Mijn dame heeft me in de steek gelaten deze week. En het zat er al een beetje aan te komen want iedere keer als ik niet iedere dag aandacht aan haar besteede ( lees: met haar op stap ging)dan waren er nukken met het starten. De afgelopen winter startte zij iedere keer zonder echte problemen al ging met moeite, maar na enige nukken startte ze toch redelijk probleemloos. Deze week heeft ze een paar dagen zonder aandacht gestaan en heb ik haar niet gestart en het gevolg was dat de accu helemaal was en dan bedoel ik dus ook echt helemaal leeg . Er moet dus ergens lekstroom zijn en mijn vraag is kennen jullie dit probleem? En waar kan dat vandaan komen, mijn radio staat standaard bij het parkeren op uit en verder heb ik niks bijzonders. Wat ik wel heb is dat aan de bijrijderskant de automatische deurvergrendeling bijna altijd blijft hangen. Alle deuren en achterklep gaan dan los behalve de rechtervoordeur. Met het sluiten van de autodeuren gebeurt het soms dat de knipperlichten aan blijven en dan open ik de deuren weer en daarna sluit ik ze weer via de AB en dan gaan de zijknipperlichten ook keurig uit.
Herkent iemand deze verschijnselen en kan mij de "gouden tip" geven?
Mijn dame staat nu bij de dealer om helemaal doorgemeten te worden en te vinden wat er aan de hand kan zijn met deze nukkige lady.
Lekstroom
wo, 24/03/2010 - 22:55
#1
Lekstroom
Sorry, qwa lekstroom nog nooit eerder bij de hakken gehad.
Van de deur zou je het stangenstelsel eens goed kunnen smeren.
Edit: dat smeren mag je uiteraard zelf doen :D
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nog even extra info... de afgelopen 2 á 3 jaar heb ik 3 accu's "versleten". Dat viel steeds onder garantie en heeft me dus niks gekost, maar de garage gaf aan na het doormeten dat het interne kortsluiting zou zijn van de accu zelf, maar dat verhaal geloof ik dus niet meer.
Hoe groot is de accu qua Ah? Over welk type XM praten we?
Als er een te kleine accu wordt toegepast, dan kan de accu overbelast raken, heet worden en verbruikt water. De platen worden krom en raken elkaar, dus kortsluiting en dus einde accu.
De lekstroom zou best van de cv rv komen als ik dit lees.
Niet gewoon je dynamo kapot ofzo? Hoeveel geeft hij met en zonder gestarte motor op je accu?
In eerste aanleg ben ik het met JP eens dat de eerste verdachte de vergrendeling van de deur is.
De ruststroom is bij mij rond de 5 mA (ik zie het rode LEDje knipperen). Ik heb geen alarminstallatie en IR CV.
Om de dader te vinden zul je verbruiker voor verbruiker los moeten halen en de ruststroom meten; te beginnen met die deur. Andere 'leuke' verbruikers: lampjes van de kofferruimte en het handschoenenkastje. :?
Als je niet bang bent om zelf te zoeken, adviseer ik je dat. De garage zal namelijk hetzelfde doen maar dan tegen een uurtarief. En zoeken kan best lang duren.....
Zelf heb ik gehad dat de solenoid van de benzinetoevoer bekrachtigd bleef. Dat was toen ik met de startblokkering aan het stoeien was. Dit om te illustreren dat zoeken best lastig kan zijn.
Ik kan me vinden in de aanwijzingen van Wim. Het zou zomaar een simpel lampje kunnen zijn die de lekstroom veroorzaakt.
De dynamo werkt perfect en geeft zo'n 14,5V aan bij draaiende motor.
Ok, op naar de volgende mogelijke oorzaak :D
Al een keer gewoon geluisterd?
Goede tip. Maar dat kun je beter met z'n tweeën doen.
Luisteren en kijken als je in de auto zit en hem op slot drukt is goeie optie inderdaad.
Bij mij ging ook weleens de radio spontaan aan door een slechte draad en als dat gebeurde dan gingen ook alle accesoires die ik aan had laten staan aan. Zo was ik een keer aan het werk toen opeens de ruitenwissers van mijn auto aangingen. Iedereen hard lachen en grappen maken joh...zeker Citroën hahahaha.
Hans :arrow:
De cv rv maakt voor zover ik het kan horen geen geluid. Wat me verder wel eens overkomt is dat als ik de auto wil afsluiten met de ab dat de sloten sluiten en direkt weer opengaan, soms helpt het als ik de ab weer indruk en dan sluit alles "normaal". Als dat niet werkt dan sluit ik de deuren door met de sleutel zelf rv het slot te sluiten en dan gaan alle sloten mee op sluitstand. Het is niet gezegd dat die rechtervoordeursluiting
de echte boosdoener is voor de lekstroom maar is voor mij wel de hoofdverdachte.
Geen geluid lijkt me niet goed. De XM is geen Xantia die de hele buurt wil laten horen dat de sloten bediend worden. Maar enig gebuzz en geklik zou je toch moeten horen.
Volgens mij gaan die slotmechanismes er op torsie uit, dus niet op eindcontacten. Als het een motortje* is dat doldraait, zal 'ie er nooit op torsie uit gaan. En dus door blijven draaien en elektronen consumeren.
* Ik dacht Kiekert een solenoid had en Rockwell een motortje. Maar ik weet het niet zeker. :roll:
Ik heb iedere keer een standaard accu gekregen van de garage, en steeds zonder kosten want viel onder garantie, het is er een met een gesloten systeem want bijvullen kan niet. In de afgelopen koude-periode kon ik iedere keer de auto goed starten, met wel de opmerking erbij dat het niet echt van harte ging, maar na een paar keer "moeizaam" ronddraaien van de startmotor startte de motor perfect.
In die koude periode heb ik iedere dag de auto gestart en er een redelijke afstand mee gereden ( gemiddeld zo'n 30km per dag)
Met het intreden van de eerste voorjaarsdagen en een heerlijke temperatuur heb ik de auto zo'n 4 dagen niet gestart en toen was de accu al zover aan het overlijden dat ik mijn dame niet meer aan de praat kreeg.
Het is een gewone standaard 2.0I 16v op benzine zonder bijzondere extra apparatuur aangesloten. Radio staat bijna standaard uit en navigatie zit er niet in of ik moet het speciaal aansluiten als ik een lange rit ga maken. Telefoon doe ik nog steeds handsfree, tenzij de nav is aangesloten :oops:
Wat me extra is opgevallen en misschien de moeite waard is om te vermelden is dat er zich onder de achterbank een zwembad gevormd heeft. Waarschijnlijk door vorstschade aan de rubbers en vrijwel zeker door de achterklep, maar dat ga ik nog uitzoeken, maar kan dat ergens een kortsluiting veroorzaken? ( lees: lekstroom) :?:
Een troost: dat zwembad kan niet voor lekstromen zorgen. De bedrading loopt aan de rechterkant door de dorpel en gaat naast de achterbank omhoog. Stekers zitten daar in die omgeving niet en de bedrading zit redelijk hoog.
Ik realiseer me net dat het heel makkelijk is om de cv te controleren. De module zit onder je handschoenkastje, het is een Bitron module, ik dacht zwart. Steker lostrekken en je hebt de cv uitgeschakeld.
Sinds ik deze auto heb waren er "problemen" met het starten en iedere keer werd het op de accu afgeschoven. Die problemen waren dat de accu de startmotor net voldoende kon voeden om te starten. Mijn idee was dus steeds dat de accu te zwak zou zijn voor mijn 2l benzine uitvoering. Bij doormeten was de conclusie steeds dat er intern in de accu kortsluiting zou zijn. Dat kan één keer zo zijn...twee keer wordt al zeer twijfelachtig, maar zou nog kunnen.... bij mij gebeurde het drie keer ... zeer ongeloofwaardig dus. Afgelopen winter heb ik , zij het met moeite, iedere dag de auto kunnen starten en toen de vorst voorbij was heb ik door omstandigheden de auto zo'n 4 á 5 dagen niet gebruikt met als resultaat dat de accu net genoeg power had om de starmotor 2 slagen in de rondte te doen draaien maar te weinig dus om echt te starten, om er daarna na die 2 slagen er helemaal mee op te houden.
Nu had ik al geconstateerd dat de linker deurvergrendeling regelmatig bleef hangen, een citroenkwaaltje dacht ik.... en er verder geen aandacht aan besteedt. Gaat wel over of is in ieder geval geen echt probleem dacht ik en als die deur open moet voor een ander dan doe ik dat toch handmatig van binnenuit door de schakelaar naar boven te schuiven.
De auto deze afgelopen week bij de garage achtergelaten en ze hebben diverse zaken doorgemeten en kwamen tot dezelfde conclusie al ik dat die deurvergrendelaar wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.
Zonder een afspraak te hebben hebben ze tussen de normale afspraken mijn auto doorgemeten en een nieuwe deurvergrendelaarmotortje ( hoeveel punten haalt dat bij scrabble???) vervangen.
Sindsdien heb ik echt duidelijk de indruk dat er meer power is bij het starten en dat de lekstroom die er duidelijk was verleden tijd is.
Ik wil nog niet te vroeg juichen maar het lek schijnt toch gevonden te zijn.
De rekening van de garage moet ik nog krijgen, maar toch een pluim voor Coolen Deventer, want ze hebben mijn auto zonder afspraak tussendoor onder handen genomen.
Nou Kars, ik hoop van harte dat het lek nu boven is. ;-) Eerlijk gezegd ben ik er wel van overtuigd dat je probleem nu is opgelost.
Ik raak er ook steeds meer van overtuigd dat jouw probleem opgelost is :wink: .