Slangenklemmen aandraaien was een heel goed idee, en te makkelijk om zelf te bedenken. Wel raar dat een van de branstofleidingen bestaat uit twee halfjes met een koppelstuk. Ik denk ze maar te vervangen door een iets kleinere diameter. Hij lekt nu niet meer dus hij kan gauw weer de weg op :)
Toch begrijp ik je "sorry" wel. Maar beter dat deze speciale XM bij iemand terecht komt die er meer aan toe gaat komen. Goede keuze, soms loopt dat nou eenmaal zo. Succes met de verkoop!
Zo, ik ben er weer even :) vanochtend was ik al zo verdrietig dat ik 'r bijna met een TEAB op marktplaats had gezet, door een eigen stommiteit. En vorige week had ik ook al een TEAB-momentje (of twee), maar als je Nederland doorkruist, met die fantastische soundtrack tussen 2000 en 3000 toeren is het toch wel weer mooi.
TEAB 1: onderweg naar Van der Laan. Na een stilstand (accu los) van drie maanden een afspraak voor APK plus stuurhuis bij Van der Laan. Om daar te komen moet ik van mijn parkeergarage eerst langs de pomp voor mijn bandenspanning en dan de bebouwde kom verlaten. Dat duurt samen ongeveer 10 minuten, en met het warmer worden gaat hij slechter lopen - inhouden, stotteren. Tot het bordje 'einde Wageningen' - wat een geluk! daar hield hij er op de rotonde helemaal mee op. Eerst dacht ik aan wat eenvoudige zaken, dus meteen de bougiekabels losgetrokken en aangeduwd - maar niks. Even wachten en starten - maar niks. Dan maar de ANWB bellen. Het geluk hier is dus dat ik nog niet heb doorgegeven verhuisd te zijn, maar ook dat ik nét buiten de kom sta. Na 40 minuten is de beste man ter plaatse, ik haal koffie voor hem (uni om de hoek, daar werk ik). Ondertussen heeft hij hem alweer gefikst door het schoonmaken van de rotor. Vervolgens ben ik op een vliegend tapijt naar Abbenes gereden. Daar heb ik ook maar de rotor laten vervangen. Dat ook weer bij je APK-factuur op... Ik was die keer dus niet klaar voor de 400 euro die ik verwachtte voor een simpele APK plus stuurhuis.
TEAB-momentje twee komt daarna. De auto is op woensdag gebracht, op donderdag behandeld en op zaterdag heb ik hem weer opgehaald. Bij thuiskomst blijkt hij nog altijd lek. Als gevolg daarvan heb ik hem te koop gezet en vervolgens Van der Laan geschreven. Maandag mag ik terugkomen, want ze geven wel garantie op de reparatie en weten dat het niet in 100% van de gevallen in één keer goed gaat. Wat ik wel jammer vind is dat ze niet zelf vrijdagmiddag even op lekkage gecontroleerd hebben. Maar na hun aanbod om terug te komen is het toch geen TEAB geworden.
TEAB-momentje drie was vanochtend.
Gistermiddag heb ik de olie verwisseld, de bougies gedaan en de bougiekabelset vervangen. Bij het starten vanochtend bleek hij een backfire te ontwikkelen, en een klein rondje rijden leidde zelfs tot een vijfcilinder. Thuis meteen de bougies weer teruggewisseld, de kabels teruggewisseld - alle combinaties van nieuw en oud geprobeerd.
Wat blijkt: de oude kabels hadden nummertjes voor de achterste cilinderbank; nummer 6 is distributiezijde met de langste kabel, dan 5 en 4 is bakzijde. De voorste bank had deze nummertjes niet. Ik meende me te herinneren dat 1 aan de distributiezijde is. Na wat zoekwerk blijkt Renault (het is tenslotte een PRV ZPJ4) en ook nieuwere V6 (ESJ? gelezen over een C5) altijd te nummeren van bakzijde. Met het verwisselen van kabeltjes 1 en 3 loopt hij weer als tevoren.
De oude bougies zitten er weer/nog in. Omdat hij zo slecht liep na het vervangen van de bougies heb ik die meteen teruggeplaatst, ook omdat de nieuwe bougies weliswaar 3 puntjes maar een heel andere elektrodeafstand hebben. Ik heb dus nog 6 nieuwe bougies liggen, die waarschijnlijk net zo goed werken als deze die waarschijnlijk een jaar oud zijn :)
Met de nieuwe zwarte kabels ziet het er wel wat minder spectaculair uit. Nummer 2 had een weerstand van 120 k ohm, de andere kabels zaten ergens tussen de 5 en 10 k ohm. De nieuwe set zit tussen de 2-5 k ohm per kabel.
En natuurlijk verse olie. Ik had nog ca. 1 L staan van mijn GTi, 6 liter erbij gehaald en dat ging allemaal op. Als je hem vult, peilt, en start gaat er toch heel wat olie in het filter dus de zevende liter was ook echt nodig. Volgens Van der Laan kon er synthetisch in dus dat heb ik maar gedaan (Kroon 5W40).
Verder is er mijn laatste voorradige litertje LHM in gegaan, en dan kan ik maandag weer met een gerust hart naar Abbenes. En omdat ik met een grote grijns van Wageningen naar Rijssen ben gereden, weet ik wel bijna zeker dat ik maandag ook weer met een grote grijns dwars door Nederland moet (o! wat een straf! 150 km met een XM V6 rijden!) en als de lekkage dan verholpen is kan ik met een nog grotere grijns weer terug naar Wageningen.
Ik denk oprecht dat er dan een technisch puike wagen staat, die ik in mijn hart helemaal niet kwijt wil :)
Er staan er nog twee te koop naar mijn weten. deze en eentje in duitsland voor een 4000 euro dacht ik. Ik vind het wel erg voor je Maarten, ik hoop dat hij bij een liefhebber terechtkomt (maar dat zal wel in deze kleur).
[url=http://www.flickr.com/photos/maartenvanheek/8758102292/][img=640,427]http://farm6.staticflickr.com/5325/8758102292_8c689ccbf7_z.jpg[/img][/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/maartenvanheek/8758102292/]XM V6.24[/url] by [url=http://www.flickr.com/people/maartenvanheek/]Maarten van Heek[/url], on Flickr
Da's aardig lente, toch? En op deze foto was het wegdek na mij ook nog groen, dat is inmiddels weer verholpen :). En nu hij droog is en weer als een zonnetje loopt hoeft hij in ieder geval niet op korte termijn, TEAB, weg ;)
Ik wist echt niet, dat Zwart een ZeldZame kleur was....laat ik nou een Zwarte TCT gekregen hebben...Maar de lak is erg slecht, hij gaat dan ook voor onderdelen gesloopt worden. Helaas....
En al sinds ik het 'afscheid' van Black Stig heb gezien zit dit nummer in mijn hoofd voor dit soort gelegenheden: https://www.youtube.com/watch?v=MikRS_EEGcQ (Chicago - If you leave me now). De XM is terechtgekomen bij een eigenaar met een DS en twee CX'en, dus soort van terug bij waar Mike was gebleven :)
Slangenklemmen aandraaien was een heel goed idee, en te makkelijk om zelf te bedenken. Wel raar dat een van de branstofleidingen bestaat uit twee halfjes met een koppelstuk. Ik denk ze maar te vervangen door een iets kleinere diameter. Hij lekt nu niet meer dus hij kan gauw weer de weg op :)
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd320/deblaauwn/XM%20I%20II/DSC_0144.jpg[/img]
[img]http://i225.photobucket.com/albums/dd320/deblaauwn/XM%20I%20II/DSC_0146.jpg[/img]
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221312/
Sorry, is het enige wat ik kan zeggen...
Tja soms prevaleert de emotie boven het verstand. Succes met de verkoop.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen toch? Valt goed te begrijpen. :) Succes met de verkoop!
Inderdaad, als er wat tegen zit loop je leeg op zo'n dame... Sorry niet nodig.. Succes!
Luceo non uro....
Als ik een bak met centen had.......tsja.
Succes met de verkoop en vertel wel even aan de koper dat hij zich weer hier meldt. We willen het schaep wel blijven volgen, natuurlijk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zo, ik ben er weer even :) vanochtend was ik al zo verdrietig dat ik 'r bijna met een TEAB op marktplaats had gezet, door een eigen stommiteit. En vorige week had ik ook al een TEAB-momentje (of twee), maar als je Nederland doorkruist, met die fantastische soundtrack tussen 2000 en 3000 toeren is het toch wel weer mooi.
TEAB 1: onderweg naar Van der Laan. Na een stilstand (accu los) van drie maanden een afspraak voor APK plus stuurhuis bij Van der Laan. Om daar te komen moet ik van mijn parkeergarage eerst langs de pomp voor mijn bandenspanning en dan de bebouwde kom verlaten. Dat duurt samen ongeveer 10 minuten, en met het warmer worden gaat hij slechter lopen - inhouden, stotteren. Tot het bordje 'einde Wageningen' - wat een geluk! daar hield hij er op de rotonde helemaal mee op. Eerst dacht ik aan wat eenvoudige zaken, dus meteen de bougiekabels losgetrokken en aangeduwd - maar niks. Even wachten en starten - maar niks. Dan maar de ANWB bellen. Het geluk hier is dus dat ik nog niet heb doorgegeven verhuisd te zijn, maar ook dat ik nét buiten de kom sta. Na 40 minuten is de beste man ter plaatse, ik haal koffie voor hem (uni om de hoek, daar werk ik). Ondertussen heeft hij hem alweer gefikst door het schoonmaken van de rotor. Vervolgens ben ik op een vliegend tapijt naar Abbenes gereden. Daar heb ik ook maar de rotor laten vervangen. Dat ook weer bij je APK-factuur op... Ik was die keer dus niet klaar voor de 400 euro die ik verwachtte voor een simpele APK plus stuurhuis.
TEAB-momentje twee komt daarna. De auto is op woensdag gebracht, op donderdag behandeld en op zaterdag heb ik hem weer opgehaald. Bij thuiskomst blijkt hij nog altijd lek. Als gevolg daarvan heb ik hem te koop gezet en vervolgens Van der Laan geschreven. Maandag mag ik terugkomen, want ze geven wel garantie op de reparatie en weten dat het niet in 100% van de gevallen in één keer goed gaat. Wat ik wel jammer vind is dat ze niet zelf vrijdagmiddag even op lekkage gecontroleerd hebben. Maar na hun aanbod om terug te komen is het toch geen TEAB geworden.
TEAB-momentje drie was vanochtend.
Gistermiddag heb ik de olie verwisseld, de bougies gedaan en de bougiekabelset vervangen. Bij het starten vanochtend bleek hij een backfire te ontwikkelen, en een klein rondje rijden leidde zelfs tot een vijfcilinder. Thuis meteen de bougies weer teruggewisseld, de kabels teruggewisseld - alle combinaties van nieuw en oud geprobeerd.
Wat blijkt: de oude kabels hadden nummertjes voor de achterste cilinderbank; nummer 6 is distributiezijde met de langste kabel, dan 5 en 4 is bakzijde. De voorste bank had deze nummertjes niet. Ik meende me te herinneren dat 1 aan de distributiezijde is. Na wat zoekwerk blijkt Renault (het is tenslotte een PRV ZPJ4) en ook nieuwere V6 (ESJ? gelezen over een C5) altijd te nummeren van bakzijde. Met het verwisselen van kabeltjes 1 en 3 loopt hij weer als tevoren.
[URL=http://s225.photobucket.com/user/deblaauwn/media/Auto/XM_I_II/DSC_0307.jpg.html][IMG]http://i225.photobucket.com/albums/dd320/deblaauwn/Auto/XM_I_II/DSC_0307.jpg[/IMG][/URL]
De oude bougies zitten er weer/nog in. Omdat hij zo slecht liep na het vervangen van de bougies heb ik die meteen teruggeplaatst, ook omdat de nieuwe bougies weliswaar 3 puntjes maar een heel andere elektrodeafstand hebben. Ik heb dus nog 6 nieuwe bougies liggen, die waarschijnlijk net zo goed werken als deze die waarschijnlijk een jaar oud zijn :)
[URL=http://s225.photobucket.com/user/deblaauwn/media/Auto/XM_I_II/DSC_0314.jpg.html][IMG]http://i225.photobucket.com/albums/dd320/deblaauwn/Auto/XM_I_II/DSC_0314.jpg[/IMG][/URL]
Met de nieuwe zwarte kabels ziet het er wel wat minder spectaculair uit. Nummer 2 had een weerstand van 120 k ohm, de andere kabels zaten ergens tussen de 5 en 10 k ohm. De nieuwe set zit tussen de 2-5 k ohm per kabel.
[URL=http://s225.photobucket.com/user/deblaauwn/media/Auto/XM_I_II/DSC_0310.jpg.html][IMG]http://i225.photobucket.com/albums/dd320/deblaauwn/Auto/XM_I_II/DSC_0310.jpg[/IMG][/URL]
En natuurlijk verse olie. Ik had nog ca. 1 L staan van mijn GTi, 6 liter erbij gehaald en dat ging allemaal op. Als je hem vult, peilt, en start gaat er toch heel wat olie in het filter dus de zevende liter was ook echt nodig. Volgens Van der Laan kon er synthetisch in dus dat heb ik maar gedaan (Kroon 5W40).
Verder is er mijn laatste voorradige litertje LHM in gegaan, en dan kan ik maandag weer met een gerust hart naar Abbenes. En omdat ik met een grote grijns van Wageningen naar Rijssen ben gereden, weet ik wel bijna zeker dat ik maandag ook weer met een grote grijns dwars door Nederland moet (o! wat een straf! 150 km met een XM V6 rijden!) en als de lekkage dan verholpen is kan ik met een nog grotere grijns weer terug naar Wageningen.
Ik denk oprecht dat er dan een technisch puike wagen staat, die ik in mijn hart helemaal niet kwijt wil :)
Er werdt gisteren een vraag gesteld of er Überhaupt nog een zwarte xm te koop stond, ik heb niet hier doorgelinkt.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Er staan er nog twee te koop naar mijn weten. deze en eentje in duitsland voor een 4000 euro dacht ik. Ik vind het wel erg voor je Maarten, ik hoop dat hij bij een liefhebber terechtkomt (maar dat zal wel in deze kleur).
[url=http://www.flickr.com/photos/maartenvanheek/8758102292/][img=640,427]http://farm6.staticflickr.com/5325/8758102292_8c689ccbf7_z.jpg[/img][/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/maartenvanheek/8758102292/]XM V6.24[/url] by [url=http://www.flickr.com/people/maartenvanheek/]Maarten van Heek[/url], on Flickr
Da's aardig lente, toch? En op deze foto was het wegdek na mij ook nog groen, dat is inmiddels weer verholpen :). En nu hij droog is en weer als een zonnetje loopt hoeft hij in ieder geval niet op korte termijn, TEAB, weg ;)
Ik wist echt niet, dat Zwart een ZeldZame kleur was....laat ik nou een Zwarte TCT gekregen hebben...Maar de lak is erg slecht, hij gaat dan ook voor onderdelen gesloopt worden. Helaas....
Ierse zoefmachine
Ja, ze zijn bijna allemaal Vert Vega :)
[URL=http://s225.photobucket.com/user/deblaauwn/media/Auto/XM_I_II/MVI_3655_1.jpg.html][IMG]http://i225.photobucket.com/albums/dd320/deblaauwn/Auto/XM_I_II/MVI_3655_1.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s225.photobucket.com/user/deblaauwn/media/Auto/XM_I_II/MVI_3655_2.jpg.html][IMG]http://i225.photobucket.com/albums/dd320/deblaauwn/Auto/XM_I_II/MVI_3655_2.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s225.photobucket.com/user/deblaauwn/media/Auto/XM_I_II/MVI_3655_3.jpg.html][IMG]http://i225.photobucket.com/albums/dd320/deblaauwn/Auto/XM_I_II/MVI_3655_3.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s225.photobucket.com/user/deblaauwn/media/Auto/XM_I_II/MVI_3655_4.jpg.html][IMG]http://i225.photobucket.com/albums/dd320/deblaauwn/Auto/XM_I_II/MVI_3655_4.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://s225.photobucket.com/user/deblaauwn/media/Auto/XM_I_II/MVI_3655_5.jpg.html][IMG]http://i225.photobucket.com/albums/dd320/deblaauwn/Auto/XM_I_II/MVI_3655_5.jpg[/IMG][/URL]
En al sinds ik het 'afscheid' van Black Stig heb gezien zit dit nummer in mijn hoofd voor dit soort gelegenheden: https://www.youtube.com/watch?v=MikRS_EEGcQ (Chicago - If you leave me now). De XM is terechtgekomen bij een eigenaar met een DS en twee CX'en, dus soort van terug bij waar Mike was gebleven :)
Pagina's