Marc's 2.1TD's

712 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

De dame sputtert wat tegen: wilde even de ruiten schoonvegen met wissers, maar wel sproeien, niet bewegen met die armen. De bitch.atomic

Heb haar gelijk goed bang gemaakt door direct naar de opslag te rijden en alle vervangende motoren en stengels in de achterbak te leggen. Na een tussenstopje Albert Heijn voor de zaterdagboodschappen deed ze het opeens wel. Afschrikwekkend effect was genoeg dus.

Maakt het wel gelijk makkelijker, want soms wel, soms niet is zeker geen zekering en meest waarschijnlijk de motor (in ergere mate was dit eerder nl. ook al zo bij mij; toen wel de motor vervangen). Tevens is de spoedeisendheid gelijk wat ingezakt, dus. Laat voor alle zekerheid toch maar de spullen nog even achterin liggen, ter afschrikking.icon_evil

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Marc's 2.1TD's

Met de hamer dreigen wil ook weleens helpen.

Begrijp dat je al vervangende delen hebt. Mooi zo. En het weer wordt beter, dus klustijd komt eraan.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Marc's 2.1TD's

Niks hamer gij bruut, gouden stelregel is reserve onderdelen. Zo snel als die in het zichtveld komen is het afegelopen met de nukken.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Marc's 2.1TD's

Klopt helemaal: er is geen betere remedie tegen het optreden van bepaalde mankementen als het in voorraad hebben van de benodigde onderdelen. Juist bij een XM, geen Citroën is daar zo gevoelig voor als onze lomperds.

Met extra effect als je genoemde onderdelen in de kofferbak legt, zoals Marc al opmerkte. icon_biggrin

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

De wissers doen nog steeds dienst, dus de reservemotoren blijven even in de achterbak liggen, totdat hapering zich weer (of niet meer) voordoet. Heb wel van het mooie weer gebruik gemaakt om ze alle drie even te testen. Ik had aan 1 toevallig nog een stekker met wat draadjes zitten, zodat de accu eenvoudig was te koppelen. Alle 3 OK! Deze zijn resp. uit mijn eigen sloopbreak, de sloper van Djidde en die van Tonie. Ik heb ze maar meteen gemerkt met afkomst en datum van testen.

Ondertussen deed zich een ander probleem voor dat lastig was. De hoogteregelaar zat vast. En nee, het was niet de geribbelde afdekstrip die dubbel zat of zo, maar de hendel was gewoon niet van zijn plek te krijgen. Even de zijkant opengemaakt (schopplaat middenconsole weg en luchtbuis eruit), zodat alles zichtbaar was. Hier geen evidente afwijkingen. Veer los en boutje 8 van het tandwieltje los, zodat ik die er ook even uit kon peuteren. toen gemerkt dat het gat waar het boutje 8 in zat wat moeizaam heen en weer kan, dus waarschijnlijk gewoon een hoop vuil, dat in de weg zat. Maar eens flink in en om de moer met siliconenspray gespoten en waarempel, na montage van het tandwieltje weer beweging in de hendel: eerst wat moeizaam, later makkelijker. Met motor aan het goede resultaat: omhoog en omlaag als gewenst. Dus alles weer netjes toe gemaakt en tevreden daarna in het zonnetje gaan zitten.icon_mrgreen

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Marc's 2.1TD's

Goed bezig Marc, ik mocht de hele zonnige zondagmiddag in de schaduw van de motorkap doorbrengen - zie mijn topic.

Jij hebt in ieder geval nog ff kunnen genieten dus.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

En de Break is gisteren probleemloos door de APK heen gekomen.

Moet nog wel wat aircoproblemen laten oplossen (aircoradiateur is kaduuk en droger ook niet meer zo jofel), maar dit gebeurt volgende week in combinatie met 3 nieuwe achterbollekes, die gisteren ook niet meer op de plank lagen. Mooi op tijd voor een fraaie rit richting Toulon, alwaar de ferry naar Corsica voor ons klaar gaat liggen in de 2e week van juli.

Misschien dat ik zelf nog voor die tijd achter de oorzaak van klappende zekering 26 en blijvende melding "LA portier open" kan komen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Marc's 2.1TD's

ook proficiat in de apk-regen

!

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Marc's 2.1TD's

Gefeliciteerd knul, qua APK. V.w.b. die deur-open melding: meet ff na of je verbinding hebt tussen de desbetreffende pinnen op je deurconnector. Zo ja, dan is het sluiting in de bedrading of plakkende slotschakelaar, zo nee dan zit het in de bedrading tussen je B-stijl en je linkerschermpje.

Als je de pinnummers hiervoor niet hebt dan moet je ff een weekje wachten, heb nog wat belangrijke tentamens vlak voor de vakantie voordat ik je hiermee verder kan helpen.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Ik wacht een week.... icon_neutral

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JJ
afbeelding van JJ
RE: Marc's 2.1TD's

Goed plan, Corsica! Wou ik ook naar toe maar helaas..airco kan daar wel van pas komen...maar anders gewoon een duik in de Med!

Ierse zoefmachine

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Vanochtend getuige geweest van het overlijden van de temperatuursensor. Mevrouw besloot dat het buiten plots -11 graden was. Nu schommelen de temperaturen volgens het KNMI wel wat, maar dit is toch al te gortig. Nog erger, binnen een halve minuut ging het in stapjes van enkele graden naar -30 en vervolgens helemaal de weg kwijt: drie streepjes. Tot aankomst bij mijn werk, waarbij de temperatuur plotseling weer begon te stijgen van -27 in stapjes naar +28.

Klusje voor het weekend dus.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JJ
afbeelding van JJ
RE: Marc's 2.1TD's

Ik geloof dat die dingen allemaal kapot gaan op enig moment, maar vervangen is erg makkelijk. Die sensoren worden in allerlei types citroen gebruikt geloof ik. Mijn oude xantia sensor werkt nu in de diesel.

Ierse zoefmachine

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Nou, vandaag een nieuwe temperatuursensor erin geprutst; wat een gedoe zeg!

​Eerst in de garage een oude (kapotte) spiegel gezocht, waar de sensor nog in zat. Glas eruit en dan de sensor er heel uit krijgen:

Dit is een serie 1 linkerbuitenspiegel - op zijn kop - met bovenin de sensor. Die zit nog vast met een boutje 7. Vervolgens loopt de draad mee met de andere draden, zodat ook de spiegelbediening los moet. Dan had de monteur van dienst het leuk gevonden om de eerste 5 cm van de draadbundel en draadkous vol te spuiten met kit (kennelijk wat wateroverlast gehad) en toen pas was de hele draad - intact - los.

Bij het demonteren van de kapotte sensor de makkelijk weg gekozen en de kapotte sensor losgeknipt en het draadje eruit gejast.

Spiegel eraf (zit nog een tweetal andere stekkers op buiten de bediening spiegel en verwarming spiegel; wellicht voor het automatisch wegdraaien bij achteruit?) en op schier onmogelijke wijze de sensor door de rubber kous geprutst. Alles weer aangesloten en gelukkig geeft het klokje nu weer reële temperaturen aan.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE:

Gisteren de garage wat opgeruimd - kon er bijna niet meer lopen - en gelijk slot van de linker achterdeur gedemonteerd die ik daar nog had staan. 

Ging verbazingwekkend eenvoudigna verwijderen van het zijpaneel de gaten opgezocht:


Door het kleine, onderste gat, lopen de draden naar de 2 stekkers in het slot, die je via één van de bovenste grote gaten kunt losmaken. 
Voor het verwijderen van de stangetjes van de binnenbediening en het vergrendelingsknopje heb je het meest linkse gat nodig: dan zie je wat je doet en dat is wel zo handig. 
Ik dacht zelf dat de buitenhendel ook nog los moest maar zag eigenlijk niet hoe dat moest. Het gaatje dat je bij een sleutelslot gebruikt om de cylinder eraf te halen, is loos, of ergens alleen in de diepte zit een imbusje (?), dat niet goed bereikbaar is. Daarom maar even op goed geluk de 3 torxschroeven aan de zijkant van de deur losgedraaid en verhip: het slotmechanisme schoof zo los achter de bevestiging van de buitenhandel uit. De kindervergrendeling zit vast aan het slotmechanisme en komt mee naar buiten.
Nou maar hopen dat er tussen serie 1 en 2 geen essentiële verschillen zitten; dan kan ik van het weeknd deze inbouwen in mijn huidige Break.
Vanochtend bij het terugbrengen van de deur naar de garage weer haperende wissers. Dit was een tijdje geleden ook al zo; heb het reservemechanisme maar gelijk even achterin gelegd. Vanavond even omzetten.
Zonder de weerstand van de ruit doen ze het prima, maar zodra op de ruit heeeel erg moeizaam, ook na grondig schoonmaken van de ruit en de wissers, dus ik vrees toch voor het einde van de motor. En dat kunnen we niet hebben in dit klimaat, natuurlijk!

 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Gisterenavond nog even het ruitewissermechaniek gewisseld. Gaat steeds makkelijker als je het een paar keer gedaan hebt. Het enige dat lastig blijft is om het hele apparaat eruit te wurmen. Is op zijn Frans, dus eigenlijk net te smal. Was binnen een uurtje gefixt.

Morgen maar eens kijken of slot vervangen (linker achterdeur) net zo soepel gaat en vooral of dat de problemen oplost (melding en springende zekering).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Grrrr.... gisteren slot vervangen, wat in essentie alleen maar wat pielen is met de aansluiting van de stangetjes, de rest gaat soepel (en dat alleen maar omdat ik van die grote vingers heb en die plastic op-zijn-plek-houdertjes zo klein zijn).

Desondanks geen resultaat op storingmelding deur open; en geen oplossing voor klappende zekering. De hoopvol erin gestopte 30A ging in de eerste honderd meter rijden alweer klabam.icon_mad

Kabel in de deur al gecheckt, slot vervangen; moet dan toch in de kabelboom zitten, denk ik zo.icon_e_geek

Na de vakantie boom er maar eens uit gaan trekken en aan een grondige inspectie onderwerpen. Met licht aan en zonnebril op zie je de melding op het display gelukkig niet. Ramen achter gaan niet open, maar gelukkig doet de airco het wel. En als ik het zo zie op TV tijdens de Tour de France ziet het er mooi uit op Corsica. Heb er zin an! icon_e_biggrin  Donderdag vertrek.

 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Marc's 2.1TD's

Argh, irritant zoiets. Je hebt nu alles wel gehad zo'n beetje, dus succes met de kabelboom.
Maar goed dat het display zo hard dimt. icon_biggrin

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Vandaag een heerlijke rit gemaakt: Porto-Vecchio naar Ajaccio, via de zuidroute met Figari, Sartène en Propriano. Fantastische uitzichten en prachtig cruisen over de bergwegen met ontelbare bochten en bochtjes. Klimmen en dalen. Heel afwisselend. Dat alles heel soepel in de Break. Wat een geweldige auto is die Xm toch! Voor iedereen die twijfelt of de XM wil wegdoen is dit ritje absoluut aanbevelenswaardig. Oh ja, ik mocht ook nog terugrijden...

flyingjury happyday

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Weer terug van vakantie. Ook de snelweg beheerst de dame als de beste. Uren aan een stuk op een kruissnelheid van 140-150 km/h zonder problemen. Alleen jammer dat de airco tijdens de vakantie toch weer lek is gegaan: er is althans geen spatje koelheid te bespeuren. Open raam dan maar, ondanks de herrie. Nog wat XM's gespot tijdens de vakantie (zie dat topic) en nu een probleempje met de zwarte dame (apart topic).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

JJ
afbeelding van JJ
RE: Marc's 2.1TD's

Corsica is een geweldige vakantie bestemming!. Hopelijk geen kater van weer terug van vakantie en ook nog een nukkige berline met een vreemd probleempje...

Ierse zoefmachine

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Zo airco is van de week weer gevuld. Klein lekje kunnen besnuffelen in de droger onder de dash. Gezien de forse klus die het is om die te vervangen lekstop erin laten kieperen (had de garagist goede ervaring mee) en weer af laten vullen. Blower hapert af en toe: als ze draait dan gaat het goed, maar het starten van draaien (feitelijk als je de auto start en de blower moet aanspringen) is soms problematisch (ongeveer in de helft van de gevallen). Een tikje erop helpt dan wel, dus ik heb de schopplaat maar even gedemonteerd, zodat ik af een toe een klap kan uitdelen.

Ik heb nog wel 3 andere blowers liggen, maar die zijn ook niet optimaal. Bij testen in de hand zie je de blower wel een aanzet geven, maar ze blijft even hangen. Zijn dat koolborstels of moet ik elders zoeken? Heb op het topic van Gerrie wel al een goede demontage how to gezien. Binnenkort maar eens even kijken of ik tijd heb om te kijken hiernaar.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Marc's 2.1TD's

Als die hapert zijn het de koolborstels en als die blijft loeien op de hoogste stand zijn het de transistoren. Heb zelf van 2 blowers, waarvan de ene de koolborstels versleten waren en van de andere de transistoren een werkende kunnen maken. Overigens kun je ook de veertjes van de koolborstels weer op spanning brengen door er wat ringen tussen te stoppen als je geen vervangende koolborstels hebt.

Dat van die airco heb ik denk ik ook. Welk lekstopmiddel is gebruikt?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

@Jabaar: Toralin

​zie: http://www.toralin.nl/airco-stop-lek-set/airco-r134a-stop-lek-set 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Gisteren maar eens gaan kijken naar de haperende blower.

Om te beginnen eerst twee niet werkende blowers uit elkaar gehaald om te kijken hoe dat zit: Ze waren overigens verschillend:

Na enig gepruts kan ik de koolborstels mobiliseren: die zien er bij de ene zo uit:

En bij de andere vergelijkbaar. Zitten die uiteinden gesoldeerd? Dat is lastig want ik ben niet zo'n soldeerheld. Vooral dit uiteinde lijkt me heel lastig goed te bereiken:

Misschien moet ik toch maar wachten tot ik weer (binnenkort) tegen een goeie blower aanloop in plaats van dat ik nu ga zitten prutsen aan koolborstels. icon_rolleyes

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Marc's 2.1TD's

Zo zien die koolbortsels van mij er ook uit. Heb dezelfde blower als die linker. Heb nu bij montage van de oude koolborstels er een ringetje en een moertje bovenop het veertje gedruk, zodat de veer weer harder drukt en toen de klemmen weer dichtgeknepen. Kan volgens mij nog wel een tijdje mee, want origineel waren de koolborstels volgens mij 20 mm. Ondertussen op zoek gaan naar vervangende kooloborstels.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Ik las ergens een oud draadje, ik geloof op CiFo, dat ze in Amsterdam verkrijgbaar zijn. Maar sowieso het vervangen van die koolborstels lijkt me al een ramp. Ik zal morgen eens mijn huidige blower (zoals gezegd dit waren alleen maar twee oefenexemplaren, die toch al rot waren) eruit halen en kijken of de truuk met extra opvulling lukt. Je zou het bijv. ook met een klein stukje op maat gesneden rubber kunnen doen.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
RE: Marc's 2.1TD's

Ff opvullen moet je soelaas bieden Marc! Het kan niets anders zijn. Als je grotere koolborstels kunt vinden, kun je ze gewoon met een vijl op maat maken. Het luistert dus niet zo nauw. Type 1 aanjagers zijn eigenlijk niet bedoeld om koolborstels in te kunnen vervangen, type 2 zijn een stuk beter wat dat betreft. Ze zijn uitwisselbaar, zelfs Xsara en Xantia aanjagers passen (even een slangetje aanslluiten op Xsara aanjagers, aansluiten op afvoerslag airco)

Ik heb nog een type 1 aanjagermotor liggen, deze zou moeten werken. Moet ik even voor je kijken hoe lang de koolborstels daarvan zijn, of verhoog je gewoon de druk op je eigen koolborstels? PB me ff in het eerste geval AUB.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Marc's 2.1TD's

Update: blower is inmiddels vervangen door een compleet ander exemplaar (dat is makkelijker dan rommelen met die koolborstels).

De airco gaat toch geleidelijk aan weer minder koelen, merkte ik vrijdag, dus er komt nog een tweede behandeling met Toralin aan.

En gisteren de operatie kabelboom-vervanging aangevangen. Na de eerdere ervaring vorig jaar (2 dagen) nu de complete klus in 6 uren geklaard. Vervangende kabelboom uit een 2000-er sloper erin gelegd. en dit was het corpus delicti:

De dikke groene draad (blauwe pijl) maakte kortsluiting, gezien de lokatie waarschijnlijk met de schroef van de afdekkap van de stoelbevestiging achter. De dunnere draad (rode pijl) lag er kennlijk naast en heeft bij één van de kortsluitingsmomenten zo'n klap opgelopen dat de weerstand is vergroot en de foutmelding over de open deur ontstond. Ik heb de nieuwe bundel voor de zekerheid onder het tapijt zoveel mogelijk in de daarvoor bestemde goot vastgeducktapet.

Alles werkt weer naar behoren, zonder foutmeldingen, behoudens de electrische middenarmsteun, die in deze draadboom standaard opgenomen was. De auto is oorspronkelijk zonder electrische middenarmsteun en ik geloof dat er een relais nodig is voor de bediening ervan (mijn vorige armsteun had ik gewoon met een plus en een min laten functioneren). Voorlopig staat ie op een comfortabele hoogte en tzt gaan we wel eens graaien achter die zekeringenkast om te kijken wat er mist.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Marc's 2.1TD's

happyday

Luceo non uro....

Pagina's