We hebben een V6 met een veerprobleem achter. . uitgelezen met kastje v. MP. code 31?.
Xm is geschorst. Facilit. ruime verwarmde sleutelr. met put. Tussen Nijmegen ebn Boxmeer.
Uiteraard tegen onkostenvergoeding.
We hebben een V6 met een veerprobleem achter. . uitgelezen met kastje v. MP. code 31?.
Xm is geschorst. Facilit. ruime verwarmde sleutelr. met put. Tussen Nijmegen ebn Boxmeer.
Uiteraard tegen onkostenvergoeding.
Hmmm serie I, laat me raden?, na circa 30 seconden rijden gaat de auto steevast op hard?
En je probleem is niet alleen achter maar ook voor, de serie 1 heeft maar 1 elektroklep voor de vering.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Bedankt voor het meedenken. Voor veeert de XM matig en achter bijna niet.Bij het gymen komt tie wel goed omhoog.
In nov. jl. hebben we de filters in het voorraadvat schoongemaakt en de HML ververst.Zijn er nog meeer filters bij de V6 ?
Bij een kwart slag los draaien van de ontlastmoer hoor je bijna geen gesis.
Bollen getest?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Er zijn maar 2 filters in het LHM vat. En zoals Marc hierboven ook al aangaf, hoe is de staat van alle bollen?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Normaal gesproken veert de auto op de 4 hoekbollen. Controleer die eerst even. Middelste bollen worden bijgeschakeld wanneer nodig. Is de hoogte van de auto wel correct? Bij mijn auto kwam die met gymmen uiteindelijk wel op de juiste hoogte, maar net ietsje lager dan de bedoeling was. Hoogteregelaars vastgeroest en het veerde voor geen meter. Is uiteindelijk losgemaakt en schoongemaakt en het veerde gelijk een stuk beter.
Nogmaals, als het een electronische storing is moet de auto nog wel enigszins normaal veren. Het mag dan niet zo zijn dat het echt een baksteen is. Hoekbollen zorgen daarvoor.
Code 31 = achterste elektroklep.
Die zou ik eerst maar eens controleren.
En inderdaad bollencheck.
Vaak wordt de achterste HA bol "vergeten ", omdat je er slecht bij kan .
Djidde, je draait het om, normaal veert de auto op 6 bollen, bij extreem weggedrag schakelen de middelste bollen juist af.
Ergo eerst alle bollen goed op druk brengen dan verder kijken.
En hoogte regelaars hebben geen invloed op het veergedrag.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat is ook zo , behalve als `ie zo vast zit dat de auto niet meer goed omhoog komt .
Maar dat is bij TS niet het geval.
Mijn type 1 heeft trouwens wel 2 elektrokleppen (met bijbehorende foutcodes , voor 31, achter 32)
Veren is een ander circuit.
Van welk bouwjaar is de jouwe Jos?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Onze Xm heeft 7 bollen waarvan 6 zijn gecontroleerd alleen de bol bij de ontlast moer nog niet.
Bedankt voor het meedenken , maar nu verder ?
De bol bij de ontlastschroef is de vooraadbol, zeer belangrijk om die in goede conditie te hebben. Als die bol niet goed op druk is moet de pomp zeer vaak aanslaan waardoor je veel drukschommelingen op je veerleidingen krijgt en hun levensduur ernstig wordt bekort.
Door Jos zijn reactie zit ik even op een dwaalspoor, ik weet niet beter dan dat er op een type I maar 1 elektroklep zit en op een type II 2 kleppen. Wat je kunt doen is met behulp van een relais 12 volt op de stuurdraad zetten naar de elektroklep (b.v. geschakeld via je stadslichten of een aparte schakelaar) Stugge vering is een bekend probleem bij de 1e type's wat veelal moeilijk te achterhalen is waar het precies mis gaat.
Bij mijn vorige type I was de reactie van de garage (en dat is niet de minste in citroen land) als je er 14 dagen werkloon voor over hebt willen we wel gaan zoeken, maar met een ingreep van circa 30 minuten (wat ik hierboven dus beschreef) ben er je voor altijd van verlost.
Hier staat de beschrijving hoe je dit moet doen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gerrie lees aub eerst de uitleg van JP voordat je reageert. Dit helpt niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hoi Mark,
Mijn XM TCT is van `92, kenteken `94.
Misschien zit er verschil in de uitvoeringen.
Zonder plaatjes kom ik niet uit die beschrijving eerlijk gezegd.
Heb er wel 1 uit de Vraagbaak:
Controle Achterste elektroklep: Foutcode 32
Contact uit , 2 stekkers van de unit aftrekken.
Als `t goed is meet je over aansluitingen 2 en 8 van de Witte stekker 6 Ohm.
Sluit stekkers weer aan.
Start motor.
Tussen aansluitingen 2 en 8 van de witte stekker moet je nu circa 2,6 V. meten .
Voor de Voorste elektroklep , foutcode 31, idem dito, maar dan over aansluitingen 1 en 8.
Niks dervan Gerrie, kan je je wel op je
pikgetrapt voelen maar jij bent de gene die hier zaken 'in het wilde weg 'roept, als ik daar al niet eens op mag wijzen zou ik de gene moeten zijn die er klaar mee zou moeten zijn...........Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Jos,
Ik had een '91 V6 met maar 1 klep, zou citroen dan sneller overgestapt zijn naar 2 kleppen als jouw '92 het al had, dan wordt het wel aannemelijker dat de XM van Friso er wel 2 heeft.
De controle die jij opsomt is voor een serie II hydractief en die hebben we eens geprobeert te meten maar dat is met een normale multi meter eigenlijk niet goed te doen aangezien die een blokspanning afgeeft, en die pulsen zijn zo kort die komen niet goed over op een multi meter. Daarvoor zou je eigenlijk een scoop moeten hebben.
Misschien kan Friso eerst eens meten om er zeker van te zijn welke spanning er op gewerkt wordt. Blijkt dat de 2,6 volt zijn dan kunnenn we ook de diode's gaan verdenken (die zaten ook niet in een serie 1)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Tja , denk dat je gelijk hebt Mark.
Persoonlijk zou ik in dit geval voor de meest eenvoudige aanpak kiezen, stekker
schoonmaken en draden doormeten van klep naar veercomputer
Vermoed toch een kortsluitingkje of draadbreuk.
Jammer dat ik in Amsterdam woon , m`n handen jeuken, maar Boxmeer is me net ff te ver.
Mods, kunnen jullie de vechtende honden even uit elkaar halen, svp.
Heren, dit gekissebis bevordert de leesbaarheid van topics niet en doen jullie maar in PB-tjes!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mark, onze XM heeft organummer 6077, gebouwd in juli 1993, en heeft 2 electrokleppen. We gaan nu eerst na of er geen kabelbreuk te constateren is. En we testen het voltage tussen pinnen 2 en 8 en 1 en 8. Als dat allemaal in orde is, moet het dus wel aan de klep zelf liggen. Uiteraard testen we ook de bol van de hogedrukregelaar.
Hoe doe je dat Fur, die kleppen schoonmaken ?
Wil het bij mij ook wel eens doen na 21 jaar , lijkt me wel wenselijk
Als dat zo is Friso dan denk eerder aan defecte VC's. Zie het sticky how to mod de VC
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Tijdens de recente sleutelmeeting wees Wil Wijnhoven me op een stekerblokje dat onder de auto zit.
Het zit zo ergens ter hoogte van de bijrijder onder de wagen in een kabelgoot, verstopt in een plastic zakje.
Volgens hem zat daar een verbinding in naar de achterste veerklep.
De draden zouden tot in de mantel corroderen, dus je moest er een ruim stuk nieuw draad tussen zetten.
Ik weet niet of het zo ook in de type 1 zit, maar misschien helpt dit?
Allereerst onze dank voor het meedenken.Wat we gedaan hebben , nu zijn alle 8 bollen getest dan wel gevuld.En gelijk maar de hogedrukregelaar zogoed als we konden doorgespoeld en door geblazen.Nu maar hopen dat tie omhoog komt.
Kun je de auto starten en laten lopen als er geen olie in de versnellongsbak zit ? Geldt dit ook voor de dynamo als die er uit gehaald is ?
Nog te doen, oa oliekeerringen bij de aandrijfassen vervangen (Lekt ) en de lekkage zien te vinden die de dynamo ,, smeert.,, en dan aan de slag mer de multie meter. bedankt nog Janvb
En dynamo zit in de multiriem, dus die moet er dan ook af zijn; betekent ook geen aandrijving van HD-pomp, dus auto blijft laag, en waterpomp, dus geen koeling van het blok.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's