Heeft er iemand ervaring met Chiptuning van XM's? Op sites van chiptuners lees je dat dit het vermogen en de trekkracht (vooral ook in lagere toeren) kan verbeteren. De winst voor een XM is 15-27 pk en vooral het koppel wordt beter.
Als je een nieuwe Citroen of Renault chiptunet vervalt de garantie vanaf de fabriek, want het zou de motor en bak (kan me vooorstellen dat dit vooral voor een automaat geldt) te zwaar belasten; de fabriek houdt een tolerantie aan. Er zijn echter Duitse merken die dezelfde motor met een hoger vermogen door chiptuning af fabriek leveren.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die een XM hebben laten chiptunen en welke ervaringen zij hiermee hebben.
Met garantie problemen zul je met een XM niks mee van doen hebben want die termijn is al lang passé.
Zou leuk zijn als je je eerst (in het daarvoor bestemde topic) even voorstelt, wie je bent, wat je doet, wat je bezig houd en welke XM je rijd.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik heb nog van niemand gehoord die zijn bestaande ECU heeft laten tunen. Is best een lastig proces, en baat komt eigenlijk alleen tevoorschijn bij de turbomotor. Doordat die ecu's zo geprogrammeerd zijn is het lastig de maps te vinden in de gebieden die omhoog gehaald moeten worden. Daarom is Matthijs bezig met een compleet nieuwe aansturing door middel van FreeEMS. Daar valt alles aan te passen en het is volledig open-source. Als je van plan bent je XM te laten chiptunen, kijk er dan naar of ze een rollenbank hebben, zodat het vermogen van tevoren en na gemeten wordt. 15-27 pk zou op een turbomotor geen probleem zijn. Op een N/A motor (naturally aspirated) wordt dit al wat lastiger. Als zij een bepaald vermogen beloven, zorg dat ze er aan komen, en zorg voor garantie op de tune bij het bedrijf.
Garantie waarop? aantal te behalen PK's? of omdat je blok stuk loopt omdat die er niet geschikt voor is of te oud. Schaf gewoon voor € 11,50 een V6 aan, dat is een pak goedkoper dan tunen en je weet wat je hebt/krijgt .
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Sommige leveren garantie op hun tune, dat als de motor door die oorzaak stuk draait je je daar nog op kan beroepen. Zal je wss ook niet lukken maar is het minste wat je kan doen op zo'n gebied. Met die oude bakken moet je niet echt aan het tunen willen tenzij je motor in topstaat is of dat je het zelf doet. Zoals Matthijs nu bezig is met die FreeEMS. Daar ga ik zelf ook nog mee bezig. En van een 2 liter naar een V6 gaan is wel een mooie optie ja.
sommige ( imho goede!) bedrijven doen een meting voor en na op een gecertificeerde rollenbank.
Ook de enige goede manier om aan te tonen wat een verschil in vermogensopbrengst is.
In mijn CS tijd wel eens samen met toenmalige voorzitter en ex eigenaar van Benny (sarinora , hoe is het eigenlijk met hem en zijn voituur?) ge"informeerd naar de mogelijkheden. Zou op de ouderwetsche 24 klapper een winst van om en nabij 20 pk te behalen zijn met wat simpele ingrepen aldus het bedrijf in omgeving Alkmaar., kosten zo rond de 650 als ik het mij goed herinner.
Mij te duur voor dat extra vermogen, heb immers al genoeg....
Bij een V6 kan ik dat wel geloven. Wat ik gelezen heb van bedrijven die vertellen over een non turbo motor is dat daar een winst is te behalen van 8-12%. Bij turbo is dit natuurlijk veel hoger. Als je een 2 liter hebt van bijvoorbeeld 132 pk, en ze beloven 20 pk winst, dan moet je er goed achteraan zitten, want dat wordt moeilijk!
Voor TS: ik denk nog steeds dat een custom ECU het beste is voor vermogenswinst en finetuning. Als je een chiptuning laat doen bij een beetje een fatsoenlijk bedrijf zullen de kosten en tijd tegenvallen, evenals de winst die te behalen is bij een non turbo auto. Een custom systeem wint dan, ook al moet je het dan zelf doen.
Dank voor jullie reacties! De kosten die tuningbedrijven vragen liggen rond de 400 euro. Valt m.i. mee als je een goede XM hebt. Die heb ik zeker, maar dat is een 2,0 i Ambiance en daar geeft tuning weinig winst. Dus ben ik aan het kijken naar een goede turbo ct of V6 met een lage km stand (net als de mijne). Een turbo ct zou na tuning bijna hetzelfde vermogen hebben als een V6 maar is makkelijker in onderhoud.
Zo te zien zijn er nog weinig ervaringen met chiptuning bij een XM en ik wil de boel wel heel houden. Leuk om te zien dat Matthijs ermee experimenteert, ik ben benieuwd naar zijn ervaringen.
Ik zou er niet aan beginnen voor dat geld. Chippen op een turboloze motor heeft pas zin als je ook andere dingen aanpast als uitlaat en inlaat, nokkenas, compressie, etc. Zeker op een 2.0i is het de winst te marginaal. (zeker als je ook leeftijd/slijtage verliezen gaat bekijken).
Het is allemaal wat gerommel in de marge. Misschien dat het meetbaar is die 1 of 2 echte NM's die je krijgt maar je voelt het toch niet.
Pas met turbo's wordt het leuk. Dan kan je de druk omhoog zetten en krijg je ook daadwerkelijk meer lucht in je motor = meer brandstof erbij = meer vermogen. Wil het toeval dat de 2.0 turbo ecu standaard wel kan bijregelen tot 1 bar (verder kan de map sensor niet). Zit je op bijna 200 pk, maar echt oud wordt je turbo dan niet. En de meeste beestjes zijn al aardig op leeftijd. De TCT doet in standaard vorm al niet echt onder voor de V6 12V hoor. Maar wil je net dat beetje extra kan je met een simpele ingreep in het turbodruk regel circuit (lees slangetjes naar je wastegate) al wat extra vermogen maken en dat kost je geen 450 euro ;)
Interessant Matthijs! Het zijn inderdaad al wat oudere dames, wat extra vermogen is welkom maar we willen ze wel heel houden. Als het zo gemakkelijk is vraag ik me altijd af waarom de fabriek het niet heeft gedaan (desnoods als optie): wellicht gaan we dan toch voorbij de toleranties die ingecalculeerd zijn en gaat de boel dan snel(ler) kapot. Heb je al ervaring met het upgraden van de TCT? En is er ook een tussenweg, waarbij de Turbo nog wel oud wordt?
Als je hem gewoon netjes behandeld (af laten koelen voor je de motor uitzet, beurtjes op tijd) kan je best 0.1 of 0.2 bar hoger zetten. Zit je op 170~pk, 250~260nm. Dat merk je prima.
Wat de turbo helemaal fijn vindt is 'even' de kat weghalen als je daar de opties tot hebt. Maar dat schijnt op dit forum niet altijd in goede aarde te vallen.
Je brandstof verbruik stijgt ook evenredig ;)
Voor de es9j4 is een PnP VEMS beschikbaar: http://www.dp-engineering.nl/vems-pnp-psa-3-0-24v-es9j4-xfz.html
Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive
1983 LNA 11RE Cannelle
1984 Renault 4 GTL
Voor de TCT ook, maar of er een jaar na dato nog vraag naar is... ;)