Hoi, ik heb twee van die kettingmonsters type1. Vroeger flink actief op cifo geweest, al jaren lid van XM club. Heb drie jaar leasebak moeten rijden èn veel buitenland geweest, wat nu beide klaar is, dus m'n rode Sweef komt weer uit de stalling en staat momenteel in de garage om weer mooi en goed de weg op te gaan. Foto's van enkele jaren geleden: https://picasaweb.google.com/CitroenSweefXM/V624_2
mn groene Sweef is een verhaal apart, daarover vertel ik binnenkort wel meer. Foto's: https://picasaweb.google.com/CitroenSweefXM/V624
Ha Joost,
Welkom (terug). Ben benieuwd wat je al die jaren hebt uitgespookt. En nu je weer in den lande bent zien we je dan weer eens op een van onze meetings?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Geile foto's zeg, vooral die groene!
Ik snap dat de foto's je in extase brengen, maar wil je wel aan je taalgebruik blijven denken?
Ja "geil" hè?
De groene heeft heeft stilgestaan sinds de revisie drie jaar geleden. Ik heb veel inspanning gedaan om de draadboom na te maken, maar dat is nooit geslaagd.
Ondertussen kocht ik toen m’n rode Sweef, waarin ik met veel plezier reed, tot dat ik drie jaar in lease C5 moest rijden. Leasebak is er uit sinds een maand.
Nu rode Sweef weer van stal, en m’n mehari als korte ritten auto beschikbaar.
Hoe jammer ook, ik moet een beslissing nemen over groene Sweef, en denk 'm te gaan slopen en de motor waar erg veel revisie geld in zit op de slaan. Die motor is "als nieuw" gereviseerd en heeft me zoveel geld gekost wat ik nooit kan vragen voor de complete auto.
Kortom: ik denk er nu over om in enigerlei vorm deze auto deskundig te demonteren tijdens een sloopmeeting. Er zitten heel veel mooie dingen in, veel nieuw ook. Radiator, koplamunits, voor en achter chroom strips, waterpomp motorsteunen, startmotor etc etc. Mooi beige leder, origineel open dak….
Hij staat bij bevriende garage waar ie op een brug kan. Hij vindt het leuk om een zaterdag ter beschikking te stellen, ik wil hem daarvoor dan wel enig geld geven. Ik hoef er zelf niets aan over te houden, anders dan de motor op een pallet. Alle zinvolle niet door slopers gewenste onderdelen kunnen naar clubmagazijn als daar nog interesse voor is.
wat is jullie mening over dit plan?
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Sloopmeet? Altijd!
Maar is het alleen de draadboom waar ie op vast loopt? Misschien kan Djidde dan helpen, die heeft ervaring.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank Mark! Ik ga zeker weer deelnemen aan meetings en activiteiten. Ik ben ondertussen dus veel buitenland geweest, China Vietnam. Daarnaast ander werk. Daarnaast ook druk geweest met andere hobby: zeilen.
maar nu de leasebak eruit is erg veel zin weer actief XM rijder te worden!
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Als het draadboom problemen zijn kan ik ook misschien helpen... Zoals die hologram-dokter in Star Trek: Voyager altijd zei: Please state the nature and difficulty of your case?
Ik begrijp je als je zegt dat je je investering nooit meet terug kunt krijgen, maar dat zal bij iedere XM zo zijn die fatsoenlijk onderhouden wordt. Laat staan gereviseerd zoals jij hebt gedaan! Des te meer reden om deze auto aan het rijden te krijgen en er zelf optimaal van te genieten, IMHO.
Je hebt er in het verleden zoveel tijd, geld en moeite in gestopt! Tijd om de laatste stap te nemen en die laatste minieme hordes te slechten. Wees eerlijk; gaat die mooie gereviseerde motor op een pallet binnen afzienbare tijd in een andere auto komen? En daar moet je dan dezelfde aanpassingen voor maken als bij deze misschien?
Rij met de rode, en maak deze groene ondertussen in orde met alle hulp die wij je hier kunnen bieden. Mocht je ondanks dit inspiratiepraatje tóch besluiten tot een sloopmeet, dan ben ik erbij uiteraard
Ha weer een bekende van de toen vermaarde V6 24v minimeeting.
Leuk dat je er weer bent!
Mocht je tot sloop overgaan hou ik me aanbevolen voor het dashboard....
Welkom! Heb wel eens foto's van je rode sweef gezien, wat een wagen is dat zeg!
Mocht je gaan voor een sloopmeet ben ik er ook bij voor het interieur! :) Maar rijdend houden is natuurlijk wel de beste oplossing.. Waar liep je op vast met de draadboom?
Rode Sweef nu echt onder handen. Komende vrijdag en zaterdag dingen doen: grotendeels de te verwachten dingen na 3 jaar opslag. Grote grote beurt zeg maar. Wel moet de uitlaat gelast worden: kan nog goed, maar vervanging wordt een keer nodig. Ben nu offertes voor RVS aan het opvragen, liefst zet ik volgende maand gewoon compleet RVS erop. In de ambiance extreme 53 stond goed verhaal over Crooke in Spakenburg. Ook EPS heeft ze al gemaakt voor mijn motor.
Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat!
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Een uitlaat in rvs is voor rooie sweef echt een verantwoorde investering.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De uitlaat RVS gaat er komen. Waarschijnlijk al 30aug een daggie Spakenburg bij Crooke. Ik zal foto's maken..
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Zo, gisteren de APK, nu sta ik bij Crooke tuning voor de RVS uitlaat. Vanavond wat foto's.
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Ik ben nieuwsgierig.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De oude. Het ding weegt veel! Misschien wel 25kg
De nieuwe in de maak: hier de onderkant waar ie moet komenMorgen zal ik nog even het eindresultaat posten. Ik kan al wel zeggen dat hetbresultaat er erg goed uit ziet, maar bovenal erg goed, mooi en stil klinkt! En jongens!! wat rijd die auto lekker en goed, was dat helemaal vergeten! Vandaag zomaar weer 110km mogen rijden in de RodeSweef!
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Fraai!
Zonder nieuwsgierig te willen zijn, wat heeft het verhaal dáár gekost? Moet voor de hertogin een nieuwe einddemper fixen, en heb offerte van EPS in Groningen. Dan kan ik vergelijken. ( aangezien origineel al helemaal niet meer te krijgen is... )
Luceo non uro....
Zes uur werk, alle materiaal, totaal 1100
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Hier nog een, van het eindresultaat
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Dat ziet er smakelijk uit zeg. En zelfs je reservewielbak ziet er nog fris uit, valt me daarbij op!
Gisteren de HDpomp riem wat bijgespannen. wat een rot plekje om een inbus6 in te krijgen.. Vandaag beetje gepoetst (op de achtergrond de mehari, voor boodschappen en woon-werk):
Ook interieur en leer gedaan:
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Blijft een mooi ding zo rood met dat interieur en ik zie daar op de achtergrond ook nog een Mehari. Ook mooi, maar voor woon-werk verkeer? En wanneer rij je dan in de XM?
Ja, de mehari is voor boodschappen , woon werk (30km per dag) en andere korte ritjes. De XM is voor de langere ritten, meestal in weekend. De XM heeft pas z'n olie warm na 15 minuten dus niet voor korte ritten.. Bovendien is het verbruik van de mehari juist ook voor die korte ritjes veel prettiger voor de portemonnee...
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Gisteren de ecu's uitgelezen en gereset. Geen bijzonderheden daarin.
Vandaag een heel belangrijk klusje gedaan: het 1,2watt gloeilampje in de lichtschakelaar aan stuurkolom (zo'n draaimodel) vervangen voor een ledje. Weer minder stroomverbruik ;-) en gaat nooit meer stuk. Ik had een stuk of 30 ledjes liggen om ooit nog eens het klokkenspel daarvan te voorzien. Ledje paste nadat ik z'n koppie wat had ingekort.
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Geweldig mooi auto, wat een interieur! En ook ik heb de gewoonte de XM puur voor de lange(re) afstanden en vakantie's gebruiken, bevalt me goed. Als boodschappenwagen is ie minder geschikt en woon werk doen we met Breng (halen doen ze ook). Voor de meer dagelijkse ritten hebben we een dot van een C2. Zo ontlast dit duo mekaar fijn!
Vrijdag bij Chyparse geweest. Erg leuk en leerzaam!
De voorraadbol was nog de af fabriekgeleverde, pomp ticket teveel. Ook moest systeem gereinigd. Nu alle bollen perfect en hydrorincage erin en veel gymnastiek. Voelt perfect aan!
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Mooi zo Sweefie! Chyparse kan erg verhelderend zijn als Martin je helpt.
Goed dat je je XM kunt bewaren voor de grotere ritten, daar is zo'n auto toch voor gebouwd.Dat merk je vooral als je een flinke rit maakt in een XM; je stapt net zo fris uit als dat je erin stapte. Ik rijd momenteel veel kleinere ritjes ermee. Is ook plezierig, maar het zuipt onbehoorlijk als je een V6 hebt :mrgreen: Dan is het wel fijn als je een klein autootje hebt dat dit kan opvangen.
Jongens nog an toe!
Vlak voor de kerst gaat Roode Sweef slecht geluid maken bij optrekken. Dus naar garage. om een lang verhaal kort te maken: afgelopen drie weken druk geweest met motor eruit bouwen. Motor groene Sweef uitbouwen ( deze is vier geleden volledig gereviseerd: diverse lagers, cilinderkoppen revisie, versnellingsbak revisie, alle motorsteunendiverse nieuw etc etc). Diversen onderdelen van rode motor op groene motor overbouwen (startmotor, inlaatspruitstuk want mooier, airco, hyrdoliekpomp en zo). Groene motor in rode Sweef inbouwen. Motor loopt als een zonnetje na 4 jaar stilstand! Vervolgens Alles weer netjes maken..
Status is nu dat deze week airco gevuld is. Komende zaterdag diverse dingen afmaken zoals verlichting enzo. Dan een proefrit!!
rode Sweef motor was van type nèt drie weken voor de majeure modificatie waarbij de stalen tuimelaars en klepstoters werden veranderd in alu tuimelaars met keramische schijf tussen stoter en nokkenas. Ik was dus altijd al bang voor het beruchte falen van deze oude motor: wegvreten van stoters en nokken. Nou, en dàt was er aan de hand: dramatisch.
hier overzicht van één van de twee koppen. Let op de stoters!
Hier detail:
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Detail stoters.. één is volledig weg!
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Twee keer ZPJ4 V6.24
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
De groene motor wordt in rode Sweef gelepeld. Volle bak!
Joost, aka "Sweefxm"
rode sweef:
groene sweef: gesloopt
Mehari: verkocht
Pagina's