Is het probleem met de ruitenwisser bijna opgelost, dient het volgende
zich aan.
De afstandsbediening weigert de portièren en achterklep
te openen. Dus openen met sleutel dan maar. Is wel lastig. Sluiten
gaat wel vreemd genoeg. De achterklepte gaat trouwens ook niet meer
open met de sleutel.
Welk elektronicaspook heeft bezit genomen van mijn auto ??
Batterijtje op?
Oeps.
Beter dan waar ik nu last van heb.
Met de afstandsbediening kan ik nog wel de knipperlichten laten branden bij "afsluiten", maar de deuren gaan niet mee. Ook met de sleutel in het slot gaan de andere deuren niet mee. Gelukkig kan ik via de de kofferklep de brandstof klep ont/ver grendelen...
Iemand een goed idee? Ik ga van het weekend de deur links voor open halen, daar zou het magische kastje in zitten dat dit regelt.
Midimaze? liever een eigen topic starten over je probleem dan dat we 2 problemen doorelkaar hebben lopen en niemand meer weet hoe het zit. B.v.d.
Zit toch onder het handschoenenkastje? Of bedoel je ander kastje?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bij serie2 zitten deze kastjes onder het handschoen kastje. grijze langwerpige kiekert module stuurt de deur sloten aan. Zit aan een platte bruine stekker met 9 of 10 polen. die zou ik eerst eens bekijken. deze wordt door een zwarte textron module aangestuurd als je een rf signaal met je sleutel zendt.
Ik heb ook zo'n zwart kiekert kastje, twee zelfs, type M87/ST XVIII en K91 STXXV. Allebei kapot. Ik heb al herhaaldelijk een andere gehaald bij van der Laan in Abbenes, maar die hebben al hun slooponderdelen recentelijk opgeruimd.
Ben nu op zoek naar vervangend kiekert kastje en nog niks kunnen vinden bij slopers.
Heeft iemand er eentje ter overname of weet iemand waar ze nog gerepareerd kunnen worden?
Joost Hasselo Smits
Topic kapen is niet handig en niet wenselijk. Gelieve in vervolg hiervoor een eigen topic aan te maken, bij negeren hiervan word de posting resoluut gewist zonder vooraf gaande berichtgeving!
Josst. misschien in het magazijn eens proberen? Opening wordt altijd vermeld op deze site en op FB.
Luceo non uro....
Goed, toch maar even "stout" want de topic titel is wel van toepasing.
Van het weekend zal ik eens proberen dat kastje er uit te vogelen, blijkbaar gaan die bij meer mensen stuk. Heeft iemand een how-to van hoe er snel bij te komen want het is koud buiten... Weet iemand of je dat kastje makkelijk open kan maken?, zo niet maak ik er eerst wel een X-ray van op het werk. Als ie stuk is ga ik hem zelf wel repareren.
Je kunt dat kiekert kastje makkelijk open krijgen. Aan de stekkerzijde zie je twee lipjes, die het omhulsel op zijn plaats houden. Steek twee kleine schroevedraaiers (of iets anders plat) van onderen langs de lipjes (evenwijdig met de contacten) waardoor die naar binnen worden gedrukt. Dan kun je het omhulsel er afschuiven.
Er komt dan een printplaatje tevoorschijn, met daarop twee relaisschakelaars. Kijkend naar die relaisschakelaars zie je negen contactpennen. Nummer die van links naar rechts, dus 1 tem 9.
Schuif dat printplaatje zonder omhulsel in de stekker, die onder het handschoenenkastje zit (niet verkeerd om doen, let op de sleuven in de behuizing). Met een meetdraadje sluit je op 8 en 3 kort. Bij mij gaan dan alle portieren dicht.
Met 8 op 4 stuur je ze weer open.
Als dat bij jou ook zo werkt, weet je zeker dat het aan het kiekert kastje ligt, dat niet meer reageert op het signaal van de sleutel.
Ik heb er al vier moeten vervangen, maar ze zijn steeds moeilijker te krijgen en kiekert serviced ze al zes jaar niet meer. Oorzaak van falen is waarschijnlijk materiaalveroudering in de IC.
Die IC is van type TFK U 2550 BI en uitgebreid te vinden op internet, maar het is nogal een gepruts om die te vervangen met onzeker resultaat.
Ik heb een fotootje van de gedemonteerde kiekert, maar kan die hier niet uploaden. Stuur maar een email naar metamaris@gmail.com, als je hem hebben wilt, dan stuur ik je die op.
Succes, Joost.
Beste website manager,
Ik heb niks willen kapen en alleen willen regeren op mijn voorganger. Is het verzoeken om inlichting (tbv kopen) misschien als nieuw topic aangemerkt?
Voor deze (onbewuste) fout mijn excuses.
Mvg,
Joost.
Overigens reageert het Kiekert kastje niet op een signaal van de sleutel. Het reageert op een signaal van het Texton kastje dat op zijn beurt reageert op het RF signaal van de sleutel. De RF functie en de uiteindelijke aansturing van de portiersloten zijn 2 verschillende dingen in de Xm. Je kunt het geheel vervangen door een vervangingsunit die RF en aansturing sloten combineert. Deze plaats je dan ipv de Kiekert op de bruine stekker (het texton kastje zou je dan weghalen als je het netjes doet)
Geen probleem, foto's kunnen hier geplaatst worden door te linken naar een online album zoals mijnalbum of Flickr.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Top, die truuk ga ik proberen. Het vreemde is dat bij mij dat de binnen verlichting wel reageerd op de RF sleutel, en ook de alarm lichten knipperen vrolijk mee. Wel heb ik in de schema's gevonden dat die vermoedelijk via een andere pin gestuurd worden uit de central-locking-unit dan de deurslot motoren. (even kijken of ik wat plaatjes online kan krijgen)
Zo'n 16 pin SSOP vervangen doe ik zo ongeveer dagelijks. Als dat het echt is dan wil ik best een keer een stapel van die kastjes fixen.
Het simpele overzicht:
http://c35pp.nl/xm/door_locking/central_locking.png
Het schema zelf:
http://c35pp.nl/xm/door_locking/central_locking_schematic.png
Opgelost, droge soldeer verbinding was de boosdoener. De soldeer eilanden van de relais contacten zijn eigenlijk veel te klein, dus een nieuwe lading lood houdende tin er op en het zal wel weer een tijd mee gaan. Wel grappig dat in dit kastje een ander IC zit, de TFK U 2554 B waar ook weer geen datasheet van te vinden is...
http://c35pp.nl/xm/door_locking/SCam_20131130_122807.jpg handschoen kastje er uit
http://c35pp.nl/xm/door_locking/SCam_20131130_122817.jpg in het handschoen kastje
http://c35pp.nl/xm/door_locking/SCam_20131130_123716.jpg inhoud kiekert kastje
http://c35pp.nl/xm/door_locking/SCam_20131130_123727.jpg inhoud kiekert kastje andere kant
http://c35pp.nl/xm/door_locking/SCam_20131130_123740.jpg onderkant PCB
http://c35pp.nl/xm/door_locking/SCam_20131130_123830.jpg brakke soldeer verbindingen
http://c35pp.nl/xm/door_locking/SCam_20131130_123914.jpg nog eentje om het af te leren
Ouder type kastje:
http://c35pp.nl/xm/door_locking/Kiekert%20afstandsbediening.jpg
Heb zojuist alle verbindingen van de twee relais (14 stuks) opgesmolten en opnieuw gesoldeerd. Helaas blijft de fout er onveranderlijk inzitten.
Wacht nu op toezending van ICtje uit China. Ik weet, het is op goed geluk, maar weet verder geen nieuwe oplossing.
Bedankt in ieder geval.
Joost.
Niet, anders stond het onder zijn naam.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Gerrie, neem eens een goeie browser?? Ik zie duidelijk dat jij lid bent.
En NU weer on topic!!!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
kerd........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:)
Heel interessant draadje. Ik kan alleen, alweer, niet zien waar dan die slechte soldeerverbindingen zijn op de foto.
Off topic een beetje maar: die slechte soldeer verbinding IN de koelvloeistof sensor(ook al niet zichtbaar voor mij zelf) die ik op een identieke manier heb doorgesoldeerd dankzij dit forum, werkt nog steeds perfect!
Ierse zoefmachine
Vaak zijn breukjes slecht te zien op foto's of zelfs in het echt. Brakke verbindingen kunnen vgm ook verkleurd zijn/gecorrodeerd.
JJ, je ziet een kring rond om de contacten van het relais. Het is een soort ingedeukt randje waar je het niet zou verwachten. Soms kan je het wel duidelijk met X-ray zien omdat dan de verkleuring anders is. Als je het echt zeker wil maken moet je het inbedden in hars, dan doorslijpen en een SEM laten maken. Maar dan is je kastje ook stuk :)
Gewoon een vergrootglas erbij pakken en goed kijken, dan zul je de breukjes zien.
En zie je ze onverhoopt dan nog steeds niet, zet dan gewoon je soldeerbout op elk soldeerpunt van het relais. Doorsolderen kan nooit geen kwaad.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Waar de laat type 2 en type 3 ook last van het eeft is dat het RF gedeelte zelf zit te klooien.
Dit is een ander kastje; die je bijna niet kan zitten als je het handschoenenvakje hebt met airbag.
Hier zit een stuur relais in de RF ontvanger, die geeft nog wel eens de geest met allerlij grappig gedrag tot gevolg: bijv knipperlichten die maar blijven knipperen heel snel.