Beste clubleden,
Nog niet zo heel lang ben ik lid van de XM Club, en tot op heden heb ik met veel interesse en plezier de laatste clubbladen gelezen en de website bezocht. Op dit moment heb ik geen XM, sterker nog, tot nu toe heb ik nog maar 1 keer in een XM mogen rijde, maar die ene keer was voldoende om overtuigd te raken van de kwaliteiten van deze auto. Het besluit dat er een XM moet komen is dan ook al genomen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een XM met automaat, het liefste in de Exclusive uitvoering en met een 3.0 liter V6. Omdat de auto zal worden ingezet als dagelijks vervoermiddel en toch zeker jaarlijks 30.000 km zal afleggen, is inbouw van een LPG installatie aantrekkelijk.
Nu ben ik tweemaal bij Wil Wijnhoven geweest n de beste man heeft mij voorzien van veel bruikbare informatie. Op dit moment heeft hij echter geen passende XM voor mij staan, maar bij Enting in Zwartsluis staan wel een aantal mooie XM's.
Heeft één van jullie wellicht informatie en tips voor mij, alle adviezen zijn welkom!! Wat zijn jullie ervaringen met de XM als dagelijks vervoermiddel?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Groet,
Maarten
Welkom Maarten.. en sterkte in je zoektocht naar een XM..
Zoeken loont, en duur is niet altijd goed...
Er staat onder koop/verkoop hier op de site een erg fraaie te koop maar aan de prijs...
Maar even goed deze:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m729792342-citroen-xm-xm-1997-wit.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
( waarbij de dame wel wat versjonnied is met die blauwe lampen...)
Succes, en kijk goed de aankooptips na!
Luceo non uro....
Je bent in ieder geval in Boxmeer op een goed adres geweest om je te oriënteren. Over Enting in Zwartsluis lopen de meningen kennelijk uiteen, maar de exemplaren daar zien er in ieder geval gelikt uit.
Persoonlijk zou ik zelf nooit in een XM gaan rijden als ik weet dat ik 30.000 per jaar ga rijden. De auto's zijn al gauw 15 of meer jaren oud, en dat ga je onverbiddelijk merken bij intensief gebruik in onderhoud/reparatie's en vervelende dingen die spontan de geest kunnen geven en die je de auto geeneens kwalijk zou kunnen nemen. Ik zou dan een recentere C5 overwegen, die ook met 3 liter bommen geleverd worden/werden.
Ik heb zelf een door jou begeerd exemplaar XM, en die functioneert goed maar wordt vrijwel uitsluitend hobbymatig gebruikt. Maar ook dan heb je nog weleens een lekke leiding, haperend raam, en wat dies meer zij. Allemaal geen ramp, nogmaals omdat hij maar beperkt gebruikt wordt, maar dat wordt denk ik vervelender en neemt quadratisch en eventueel dramatisch toe bij intensief gebruik. Dus weet waar je aan begint.
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat er na deze overwegingen van mijn kant mede leden verbolgen reageren op het bovenstaande, maar dat kan in ieder geval mij verder weinig schelen , dit is wat ik ervan vind en hoop in ieder geval dat jij een goeie keus maakt. Succes Maarten!
Dat ben ik niet met je eens Sem, ik heb de mijne met 85k uit Frankrijk gehaald en de teller staat nu op 213k en heb ik noemenswaardige grote problemen gehad? Het is natuurlijk de goden verzoeken wat ik hier doe maar ik vind het echt te kort door de bocht geschreven. Een haperend raam of dergelijke storingen zijn misschien voor de minder handige mensen wel lastig ofzo maar om dat soort dingetjes nou te roepen dat een C5 overwegen beter is...... Nou ik betwijfel het, mijn pa rijd een C5 en die heeft vaker problemen dan ik met mijn XM.
En voor wat betreft het zoeken en kopen van een XM, kijk ook over de grens (Fr en D) daar staan nog hele mooie exemplaren voor vaak maar een kwart van de prijs waarvoor ze hier in NL worden aangeboden, en als je niet weet hoe het werkt met importeren of je daar hulp bij nodig hebt dan gil je maar. Ik heb het zelf 2 keer gedaan en een ander clublid doet het geregeld en die haalt ze ook zelf op.
@ Maarten, pb mij even je lidnummer dan pas ik je status hier op het forum aan. (of heb je soms meerdere registraties staan?)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ook oneensch! Onze dames zijn gebouwd om te rijden, niet om stil te staan. Ik heb in het verleden ervaring dat (langdurig) stil staan meer problemen geeft dan zeer regelmatig rijden. Zelf rijd ik nu 60.000 km/jaar en dat was tot een jaar geleden 90.000 km/jaar. Alles gedieseld, hetgeen bij veel lange afstanden ook te overwegen is. De 2.1TD is voor wat betreft de lange afstanden een goed alternatief voor de 3.0V6 en met de huidige brandstofprijzen is 30.000 waarschijnlijk wel boven het omslagpunt benzine/diesel. Dus overweeg de diesel ook zeker!
Succes met de zoektocht en keuze.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ook met de mijne die erg weinig gekost had en al 313K op de teller had heeft relatief weinig problemen gehad. CIlinderkop was aan de beurt en kabelboom wordt vervangen (maar dat is niet de schuld van de auto, dat was een heel ander verhaal). Problemen die ik ermee gehad heb waren ook nog wel eens door mijzelf veroorzaakt. Heb je een goed exemplaar, dan kun je er echt goed mee vooruit.
Tja Maarten, wat zei ik je.....
Je zei "verbolgen" IkSem, maar wij delen alleen ervaringen. Deze zijn gelukkig anders dan de jouwe.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hallo Marc,
Bedankt voor de reacties, kan ik zeker iets mee doen!
Mijn lidmaatschapsnummer is 13-1525 en voor zover ik weet heb ikgeen verdere registraties staan op dit forum.
Wat dat verhaal betreft over het langer stilstaan en niet gebruiken van een auto, daar ga ik geheel in mee. Zelf mag ik ook graag rijden in mijn Visa's, ja ik weet het, van een hele andere planeet als de grote Xm, maar voor mij is datook zeker genieten. Beide Vis's komen nauwelijks buiten de garage, en al helemaal niet gedurende de wintermaanden. En als ik dan een eerste rit ga maken in het voorjaar, dan rijdt dat eigenlijk helemaal niet lekker. Lijk wel of alles dan een beetje vierkant is geworden, ondanks het feit dat ik ze wel regelmatig start en verplaats.
Dus zeker mee eens dat stilstand en niet gebruiken slechter is dan intensief gebruik.
Heeft één van jullie ook ervaringen met het rijden op gas? Volgens Wijnhoven is dat geen probleem met de Xm, maar wat zijn jullie ervaringen? Zeker voor mij, ik woon zo ongeveer op de Belgische grens, is gas interessant met ruim 30000 km per jaar en een gasprijs in Belgie van 0.59 cent.
Fijn weekend allen en groet,
Maarten
Op gas moet je koken.... maar Djidde, kom d'r maar in
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Van een visa naar een XM, geweldig! :)
Mijn vrouw en ik rijden dagelijks met XM's op de slechte Ierse wegen en we doen dat nu 3 jaar met een automaat benzine versie en ongeveer 100.000 kilometer. Dat gaat geweldig en zelfs beter dan met de xantia die we daarvoor reden. Een 2 liter 16v, die ook goed op gas kan trouwens. Gewoon in eigen onderhoud en tot dusver eigenlijk erg weinig mee gehad en nog nooit mee gestaan. Gebroken raam kabeltje OK. Daar moet je wel op rekenen af en toe...ABS sensoren, gelukkig de nog verkrijgbare, was snel opgelost, veel meer niet. Echt een hele fijne auto.
Toen kwam er een 2.1 diesel automaat op onze weg die we niet konden laten staan. Inmiddels in 1 jaar iets van 35000 km mee gereen. Ook niet verkeerd! Zuiniger ook. OK, een fuseekogeltje, een startmotor en jawel wederom gedoe met die raampjes maar dat leer je snel oplossen. Wat handremkabel problemen maar ook gewoon nog te verkrijgen en nu ook een ABS storing met de verkeerde sensor (moeilijk cq niet te verkrijgen) Daar zou ik wel rekening mee houden, koop een XM met het laatste type ABS. Je kent de nadelen van de automaatbak die in de V6 zit, dat lijkt mij een achilleshiel als je veel wilt rijden.
Nou ja, wat je ook beslist: het zijn fantastische auto's hoor en gemaakt om te rijden! succes!
Ierse zoefmachine
Wie is hier nou verbolgen? Sorry voor verkeerde interpretatie, maar duidelijkheid wil ook wel eens helpen.
en dat doen we dan ook.
is dan nergens voor nodig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja Mark, ik ben dr al.
Goede ervaringen op gas. Lekker goedkoop en die motoren draaien er goed op. Let wel op voor het motortype. Bij een TCT en een 2.0 8v motor wil je echt geen gasinstallatie hebben ivm kleppen stellen. ES9J4 is het laatste type v6 met 190 pk, loopt erg goed op gas. Eerste type V6, de 170 pk versie loopt ook goed op gas. De handgeschakelde V6 die voornamelijk in type 1 is geleverd heeft een 200 pk V6, maar die kan wat gevoeliger zijn voor storingen met een gasinstallatie. De 2 liter 16 kleps motor is een fijne motor, geen superkrachtbron, maar is erg betrouwbaar, en loopt ook goed op gas.
De inbouw is ook weer een heel ander verhaal, dit is hetzelfde met elke andere auto; zoek een goed inbouwstation en laat het goed doen. Mijn XM heeft een AG installatie van eind jaren 90, en dat hoorde toen een van de goedkoopste installaties te zijn om LPG interssant te maken. Niks anders dan slechte dingen over gehoord, maar bij mij doet het het nog steeds (wel na de nodige aanpassingen). Als je het niet laat inbouwen maar een XM vindt met een gasinstallatie reeds ingebouwd, geldt hetzelfde. Kijk of het goed in is gebouwd. Je mag eigenlijk geen vermogensverlies merken met overschakelen naar LPG, en ook geen rare stotteringen of storingen! Soms zijn de kabels samengevoegd in de motorruimte en is het niet fatsoenlijk gedaan, of er is geen goed massapunt aangelegd. En dat kan ervoor zorgen dat je computer die de inspuiting regelt helemaal van slag raakt, met noodlampjes op je dashboard. De LPG computer haalt zijn info daarvandaan en gaat dus ook dat gedrag overnemen. Als je een XM met een gasinstallatie bij een garage koopt, zorg dan voor enige vorm van garantie (Citroville is dat 3 maanden).
Veel succes met je zoektocht verder, en Visa's zijn ook wel heel leuk!
En niet verbolgen hoor Ik Sem. De een ervaart het gewoon anders, en in dit geval hebben meer mensen goede ervaringen. Jouw ervaring is ook belangrijk, iemand doet hier onderzoek dus het zijn dingen om te overwegen voor de zoekende!
Ben ik met je eens Djidde maar als je de fora af gaat is het hoofdzakelijk ellende en malleur wat je leest, Begrijpelijk, want de mensen hebben een probleem en zoeken een oplossing. De positieve verhalen moet je met een vergrootglas zoeken. En daarom probeer ik dat te draaien want anders kun je geen enkele auto meer kopen c.q. vertrouwen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Je kunt geen enkele auto helemaal vertrouwen denk ik inderdaad. Net zoals een moderne BMW 3 serie diesel ineens een geknapte distributieketting kan hebben door een productiefoutje in een paar duizend dieselblokken van 2 jaar oud.
Mocht het unbedingt een XM moeten worden Maarten, is onderstaande wagen- uiteraard kan ik niet kijken in je portemonnee en laten we dat ook maar zo houden - misschien een idee omdat ie leuk uitgerust is en niet de wereld heeft gelopen. Ik ken iemand die goede ervaringen heeft met het bedrijf wat de betreffende wagen te koop aanbiedt. Het is een youngtimer gespecialiseerd bedrijf.
http://www.autotrack.nl/tweedehands/citroen/xm/10631779
Hallo Maarten,
Ik kan (nog) geen bijdrage leveren over welke XM of dergelijk.
Ik herkende me in je verhaal, een aantal maanden terug heb ik in twee verschillende XM's mogen rijden van de XM club leden, dit was voor mij genoeg om te besluiten zelf ook voor een xm te gaan.
Veel succes met de zoektocht, en op de website staat een handig document voor je xm aankoop, maar dit zal je ongetwijfeld al gevonden hebben.
Groeten, Lennart
Sorry Ik Sem maar ik heb de mijne uit la douce gehaald met 80k minder op de teller voor minder dan de helft van het hier gevraagde. Kwam nadien nog geen 300 euro aan bpm bij, 1,5 tank diesel (tja ze stond in Lyon) een super leuk weekend en een heel leerzaam gebeuren. Enige wat aan de auto zelf mankeerde waren 2 platte veerbollen en een lekke eindemper. Ik zeg verder kijken dan de landsgrenzen en anders heul stevig gaan onderhandelen. Oh, er komen ook nog 350 euro afleveringskosten bij, Grande Totale 7300 pleuries. Of je een emmer leeggooit
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik word hier zo simpel van.....
Er valt hier niets simpel van te worden. Je hebt hier een forum met een flink aantal zéér ervaren XM rijders, en er werd advies gevraagd, wat op een vriendelijke manier gegeven word, zonder iemand daarbij onrecht aan te doen. Dat jij je op de tenen getrapt wenst te voelen is je eigen zaak.
Ik hoop dat Maarten iets met alle adviezen kan.
Luceo non uro....
Jammer dat je reacties niet kan liken hier. Miche: +1
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Uiteindelijk gíng het om info voor Maarten die hij nu rijkelijk heeft... We zijn benieuwd.. Maarten houd ons op de hoogte? En feauteaux!!!
Luceo non uro....
Hallo,
Bedankt allemaal voor de nuttige informatie en de af en toe grappige onderlinge kwinkslagen!
Zeker zal ik jullie op de hoogte houden, ga volgende week zaterdag eens kijken bij Enting in Zwartsluis, puur om een beeld te vormen en te kijken wat er zoal allemaal daar staat.En gewapend met de aankooptips van de site moet dat een succes kunnen worden!
Toen ik een paar weken terug bij Wijnhoven in Boxmeer was, zei deze man me dat een Xm preventief behandelen met roestwerende middelen aan te raden is, zeker in de kokerbalken en op een aantal plaatsen in de wielkasten. De beide Visa's staan hoog en droog in de garage en er is niet genoeg plek om daar ook nog een 4.70 meter lange Xm bij te duwen, dus zal ie straks gewoon op de oprit moeten staan. Ik heb de overtuiging dat ie daar beter tegen kan dan een Visa......
Nou goed, ik hou jullie op de hoogte!
Groet,
Maarten
Er zit onderling nogal verschil in roestgevoeligheid. even zoeken hier op het forum daar is ook al het e.e.a. over geschreven.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Beste mensen,
Dan was het gisteren toch zover. Over een aantal weken staat mijn allereerste Xm op de oprit / in de garage. Wordt nog een hele afweging, want er staan nu 2 Visa's in de garage,maar deze dame verdient toch ook zeker een droge slaapplaats....Tegen deze zwarte schoonheid was ik niet bestand. Na een uitgebreide testrit en een goed gesprek ben ik dan ook erg blij met m'n zwarte Xm 3.0 V6 Pallas, Duitse import. Met slechts 124K op de teller en de gehele onderhoudshistorie bekend.
Met vriendelijke groet,
Maarten
Zo makkelijk kom je er niet vanaf Maarten, laat zien, foto's!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Deze soms
http://media.autotrack.nl/car-images/of01/s069/afm800/0009901969.jpg
Nou dat is zeker een fraai excemplaar!,als je deze gekocht hebt veel plezier ermee.
Maar dat gaat vast lukken.
Beste Marc,
Afgaande op het bijschrift dat bij je naam staat, beheerder, neem ik aan dat jij alle inns en outs van dit forum kent. Nu heb ik een aantal pogingen ondernomen om foto's van de Xm te uploaden, maar ik zie telkens dat dat PDF foto's moeten zijn. Omzetten van JPEG naar PDF wil niet echt lukken helaas. Maar misschien (waarschijnlijk wel gezien mijn schamele PC kennis) is het iets heel simpels.
Graag zou ik de zwarte dame aan jullie willen laten zien, maar vooralsnog is dat dus een beetje lastig.
Groet,
Maarten
En inderdaad beste Beeke, dat is de auto!
Ben er erg blij mee, zeker ook die zwarte kleur vind ik er persoonlijk erg goed bij passen. Komt deze kleur eigenlijk vaker voor, want ik zie dat maar erg weinig.
Het is zeker een heel mooi exemplaar!
En weinig km. Heb de mijne ook daar gekocht.
Ben benieuwd naar je ervaringen, ben zelf erg tevreden.
Toen ik de groene xm kocht had hij 130k gelopen, sta nu op 165k.
Zwart zie ik wel vaker, maar niet veel. Groen, ja die zie je veel
Heel veel fijne en zorgeloze kilometers gewenst.
Pagina's