Met het kouder worden begint m'n XM steeds beroerder te starten met koude motor; onregelmatig gepaard met schokken en flinke rookgordijnen. Hoofdverdachten zijn de gloeispiralen en ik wil graag zelf eens poging ondernemen om deze te vervangen. En passant meteen de dieselretour slangen vervangen want die lekken ook. Nu lees ik in de haynes dat de gloeispiralen met 22Nm moeten worden vastgezet. Mijn momentsleutel begint echter pas bij 40 Nm...
is het raadzaam een momentsleutel hiervoor aan te schaffen of zeggen jullie dat het zo ook zonder kan. En hoe vast is 22Nm dan?
En moet ik gaan voor bougies van de dealer of beter naar de brezan o.i.d.?
verder nog tips of aandachtspunten?
Eentje lenen bij een garage bekende uit de buurt?, anders zou ik zeggen gewoon goed vast zetten met een passende ringsleutel. 22 Nm is gewoon goed vast met de hand. Als de Brezan ze heeft waarom dan niet? zover ik weet zitten er spiralen van Bosch in.
Voor het idee Roel, je wielmoeren (lichtmetaal) zet je vast met circa 115 Nm (beetje merk afhankelijk) maar ze zitten allemaal zo om en nabij.
Als je moment sleutel dat wel kan pakken probeer dat dan eens, en dan voor je spiralen 5,2 keer minder kracht zetten
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Lengte van de ringsleutel meten en dan uitrekenen hoeveel kracht je met je hand moet zetten. Moet je kunnen als bèta.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Roel,
Kijk eerst even of die kleine boutjes bovenop de gloeibougies wel goed vast zitten. Ik bedoel die boutjes waarmee de voedingskabel vastgezet wordt op de gloeibougies. Die willen ook weleens losser gaan zitten, waardoor het niet goed voorgloeit.
Die slangen moet je sowieso gaan vervangen met de komende kou in aantocht.
Verbindingen van oogjes op gloeirelais zijn ook verdachten als gloeien niet meer lekker gaat.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dit zijn nog simpele gloeipitten, je zou ze kunnen meten met een weerstandsmeter, en dan de afwijkende vervangen.
Meestal is er eentje met een wat hogere weerstand, of met open kontakt.
Die retourslang kan je gewoon bij de brezan halen.
Hallo Roel,
Zag je problemen van het slechte starten van jouw xm bij koud weer en (her)kende het probleem. Dus dacht ik als mede clublid en xm diesel rijder gelijk maar even reageren.
Mijn Xm (Yvette) had daar vorig jaar ook last van. Zij is zoals je weet ook een 2.1 td maar dan eentje met automaatbak uitgerust. Ook ik dacht toen aan de gloeibougies en heb destijds alle gloeibougies laten vervangen door mijn toenmalige garage. Toen was het probleem opgelost..tenminste voor vrij lange tijd. Echter sinds kort weer wat slechter starten..dwz wel willen starten maar eerste 10-20 seconden onregelmatig ( beetje op 3 cilinders lopen) lopen maar daarna goed. Tja wat zou het dan kunnen zijn? Doem scenario? Begin van lekke koppakking? Madame "verliest/gebruikt" wel eens wat koelvloeistof maar niet heel erg extreem veel. Ook geen gore witte rook. Lucht in leiding? kan maar ik zag bijna nooit een belletje in transparante brandstofleiding dus ik dacht dus aan vervuilde verstuivers/injectoren. Maar ja, ik rijd elke week wel grote afstanden dus dat leek mij ook wat onwaarschijnlijk. Toch maar preventief injectie cleaner voor diesel bij brandstof gevoegd. Baat het niet dan schaad het ook niet nietwaar? Normaal gebruik ik een middel van het merk Forté maar kon daar even niet tijdig aankomen. Toen alternatief van firma Wynns gebruikt. Bij vrij lege tank flesje aan tank toegevoegd en toen auto afgetankt. Eerste paar dagen bleef het euvel de kop op steken. Maar na een aantal dagen begon Yvette steeds beter te starten en sinds kort gaat het weer feilloos. Navraag bij mijn huidige garage (Citrofiel te Dokkum) gaf aan dat in dergelijke gevallen lucht in leiding veelal de oorzaak is. Gloeibougies kunnen het natuurlijk ook zijn dus preventief vervangen kan nooit kwaad. Maar garage kwam ook met een andere oorzaak.."vervuilde" diesel. Dat wil zeggen diesel met aangelengde biodiesel. Zou vaak bij goedkope tankstations gebeuren. Kan in mijn geval kloppen; ik tank veelal bij Tango vanwege de kosten. Garage gaf aan dat biodiesel de nare eigenschap heeft om sneller stroperiger te worden bij lagere temperaturen. Dan lopen verstuivers wat "vol"en kun je dit soort klachten krijgen. Moderne diesels HDI, JTD's etc) zouden er nog gevoeliger voor zijn dan onze oude td blokken.
Effin, ik hoop dat je wat aan deze info hebt. Busje injectie cleaner (lees injectie cleaner voor Diesel motoren!!) kan wellicht ook helpen en kost ook weer niet de wereld. Forté zit op €20,00 het flesje, Wynns op €14,00.
Succes!!
gr René
It'is not a car, it is a Citroën you stupid Woman!
Je zou haast zeggen waarom flikkeren ze die Wynns er niet gewoon standaard bij .
Maar alle gekheid op een stokje, klink allemaal heel plausibel IMHO.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
De gloeispiralen zijn vervangen... (Zijn eigenlijk geen spiralen maar stiften)
op aanraden van marc een constructie gebouwd met hefbomen, katrollen en gewichten om het juiste moment van 22Nm uit te kunnen oefenen op de spiralen. Oh nee toch niet, gewoon stevig aangedraaid....
De retourslangen heb ik niet vervangen, deze waren nog goed. De nattigheid aldaar kwam van een los zittende slang. (Zwarte slang van ongeveer 2 a 3 cm doorsnede in het midden van het blok boven de verstuivers.)
helaas heeft het vervangen niet het gewenste effect gehad. Auto start nog steeds beroerd(er).
Ik heb de spanning tijdens het voorgloeien gemeten op de gloeistiften, deze is 9 volt. Is dit correct?
bedankt voor de tip Rene, die cleaner ga ik er ook eens in gooien. Ik tank meestal esso dus neem aan dat de kwaliteit van de diesel goed is. En als het dan niet heel snel helpt maar naar de garage.
______________
L' éminence grise
Ik heb ook het beroerde starten bij kouder weer, Roel. Zodra de temperatuur weer 10 graden of hoger wordt is het beter, lente en voorjaar weer helemaal geen probleem. Alleen de echt koude start, na een nacht stilstaan, is problematisch. Overdag na een rit(je) enkele uren geparkeerd is geen enkel probleem. Zou best eens kunnen duiden op probleem, zoals door Rene geschetst. Vanmiddag maar eens langs Heuts (automaterialen) alhier om te koekeloeren voor zo'n flesje. Moet nl. volgende week de kou in.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik vind 9 volt ook wel weinig, is je accu wel goed?
Ik zal ondertussen eens speuren in het wph of er ergens waardes staan.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Je moet gewoon accu voltage op je gloeiers krijgen.
Meet eens accu voltage tijdens het gloeien? Misschien kakt deze te ver in.
En anders hoeveel je binnen krijgt op je gloei relais en hoeveel je overhoudt ná het gloei relais. Meet je 9v op alle gloeiers of op 1? Zou eerst eens meten op de gloeier waar je voedingsdraad op binnen komt. Die verdeeldraad zelf is ook niet je-van-het.
Bedankt matthijs voor de info. Mss zijn we hier iets op het spoor. De accu had ik nog niet aan gedacht, de startmotor slaat altijd enthousiast aan.
De 9 volt meet ik op alle gloeiers. De accu 12 volt. Ik heb deze nog niet gemeten tijdens het voorgloeien.
waar kan ik het gloei relais precies vinden? Dan zal ik daar ook eens meten....
______________
L' éminence grise
Nog even gemeten: Accu geeft 12,25 volt, tijdens voorgloeien zakt ie naar 11,40 volt...
______________
L' éminence grise
Het gloeirelais zit tegen je accubak aangeschroeft, zwart of blauw doosje met wat flinke kabels eraan. Volg de centrale kabel vanaf de gloeiers maar terug naar de oorsprong :)
Die 11.4 moet je terug kunnen zien op je gloeiers. Wellicht zijn je contacten daar (op je gloei relais) gecorrodeerd