Als ik tijdens snel stationair draaien de slang naar de stappenmotor loshaal bij het luchtfilter en afsluit, dan trekt die vacuum en smoort de motor. Dat is voor mij een aanwijzing dat de gasklep helemaal gesloten is.
Ik hou dit topic even in de gaten, ik heb namelijk eenzelfde probleem met mijn XM (2.0 16v). Ook met koud starten een te hoog stationair toerental.. Stappenmotor etc al schoongemaakt en daarna vervangen, maar geen oplossing..
Allereerst sorry Peter, Mark en Djidde dat ik dit stappenmotortopic "doorkruis" maar zag het bericht van 20 mei jl. van Peter over zijn automaatbak (dat aan mij was gericht) dus dacht ik zal even reageren. Ik zal het kort proberen te houden. Mijn oude automaatbak was definitief ten einde. Verversen van bakolie niet meer gedaan want er zat erg veel ijzerslijpsel in bakfilter.Heb lang getwijfeld wat ik zou doen en heb op het punt gestaan om mijn xm zelfs te verkopen gezien de kosten van automaatbakrevisie/vervanging. Maar goed..dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen want ik had al aardig wat in haar geïnvesteerd. Een andere garage had een geschikte ruilbak maar ook die bleek achteraf niet goed te zijn. Gelukkig werd dat geconstateert voordat bak werd gemonteerd. Bij Bart Ebben vond ik dankzij de tip van clublid Micheline (waarvoor nog mijn hartelijke dank) een geschikte ruilbak. Deze werd gemonteerd en bevalt tot op heden erg goed. Alweer 26000 km mee gedraaid. Bak schakelt ook veel beter dan de oude unit dus ben dik tevreden. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Ok, je blijft een (lichte) schok voelen bij het wisselen van versnelling maar dat is ook alles. Bovendien schijnt dit vooral in combinatie met een dieselmotor wel normaal te zijn. Bak is dus niet te vergelijkbaar met een onmerkbaar schakelende Amerikaanse automatische transmissie maar ja... je kan niet alles hebben hè. Nadere info vind je in mijn topic. Gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Vanavond een andere stappenmotor goed uitgewassen met remmenreiniger, laten drogen en daarna goed in de Mulitlube (= wd40 maar dan beter) gezet. Deze gemonteerd, maar geen verschil. Nog steeds een hoger stationair toerental en licht varierend.
Mark zegt:
Anders even uitlezen/knipperen als er een sensor brak is dan krijg je een storing.
Edit: 10 tegen 1 dat je stappenmotor brak is (code 22)
Daarna uitgelezen. De volgende codes zaten in de ECU:
15Fuel pump relais. Geen idee wat daarmee mis is, maar ik merk niets aan de brandstoftoevoer. Lijkt me niets met het probleem te maken hebben
21Throttle spindle potentiometer (4,5V max swing on pin 9). De gaskleppotentiometer. Da's een goeie kandidaat voor de problemen. Die ga ik morgen eerst eens goed afstellen. En daarna wellicht een andere scoren.
34 Canister discharge valve (active carbon filter). Geen flauw idee wat dit is. Een koolstof filter met een klep? Kan iemand dat vertellen? Kan het iets met de problemen te maken hebben?
41 Engine speed sensor. Kan zijn dat deze er nog in zat van het moment dat het Diravi verdeelblokje op de bak kapot was. Dezelfde foutmelding zat ook in de veercomputer.
Fout 22 zaterdusniet in!
Na resetten waren de foutmeldingen weg. Daarna een eindje gaan rijden, maar geen van de meldingen is terug gekomen.
The quest continues!
In de VC zaten ook 4 foutcodes: Brake pressure switch, Accelerator pedal position potentiometer, Vehicle speed sensor, en Vehicle height sensor. Vreemd is dat bij contact aanzetten altijd het sport lampje een paar seconden ging branden dus ik dacht dat er geen foutmeldingen in zaten (zoals bij een type 2). Na resetten waren alle meldingen weg, maar nu gaat het sportlampje niet meer branden voor het starten.
Na het rijden was de Brake pressure switch weer terug.
15Fuel pump relais. Geenideewatdaarmeemis is, maarikmerknietsaan de brandstoftoevoer. Lijkt me niets met hetprobleemtemakenhebben
Wellicht een keer slecht geschakeld wat je niet eens merkt maar toch als fout wordt opgeslagen.
par eXeMple zegt:
21Throttle spindle potentiometer (4,5V max swing on pin 9). De gaskleppotentiometer. Da's een goeie kandidaat voor de problemen. Die ga ik morgen eerst eens goed afstellen. En daarna wellicht een andere scoren.
Dan zou je ook problemen moeten hebben met acceleratie. Net of die met optrekken even inhoud en dan in ene...... Ja daar komt die. Althans dat heb ik met dat blok wel gehad, gaskleppotentiometer 2 mm verdraaid en het probleem heeft zich nooit meer voorgedaan. Er zitten koperen baantjes is waarlangs twee pennetjes lopen, bij een oude is de eerst 2 mm zo ver versleten dat er geen goed contact gemaakt wordt. Het verstellen doe je het beste met lopende motor, de twee boutjes ietsje lossen en dan voorzichtig verdraaien. Te ver verdraaien geeft een brandend motormanagement lampje. Daar moet je dus net voor blijven.
par eXeMple zegt:
34 Canister discharge valve (active carbon filter). Geen flauw idee wat dit is. Een koolstof filter met een klep? Kan iemand dat vertellen? Kan het iets met de problemen te maken hebben?
Die vangt de benzinedampenuithet carter af, die pot zit rechtsvoorachterhetbinnenscherm net voorhetvoorwiel. Als je hetkunstofspatschermlostrektdanzie hem al zitten. Het klepje (valve) zit net achter je rechter koplamp. Klein zwart klote dingetje, maar zoals je al stelt denk ik ook niet dat het hier wat mee te maken heeft.
par eXeMple zegt:
41 Engine speed sensor. Kan zijn dat deze er nog in zat van het moment dat het Diravi verdeelblokje op de bak kapot was. Dezelfde foutmelding zat ook in de veercomputer.
Komt bij mij ook af en toe naar boven ik heb echter nooit gemerkt dat de auto er anders van ging/gaat rijden. Waar die zit?........ al sla je me dood.
par eXeMple zegt:
In de VC zatenook 4 foutcodes: Brake pressure switch, Accelerator pedal position potentiometer, Vehicle speed sensor, en Vehicle height sensor. Vreemd is datbij contact aanzettenaltijdhet sport lampjeeenpaarsecondengingbrandendusikdachtdatergeenfoutmeldingen in zaten (zoalsbijeen type 2). Naresettenwarenallemeldingenweg, maar nu gaathetsportlampjenietmeerbrandenvoorhetstarten.
Na het rijden was de Brake pressure switch weer terug.
Ik zou als ik jouw was de hoogte sensor even opsnorren onder je auto en de stekker ervan zuiveren en dan met vaseline inspuiten. Is een typisch foutje die meestal na een paar winters optreed. Aan de andere kant, het kan ook goed zijn dat je die de eerst komende 2 jaar niet weer ziet.
Van de ´Accelerator pedal position potentiometer´ weet ik dat Mike die ooit ook als hardnekkige storing had. Hij heeft toen de sensor losgekoppelt van het gaspedaal en ergens onder het dashboard gehangen. Die zorgt er namelijk voor dat de rijhoogte bij sterk accelereren wordt gecorrigeerd. Bij een afgekoppelde ´Accelerator pedal position potentiometer´ trekt ze bij hard optrekken de kont zo fijn naar beneden en komt ze pas weer op hoogte als je even het gas loslaat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Valse lucht uitgesloten door alle slangen met remmenreiniger te besproeien.
De gaskabel blijft ook niet hangen, dat heb ik vanmorgen ook uitgesloten.
Daarna heb ik de spanning uitgelezen over de gaskleppotentiometer. In een franstalig werkplaatshandboek staat het volgende:
Spanning uitlezen over pennen 9 en 17 van de ECU.
Gaspedaal omhoog: spanning 0,5 ± 0,1 V. Bij mij was dit 0,56 V.
Gaspedaal geheel ingetrapt: 4,5 V. Bij mij was dit 4,6 V.
Ik heb de schroeven van de potmeterietsgelost en met draaiende motor en de multimeter op de connector van de ECU hebik de potmeterietsverdraaid. Dit had direct invloed op hetstationairetoerental. Ikheb hem zogezetdat de spanning over de pennen 0,42 V is en daarbijvastgezet. De schroefjeswaarmee de potmeter vast zit, warentrouwensdolgedraaid, daardoorzathijdusnietgoed vast. Ikhebhethoudertje van de potmetervervangen door eenandere, met goedeschroefjes.
Het stationairtoerental was nu netjesrond de 900 rpm. Eeneind met de auto gaanrijden en hetstationairtoerentalbleef op die waarde. Ik was bijnavergeten hoe heerlijkdeze auto kanrijden. Geenschokkenmeerbij gas los en gas geven, geenduwen van eenhoogtoerentaltegen de automaat. Heerlijk…!
Ik ben heel benieuwd of hetzoblijft en of ernietmeeraan de hand was dandit. Ikbedoel, wathebik die potmeternouverplaatst? Minder daneen millimeter.
Ik denk zelf dat het verhoogde toerental werd veroorzaakt doordat er teveel brandstof werd ingespoten.
Morgen met de auto naarhet Fete des Limousines. Eenflinkeindjerijdendus, omtekijken of hetgoedblijftgaan…
Nog niet opgelost. Het is niet meer zo gek dat het stationair toerental boven de 2000 rpm zit, maar in de regionen van 1200 tot 1400 rpm. Bij warme motor. Bij koude motor zit het nu netjes rond de 900.
De oorzaak moet in luchttoevoer naar de motor zitten, Te veel lucht door de stappenmotor of valse lucht.
De stappenmotor an sich is volgens mij niet de oorzaak. Die heb ik nu een paar keer vervangen en de laatste keer door een goed schoongemaakt exemplaar.
Maar het zou wel kunnen zijn dat de stappenmotor niet goed wordt aangestuurd, m.a.w. bij warme motor te ver wordt open gezet door de ECU. In dat geval krijgt de ECU verkeerde informatie, waarschijnlijk over de temperatuur. Daarom verdenk ik nu temperatuursensoren, bijv. de "groene" koelwatertemperatuur sensor of de luchtinlaattemperatuur sensor..
Valse lucht heb ik eigenlijk al uitgesloten. Als ik tijdens stationair draaien de slang van luchtfilter naar stappenmotor afsluit, dan trekt die helemaal vacuum en smoort de motor. Als er valse lucht zou zijn, dan zou dit effect niet zo sterk zijn. Bovendien toont het aan dat de gasklep helemaal gesloten is.
Daarnaast heb ik ruimschoots met remmenreiniger gespoten rond alle slangenhandel.
Nu is het vrijwel zeker opgelost. Michiel kwam op het CiFo met een suggestie over een ontbrekend rubber dopje achterop het gasklephuis. Hij had dat zelf al eens meegemaakt. Thx Michiel!
Op de eerste twee foto’s zie je een buisje zonder dopje. Toen ik hier mijn vinger op hield, voelde ik het zuigen en hoorde ik het toerental iets zakken. Nu probeerde ik het bij koude motor en daarbij liep hij al 900 rpm, maar ik wist meteen: bingo!
Het mooie is dat ik nog een ander gasklephuis heb liggen en daar zat dat dopje nog op, compleet met een slangklemmetje. Dus dat heb ik er op gezet. Foto 3. Daarna met de auto gaan rijden en ook toen hij goed warm was, bleef het stationaire toerental zo’n 800 rpm.
Morgen ga ik een paar 100 km met de auto rijden en dan weet ik het zeker. Maar ik ben er nu al zeker van dat het gefikst is. [Smile]
Vreemd is wel dat ik in die omgeving bijna een halve bus remmenreiniger heb leeggespoten, dat ik toen geen valse lucht op het spoor kwam…
Fijn dat het opgelost lijkt te zijn! Waarschijnlijk kom je dat dopje nog wel eens tegen als je (hopelijk in de verre toekomst) het blok er nog eens uit gaat/moet halen....
De dingen die ik zelf weleens laat vallen in de motorruimte vind ik ook niet altijd terug. Lijkt me dat je toch ook wel wilt weten waar dat dopje gebleven is. Welnu, dat weet je als je um vindt bij demontage van het blok om een of andere reden....
Anders even uitlezen/knipperen als er een sensor brak is dan krijg je een storing.
Edit: 10 tegen 1 dat je stappenmotor brak is (code 22)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ik zou ook eerst aan de gaskabel denken. Loopt ie wel overal soepel door zijn geleider? Zeker gezien het wisselende beloop van de klacht.
En anders eerder misschien de bekabeling naar een sensor toe,dan de sensor zelf.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Kabelbreukje, is een optie maar dat hoop ik toch niet. Daar kan je lang naar zoeken.
Inderdaad, je weet maar nooit. Ik ga het nakijken.
Uitlezen moet ik ook nog doen.
En dan de stappenmotor die ik er uit gehaald heb eens goed doorblazen met remmenreiniger en wd40.
Ik vermoed niet dat het de gaskabel is aangezien de stappenmoter het enigste orgaan is wat het stationair toerental regelt.
Tenzij de gaskabel voelbaar blijft hangen maar daar hoor ik je niet over.
Als ik jouw was zou ik madam overspuiten naar Gris Dolmen, dat ging altijd goed nouja tot op die ene zondag dan.........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De kans is klein dat het de gaskabel is.
Als ik tijdens snel stationair draaien de slang naar de stappenmotor loshaal bij het luchtfilter en afsluit, dan trekt die vacuum en smoort de motor. Dat is voor mij een aanwijzing dat de gasklep helemaal gesloten is.
Ik hou dit topic even in de gaten, ik heb namelijk eenzelfde probleem met mijn XM (2.0 16v). Ook met koud starten een te hoog stationair toerental.. Stappenmotor etc al schoongemaakt en daarna vervangen, maar geen oplossing..
Beste Par example, beste Peter,
Allereerst sorry Peter, Mark en Djidde dat ik dit stappenmotortopic "doorkruis" maar zag het bericht van 20 mei jl. van Peter over zijn automaatbak (dat aan mij was gericht) dus dacht ik zal even reageren. Ik zal het kort proberen te houden. Mijn oude automaatbak was definitief ten einde. Verversen van bakolie niet meer gedaan want er zat erg veel ijzerslijpsel in bakfilter.Heb lang getwijfeld wat ik zou doen en heb op het punt gestaan om mijn xm zelfs te verkopen gezien de kosten van automaatbakrevisie/vervanging. Maar goed..dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen want ik had al aardig wat in haar geïnvesteerd. Een andere garage had een geschikte ruilbak maar ook die bleek achteraf niet goed te zijn. Gelukkig werd dat geconstateert voordat bak werd gemonteerd. Bij Bart Ebben vond ik dankzij de tip van clublid Micheline (waarvoor nog mijn hartelijke dank) een geschikte ruilbak. Deze werd gemonteerd en bevalt tot op heden erg goed. Alweer 26000 km mee gedraaid. Bak schakelt ook veel beter dan de oude unit dus ben dik tevreden. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Ok, je blijft een (lichte) schok voelen bij het wisselen van versnelling maar dat is ook alles. Bovendien schijnt dit vooral in combinatie met een dieselmotor wel normaal te zijn. Bak is dus niet te vergelijkbaar met een onmerkbaar schakelende Amerikaanse automatische transmissie maar ja... je kan niet alles hebben hè. Nadere info vind je in mijn topic. Gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Vanavond een andere stappenmotor goed uitgewassen met remmenreiniger, laten drogen en daarna goed in de Mulitlube (= wd40 maar dan beter) gezet. Deze gemonteerd, maar geen verschil. Nog steeds een hoger stationair toerental en licht varierend.
Daarna uitgelezen. De volgende codes zaten in de ECU:
15 Fuel pump relais. Geen idee wat daarmee mis is, maar ik merk niets aan de brandstoftoevoer. Lijkt me niets met het probleem te maken hebben
21 Throttle spindle potentiometer (4,5V max swing on pin 9). De gaskleppotentiometer. Da's een goeie kandidaat voor de problemen. Die ga ik morgen eerst eens goed afstellen. En daarna wellicht een andere scoren.
34 Canister discharge valve (active carbon filter). Geen flauw idee wat dit is. Een koolstof filter met een klep? Kan iemand dat vertellen? Kan het iets met de problemen te maken hebben?
41 Engine speed sensor. Kan zijn dat deze er nog in zat van het moment dat het Diravi verdeelblokje op de bak kapot was. Dezelfde foutmelding zat ook in de veercomputer.
Fout 22 zat er dus niet in!
Na resetten waren de foutmeldingen weg. Daarna een eindje gaan rijden, maar geen van de meldingen is terug gekomen.
The quest continues!
In de VC zaten ook 4 foutcodes: Brake pressure switch, Accelerator pedal position potentiometer, Vehicle speed sensor, en Vehicle height sensor. Vreemd is dat bij contact aanzetten altijd het sport lampje een paar seconden ging branden dus ik dacht dat er geen foutmeldingen in zaten (zoals bij een type 2). Na resetten waren alle meldingen weg, maar nu gaat het sportlampje niet meer branden voor het starten.
Na het rijden was de Brake pressure switch weer terug.
die brake pressure switch is er eigenlijk altijd. Behalve als je je rem ingetrapt houdt bij het uitlezen....
Hoef je je normaal gezien geen zorgen over te maken...
Wellicht een keer slecht geschakeld wat je niet eens merkt maar toch als fout wordt opgeslagen.
Dan zou je ook problemen moeten hebben met acceleratie. Net of die met optrekken even inhoud en dan in ene...... Ja daar komt die. Althans dat heb ik met dat blok wel gehad, gaskleppotentiometer 2 mm verdraaid en het probleem heeft zich nooit meer voorgedaan. Er zitten koperen baantjes is waarlangs twee pennetjes lopen, bij een oude is de eerst 2 mm zo ver versleten dat er geen goed contact gemaakt wordt. Het verstellen doe je het beste met lopende motor, de twee boutjes ietsje lossen en dan voorzichtig verdraaien. Te ver verdraaien geeft een brandend motormanagement lampje. Daar moet je dus net voor blijven.
Die vangt de benzinedampen uit het carter af, die pot zit rechtsvoor achter het binnenscherm net voor het voorwiel. Als je het kunstof spatscherm lostrekt dan zie hem al zitten. Het klepje (valve) zit net achter je rechter koplamp. Klein zwart klote dingetje, maar zoals je al stelt denk ik ook niet dat het hier wat mee te maken heeft.
41 Engine speed sensor. Kan zijn dat deze er nog in zat van het moment dat het Diravi verdeelblokje op de bak kapot was. Dezelfde foutmelding zat ook in de veercomputer.
Komt bij mij ook af en toe naar boven ik heb echter nooit gemerkt dat de auto er anders van ging/gaat rijden. Waar die zit?........ al sla je me dood.
Ik zou als ik jouw was de hoogte sensor even opsnorren onder je auto en de stekker ervan zuiveren en dan met vaseline inspuiten. Is een typisch foutje die meestal na een paar winters optreed. Aan de andere kant, het kan ook goed zijn dat je die de eerst komende 2 jaar niet weer ziet.
Van de ´Accelerator pedal position potentiometer´ weet ik dat Mike die ooit ook als hardnekkige storing had. Hij heeft toen de sensor losgekoppelt van het gaspedaal en ergens onder het dashboard gehangen. Die zorgt er namelijk voor dat de rijhoogte bij sterk accelereren wordt gecorrigeerd. Bij een afgekoppelde ´Accelerator pedal position potentiometer´ trekt ze bij hard optrekken de kont zo fijn naar beneden en komt ze pas weer op hoogte als je even het gas loslaat.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wat heb ik vandaag gedaan:
Valse lucht uitgesloten door alle slangen met remmenreiniger te besproeien.
De gaskabel blijft ook niet hangen, dat heb ik vanmorgen ook uitgesloten.
Daarna heb ik de spanning uitgelezen over de gaskleppotentiometer. In een franstalig werkplaatshandboek staat het volgende:
Spanning uitlezen over pennen 9 en 17 van de ECU.
Gaspedaal omhoog: spanning 0,5 ± 0,1 V. Bij mij was dit 0,56 V.
Gaspedaal geheel ingetrapt: 4,5 V. Bij mij was dit 4,6 V.
Ik heb de schroeven van de potmeter iets gelost en met draaiende motor en de multimeter op de connector van de ECU heb ik de potmeter iets verdraaid. Dit had direct invloed op het stationaire toerental. Ik heb hem zo gezet dat de spanning over de pennen 0,42 V is en daarbij vastgezet. De schroefjes waarmee de potmeter vast zit, waren trouwens dol gedraaid, daardoor zat hij dus niet goed vast. Ik heb het houdertje van de potmeter vervangen door een andere, met goede schroefjes.
Het stationair toerental was nu netjes rond de 900 rpm. Een eind met de auto gaan rijden en het stationair toerental bleef op die waarde. Ik was bijna vergeten hoe heerlijk deze auto kan rijden. Geen schokken meer bij gas los en gas geven, geen duwen van een hoog toerental tegen de automaat. Heerlijk…!
Ik ben heel benieuwd of het zo blijft en of er niet meer aan de hand was dan dit. Ik bedoel, wat heb ik die potmeter nou verplaatst? Minder dan een millimeter.
Ik denk zelf dat het verhoogde toerental werd veroorzaakt doordat er teveel brandstof werd ingespoten.
Morgen met de auto naar het Fete des Limousines. Een flink eindje rijden dus, om te kijken of het goed blijft gaan…
Het klinkt wellicht gek maar die ene mm kan het verschil maken. Ik ben benieuwd.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nog niet opgelost. Het is niet meer zo gek dat het stationair toerental boven de 2000 rpm zit, maar in de regionen van 1200 tot 1400 rpm. Bij warme motor. Bij koude motor zit het nu netjes rond de 900.
De oorzaak moet in luchttoevoer naar de motor zitten, Te veel lucht door de stappenmotor of valse lucht.
De stappenmotor an sich is volgens mij niet de oorzaak. Die heb ik nu een paar keer vervangen en de laatste keer door een goed schoongemaakt exemplaar.
Maar het zou wel kunnen zijn dat de stappenmotor niet goed wordt aangestuurd, m.a.w. bij warme motor te ver wordt open gezet door de ECU. In dat geval krijgt de ECU verkeerde informatie, waarschijnlijk over de temperatuur. Daarom verdenk ik nu temperatuursensoren, bijv. de "groene" koelwatertemperatuur sensor of de luchtinlaattemperatuur sensor..
Valse lucht heb ik eigenlijk al uitgesloten. Als ik tijdens stationair draaien de slang van luchtfilter naar stappenmotor afsluit, dan trekt die helemaal vacuum en smoort de motor. Als er valse lucht zou zijn, dan zou dit effect niet zo sterk zijn. Bovendien toont het aan dat de gasklep helemaal gesloten is.
Daarnaast heb ik ruimschoots met remmenreiniger gespoten rond alle slangenhandel.
Nu is het vrijwel zeker opgelost. Michiel kwam op het CiFo met een suggestie over een ontbrekend rubber dopje achterop het gasklephuis. Hij had dat zelf al eens meegemaakt. Thx Michiel!
Op de eerste twee foto’s zie je een buisje zonder dopje. Toen ik hier mijn vinger op hield, voelde ik het zuigen en hoorde ik het toerental iets zakken. Nu probeerde ik het bij koude motor en daarbij liep hij al 900 rpm, maar ik wist meteen: bingo!
Het mooie is dat ik nog een ander gasklephuis heb liggen en daar zat dat dopje nog op, compleet met een slangklemmetje. Dus dat heb ik er op gezet. Foto 3. Daarna met de auto gaan rijden en ook toen hij goed warm was, bleef het stationaire toerental zo’n 800 rpm.
Morgen ga ik een paar 100 km met de auto rijden en dan weet ik het zeker. Maar ik ben er nu al zeker van dat het gefikst is. [Smile]
Vreemd is wel dat ik in die omgeving bijna een halve bus remmenreiniger heb leeggespoten, dat ik toen geen valse lucht op het spoor kwam…
Fijn dat het opgelost lijkt te zijn! Waarschijnlijk kom je dat dopje nog wel eens tegen als je (hopelijk in de verre toekomst) het blok er nog eens uit gaat/moet halen....
Mooi dat het opgelost is.
@Gerrie, soms volg ik je redeneringen niet...... hoe kom je erop.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
zo vreemd is dat toch niet? Ik kom altijd van alles tegen bij het dieper graven in auto's:
- interieur: geld, medicijnen, sleutels, aanstekers, cd's enzo
- motorruimte: gereedschap, schroefjes, ringetjes, dopjes, boutjes enz....
De dingen die ik zelf weleens laat vallen in de motorruimte vind ik ook niet altijd terug. Lijkt me dat je toch ook wel wilt weten waar dat dopje gebleven is. Welnu, dat weet je als je um vindt bij demontage van het blok om een of andere reden....
Ik ga inderdaad nog eens het blok er uit lepelen om dat dopje te zoeken!
dat bedoelde ik nou ook weer niet precies. Meer dat je een soort bonus zou kunnen vinden mocht je ooit het blok er uit moeten lepelen
Dat is mooi. Zag die tip ook al staan op het CiFo. Dat zo'n klein dopje zoveel uitmaakt.
Hé, tis Frans, hè!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Klopt! Ik heb in de middenconsole ook al 50 Belgische Frankjes gevonden...
Een klein kloterig rubber dopje als bonus. Misschien de fles door de week laten staan?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
en die zuigeling hier laten verhongeren? Dat kloterige dopje zorgt wel mooi voor een dik probleem. Dat oplossen is altijd een bonus!
Maareh, we zitten Peters topic te vervuilen....
Lees ik daar een Sollicitatie naar moederator?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's