Roel's Noir Désir

321 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Roel's Noir Désir

Dan is inderdaad een deel van de schade gewoon al weg. Wel balen zeg, lelijke schade is dat. En je moet ook realistisch zijn: ben je zo gehecht aan je blik dat je daar extra wegenbelasting voor wilt betalen? icon_e_biggrin 
Wat lekte er volgens de garage precies? Beetje raar dat ze dat niet oplossen, is toch hun inkomstenbron?icon_neutral
Het is precies wat je wilt. Mijn blik gaat nooit meer de deur uit, ook al ziet ie er optisch niet uit. icon_mrgreen

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
RE: Roel's Noir Désir

Leuk weer eens wat van de andere kant van Brabant te horen icon_wink

Jammer genoeg slechte XM berichten...

Voor het geld van de schade koop je ook een andere XM. Er staan er maar zat in alle soorten...
Maar een volgende, daar is ook vast nog iets aan te doen. Je weet wat je hebt nu. Misschien eerst nog eens beter er achter zien te komen wat de lekkage veroorzaakt.

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Roel's Noir Désir

Plaatwerk met een leuke motor:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m704239692-citroen-xm-3-0-v6-vsx-aut-1996-zwart.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

 

Leuk weer eens wat van je te horen Roel ! Maar wat een pech met je dame...

"Ermee leren leven" is niet iets wat ik van een zichzelf respecterende garagist zou verwachten overigens...

 

Luceo non uro....

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE: Roel's Noir Désir

Ha micheline, good to be back, na een paar maanden hout en baksteen is het weer tijd voor blik en rubber icon_mrgreen. die V6 had ik ook al gezien ja, echt een schijtprijs maar voor mij iets te veel sleutelwerk en ik hoef niet zonodig een V6

​ik ben al een beetje aan het rondkijken en als ik een andere koop wil ik graag een serie 1, vooral het interieur vind ik zoveel gaver, ik heb een aantal opties gevonden;

- een champagne kleurige tct automaat met een blijkbaar te renoveren interieur met 185 kkm

​- een bordeaux kleurige ambiance die stil staat sinds 1995 ook met 185 kkm

- en ton van soest heeft nog wat tct's staan.  Hebben de vrienden uit west brabant (gerrie, marcel?) mss tijd om zaterdag ff mee te gaan kijken? Wat technische versterking is altijd goed.

Weet iemand anders nog iets te koop staan?

wat betreft die garage; is nochtans bekende citroen garage in de buurt van eindhoven, maar was volgens mij gevalletje te druk, geen tijd, geen zin

______________

L' éminence grise

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
RE: Roel's Noir Désir

Zaterdag kan ik wel met je mee als je wil. Laat maar horen. ;-)

we kunnen ook even door rijden naar Parijs. Daar staat nog een TCT van mijn verlanglijstje...

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Roel's Noir Désir
Ik zit in Deventer dit weekend, dus voor de verandering niet in de buurt bij Van Soest. Een andere keer wil ik best met je mee.
Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Roel's Noir Désir

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Roel's Noir Désir

Leuke wagen! ZIet er zo op het oog netjes uit, als die ook zo goed onderhouden is als hij zegt dattie is..

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE: Roel's Noir Désir

Zeker mooie auto! Zwart is altijd goed!

maar ik vind de km stand een bietje aan de hoge kant en ik zou wel graag een serie 1 hebben

​wat vinden jullie van deze?

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=225933587&asrc=st&a=1

of deze

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=234109024&asrc=st&a=1

​ik ga morgen naar een zwarte serie 1 tct kijken ...

 

______________

L' éminence grise

Ik Sem
afbeelding van Ik Sem
RE: Roel's Noir Désir

Die laatste lijkt me een moeilijke hoor. Staat kennelijk vanaf 1995 stil, en in ieder geval al heeeeeeel lang te koop.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Roel's Noir Désir

Champagnekleurige is prachtig, maar vind het een beetje een karige uitvoering, of dit moet je niet zoveel uitmaken.. Persoonlijk vind ik het de mooiste kleur voor een XM.
Tweede vind ik ook een mooie. Alleen stil gestaan vanaf 1995? Misschien een fantastische basis voor een project, maar ik denk dat je veel dingen tegen gaat komen dan.. Zoals Ik Sem zegt, beetje een twijfel..
Als je voor een automaat gaat, let dan op dat de automaat lekker soepel schakelt. Een TCT is ook heel gevoelig op zijn ontsteking. En dan heb je ook nog algemene XM dingen; leidingen, veerschotels.. Serie 1 heeft een slechte naam vanwege slechte massapunten, maar na 1992 was dit volgens mij al opgelost af-fabriek. Veel succes met het ​zoeken! icon_cool

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE: Roel's Noir Désir

Goed nieuws voor noir desir,

Gisteren zoals gezegd naar een zwarte XM gaan kijken in bosschenhoofd. Even langs Marcelka gereden voor een kop koffie en technische ondersteuning. eenmaal aangekomen bij ton van soest viel de zwarte XM toch tegen. Auto had zichtbaar jarenlang staan te verpieteren op het veld, lak was niet zo mooi meer, zeik natte kofferbak (de bekleding was eruit gehaald en lag ergens te drogen), vering was nergens meer te bekennen en vlgs marcel was het spruitstuk stuk. Kortom had er niet zo'n goed gevoel bij.

Marcel was echter wel te spreken over mijn auto. Ik eigenlijk ook wel dus daar nog wat over verder gefilosofeerd en het volgende plan is ontstaan: Niet overhaast iets anders kopen, Eerst een nieuwe apk voor noir desir, als er dan geen gekke dingen uit komen de schade repareren en vrolijk verder dieselen...

Wegenbelasting haal ik er mss niet helemaal uit maar ja, een hobby kost nou eenmaal geld. En de kunst is om niet te hebben wat je wil waar willen wat je hebt...icon_mrgreen

Later bij marcel thuis op zijn oprit waarschijnlijk nog de oorzaak gevonden van mijn olielekkage gevonden. daar over later meer....

Kortom, was weer een leuke middag waarbij veel over XM 's is gepraat, ik wat wijzer ben geworden en ik me veel geld heb bespaard.

Nogmaals bedankt Marcel icon_thumbup

______________

L' éminence grise

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Roel's Noir Désir

Dat is mooi. Je weet wat jezelf hebt bij je eigen XM.

Bij een andere kun je veelal eerst beginnen met allerlei dingen bij te werken. En dan zijn de kosten meer dan dat je nu kwijt bent aan de extra belasting voor de diesel.

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
RE: Roel's Noir Désir

Graag gedaan!

Ik ben benieuwd of de apk een beetje soepel gaat verlopen.

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE: Roel's Noir Désir

Klopt jabaar, denk ook dat dit het verstandigste is. Zeker nu ook volgens mij de boosdoener wat betreft de olielekkage is gevonden. En als ik geen schade gehad zou hebben zou ik hem ook niet weggedaan hebben. Nu op naar de 500.000 km's icon_mrgreen

Gisteren zag marcel dat een er een klem van een slang los zat. Het is de klem van een slang die van achter de radiator die halverwege het motorcompartiment rechts van het motorblok vast zit aan een buis die achter het blok weg duikt:

en hier de losse verbinding zelf:

We kregen de verbinding niet meer aan elkaar omdat beide delen vast geschroefd zitten, slang lijkt dus wel te kort.

Weet iemand wat voor buis dit is? Ik heb er thuis de haynes en de vraagbaak op nageslagen maar kwam er niet helemaal uit. De slang verdwijnt voorin voor de radiator waar volgens mijn gegevens de intercooler zou moeten zitten? lijkt mij dus een luchtslang tussen intercooler en turbo of motor. Aangezien alles achter de losse verbinding richting schutbord onder de olie zit, lijkt mij dit de boosdoener. temeer daar ik laatst hier ergens gelezen heb dat het vrij normaal is bij een turbodiesel dat er olie in de luchtslangen zit.

 

______________

L' éminence grise

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Roel's Noir Désir

Leuk dat je besloten hebt door te gaan met deze XM. icon_biggrin Je weet nu wat je hebt..
Over die olielekkage; als dat het probleem is is het heel simpel gezegd van de garage dat het bij de auto hoort, dat is redelijk eenvoudig op te lossen lijkt me. Maar luchtslang van de turbo? krijg je daar geen merkbaar effect van of is dat bij een diesel wat minder te merken?
Veel succes met het oplossen van deze probleempjes en je lakschade!

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
RE: Roel's Noir Désir

Ik heb het even nagekeken op Service Citroën.

Het is nummer 6. NFP, dus waarschijnlijk iets universeels erop wat nu niet past. Hoe het ooit wel heeft kunnen passen?

 

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Roel's Noir Désir

Dat stuk moet met 2 slangklemmen vastzitten.Dus 1 voor deel 4 en een voor deel 5.

Denk dat je turbo ook niet meer helemaal op vol vermogen werkt.

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE:

@Djidde, dit is mijn eerste diesel dus mss is het wel merkbaar maar merk ik hetzelf niet icon_mrgreen

@Jabaar, volgens mij ontbreekt nr 6 helemaal, morgen eens kijken

Als ik wat adressen afbel voor het onderdeel heb ik dan genoeg aan het nr. 0382 36?

______________

L' éminence grise

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Roel's Noir Désir

Klopt. Bel eerst de dealer, want die kan zien of iemand dat stuk toevallig nog heeft. Van Gompel kun je daarna bellen, want die heeft ook veel liggen.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE:

Als ik goed kijk mis je alleen de klem die om die korte slang moet.

Deel 4 kun je loshalen door inbusbout 71 eruit te halen en deel 5 door de bevestiging bij A (zie je net zitten boven de dikke slang die van het luchtfilter afkomt) en B los te halen. Hierdoor kun je de slang er misschien wel opduwen en met een grote klem weer vastzetten en daarna maak je deel A en bout 71 weer vast.

Voel meteen ook of deel 5 nog wel goed vastzit op de aansluiting van de Turbo. ook daat zit het met een klem en dat moet je op het gevoel doen, want je kunt er met de hand net bij om eventueel die klem weer vast te zetten.

Kan geen kwaad om alle klemmen na te lopen van de in- en uitlaat van de intercooler. Als alles weer vast zit zul je ook ineens merken dat je een 2.1 TD in plaats van een 2.1 zonder turbo. en ietwat olie in die slang is niet zo gek.

Heb zo'n vermoeden dat deze klem tijdens de distributiewissel niet helemaal vast is gezet, waardoor je deze klem kwijt bent.

Hieronder een foto zoals het bij mij zit.

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
RE: Roel's Noir Désir

Die slangklem is er wel. Die hangt los te bungelen over de buis.

Alleen zoals de buis/slang nu vast zit lukt het niet met de lengte van het flexibele stuk de boel sluitend aan elkaar te krijgen.
Zoals te zien op jouw foto jabaar, moet dat dus wel kunnen. Want het tussenstuk is ongeveer net zo groot.

Dus Roel, wat dingetjes checken, verder los maken en zien of het weer bij elkaar kan komen. Heb je geen nieuwe onderdelen nodig...

En als het vast zit meer power voor een TCT achtig stoplichtsprintje? icon_mrgreen

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE: Roel's Noir Désir

Goed nieuws, het onderdeel is nog wel te krijgen bij een aantal peugeot dealers in belgie

maar het viel mij ook al op dat op jouw foto het aansluitstuk vrij kort is, jabaar. Dus begin me idd af te vragen of ik het onderdeel wel nodig heb of dat er iets anders aan de hand is.

bij mij is de afstand tussen deel 4 en 5 groter lijkt wel. Zo jij eens kunnen meten hoelang het aansluit stuk bij jou is jabaar? Vraag me alleen af hoe ik die afstand zou kunnen verkleinen; onderdeel 4 en 5 zitten vlak bij de aansluiting vastgemaakt.

______________

L' éminence grise

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Roel's Noir Désir

Toch loshalen. Kan ook zijn dat 5 op de aansluiting van de turbo wat verschoven is. Tussenstuk is ongeveer 6,5 cm bij mij.

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE:

vanavond nog even gekeken naar de slang
het tussenstuk is 6,5 cm lang, dus net zo lang zoals die van jabaar.


Als je kijkt naar de close-up zie je dat afstand tussen de buis naar de turbo (nr.5) en de buis naar de intercooler (nr.4) te groot is om overbrugd te worden door het tussenstuk.
Het tussenstuk zit ook niet te ver over de buis naar de intercooler (nr.4) maar zit keurig tegen een rand die als aanslag dient. Maar als je goed kijkt zie je dat de buis vanuit de turbo niet goed recht op de andere buis uitkomt.
Op het plaatje van service citroen zie je dat het geheel op drie plaatsen is bevestigd:

De buizen zitten dan ook muurvast en naar elkaar toe bewegen is niet mogelijk

onderdeel 4 is vastgemaakt op de startmotor (dat is toch de startmotor? icon_redface) onder de draad met de stoofen mantel (A):


deze gaat dus geen kant op.

 

onderdeel 5 zit vast aan de buis die vanuit de luchtfilter achter het blok verdwijnt richting turbo (B).

Deze aansluiting zat niet mooi, de bout zat er wat scheef in.
Ik heb deze eens los gedraaid om te kijken of ik dan de buis wat kon draaien richting het tussenstuk, maar helaas

aan de andere kant zou een het geheel vast moeten zitten aan het motorblok (C),
foto:

Ik zag daar wel een beugeltje dat een beetje scheef zat maar volgens mij zit daar alleen een stekker aan vast. Ik heb gevoeld maar ik kon aan die zijde nergens een bevestiging van de buis aan het blok ontdekken. ook het haakje dat op het plaatje van service citroen aan onderdeel 5 zit voelde ik niet.
Ik begin me nu dus af te vragen of de buis die voor onderdeel 5 moet doorgaan wel het juiste onderdeel is. Ik heb op het cifo gelezen dat de vorige eigenaar de turbo heeft vervangen, mss dat hij wat afgebeund heeft...

Bevestiging B los gedraaid zoals gezegd maar de rest is onbereikbaar dus ik ga er mss toch maar ff mee naar van Gompel ofzo.

______________

L' éminence grise

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Roel's Noir Désir

Draai inbusbout A helemaal eruit zodat je buis 4 wel kunt bewegen om die slang van dat tussenstuk erop te krijgen. Daarna duw je weer slang 4 op de juiste plek om A weer erin te duwen en vast te zetten.

A is een inbusbout en een moer die bij de startmotor zit.

Misschien ook handig om eerst de kledderboel schoon te maken.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: Roel's Noir Désir

En...

Is het gelukt?

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE:

Nog geen tijd gehad jabaar, ik ben er nog wel ff mee langs van gompel geweest, was toch in de buurt. Daar zeiden ze ook de boel los maken, dan tussenstuk vast maken en dan het geheel weer vastzetten...

ik ga zaterdag nog een poging wagen, moet dan toch nog wat klusjes voor de aankomende apk doen... Als het dan niet lukt mag de garage het tijdens de keuring ff doen

​is natuurlijk leuker als het mezelf lukt, en ben erg benieuwd hoe een 2.1td MET turbo rijdt icon_mrgreen

______________

L' éminence grise

Roel Veenstra
afbeelding van Roel Veenstra
  • XM 2.0 TCT automaat
  • L' éminence grise
  • ex-2.0 TCT VSX,brun quad
  • ex-2.1 td Prestige, noir verni
  • ex-2.0 TCT, grijs
  • ex-2.0i comfort wit
RE:

Nondeju wat een beest, zo'n turbo diesel, wat een vermogen! icon_mrgreen

 flying

het is dus gelukt met de turbo slang en het verschil is goed merkbaar! Ze rijdt een stuk soepeler en vooral optrekken gaat merkbaar sneller.

Vandaag dus lekker geklust aan de XM, ik wilde de linker koplamp vervangen want er zat een ster in het glas en nog een laatste poging doen om de turboslang te fixen. Met de haynes in de hand begonnen met het demonteren van de grill:

Onder de grill kwam een behoorlijk krokante bumperbalk te voorschijn maar dat had ik al verwacht. Ik heb weleens onder de bumper gevoeld en daar vielen de stukken er bij de minste aanraking ook al af. nog ff en hij waait eraf...
onder de ventilatoren voor de radiator lag ook nog een slang los te bengelen, heb deze maar gewoon terug gestoken, zag bij de slang aan de andere zijde dat deze ook niet vast zat met een klem ofzo dus zal zo wel goed zijn...

Daarna de koplamp verwijderd, in tegenstelling tot wat de haynes zegt heb ik eerst de lamp eruit gehaald en dan pas de stekker los gemaakt ipv andersom want van de binnenkant was er niet bij te komen, wat een spaghetti daar achter die lamp:

Daarna mijn aandacht gericht op de turboslang; een bevestinging was al los, nu de andere op de startmotor los gedraaid:

Dit gaf inderdaad genoeg speelruimte om het geheel weer in elkaar te schuiven, daarna de slangklem stevig vast gedraaid en de boel weer vastgezet, ook dat is gelukt. Daarna de boel is goed schoongemaakt met remmenreiniger en zie hier het resultaat:

(tussenstuk zit bij de twee glimmende slangklemmen) dans

Daarna koplamp geplaatst, getest en de boel weer vast gezet:

En haar toen eens goed de sporen gegeven om de boel te testen. kortom alles gelukt zonder moeilijkheden of problemen, resultaat mag erzijn en deze beginnende sleutelaar is weer een ervaring rijker, het was dus een:

happyday

Ik vind wel dat de XM behoorlijk snel warm wordt, wanneer moeten de fans aanslaan? Als de airco uitstaat slaan ze pas aan bij 100 graden, is dit normaal? En als ik de motor uitzet moeten ze dan stoppen? Bij mijn TCT bleven ze nog ff doordraaien dacht ik. Mss een keer mijn koelsysteem doorspoelen, thermostaat is al vervangen..
ook zag ik dat de motorsteun boven stuk is...

______________

L' éminence grise

marcelka
afbeelding van marcelka
  • 2.0 TCT VSX aut. 1999 - 397.000 km - RIP
RE: Roel's Noir Désir

Geweldig Roel! Fijn dat je met weinig moeite zo veel hebt bereikt. En volgens mij gelukkiger dan ooit met je eigen XM.

keep fingers crossed voor de APK!

Pagina's

Onderwerp gesloten