Trots, JP :wink: :wink: Lijk wel zo'n verlopen zwerver :wink: :wink: Mijn haar is weer veel te lang. Normaal was ik al naar de kapper geweest :wink: En Mike, kijk wel of ik ergens nog een verborgen potje hebt. Ruil ik de Dame in voor een jongere Dame :wink: :wink:
Ik wil niet zeuren maar ik zou het toch heel graag zien dat die zwevende zekering achter de linkerkoplamp (die er nu zo mooi met blanke pootjes bovenuitsteekt) vervangen word door een goeie zwevende zekering.
Dit is vragen om problemen.
Zo hoort dat eruit te zien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Oke, maar heb jij het dan toevallig tegen Rob gezegd over die zwevende zekering en waarvoor die dient? Ik heb er geen verstand van :cry: :wink: :wink: , maar zoals ik al tegen Mark zei, dat ga ik veranderen en de aanjager (ventilator) schiet niet meer aan als ik het contact aanzet :wink: :wink: (ondanks dat ik 'm nog niet vernieuwd heb, gaat vandaag gebeuren)
Die zwevende zekeringhouder dient ervoor dat de airco-ventilatie paneel en blower van voeding worden voorzien.
Het is een standaard XM kwaal, zodra het oud begint te worden nemen de interne weerstanden toe en gaat het meer stroom verbruiken. Daardoor loopt er meer stoom door de bestaande zekering, ipv dat de zekering kapot gaan smelt de zekeringhouder (zwarte kastje) weg.
Zodra de klemmetjes van de zekeringhouder iets uit elkaar gaan door de hitte, is er geen verbinding meer en valt je airco-ventilatie uit :roll: .
Door een zwevende zekeringhouder te plaatsen met een zwaardere zekering van 40A blijft de airco-ventilatie werken ondanks de toegenomen interne weerstanden :wink: .
Misschien had de oude accu ook invloed op de ventilatoren :wink: .
We praten toch wel over hetzelfde!! Die rare aansluiting die zo naar boven steekt, voor het luchtfilter......met die 2 blanke pootjes. :cry: :cry: Maar aan het eind zit een witte stekker en die is nergens aangesloten, heb Rob al gevraagd, waarvoor die dient.
Even een heel flauwe vraag tussendoor: Is je luchtfilter schoon?
Eerste wat ik doe als er iets gebeurd als de auto warm wordt is bedenken wat er voor veranderingen optreden...
één van de 'vergeten' dingen is de (nu automatische) choke... Bij koude motor wordt veel meer lucht ingespoten als ik me goed herinner. Dan zou het een probleempje met de luchtwegen kunnen zijn.
Iets anders wat misschien vergezocht klinkt: De dynamo.
Ik heb een XM gehad met allerlei rare problemen die niets met de stroom te maken leken te hebben (accu opgeladen, 13,9V, toch een airco die 'klapperde' en andere wazige problemen). Tot op enig moment de dynamo het echt begaf, daarna was alles weer perfect :!:
Zou ook wat over je accu verklaren. Met een nieuwe doet 'ie het dan even goed, daarna weer rampspoed.
En dat de elektriek op de vreemdste manieren elkaar beïnvloedt bewijst ook mijn huidige XM, sinds de startmotor vervangen is werkt mijn rechterbuitenspiegel ook weer zoals het hoort en gaat niet meer spoken naar rare standen...
Dat is een goede opmerking over de dynamo Detlev :wink: .
Ik heb vergelijkbare ervaringen met voorgaande auto`s en kapotte/versleten dynamo`s.
Ook is de massakabel tussen de minpoolklem en bak een heel erg gevoelig punt. Door alleen al het oude massaoog te vervangen door een nieuwe scheelt heel veel. Daarbij ook het oog aan het blanke deel van de kabel aanknijpen en solderen voor een zekere verbinding.
De massakabel vervangen door een nieuwe en wat dikkere is helemaal het beste :wink: .
De verlichting gaat allemaal net wat feller branden en alle elektriek werkt net even wat fijner.
Misschien dat het K&N (inleg) luchtfilter van Benny schoongemaakt moet worden, maar dan moet het filer wel door en door vuil zijn wil dat een dusdanige invloed hebben op het pruttelen.
Lucht wordt aangezogen en brandstof wordt ingespoten :wink: .
:wink: ingespoten of erin geblazen kun je op dezelfde manier interpreteren :wink: .
In het jargon wordt er niet gesproken over ingespoten lucht, want het inlaatspruitstuk wordt aangevoerd met een overdruk aan inlaatlucht. Pas als de inlaatkleppen worden geopend stroomt de gecomprimeerde lucht in de cilinders.
Technisch gezien is "ingespoten lucht" onjuist, er is immers geen luchtinjectie voorziening aanwezig maar ik begrijp nu wel wat je bedoelt :wink: .
Benny, als je nog zelf jouw computers van je XM wilt uitlezen is dit jouw kans. Frank Smits aka Malle Pietje gaat weer een aantal uitleeskastjes bouwen :wink: :
Nu komt het mooie....... :wink: :wink: Ben naar de garage toegegaan van de vorige eigenaar. Alles uitgelegd, kwam er ook pruttelend aan. :cry: :cry: Op de brug gezet en is gaan zoeken. De oorzaak was gauw gevonden. 2 bougiekabels aan schutboordzijde zaten er niet goed opgedrukt. :twisted: :twisted: (Daar was ik zelf nog niet aan toe gekomen, dat zou ik vandaag doen) Starten en lopen als een zonnetje!
Toch alles daarna nog even losgemaakt, zoals verdelerkap, rotor, bougiekabels, bougies eruit gedraaid (dure Denso bougies), bobine doorgemeten en dat zag er allemaal goed uit. Hoefde niets te vernieuwen.
Starten en lopen! :wink: Daarna de Dame aan de Lexia gekoppeld en er kwam een puntje uit: "tijdelijke storing synchronisatiesensor". Hij weet veel van de XM en allerlei sensoren, maar dat was hem niet bekend. :wink: Zodoende vraag ik JP (of wie dan ook :wink: :wink: ) gaarne dit toe te lichten. Conclusie: de Dame was door een echte liefhebber gekoesterd :wink: :wink: en dat waren zijn woorden :wink: :cry:
Zie je hoe simpel een probleem kan zijn :wink: . Was deze garage in Alkmaar?
De storing van de synchronisatiesensor (=referentiesensor cilinder) is de toerentalsensor bij de nokkenas. Dit signaal wordt gebruikt om het ontstekingstijdstip te bepalen.
Cilinder 2 is de referentie en daarmee herkent de computer de ontstekingsvolgorde 1-6-3-5-2-4. Samen met de bedrijfsomstandigheden kan de ontstekingsvervroeging worden bepaald.
De referentisensor signaal icm pingelsensor signaal kan het pingelen van de desbetreffende cilinder bepaald worden. De injectiecomputer kan de ontstekingsvervroeging sneller/langzamer corrigerren en de injectietijd verkorten om minder benzine in te laten spuiten.
Omdat er 2 bougiekabels niet goed erop waren gedrukt, liep de motor niet eenparig en ging de ontstekingvervroeging in de fout.
Nee, in Heerhugowaard. Dus nadat de fout was gecorrigeerd (Bougiekabels goed erop gezet) en daarna aan de Lexia gekoppeld, geeft ie toch de foutmeling. Is dat daarom "tijdelijke storing"
En van de week mag ik naar de garage ernaast waar ik daadwerkelijk de auto heb gekocht en dan wordt alsnog mijn airco afgevuld :wink: :wink:
Thnx Mike, dat is wat ik bedoelde :wink:
Benny zal vast wel trots zijn op de foto met hem in de C6 :wink:
Trots, JP :wink: :wink: Lijk wel zo'n verlopen zwerver :wink: :wink: Mijn haar is weer veel te lang. Normaal was ik al naar de kapper geweest :wink: En Mike, kijk wel of ik ergens nog een verborgen potje hebt. Ruil ik de Dame in voor een jongere Dame :wink: :wink:
Een verborgen geldboompje :lol: .
Heeft ie net zijn ideale XM gekocht, wil die weer een jongere Dame kopen :lol:
Een jongere Dame is ook nooit weg :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: Is maar hoe je het interpreteert :wink: :wink: :wink:
Jongere dame?? Dan zou ik idd als de weerga naar de kapper gaan, Benny :lol: :lol:
En nou ga ik echt pitten! HOUDOE!
Ik wil niet zeuren maar ik zou het toch heel graag zien dat die zwevende zekering achter de linkerkoplamp (die er nu zo mooi met blanke pootjes bovenuitsteekt) vervangen word door een goeie zwevende zekering.
Dit is vragen om problemen.
Zo hoort dat eruit te zien.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Goed Mark, ga ik voor zorgen :wink: en een goedemorgen allemaal!!!
Benny, bij Rob had ik je ook al gewezen op die vreemde zekeringhouder :wink: . De open contacten kunnen kortsluiting veroorzaken.
Oke, maar heb jij het dan toevallig tegen Rob gezegd over die zwevende zekering en waarvoor die dient? Ik heb er geen verstand van :cry: :wink: :wink: , maar zoals ik al tegen Mark zei, dat ga ik veranderen en de aanjager (ventilator) schiet niet meer aan als ik het contact aanzet :wink: :wink: (ondanks dat ik 'm nog niet vernieuwd heb, gaat vandaag gebeuren)
Die zwevende zekeringhouder dient ervoor dat de airco-ventilatie paneel en blower van voeding worden voorzien.
Het is een standaard XM kwaal, zodra het oud begint te worden nemen de interne weerstanden toe en gaat het meer stroom verbruiken. Daardoor loopt er meer stoom door de bestaande zekering, ipv dat de zekering kapot gaan smelt de zekeringhouder (zwarte kastje) weg.
Zodra de klemmetjes van de zekeringhouder iets uit elkaar gaan door de hitte, is er geen verbinding meer en valt je airco-ventilatie uit :roll: .
Door een zwevende zekeringhouder te plaatsen met een zwaardere zekering van 40A blijft de airco-ventilatie werken ondanks de toegenomen interne weerstanden :wink: .
Misschien had de oude accu ook invloed op de ventilatoren :wink: .
De zwevende zekering achter de koplamp is 25A!!!! Dus er is toch nog hoop voor mij en mijn Dame :wink: :wink: :wink: :wink: :cry:
Normaal wordt er standaard 30A gebruikt vanaf fabriek, ik zou er een 40A zekering erin doen :wink: .
Je wilt toch nog niet meer vreemde storingen krijgen op momenten dat het niet uitkomt :wink: . Storingen komen trouwens nooit gelegen :lol: .
We praten toch wel over hetzelfde!! Die rare aansluiting die zo naar boven steekt, voor het luchtfilter......met die 2 blanke pootjes. :cry: :cry: Maar aan het eind zit een witte stekker en die is nergens aangesloten, heb Rob al gevraagd, waarvoor die dient.
Misschien heeft Rob ook iets anders erop aangesloten en later weer weggehaald....? Die witte stekker heb ik ook zien zitten.
Maar een zwevende zekeringhouder bij het zwarte kastje, het zekeringenkastje is een by-pass voor de airco-ventilatie voeding :wink: .
Zaterdag zal ik beter naar kijken :wink: .
Oke, JP, ik weet nu wat je bedoelt en die is wel "gezekerd" met 40A :wink: :wink:
Gelukkig :D , Rob was erg secuur met deze dame :wink:
Even een heel flauwe vraag tussendoor: Is je luchtfilter schoon?
Eerste wat ik doe als er iets gebeurd als de auto warm wordt is bedenken wat er voor veranderingen optreden...
één van de 'vergeten' dingen is de (nu automatische) choke... Bij koude motor wordt veel meer lucht ingespoten als ik me goed herinner. Dan zou het een probleempje met de luchtwegen kunnen zijn.
Iets anders wat misschien vergezocht klinkt: De dynamo.
Ik heb een XM gehad met allerlei rare problemen die niets met de stroom te maken leken te hebben (accu opgeladen, 13,9V, toch een airco die 'klapperde' en andere wazige problemen). Tot op enig moment de dynamo het echt begaf, daarna was alles weer perfect :!:
Zou ook wat over je accu verklaren. Met een nieuwe doet 'ie het dan even goed, daarna weer rampspoed.
En dat de elektriek op de vreemdste manieren elkaar beïnvloedt bewijst ook mijn huidige XM, sinds de startmotor vervangen is werkt mijn rechterbuitenspiegel ook weer zoals het hoort en gaat niet meer spoken naar rare standen...
Dat is een goede opmerking over de dynamo Detlev :wink: .
Ik heb vergelijkbare ervaringen met voorgaande auto`s en kapotte/versleten dynamo`s.
Ook is de massakabel tussen de minpoolklem en bak een heel erg gevoelig punt. Door alleen al het oude massaoog te vervangen door een nieuwe scheelt heel veel. Daarbij ook het oog aan het blanke deel van de kabel aanknijpen en solderen voor een zekere verbinding.
De massakabel vervangen door een nieuwe en wat dikkere is helemaal het beste :wink: .
De verlichting gaat allemaal net wat feller branden en alle elektriek werkt net even wat fijner.
Misschien dat het K&N (inleg) luchtfilter van Benny schoongemaakt moet worden, maar dan moet het filer wel door en door vuil zijn wil dat een dusdanige invloed hebben op het pruttelen.
Lucht wordt aangezogen en brandstof wordt ingespoten :wink: .
... en wordt er goed gezogen dan ga je... Laat ik die gedachte maar niet afmaken maar je hebt natuurlijk gelijk tenzij het een Turbo is...
:lol: :lol: :lol:
Waarom zou er bij een turbomotor geen lucht worden aangezogen :wink: ?
De compressor zuigt het aan en comprimeert de aangezogen lucht. Via een eventuele intercooler wordt de gecomprimeerde lucht afgekoeld :wink: .
En de motor IN gespoten... Ja, je kunt taalkundig wel zeggen dat dat niet zo is (ingeBLAZEN) maar eigenlijk is het wel zo.
:wink: ingespoten of erin geblazen kun je op dezelfde manier interpreteren :wink: .
In het jargon wordt er niet gesproken over ingespoten lucht, want het inlaatspruitstuk wordt aangevoerd met een overdruk aan inlaatlucht. Pas als de inlaatkleppen worden geopend stroomt de gecomprimeerde lucht in de cilinders.
Technisch gezien is "ingespoten lucht" onjuist, er is immers geen luchtinjectie voorziening aanwezig maar ik begrijp nu wel wat je bedoelt :wink: .
.....................................................................
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark, snappie vous? :lol:
Benny, als je nog zelf jouw computers van je XM wilt uitlezen is dit jouw kans. Frank Smits aka Malle Pietje gaat weer een aantal uitleeskastjes bouwen :wink: :
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/195928/P150/#1187556
Thanks JP, ik heb mij opgegeven.
Nu komt het mooie....... :wink: :wink: Ben naar de garage toegegaan van de vorige eigenaar. Alles uitgelegd, kwam er ook pruttelend aan. :cry: :cry: Op de brug gezet en is gaan zoeken. De oorzaak was gauw gevonden. 2 bougiekabels aan schutboordzijde zaten er niet goed opgedrukt. :twisted: :twisted: (Daar was ik zelf nog niet aan toe gekomen, dat zou ik vandaag doen) Starten en lopen als een zonnetje!
Toch alles daarna nog even losgemaakt, zoals verdelerkap, rotor, bougiekabels, bougies eruit gedraaid (dure Denso bougies), bobine doorgemeten en dat zag er allemaal goed uit. Hoefde niets te vernieuwen.
Starten en lopen! :wink: Daarna de Dame aan de Lexia gekoppeld en er kwam een puntje uit: "tijdelijke storing synchronisatiesensor". Hij weet veel van de XM en allerlei sensoren, maar dat was hem niet bekend. :wink: Zodoende vraag ik JP (of wie dan ook :wink: :wink: ) gaarne dit toe te lichten. Conclusie: de Dame was door een echte liefhebber gekoesterd :wink: :wink: en dat waren zijn woorden :wink: :cry:
Als dat alles was, mag je gelukkig prijzen Benny. :wink:
En Wes, het heeft mij niets gekost. Service van de zaak!!!! :wink: :wink: :wink:
Zie je hoe simpel een probleem kan zijn :wink: . Was deze garage in Alkmaar?
De storing van de synchronisatiesensor (=referentiesensor cilinder) is de toerentalsensor bij de nokkenas. Dit signaal wordt gebruikt om het ontstekingstijdstip te bepalen.
Cilinder 2 is de referentie en daarmee herkent de computer de ontstekingsvolgorde 1-6-3-5-2-4. Samen met de bedrijfsomstandigheden kan de ontstekingsvervroeging worden bepaald.
De referentisensor signaal icm pingelsensor signaal kan het pingelen van de desbetreffende cilinder bepaald worden. De injectiecomputer kan de ontstekingsvervroeging sneller/langzamer corrigerren en de injectietijd verkorten om minder benzine in te laten spuiten.
Omdat er 2 bougiekabels niet goed erop waren gedrukt, liep de motor niet eenparig en ging de ontstekingvervroeging in de fout.
Nee, in Heerhugowaard. Dus nadat de fout was gecorrigeerd (Bougiekabels goed erop gezet) en daarna aan de Lexia gekoppeld, geeft ie toch de foutmeling. Is dat daarom "tijdelijke storing"
En van de week mag ik naar de garage ernaast waar ik daadwerkelijk de auto heb gekocht en dan wordt alsnog mijn airco afgevuld :wink: :wink:
Pagina's