Ik ken de zpj niet zo goed, maar zit de waterpomp daar ook niet op de distributieriem net als bij de ES9?
Als ik het goed begrepen heb is er een additionele uitdaging na het vervangen/testen/vullen van alle bollen en dat is dat de auto (nog) niet omhoog komt. De bakolie is eruit omdat de keerringen lekken. Normaal zou je de keerringen vervangen en dan de bak weer vullen om de motor weer te laten draaien. Probleem is dat de aandrijfassen er nog in zitten, de wielen er nog op en de auto ligt op de grond dus lastig/niet op te krikken. Ik denk dat er maar 1 ding op zit en dat is de bak vullen met voldoende van de juiste olie en de eventuele lekkage voor lief nemen en de olie die lekt opvangen. Dat zou normaal gezien geen lekkage opleveren die binnen heel korte tijd de bak weer droog laat lopen. Dan de boel hydraulisch weer werkend krijgen (voldoende LHM in vat, eventueel aanzuigslang (een aantal keer) vullen om de hd pomp goed ontluchten, ontlastboutje een tijdje open tijdens het draaien en dan weer dicht dan zou de XM weer omhoog moeten komen. Wel in de hoogste stand zetten uiteraard en eventueel controleren of de hoogteregelaars wel meebewegen bij het verstellen van de hoogte (Dat kan omdat de XM boven een smeerput staat als ik het goed begrepen heb).
Als alles dan weer naar behoren werkt de aandrijfasmoeren lossen en vervolgens de auto op bokken zetten en de bakolie aftappen en de keerringen vervangen. Die aandrijfasmoeren zitten best vast en losdraaien gaat het best als de auto op zijn wielen staat. Anders is er grote kans dat het wiel gaat meedraaien...
Beste meedenkers, De versnellingsbak (handbak ) weer gevuld , verder vond ik inde smeerput een kogeltje , zou die uit de hogedrukunit gevallen zijn?
Vergeleken met een reserve regelaar en inderdaad in onze XM zat geen kogeltje. Na terug gezet te hebben en de motor gestart te hebben komt de XM prima omhoog , veert goed op alle hoeken en ,,sist,, even als we de ontlastmoer een kwart openen.Deed tie voorheen nooit. Verder ook de verbindingsstekker onder de bijrijdersstoel gecontroleerd, zag er goed uit.
Nog te doen dit weekend oliekeerringen vervangen bij de aandrijfassen en de olielekkage bij de dynamo .
Ik ken de zpj niet zo goed, maar zit de waterpomp daar ook niet op de distributieriem net als bij de ES9?
Als ik het goed begrepen heb is er een additionele uitdaging na het vervangen/testen/vullen van alle bollen en dat is dat de auto (nog) niet omhoog komt. De bakolie is eruit omdat de keerringen lekken. Normaal zou je de keerringen vervangen en dan de bak weer vullen om de motor weer te laten draaien. Probleem is dat de aandrijfassen er nog in zitten, de wielen er nog op en de auto ligt op de grond dus lastig/niet op te krikken. Ik denk dat er maar 1 ding op zit en dat is de bak vullen met voldoende van de juiste olie en de eventuele lekkage voor lief nemen en de olie die lekt opvangen. Dat zou normaal gezien geen lekkage opleveren die binnen heel korte tijd de bak weer droog laat lopen. Dan de boel hydraulisch weer werkend krijgen (voldoende LHM in vat, eventueel aanzuigslang (een aantal keer) vullen om de hd pomp goed ontluchten, ontlastboutje een tijdje open tijdens het draaien en dan weer dicht dan zou de XM weer omhoog moeten komen. Wel in de hoogste stand zetten uiteraard en eventueel controleren of de hoogteregelaars wel meebewegen bij het verstellen van de hoogte (Dat kan omdat de XM boven een smeerput staat als ik het goed begrepen heb).
Als alles dan weer naar behoren werkt de aandrijfasmoeren lossen en vervolgens de auto op bokken zetten en de bakolie aftappen en de keerringen vervangen. Die aandrijfasmoeren zitten best vast en losdraaien gaat het best als de auto op zijn wielen staat. Anders is er grote kans dat het wiel gaat meedraaien...
Bij een V 6 wordt de hd pomp aan gedreven door de nokkenas.
Inderdaad als de dynamo V snaar er af licht zal ook de waterpomp wel niet meedraaien, ga ik nog even checken
V snaar van de pomp afhalen en op de moer een dopzetten en met een boormachine de pomp laten draaien. Heb jij de auto zo op hoogte.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Inderdaad een mooie tip! Nooit over nagedacht.
Ah ja, voortschrijdend inzicht
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Beste meedenkers, De versnellingsbak (handbak ) weer gevuld , verder vond ik inde smeerput een kogeltje , zou die uit de hogedrukunit gevallen zijn?
Vergeleken met een reserve regelaar en inderdaad in onze XM zat geen kogeltje. Na terug gezet te hebben en de motor gestart te hebben komt de XM prima omhoog , veert goed op alle hoeken en ,,sist,, even als we de ontlastmoer een kwart openen.Deed tie voorheen nooit. Verder ook de verbindingsstekker onder de bijrijdersstoel gecontroleerd, zag er goed uit.
Nog te doen dit weekend oliekeerringen vervangen bij de aandrijfassen en de olielekkage bij de dynamo .
Aha , fijn dat `ie weer lekker omhoogkomt .
Ontlastboutje waarschijnlijk er helemaal uitgedraaid, daar wordt vaak voor gewaarschuwd.
Dan springt dat vermaledijde kogeltje er uit .
Altijd losdraaien tot je `em hoort sissen, niet verder.
Succes.
Een '93 V6 heeft toch een eigen V-snaaraandrijving voor de HD pomp? Of is dat alleen bij de ZPJ 12 kleps?
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Volgens mij beide met snaar.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's