Ikvindweldat de XMbehoorlijksnel warm wordt, wanneermoeten de fans aanslaan? Als de aircouitstaatslaanze pas aanbij 100 graden, is ditnormaal? En alsik de motor uitzetmoetenzedanstoppen? BijmijnTCTblevenzenogffdoordraaiendachtik. Msseenkeermijnkoelsysteemdoorspoelen, thermostaat is al vervangen..
Daar is de laatste tijd hier behoorlijk wat over geschreven Roel. Even de zoekfunctie gebruiken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Roel's Noir Désir
Het is ergens tussen de 90 en 100 dat ze aangaan, 95 of 98 of zo. De temp-meter in de klokkenwinkel is niet zo nauwkeurig, dus daar niet al te veel op varen. Doorspoelen van het koelsysteem kan nooit kwaad natuurlijk.
Mooi dat het gelukt is en ja, het is heerlijk die power............succes met de bekeuringen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Lijkt van de claxontekomen. Zowel links als rechts lopen die slangen en gaan vanaf de zijkant naar het midden onder de beide ventilatoren. Denk dat een ervan is losgeschoten.
Binnenkort eens kijken naar de koelventilatoren, ik vind dat ie laatst met aanhanger (met dichte bak) best warm werd. En ik wil volgend jaar toch wel weer met de sleurhut naar zuid frankrijk rijden en graag een beetje snel . Op het forum heb ik het volgende gevonden: Tussen de 90-95 graden draaien de fans op stand 1, tussen de 95 en 100 graden op stand 2. uit een post van Mark.
maar geldt dit ook voor een 2.1td? Met of zonder airco aan? En moet bij een 2.1 td nog nakoelen bij uitgezet contact? Meende me te herinneren dat mijn tct dat wel deed. Zal eens beginnen met het bruine stekkertje er eens uit te trekken
Mooi werkje, nog even een een distributie wissel is klaar en heb je een nieuwe balk in die bumper gefrot. En oh ja, je hebt geen verwarmde accu met dat slangetje, maar een gekoelde :)
Ik denk toch verwarmd eerlijk gezegd. Mijn eerste gedachte was ook koelen, maar de opening van de slang zit bij de radiateur waar dus warme lucht is. Als het koelen zou zijn kwam de slang ergens in de rijwind uit zou ik denken....
Ik geloof dat je gelijk hebt...toevallig net een mistlampje vervangen en en passant eens gekeken naar die slangetjes. Wat een rare auto's die XM', verwarmde accu's en verwarmde ECU's. Why?
En warme accu doet het beter dan een koude, daar heb je alleen 's ochtends in de winter bij het starten weinig icon_eekaan icon_mrgreen
Distributie wissel gaat nog even duren voor ik zover ben, gelukkig ligt deze er pas zo'n 25000 km op.
ik zat nog even te filosoferen over het warm lopen met de caravan; zou het kunnen dat omdat de motor de turbopower miste harder moest werken om het geheel op de beoogde kruissnelheid te bereiken en te behouden waardoor de temperatuur hoger wordt?
Of is dit natuurkundig gezien onzin: overbruggen rol en windweerstand icm massa resulteerd in een bepaalde kracht. Geleverde arbeid is kracht maal afgelegde afstand en dat valt te vertalen in een x aantal joulekes uit de verbrandde diesel wat leidt tot een bepaalde temperatuur (tot zover mijn middelbare school natuurkunde)
ik ga nog wel eens mijn radiator flushen, het flushen van het motorblok ga ik nog ff niet doen want dan mag het thermosstaat huis er weer af en daar heb ik ff geen zin in . Dat is een geen gemakkelijke klus bij een 2.1 td, he marc?!
Thermostaat kan je niet echt lekker bij maar het is ook geen wereldklus. Afhankelijk van hoe handig je bent en hoeveel gereedschap je hebt kan je met ene uurtje klaar zijn incl water.
DAt hij warm wordt met een aanhanger erachter is niet zo gek, meer vermogen = meer restwarmte
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Roel's Noir Désir
Thermostaat vervangen valt idd wel mee; als je weet dat het thermostaathuis vastzit met 3 boutjes, waarvan 2 maatje 11 en 1 maatje 10.
Verder moet ik toch echt eens onder mijn motorkap gaan kijken, want ik krijg steeds meer het idee dat het verlengde 1 april is: verwarmde accu en verwarmde ECU's. Ooit wel eens gevoeld hoeveel warmte er zit onder de motorkap na een kort ritje? Kan je bijna een eitje op bakken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Klopt, ik denk ook niet dat de auto minder zal werken zonder die slangen. Maar het feit dat ze erin zitten moet ergens goed voor zijn. Fabrikanten stoppen er liever geen dingen in die geld kosten maar niets brengen....
Ik kan niet onderbouwen of het voor opwarming of afkoeling is, des te meer 'gewoon' voor circulatie. O.a. om te drogen, om koude delen op te warmen en zeer warme ecu's gewoon van verse lucht te voorzien. Kan twee kanten op :)
@ mathijs,: dat ie wat warmer vind ik op zich niet zo spannend maar met de laatste rit door de alpen kroop de temperatuur meter toch wel erg vaak naar het rode gedeelte. En dan schakelt de airco ook nog uit met 30+ graden...
Wat betreft de ventilatie van de accu; ik denk dat de bedoeling is dat het eventueel gecondenseerd vocht uit de accu/ecu bak moet verwijderen. warme lucht verdampt meer water dus ik ga voor verwarmen van de accu
Kan alleen zeggen dat mijn TD bij wat langer in de hoge toeren te rijden om bv. het zaakje eens flink schoon te blazen het ook over de 100 graden gaat, ondanks dat er een nieuwe radiator, waterpomp, thermostaat, expansievatdop en schone koelvloeistof in zit. Of die dat in verleden ook deed weet ik niet, want toen lette ik nooit zo op die temperatuurmeter. Dat deed ik pas toen er koelproblemen kwamen. Bij meer vermogen vragen komt er meer warmte bij en gelukkig gaan dan de beide ventilatoren aan de slag. Kweenie wat je allemaal in die sleurhut mee neemt. Mud aardappelen, gehaktballen in blik of een De Waard tent?
Toch wel grappig dat we nu weten door zo'n loszittende slang we een verwarmde computer- en accubak hebben.
En je hebt nu weer een turbo. Denk dat er veel meer TD rondrijden met wat losse slangen. Het was ook Matthijs die mij erop wees om eens goed alle slangen na te lopen als je een slome TD hebt.
afgekeurd maar de schade valt mee, uiteraard de handremkabel en speling op een stuurkogel. Verder nog wat kleine dingetjes als ruitenwisserblad en de kleur van mijn knipperlichtjes (rij al twee jaar zo rond, maar ja)
wordt morgen gemaakt en dan de schade aan de deuren laten maken...
Jij hebt witte zijknippers met oranje bolletjes erin. Die oranje kleur vervaagt vaak in de loop der jaren. Kan dus best zijn dat het afgelopen jaar nog net goed was en dat je APK meester nu net iets kritischer keek. Zelfde geldt voor de voorknipperlichten. Maar dat is een kwestie van lampjes, dat valt wel mee dus
Ik hoorde idd de laatste tijd een knokkend geluid, dus verwachte wel iets bij de wielophanging. Morgen wordt ze onderhanden genomen en daarna de schade eens laten maken.
vandaar dat ik het melde, de mijne begon gisteren iets geluid te laten horen bij korte dwarsrichels, vanmorgen de eerst tijd stil , oke ...... zelfherstellend vermogen? maar nee......., toen ik een half uurtje op weg was en de eerste verkeersheuvel over ging was het er weer. Verschrikkelijk irritant geluid als je lekker achterover zit op de snelweg en bij elke richel een 'KNOK' hoort
Vrijdag 2 nieuwe stuuurkogels eronder.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mooi zo. En wat een verschil hè als de turbo nu ineens wel mee gaat doen.
Het valt mij ook weleens op dat bij flink in de hoge toeren rijden en zonder airco aan hij naar de 100 graden gaat.
Daar is de laatste tijd hier behoorlijk wat over geschreven Roel. Even de zoekfunctie gebruiken.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het is ergens tussen de 90 en 100 dat ze aangaan, 95 of 98 of zo. De temp-meter in de klokkenwinkel is niet zo nauwkeurig, dus daar niet al te veel op varen. Doorspoelen van het koelsysteem kan nooit kwaad natuurlijk.
Mooi dat het gelukt is en ja, het is heerlijk die power............succes met de bekeuringen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Die losse slang zou zomaar eens van of naar de claxon gaan.
claxon, slang? explain.....
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Foutje,
Lijkt van de claxon te komen. Zowel links als rechts lopen die slangen en gaan vanaf de zijkant naar het midden onder de beide ventilatoren. Denk dat een ervan is losgeschoten.
We komen er wel. Dus de rechter naar de computerbak en de linker naar:
Ik dacht dat er 1 uitkwam bij de accu, en 1 zoals Gerrie zegt bij de computerbak!
Aha, dan heb ik nu weer een verwarmde accu!
Binnenkort eens kijken naar de koelventilatoren, ik vind dat ie laatst met aanhanger (met dichte bak) best warm werd. En ik wil volgend jaar toch wel weer met de sleurhut naar zuid frankrijk rijden en graag een beetje snel . Op het forum heb ik het volgende gevonden: Tussen de 90-95 graden draaien de fans op stand 1, tussen de 95 en 100 graden op stand 2. uit een post van Mark.
maar geldt dit ook voor een 2.1td? Met of zonder airco aan? En moet bij een 2.1 td nog nakoelen bij uitgezet contact? Meende me te herinneren dat mijn tct dat wel deed. Zal eens beginnen met het bruine stekkertje er eens uit te trekken
______________
L' éminence grise
Die gegevens komen uit de algemene informatie van citroen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Leuk he dit soort klusjes. Weinig tijd, groot rendement.
100 graden voor je fans is wel wat laat. Maar misschien geeft je temp meter niet zo accuraat de echte temperatuur weer?
Afgezien van de vroege types gaan de fans uit als je je motor uitschakelt. Zo hoort dat althans.
Mooi werkje, nog even een een distributie wissel is klaar en heb je een nieuwe balk in die bumper gefrot. En oh ja, je hebt geen verwarmde accu met dat slangetje, maar een gekoelde :)
Ierse zoefmachine
Ik denk toch verwarmd eerlijk gezegd. Mijn eerste gedachte was ook koelen, maar de opening van de slang zit bij de radiateur waar dus warme lucht is. Als het koelen zou zijn kwam de slang ergens in de rijwind uit zou ik denken....
Ik geloof dat je gelijk hebt...toevallig net een mistlampje vervangen en en passant eens gekeken naar die slangetjes. Wat een rare auto's die XM', verwarmde accu's en verwarmde ECU's. Why?
Ierse zoefmachine
Simpel toch?, vocht verdrijven.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En warme accu doet het beter dan een koude, daar heb je alleen 's ochtends in de winter bij het starten weinig icon_eekaan icon_mrgreen
Distributie wissel gaat nog even duren voor ik zover ben, gelukkig ligt deze er pas zo'n 25000 km op.
ik zat nog even te filosoferen over het warm lopen met de caravan; zou het kunnen dat omdat de motor de turbopower miste harder moest werken om het geheel op de beoogde kruissnelheid te bereiken en te behouden waardoor de temperatuur hoger wordt?
Of is dit natuurkundig gezien onzin: overbruggen rol en windweerstand icm massa resulteerd in een bepaalde kracht. Geleverde arbeid is kracht maal afgelegde afstand en dat valt te vertalen in een x aantal joulekes uit de verbrandde diesel wat leidt tot een bepaalde temperatuur (tot zover mijn middelbare school natuurkunde)
ik ga nog wel eens mijn radiator flushen, het flushen van het motorblok ga ik nog ff niet doen want dan mag het thermosstaat huis er weer af en daar heb ik ff geen zin in . Dat is een geen gemakkelijke klus bij een 2.1 td, he marc?!
______________
L' éminence grise
Thermostaat kan je niet echt lekker bij maar het is ook geen wereldklus. Afhankelijk van hoe handig je bent en hoeveel gereedschap je hebt kan je met ene uurtje klaar zijn incl water.
DAt hij warm wordt met een aanhanger erachter is niet zo gek, meer vermogen = meer restwarmte
Thermostaat vervangen valt idd wel mee; als je weet dat het thermostaathuis vastzit met 3 boutjes, waarvan 2 maatje 11 en 1 maatje 10.
Verder moet ik toch echt eens onder mijn motorkap gaan kijken, want ik krijg steeds meer het idee dat het verlengde 1 april is: verwarmde accu en verwarmde ECU's. Ooit wel eens gevoeld hoeveel warmte er zit onder de motorkap na een kort ritje? Kan je bijna een eitje op bakken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Klopt, ik denk ook niet dat de auto minder zal werken zonder die slangen. Maar het feit dat ze erin zitten moet ergens goed voor zijn. Fabrikanten stoppen er liever geen dingen in die geld kosten maar niets brengen....
Ik kan niet onderbouwen of het voor opwarming of afkoeling is, des te meer 'gewoon' voor circulatie. O.a. om te drogen, om koude delen op te warmen en zeer warme ecu's gewoon van verse lucht te voorzien. Kan twee kanten op :)
Accu heeft ook gewoon frisse lucht nodig icm knalgas
@ mathijs,: dat ie wat warmer vind ik op zich niet zo spannend maar met de laatste rit door de alpen kroop de temperatuur meter toch wel erg vaak naar het rode gedeelte. En dan schakelt de airco ook nog uit met 30+ graden...
Wat betreft de ventilatie van de accu; ik denk dat de bedoeling is dat het eventueel gecondenseerd vocht uit de accu/ecu bak moet verwijderen. warme lucht verdampt meer water dus ik ga voor verwarmen van de accu
______________
L' éminence grise
Kan alleen zeggen dat mijn TD bij wat langer in de hoge toeren te rijden om bv. het zaakje eens flink schoon te blazen het ook over de 100 graden gaat, ondanks dat er een nieuwe radiator, waterpomp, thermostaat, expansievatdop en schone koelvloeistof in zit. Of die dat in verleden ook deed weet ik niet, want toen lette ik nooit zo op die temperatuurmeter. Dat deed ik pas toen er koelproblemen kwamen. Bij meer vermogen vragen komt er meer warmte bij en gelukkig gaan dan de beide ventilatoren aan de slag. Kweenie wat je allemaal in die sleurhut mee neemt. Mud aardappelen, gehaktballen in blik of een De Waard tent?
Toch wel grappig dat we nu weten door zo'n loszittende slang we een verwarmde computer- en accubak hebben.
En je hebt nu weer een turbo. Denk dat er veel meer TD rondrijden met wat losse slangen. Het was ook Matthijs die mij erop wees om eens goed alle slangen na te lopen als je een slome TD hebt.
Gisteren de auto laten keuren;
afgekeurd maar de schade valt mee, uiteraard de handremkabel en speling op een stuurkogel. Verder nog wat kleine dingetjes als ruitenwisserblad en de kleur van mijn knipperlichtjes (rij al twee jaar zo rond, maar ja)
wordt morgen gemaakt en dan de schade aan de deuren laten maken...
______________
L' éminence grise
Da's dan nog eens goed nieuws! Dan mag ze zeker blijven neem ik aan...
Jij hebt witte zijknippers met oranje bolletjes erin. Die oranje kleur vervaagt vaak in de loop der jaren. Kan dus best zijn dat het afgelopen jaar nog net goed was en dat je APK meester nu net iets kritischer keek. Zelfde geldt voor de voorknipperlichten. Maar dat is een kwestie van lampjes, dat valt wel mee dus
En die stuurkogels die hoor je toch 'knokken'?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ja ze mag blijven, op naar de vijf ton!
Ik hoorde idd de laatste tijd een knokkend geluid, dus verwachte wel iets bij de wielophanging. Morgen wordt ze onderhanden genomen en daarna de schade eens laten maken.
______________
L' éminence grise
vandaar dat ik het melde, de mijne begon gisteren iets geluid te laten horen bij korte dwarsrichels, vanmorgen de eerst tijd stil , oke ...... zelfherstellend vermogen? maar nee......., toen ik een half uurtje op weg was en de eerste verkeersheuvel over ging was het er weer. Verschrikkelijk irritant geluid als je lekker achterover zit op de snelweg en bij elke richel een 'KNOK' hoort
Vrijdag 2 nieuwe stuuurkogels eronder.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's