Wat is nu te doen om te controleren of te zoeken waar de storing zit?
Tussen de 90 en 95 (stand 1) graden werken de ventilatoren dus goed ook bij het inschakelen van de airco. Het is dus stand 2 (95-100 gr) die de rechter ventilator niet laat meedraaien. Deze begint weer mee te draaien als de temperatuur zakt en dus weer in stand 1 gaat. Deze ventilator wordt dus geschakeld door iets , is dat dan het relais of de bitron waar ik het zoeken moet?
Klopt Mark , wanneer het koelvloeistof te warm wordt krijg ik een waarschuwing op het muizenbioscoopje en een waarschuwingslicht.
ik vermoed dat er een probleem in de relais of de bedrading zit (verweerde contacten bijvoorbeeld). In principe werkt de bitron, de fans worden door de bitron niet afzonderlijk aangestuurd. In de langzame stand staan de beide fans in serie geschakeld en draaien ze op halve snelheid. In de hoge stand worden de fans normaal gezien parallel geschakeld zodat beide op volle toeren moeten draaien. De fan is volgens mij goed omdat die dus wel op halve snelheid werkt. Bitron ook omdat het signaal voor serie/parallel wel gestuurd wordt getuige het juist werken van de andere fan. Ik zou eens beginnen met de relais er uit halen en alle contacten schoonmaken. Vervolgens weer monteren of direct vervangen voor nieuwe.
Om te beginnen wil ik dan de relais vervangen en dan ook meteen de voetjes schoonmaken en of vervangen. Maar waar kan ik de relais bestellen? Bij conrad (die hebben wij in oostenrijk ook) kan ik die relais niet vinden. Weet iemand waar ik die relais en voetjes bestellen kan over het internet?
Heb gisteren de relais nogmaals schoongemaakt en de voetjes ook gereinigd. Maar na het loshalen van de bruine sensor stekker blijft het probleem nog steeds. Dat betekent dus 1 ventilator op volle kracht als ik de bruine stekker lostrek. Voor dinsdag een afspraak bij de garage om de apk te doen en tegelijk te gaan zoeken naar het probleem en evt de relais testen/vervangen. Nog een paar vraagjes......
Op de bruine stekker (sensor) zitten 2 draadjes , waarom zijn er 2?
Kun je makkelijk bij de ventilator stekkers komen ?
Mark: Fans zijn na mijn inzien orgineel en auto heeft aan de voorzijde geen schade gehad. Beide draaien zonder weerstand en bijgeluiden. Het lijkt ook op een soort van frame waar beide ventilatoren ingebouwd zijn.
Furriegurrie: Als ik voor de auto sta..... dan zijn het de relais boven de rechtervoorlamp (bestuurder). Wat is dan de volgorde van links naar rechts er zitten er nl 4.
helaas weet ik dat ook niet. 1 van die vier is volgens mij specifiek voor een automaat uitvoering, ik dacht dat een handbak er daar maar 3 had zitten namelijk.
Dat frame is origineel, die heeft iedere XM, en afhankelijk van de uitvoering is de auto uitgevoerd met 1 of 2 fans. (later een 2e ingebouwd kan ook als er b.v. met caravan gereden gaat worden)
Welk relais het is, is inderdaad lastig te zeggen, het zijn losse voetjes die in een houder zitten, het zou maar zo kunnen zijn dat die voetjes al eens van plaats gewisseld zijn.
Het beste is, rijden totdat je motor voldoende warm is dat je fans draaien en dan de relais er een voor een eruit trekken, vallen je fans dan stil dan weet je welk relais je moet hebben.
Zoals het in de info rapide beschreven is zijn er 3 relais voor de werking van de ventilatoren.
1, relais van de 1e ventilator
2, relais van de 2e ventilator
3, relais ventilatorsnelheid. (gezekerd door zekering F3)
De exacte plaatsing van de relais staat er echter niet bij, volgens het schema zou het de tweede van links moeten zijn (814)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het gaat hier om haperende ventilatoren Johan. Je opmerking is aardig bedoeld maar voegt niks wesenlijks toe. Sterker nog het werkt eerder misleidend, er zitten n.l. verschillende types relais daar.
Trek de kap er eens af en maak van de binnnkant eens een foto. Die pootjes oxideren allemaal en zegt nog niks.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nou Mark, mede omdat hier op het forum meerdere keren is gesteld dat de relais van het starten en de koelvinnen uitwisselbaar zijn heb ik deze vervangen, zowel het startrelais als die van de koelvinnen, en alles werkt gewoon!
Ook zijn de schema's die buiten op het kastje staan afgebeeld identiek.....
De onderstaande foto's zijn van onze 2.0 16V schakelbak.
De dader was een haperende koelventilatormotor! Deze is voor een nieuwe vervangen (250,-!!!) en nu draaien ze beide weer goed. Het koelwater blijft nu beter op temperatuur (voor de 90gr) maar zodra ik de bergen op rijdt staat de meter toch snel op 110. Beide ventilatoren draaien dan wel op volle kracht en blijft ook als de motor uit is lang nakoelen. Hopelijk hoort dat allemaal zo bij deze auto. ;-)
Nou ben ik ook bezig met de V6 24v en die heeft ook een koelprobleem :-( De ventilatoren draaien beide wanneer ik de airco inschakel maar als ik de airco uitschakel gebeurt er nix!! Dat betekent ook wanneer de temperatuur richting de 100gr gaat slaan ze nog steeds niet aan.
Nou heb ik op het waterhuis links twee stekkers gevonden die op een sensor zitten : een blauwe en ik denk een groene. Als ik de groene eraf haal gebeurt er helemaal niks..... met de 2.1 diesel gaan ze beide in de hoogste stand draaien. Oh ja.... het motor managmentlampje ging branden en die ging weer uit als ik de stekker er weer op deed. Wie kan me vertellen hoe ik dit kontroleren kan bij een V6.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Haperende koelventilator.
Ik zou toch een tikje zenuwachtig worden van 110 graden. Heb ik eigenlijk alleen gekend met verzengende hitte, flink bergop rijden, vol bepakt (incl. dakkoffer), in de file en airco ingeschakeld. Misschien thermostaat een keer vervangen of radiateur checken?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zenuwachtig wordt ik nog niet hoor Mark...... ik praat echt over naar een alm rijden dus weinig snelheid , grote stijging en hoge buiten temperatuur. De thermostaat is nieuw en misschien moet ik maar eens denken aan een andere radiateur dan is het hele koelsysteem vernieuwd :-) Het stop lampje heeft in ieder geval nog niet gebrand deze keer.
Wat de V6 24v betreft op waterhuis heb ik geschreven zitten twee stekkers : de voorste is groen (deze heb ik dus losgehaald zonder resultaat) en de achterste is blauw??? Hoort deze niet bruin te zijn? Zitten beide onder een afdekring waar ook de bougiekabels in zitten.
Je kunt het testen door ze door te verbinden. En net als bij de 12 klepper zijn er 3 sensoren. Heb je rechts v.h. blok ook gekeken? Die is bruin of blauw. Ik weet zo niet welke wat doet maar een vd 3 is het.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark, Ik heb zowel de groene als de blauwe stekker losgehaald . Deze twee stekkers zitten wanneer ik voor de auto sta links boven. Deze stekkers zitten onder een afdekplastic waar ook de bougiekabels op geklemd zitten.
Op deze foto rechts van de connector zie je de blauwe en daarvoor zit een groene.
Als ik deze dus lostrek met een lopende motor gaan de beide ventilatoren dus NIET op de hoogste snelheid draaien. Is er nog een derde sensor/stekker?? Wanneer ik de airco inschakel draaien beide ventilatoren op de langzame stand.
Zoals ik al zei zit er bij mijn weten rechts ook een sensor, of links maar in iedergeval dieper het blok in!!, bruin, welke met de Bitron verbonden is. Die weer voor de aansturing van de fans is.
Ikhebweleenpdf van hetsysteem, als je die wilt hebbenmoet je me even je privemailadres op de pbzetten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Kom net terug van mijn zwarte dame....... maar ik kan dan ook nergens een bruine stekker vinden die op het blok geschroefd is! Heb links en recht met een zaklamp gekeken. Ook achterste cilinderbank...... maar helemaal nix. Het gaat om een V6 24v 1991. Ik denk nl dat de latere types het iets anders hebben. De enige twee die zijn de groene en de blauwe
Dank je wel Mark, ben natuurlijk gelijk gaan lezen hoe dat koelsysteem werkt....... maar! Bij een type 2 is het anders dan een type 1
Type 2 heeft alles op of bij de waterpijp zitten , dat is ook vrij duidelijk in het schema te lezen (bij mijn 2.1td type2 is het zo makkelijk) Heb je ook een schema van een type1?? Of is er een mede forumlid die een type 1 V6 24v heeft en weet waar de bruine bitron stekker zit.
Dank jullie wel voor de vele reacties,
Wat is nu te doen om te controleren of te zoeken waar de storing zit?
Tussen de 90 en 95 (stand 1) graden werken de ventilatoren dus goed ook bij het inschakelen van de airco. Het is dus stand 2 (95-100 gr) die de rechter ventilator niet laat meedraaien. Deze begint weer mee te draaien als de temperatuur zakt en dus weer in stand 1 gaat. Deze ventilator wordt dus geschakeld door iets , is dat dan het relais of de bitron waar ik het zoeken moet?
Klopt Mark , wanneer het koelvloeistof te warm wordt krijg ik een waarschuwing op het muizenbioscoopje en een waarschuwingslicht.
groet remco
ik vermoed dat er een probleem in de relais of de bedrading zit (verweerde contacten bijvoorbeeld). In principe werkt de bitron, de fans worden door de bitron niet afzonderlijk aangestuurd. In de langzame stand staan de beide fans in serie geschakeld en draaien ze op halve snelheid. In de hoge stand worden de fans normaal gezien parallel geschakeld zodat beide op volle toeren moeten draaien. De fan is volgens mij goed omdat die dus wel op halve snelheid werkt. Bitron ook omdat het signaal voor serie/parallel wel gestuurd wordt getuige het juist werken van de andere fan. Ik zou eens beginnen met de relais er uit halen en alle contacten schoonmaken. Vervolgens weer monteren of direct vervangen voor nieuwe.
Dank je wel furriegurrie voor de reactie,
Om te beginnen wil ik dan de relais vervangen en dan ook meteen de voetjes schoonmaken en of vervangen. Maar waar kan ik de relais bestellen? Bij conrad (die hebben wij in oostenrijk ook) kan ik die relais niet vinden. Weet iemand waar ik die relais en voetjes bestellen kan over het internet?
gr remco
normaal gezien zijn het geen speciale dingen, een automaterialen zaak moet ze je kunnen leveren.....
Gewoon naar de ATU.at gaan, of ieder andere autoshop.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heb gisteren de relais nogmaals schoongemaakt en de voetjes ook gereinigd. Maar na het loshalen van de bruine sensor stekker blijft het probleem nog steeds. Dat betekent dus 1 ventilator op volle kracht als ik de bruine stekker lostrek. Voor dinsdag een afspraak bij de garage om de apk te doen en tegelijk te gaan zoeken naar het probleem en evt de relais testen/vervangen. Nog een paar vraagjes......
Op de bruine stekker (sensor) zitten 2 draadjes , waarom zijn er 2?
Kun je makkelijk bij de ventilator stekkers komen ?
gr remco
Dat kan ik je niet vertellen helaas...
Kun je de relais niet even omwisselen? Volgens mij moet dan de andere ventilator op volle kracht werken (en de nu werkende niet)....
Als dat zo is weet je dat het relais stuk is
Is de 2e fan soms naderhand ingebouwd? Is dat te achterhalen?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark: Fans zijn na mijn inzien orgineel en auto heeft aan de voorzijde geen schade gehad. Beide draaien zonder weerstand en bijgeluiden. Het lijkt ook op een soort van frame waar beide ventilatoren ingebouwd zijn.
Furriegurrie: Als ik voor de auto sta..... dan zijn het de relais boven de rechtervoorlamp (bestuurder). Wat is dan de volgorde van links naar rechts er zitten er nl 4.
gr
helaas weet ik dat ook niet. 1 van die vier is volgens mij specifiek voor een automaat uitvoering, ik dacht dat een handbak er daar maar 3 had zitten namelijk.
Dat frame is origineel, die heeft iedere XM, en afhankelijk van de uitvoering is de auto uitgevoerd met 1 of 2 fans. (later een 2e ingebouwd kan ook als er b.v. met caravan gereden gaat worden)
Welk relais het is, is inderdaad lastig te zeggen, het zijn losse voetjes die in een houder zitten, het zou maar zo kunnen zijn dat die voetjes al eens van plaats gewisseld zijn.
Het beste is, rijden totdat je motor voldoende warm is dat je fans draaien en dan de relais er een voor een eruit trekken, vallen je fans dan stil dan weet je welk relais je moet hebben.
Zoals het in de info rapide beschreven is zijn er 3 relais voor de werking van de ventilatoren.
1, relais van de 1e ventilator
2, relais van de 2e ventilator
3, relais ventilatorsnelheid. (gezekerd door zekering F3)
De exacte plaatsing van de relais staat er echter niet bij, volgens het schema zou het de tweede van links moeten zijn (814)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb ook nieuwe relais besteld bij conrad, mede door problemen met starten in combinatie met een automaat V6,
het art. nummer was: 504209 en de prijs: 2,99 per stuk.
Succes!
Hier een foto van de nieuwe en de oude (die zeker aan vervanging toe was!),
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-HKWXTYP6-D.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-KKZ784TA-D.jpg[/img]
Het gaat hier om haperende ventilatoren Johan. Je opmerking is aardig bedoeld maar voegt niks wesenlijks toe. Sterker nog het werkt eerder misleidend, er zitten n.l. verschillende types relais daar.
Trek de kap er eens af en maak van de binnnkant eens een foto. Die pootjes oxideren allemaal en zegt nog niks.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Nou Mark, mede omdat hier op het forum meerdere keren is gesteld dat de relais van het starten en de koelvinnen uitwisselbaar zijn heb ik deze vervangen, zowel het startrelais als die van de koelvinnen, en alles werkt gewoon!
Ook zijn de schema's die buiten op het kastje staan afgebeeld identiek.....
De onderstaande foto's zijn van onze 2.0 16V schakelbak.
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-4CAPYWK8-D.jpg[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-FVHP3WED-D.jpg[/img]
De relais voor de koelvinnen (bestuurderskant, 3 stuks) en voor het dimlicht (passagierskant, 1 stuk) zijn inderdaad allemaal gelijk en uitwisselbaar.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ditzelfde relais heb ik dus ook bij de V6 automaat als startrelais gemonteerd, werkt perfect....
Daar zitten er dus 4 op een rij.
Moi excusese, bij mij zit er een afwijkende tussen. En als je het meteen had geschreven dan had je mij ook niet gehoord.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De dader was een haperende koelventilatormotor! Deze is voor een nieuwe vervangen (250,-!!!) en nu draaien ze beide weer goed. Het koelwater blijft nu beter op temperatuur (voor de 90gr) maar zodra ik de bergen op rijdt staat de meter toch snel op 110. Beide ventilatoren draaien dan wel op volle kracht en blijft ook als de motor uit is lang nakoelen. Hopelijk hoort dat allemaal zo bij deze auto. ;-)
Nou ben ik ook bezig met de V6 24v en die heeft ook een koelprobleem :-( De ventilatoren draaien beide wanneer ik de airco inschakel maar als ik de airco uitschakel gebeurt er nix!! Dat betekent ook wanneer de temperatuur richting de 100gr gaat slaan ze nog steeds niet aan.
Nou heb ik op het waterhuis links twee stekkers gevonden die op een sensor zitten : een blauwe en ik denk een groene. Als ik de groene eraf haal gebeurt er helemaal niks..... met de 2.1 diesel gaan ze beide in de hoogste stand draaien. Oh ja.... het motor managmentlampje ging branden en die ging weer uit als ik de stekker er weer op deed. Wie kan me vertellen hoe ik dit kontroleren kan bij een V6.
Ik zou toch een tikje zenuwachtig worden van 110 graden. Heb ik eigenlijk alleen gekend met verzengende hitte, flink bergop rijden, vol bepakt (incl. dakkoffer), in de file en airco ingeschakeld. Misschien thermostaat een keer vervangen of radiateur checken?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zenuwachtig wordt ik nog niet hoor Mark...... ik praat echt over naar een alm rijden dus weinig snelheid , grote stijging en hoge buiten temperatuur. De thermostaat is nieuw en misschien moet ik maar eens denken aan een andere radiateur dan is het hele koelsysteem vernieuwd :-) Het stop lampje heeft in ieder geval nog niet gebrand deze keer.
Wat de V6 24v betreft op waterhuis heb ik geschreven zitten twee stekkers : de voorste is groen (deze heb ik dus losgehaald zonder resultaat) en de achterste is blauw??? Hoort deze niet bruin te zijn? Zitten beide onder een afdekring waar ook de bougiekabels in zitten.
Je kunt het testen door ze door te verbinden. En net als bij de 12 klepper zijn er 3 sensoren. Heb je rechts v.h. blok ook gekeken? Die is bruin of blauw. Ik weet zo niet welke wat doet maar een vd 3 is het.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark, Ik heb zowel de groene als de blauwe stekker losgehaald . Deze twee stekkers zitten wanneer ik voor de auto sta links boven. Deze stekkers zitten onder een afdekplastic waar ook de bougiekabels op geklemd zitten.
Op deze foto rechts van de connector zie je de blauwe en daarvoor zit een groene.
Als ik deze dus lostrek met een lopende motor gaan de beide ventilatoren dus NIET op de hoogste snelheid draaien. Is er nog een derde sensor/stekker?? Wanneer ik de airco inschakel draaien beide ventilatoren op de langzame stand.
Zoals ik al zei zit er bij mijn weten rechts ook een sensor, of links maar in iedergeval dieper het blok in!!, bruin, welke met de Bitron verbonden is. Die weer voor de aansturing van de fans is.
Ik heb wel een pdf van het systeem, als je die wilt hebben moet je me even je prive mailadres op de pb zetten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank je wel Mark, je hebt pb
Kom net terug van mijn zwarte dame....... maar ik kan dan ook nergens een bruine stekker vinden die op het blok geschroefd is! Heb links en recht met een zaklamp gekeken. Ook achterste cilinderbank...... maar helemaal nix. Het gaat om een V6 24v 1991. Ik denk nl dat de latere types het iets anders hebben. De enige twee die zijn de groene en de blauwe
gr
remco
Pb gezien, nou nog een maar dan met je Mailadres
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
en via we transfer onderweg.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dank je wel Mark, ben natuurlijk gelijk gaan lezen hoe dat koelsysteem werkt....... maar! Bij een type 2 is het anders dan een type 1
Type 2 heeft alles op of bij de waterpijp zitten , dat is ook vrij duidelijk in het schema te lezen (bij mijn 2.1td type2 is het zo makkelijk) Heb je ook een schema van een type1?? Of is er een mede forumlid die een type 1 V6 24v heeft en weet waar de bruine bitron stekker zit.
gr
remco
Beste forumleden,
Ik ben deze ochtend weer eens met frisse moet aan het zoeken gegaan............ zonder resultaat
Heeft een type 1 V6 24v wel een bruine bitron stekker???? (lijkt me wel anders zou bij ingeschakelde airco de ventilatoren niet draaien)
Of moet de auto op een brug omdat de stekker ergens onderin is verstopt???
Wie kan me helpen aan de juiste locatie?
Groet,
remco
Gevonden!!! De Bruine sensor zit onder de laatste aanzuigbuis en de hydrauliekpomp.
Bij lostrekken van de stekker draaien de ventilatoren op volle kracht en krijg je een melding van het waarschuwingslampje temperatuur te hoog.
In mijn geval een nieuwe sensor bestellen.
gr remco
Pagina's