CDPF's XM 2.0 TCT automaat.

1356 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik gebruikte bij het loshalen van de bout van de poulie altijd een zware luchttol icm een flinke bout in het gat.

Waarschijnlijk zullen Lucas en Sohail hetzelfde zeggen :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Mark zegt:

Waar zijn Sohail of Lucas als je ze nodig hebt.......

pb ze via CiFo, zou ik zo zeggen.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Daar is speciaal gereedschap voor, waar mee je de krukaspouli kunt blokkeren, las ik op het volvla forum, die moet je voor een citroën ook wel hebben denk ik.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Op CiFo zegt ook iedereen die reageert om pen met blokkeergat te gebruiken. Toch maar proberen dan.

Vandaag trouwens door omstandigheden echt geen FLUIT aan de XM kunnen doen. Helaas. Aankomend weekend verhuizen we met de zaak dus dat wordt 'em ook al niet. Misschien deze week maar een avondje hier of daar pakken, als ik 's avonds nog fris genoeg ben.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
xmbreak
afbeelding van xmbreak

Ik heb bij mijn 2.1TD de dop verlengt en die klem gezet op de straat. Paar keer de starmotor ronddraaien...............................
Ik weet het is lomp, maar het lukte wel.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

nood breekt wet :wink:

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

Inderdaad gewoon een pen in het blokkeergat steken en hakken met de luchtsleutel.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Er schijnt volgens de mensen op CiFo toch een blokkeergat achter de startmotor te zitten waarmee ik het vliegwiel zou kunnen blokkeren.

Oftewel: ruime inspectie en voorbereiding op dit klusje is een must.
Net als je denkt: zoveelste keer da'k een DB-riempje vervang - doen we ff op de automaat. En dan gooit de automaat roet in het eten :roll: :wink:

Vanavond MOEST ik gewoon ff aan het groene monster sleutelen. Gewoon om het idee te hebben dat er enige vooruitgang in zit.
Luchtfilter even vervangen, was hard nodig. Maar was een klusje van niks. Heeft Citroën toch wat geleerd in de loop der decennia :D

Vervolgens wilde ik graag de filters in het LHM-vat schoonmaken, om het mijn arme, oude, knikkergeluidmakende HD-pomp zo makkelijk mogelijk te maken. Maar! ik kreeg dat hele dekselgedoe met slangen maar een paar centimeters omhoog. Zou jammer zijn als ik eerst alle slangen eraf zou moeten halen, maar het heeft er alle schijn van dat ik daar niet aan ontkom. Ook hier moet ik nog maar ff de Haynes op naslaan.
(ik begin er ook maar gewoon aan hé? Daar houden dames niet van. Voorspel en zo, heb ik weleens gehoord. :roll: )

Het bleek bij controle wel, dat de aansluiting van aanvoerslang naar de HD-pomp behoorlijk los zat, en lucht kon aanzuigen. Dat zal zeker bijgedragen hebben aan de terminale fase waarin het arme pompje nu verkeert.
Ik heb ook nog even stevig gegymnastiekt met de drakige dame, en daarbij draaide het arme pompje overuren. Na enkele keren op en neer ging het echter wel steeds soepeler.
Zo snel mogelijk even de boel via remnippels doorspoelen, nadat ik eerst ff een halve liter uit iedere nippel heb afgetapt. Hoewel de LHM in het vat mooi groen is, verwacht ik uit de remnippels nog wel wat zooi te krijgen. Ik vind het rempedaal ook erg zacht vergeleken met de Xant. Maar die had geen ABS, dus wellicht vergelijk ik appels met peren.

Enige schrik was er toen ik de koelvloeistof controleerde (de meeste sleutelaars korten dit af tot KVS, Benny - doe er je voordeel mee :wink: )
Dit was niet mooi blauw of groen maar een beetje drabbig. En het niveau stond wat laag. Ik heb het bijgevuld en een mental note gemaakt: als ik de DB-riem doe, ga ik ook de waterpomp en de thermostaat vervangen. Aan dat lijstje kan ik nu ook het doorspoelen van het koelsysteem toevoegen. Even een tegenvaller, maar ik heb liever dat ik het weet; het is makkelijk te verhelpen en ik moest de boel toch al aftappen.

Vervolgens heb ik een poging gedaan om de veercomputer te resetten door de zwarte stekker los te trekken. Ben morgen benieuwd of dit enig resultaat heeft.

Overigens zit achter het deksel wat vóór op de computerkast zit, een groot, bruin relais wat volgens mij van de injectie is, en daarnaast zit nog een normaal formaat relais. Althans, bij mij zit hier slechts een stekker voor een relais. Bij foto's van sommigen hier zie ik daar wél een relais zitten. Weet iemand toevallig welk doel dat relais dient? Hopelijk een optie die niet op mijn dame zit :)

Zou ik het in een avondje redden om mijn dashboard los te slopen en alle lampjes te vervangen? Kan ik meteen mijn statusdisplay eruit halen om te repareren. Ik heb de topics over dit onderwerp wel gevonden, maar ik kan moeilijk inschatten hoeveel tijd het kost, in totaal.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

Van de dashboard klus, ben ik bang dat je dat niet in een avond gaat redden. Maar verras ons :lol:

Succes met de klussen :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:? Ik ken dat gevoel! Zorgen dat je toch IETS gedaan hebt en wat voortgang is. De dashboard lampjes in een serie 1 zijn gemakkelijk te doen in een uurtje. Maar heb wel eens vernomen dat een serie2 veel lastiger is.

Wim en Mark weten dat wel. :wink:

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Wat voor HD-pomp zit er in jou XM?
Ik heb hier nog een 6-2 exemplaar liggen.
Bij intresse kun je me mailen.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ik ga uit van een vroege type 2 xm tct, dusss een type 1 een pomp.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De 5 plunjer pomp dus 8)

xmbreak
afbeelding van xmbreak

Die heeft Wim al......... :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Ja, goeie pomp met metalen huis. :mrgreen:
CDPF, dat slangendeksel krijg je er uit zonder slangen los te halen. Als je begint, geloof je het niet. Maar ineens schiet het los. Zorg wel dat je zoveel mogelijk eromheen afgedekt hebt, want je zwaait de LHM alle kanten op. :lol:
Enne, dash lukt wel in een avond. Hangt er wel vanaf hoe lang je avond duurt. :mrgreen:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Als je eerst het Lhm vat los haalt en iets kantelt zal het makkelijker gaan, het blijft een kliederig klusje dat wel.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Dashboard 2 uur werk, d'r uit en d'r weer in :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Dash type I ken ik niet van achteren. Maar voor type II mag je wel 3 uur rekenen. Los- en vastschroeven is iets van 2x 15 minuten. Maar er zitten zo ongelooflijk veel van die lampjes. En ze zitten zo vast in die sockets. En er zijn zo veel van die sockets waar je alleen met van die ranke Assepoestervingertjes bij kan. :roll: Maar 't is niet moeilijk. :)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Bedankt voor de uitleg Wim, jij kan een klusje echt aantrekkelijk laten klinken :D

@XMbreak: ik heb inderdaad een 5-plunjerpomp, het oude type zeg maar.
Maar toch bedankt voor je aanbod.

Verder iedereen bedankt m.b.t. de tips voor het LHM-vat.

Vandaag kwam de veercomputer nog niet door de zelfdiagnose (niet verwonderlijk met een type 2 die ik niet uitgelezen en gereset heb)
maar ze veerde wel veel lekkerder. Dat zal dan wel door het gymnastieken komen, en misschien ook door het feit dat de pomp geen luchtbellen meer aanzuigt.

Oh man wat een heerlijke auto! ben vanavond voor de lol een stukje gaan rijden.. puur genieten zeg. En dan moet het nog veel beter kunnen!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Och, het is een geestdodend klusje: verstand op nul en blik op de lampjes. ;-)

Ja, je gaat voor de lol rijden. Je zult merken dat Nederland klein is. :D Toen ik met de Xantia naar m'n vader ging, was het een leuke rit. Maar ik was toch blij er te zijn. Nu met de XM heb ik echt zoiets van: "Chips, nu al? Kan die ouwe niet in Zuid-Frankrijk wonen?" :lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Haha! En ik vond de Xantia al zo'n echte "grande routiere". Ik moet nu toegeve at de XM een klasse hoger staat wat dat betreft. Waarbij ik nogmaals opmerk: en dan moet mijn dame nog veel beter kunnen!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Citrophile
afbeelding van Citrophile

:lol: een XM kan altijd beter gaan rijden :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb

Je bedoelt dat een XM een eeuwigdurend project is? :mrgreen:
(Ik mis hier de smiley met de vinger in de neus. :lol: )

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Citrophile zegt:

:lol: een XM kan altijd beter gaan rijden :mrgreen:

Sterker nog: mijn XM gaat met de dag beter rijden!

Ik heb zojuist een kort ritje gemaakt met de vriend die aan het rondkijken is naar een nieuwe XM, of misschien wel een CX.
Hij mocht rijden van mij. Ik was bang dat de bovenste helft van zijn hoofd eraf zou vallen, zó breed was zijn grijns onderweg. 8)

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ik zeg ook altijd, de twee mooiste momenten van mijn werkdag zijn s'ochtends de heenreis en s'middags terug :lol: :lol:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

I couldn't agree more.

1 van de opmerkingen onderweg van mijn vriend onderweg: "de schakelmomenten van die automaat zijn wel heel goed gekozen he" :wink: :D 8)
en:

"Dit ís relaxed rijden zeg. En toch rijd je steevast te hard" :D :D

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

8)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ben nu ook weer zoet met de tct van de buuf, kan nie wachten om haar weer de sporen te geven en haar aan jullie te showen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

als een XM in goede staat, dan rijdt dat heel erg relaxed 8) . Ook ik rij chronisch te hard met mijn XM zonder dat ik het door heb :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb

Ik doe dat nooit, ik rij echt niet te hard, echt. ;-)
Maar de dame houdt niet van 120, gaat vanzelf naar de 130. :o TCT kwaal?

Pagina's