de BX, goeie service..
(Renard is ook voor mij dichterbij, maar Hegru bevalt me beter..)
Citroën das très bien!!!
Gert als het al het stuurhuis is dan is er maar 1 in NL die dat voor circa 300 euro kan oplossen :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Eindelijk weer eens een post van mij. Vanmiddag ben ik weer eens naar de XM wezen kijken, en ze staat er nog net zo bij als altijd. Ik heb geprobeerd het dashboardkastje terug te bouwen, nu met werkende gasveer, maar nu is het ontgrendelmechanisme stuk gegaan of er is iets weggesprongen :(
Voorkant:
https://plus.google.com/u/0/photos/100580839623772759459/albums/5783271141439596593/5866356693737211010?authkey=CLv56_bV_LDbAw
Bovenkant: er ontbreekt dus iets aan het witte ding of tussen het witte ding en de hendel.
https://plus.google.com/u/0/photos/100580839623772759459/albums/5783271141439596593/5866356692261223602?authkey=CLv56_bV_LDbAw
Het goede nieuws is dat de ventilatie weer gefikst is; de draaiknop voor luchtstroomrichting zat opeens vast maar dat was dankzij het loshalen van het kastje weer te verhelpen door met de hand even aan de tandwielen te zitten.
https://plus.google.com/u/0/photos/100580839623772759459/albums/5783271141439596593/5866356691928509506?authkey=CLv56_bV_LDbAw
Ik weet nu wel waar de brandstoflekkage vandaan komt. Omdat ik wel zeker wist dat hij niet zou starten heb ik dat toch geprobeerd, en guess what? Starten, lopen. (Disclaimer: slecht idee, weet ik, maar omdat ik voor het ontdekken van de lekkage ook al meer dan 100 kilometer heb gereden dacht ik dat dit wel goed zou gaan). Natuurlijk heeft hij wel stilgestaan met de accupool los, maar toch mooi z'n spanning vastgehouden. Even heen een weer gereden in de garage en toen de kap weer open en dat leverde heel mooie dampwolken op bij de aansluiting van wat blijkbaar de brandstofleiding is bovenop het blok, net onder het Citroën-logo.
Blok van boven:
https://plus.google.com/u/0/photos/100580839623772759459/albums/5783271141439596593/5866356693061052994?authkey=CLv56_bV_LDbAw
In het afgelopen half jaar is wel een ding pijnlijk duidelijk geworden: zelfstandig wonen en een semi-publieke parkeergarage hebben voor je hobby is niet zo'n fantastische combinatie, als je eigenlijk alleen af en toe op een zaterdagmiddag naar je XM kunt kijken...
Maar goed, maandag ben ik van plan een garage/Renard te bellen om te vragen of ze ook aan halen-brengen doen voor de APK :). En sorry voor de linkjes - wat mij betreft is de overgang van Picasa op Google+ geen verbetering.
Ben je op zoek naar een winterstalling dan?
Citroën das très bien!!!
heb (helaas) sinds verleden week hetzelfde euvel met het dashboard kastje.
Ik denk dat de aansluiting door de wand heen kapot is die uiteindelijk de ontgrendeling op zijn plek moet houden.
Ik waag me daar nu even niet aan, omdat ik een dashboard swap in de planning heb staan.......
heb je nog meer foto's gemaakt?
Nee, ik ben niet op zoek naar winterstalling. Daar heeft hij juist sinds november gestaan, al is het een parkeergarage en niet een willekeurige boerenschuur :). Overigens lijken de lekkages minder ernstig als de auto van z'n plek is maar het kan natuurlijk zijn dat de olie in het beton is getrokken...
Meer foto's heb ik niet, maar dat moet ik toch een keer beter doen. Een beetje lastig in zo'n donkere garage ook.
Pagina's