alweer enkele weken geleden heeft noir desir de apk doorstaan zonder al te gekke fratsen; handremkabel en stuurkogel dienden vervangen te worden.
gisteren een geslaagde sleutelmeeting bijgewoond.
De XM lekte (onder andere) LHM bij de drukregelaar. Ik dacht dat de ringetjes van de leidingen vervangen moesten worden. Maar wil wijnhoven vond dat de lhm van erg hoog kwam, dus dacht hij aan een lek bij de voorraadbol. Daar dus maar eerst de pakking vervangen. Klusje van niks waarbij ik wel ff wat deskundige hulp nodig had om de bol zelf los te krijgen. Nu even afwachten of het lekken minder wordt...
op de valreep heb ik bij wil wijnhoven nog een mooie zwarte deur gevonden voor 75 euro! Deze er even in hangen en dan de plekjes op het achterscherm en voorportier een beetje bijwerken en noir desirtje is weer zo goed als nieuw. Op dezemanier mag ervakeriemand in mijnxmparkeren; mooiebijverdienste!
De deur die ik bij wil wijnhoven op de kop wist te tikken bleek toch wel veel roest onder de rubbers te hebben. Dus toch maar ervoor gekozen om de deur te laten spuiten, en zie hier het resultaat:
ff aan de andere zijde een roestplekje bij de achterste wielkast meegenomen:
Nu moet ik alleen de rest van de auto poetsen zodat het overig plaatwerk weer netzo blinkt . In het voorjaar staat een polijst beurt op de planning.
Zaterdag nog even bij het magazijn geweest om de auto te laten uitlezen met de Lexia. Soms gaat het lampje van het motormanagment branden en loopt de auto stationair met een hoger toerental. Na contact uit en weer aan was de storing verdwenen. Het bleek de gaspedaalsensor te zijn die een storing gaf, dus gelukkig niet zo ernstig. Bedankt Gerrie! Eens kijken of schoonmaken helpt. De sensor schijnt op een plek te zitten waar mijn turboslang wat olie heeft rondgeblazen dus dat kan wel eens vuil zijn.
Meteen maar een XM club kentekenplaathouder op de kop getikt:
na het rommelig starten waar ik in een ander topic over heb geschreven heeft ze er deze week helemaal de brui aan gegeven...
Bij het starten ging de startmotor nauwelijks rond. Ik dacht de accu zal wel op zijn en vandaar ook het rommelig starten. De wegenwacht gebeld, deze heeft de wagen gestart met start kabels. Maar ze bleef rommelig lopen en sloeg zelfs af. Ze was niet meer aan de praat te houden. De wegenwachter zag lucht in de leidingen en zag dat ze lekte onder het brandstoffilter. Ik de volgende dag op zoek naar een nieuw o-ring voor onder het filterhuis. En natuurlijk NFP! Grrrr
stad en land afgebeld of ernogergenseentekrijgen is, maarneen. Dusvanochtendhetringetjeerweerafgehaald en nu op zoek naar een vergelijkbaar ringetje bij automaterialen handel of dieselspecialist. Nu zag ik ook nog een plasje diesel onder de beruchte lucas epic dieselpomp.
het zal toch niet?! Of heeft de wegenwachter gemorst? Als die ook nog lekt wordt het einde oefening wat mij en diesel betreft...
eerst maar eens een ringetje zoeken, dan kijken of de pomp lekt. Als ik haar gestart krijg... Zucht
Klote van de bok Roel! Ringetje moet wel te vinden zijn lijkt me.
En die lekkage zal wel meevallen denk ik, anders was die je wel eerder opgevallen toch?
10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Roel's Noir Désir
Roel, bel even met Peter van de Laan van mijn garage Citro-Advies in Heerlen. Hij heeft 2 2.1TD slopers staan, waarvan 1 serie 2. Misschien kan hij je nog wel helpen aan het juiste onderdeel. www.citro-advies.nl
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
dat is raar? Afgelopen week heb ik ook op service citroen gekeken en toen stond er NFP bij (nummer 08, 1912 16). Ik heb het nog nagevraagd bij de lokale citroen dealer en bij van gompel in Eindhoven. Allebei zeiden dat het niet meer leverbaar is. Misschien hebben ze intussen bij citroen nog een doos ringen in de kelder gevonden?! Morgen nog maar eens een even bellen voor de zekerheid.
gisteren nog diverse automateriaal zaken af gegaan voor een vergelijkbare o ringen maar helaas.
zal ook eens de garage in heerlen bellen, bedankt voor de tip Marc!
Heb zo'n 1 1/2 jaar geleden nog zo'n ring gekocht en heb nog verscheidene potjes liggen van een XM en Xantia van de sloop met 2 ringen waarvan ik de staat niet weet.
Voordat je de moed opgeeft zou ik eerst proberen dat potje en de dieselaanvoer luchtdicht te krijgen. Volgens mij is dat de hoofdoorzaak van het slechte starten, want anders had je die plas wel eerder gezien onder en rondom de dieselpomp. Hoewel ik ook lees dat je MM-lampje zo nu en dan ging branden.
Dan blijft over die het plasje onder de dieselpomp. Kans is dat als het zaakje luchtdicht is de pomp blijft werken en ietwat zweet en druppelt. Gaat vanzelf over als het weer voorjaar wordt. Auto zal stationair wat rommelig lopen als er wat lekt. Die Lucas Epicpompen zijn erg gevoelig voor lucht helaas en nu het kouder wordt krimpen de rubbers en o-ringen. Gelukkig wordt het maar steeds geen echte winter.
Pomp het balgje van de handpomp eens flink hard op en doe een stuk keukenpapier onder de dieselpomp. Start motor en kijk of het lekt onder de pomp. Als die lekt dan heb je pech net zoals ik heb. Heb nu een deksel van het dieselpotje met afvoerslang onder de pomp geknoopt om de lekkende diesel op te vangen en af te voeren, zodat het niet op het blok en de multiriem komt. Niet zo goed voor het milieu dat weet ik.
ik heb besloten afscheid te nemen van m'n lekkende turbodiesel... Ik heb geen zin om er meer tijd en geld erin te steken. Vooralookomdatikteweinigrijwaardoor de diesel erg duur is. En als de auto nou na reparatie in perfecte staat zou zijn zou het ook een ander verhaal zijn...
maar wat nu? Hoe kom ik af van een niet rijdende XM? Zou het zonde vinden om haar zomaar op de sloop te duwen. Iemand tips? Of interesse?
ps @jabaar; de ringen zijn echt niet meer leverbaar, vandaag nog eens nagevraagd, dus wees er zuinig op ;-)
Beroerd Roel, net je nieuwe deur enzo gedaan en dan dit. Je kan hem in het vraag en aanbod deel te koop zetten, je bent ten slotte clublid, en als het helemaal niet wil kun je nog een sloop meeting overwegen. Je hebt sowieso voor ruim 200 euro aan stelmotoren in je auto zitten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
BTW, er staat toch echt duidelijk dat ze nog leverbaar zijn. Er zou sprake kunnen zijn van een vervangend nummer maar dat zou je een dealer na kunnen laten zien die de toegang heeft. Die ringen kosten nog geen tientje stuk. Bel Gert de Jong anders eens of dr. D. Er zijn ook onderdelen van de Xantia of de C5 uitwisselbaar. Anders via cifo mailtje doen aan Sohail (ZX1.4i) hij is dieselkenner bij uistek!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik gebeld met Hoefnagels; citroen dealer in helmond, van gompel in eindhoven en citroenadvies in heerlen, daarna nog een keer naar hoefnagels en uitgelgd dat het artikel volgens citroen service niet nfp is, toch was het niet meer leverbaar. Maar afgezien van het ringetje moet er een nieuwe accu in en dan zit ik nog met een lekkende dieselpomp te koekeloeren. Tel daar bovenop dat er nog wat andere puntjes zijn zoals het olie lekken, motormanagementlampje dat af en toe brandt, dan kom ik tot de conclusie dat ik beter kan gaan kijken naar iets anders...
Met verdriet in mijn hart moet ik U allen helaas mededelen dat van ons is heen gegaan;
XM 2.1td prestige, 46-JZT-4, ook bekend als Noir désir.... (bij sommigen als noir dressoir)
Afgelopen zaterdag hebben Marc en ik, samen met Erikv die in de weg liep foto's maakte, haar zoveel mogelijk gestript opdat zij in ons aller XM's een beetje mag voortleven.
Of in marc's garage, die twee volle breaks aan onderdelen mee naar huis heeft genomen, mag stofvangen...
Op het eind van de middag hadden we het interieur en het plaatwerk grotendeels gestript. Gelukkig kwam er versterking in de vorm van MarcelKa en Gerrie, die vakkundig de auto verloste van de uitlaat, startmotor, dynamo etc.
Opvallend was de hoeveelheid roest die deze XM uit 2000 verborgen hield achter het plaatwerk, bumperbalk was krokant ook de steunen waaraan de voorschermen en voorbumper vast zou moeten zitten waren compleet rot.
Het resultaat:
Ik weet het, qua strippen van een sloper valt dit nog reuze mee, maar de auto moest rollend weg.
De km stand zal niet verder komen dan deze stand; 326013, belachelijk lage stand voor een diesel natuurlijk...
En maandag dan het definitieve afscheid;
Op naar het witte licht aan het eind van de tunnel...
En hier het bewijs dat het nu echt afgelopen is:
Na de diverse steunbetuigingen en condoleances in ontvangst te hebben genomen, mag hier dus een slotje op...
Das mooi, Roel. Moet je alleen wat meer gaan rijden. Voortaan E'hoven-M'tricht maar met de XM dan?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Neuh, da's nie nodig, kom er toch wel, duurt alleen wat langer voor ik bij de vjif ton ben, kan ik nog tien jaar door dieselen
Ps. 'Tis nu H'mond -M'tricht....
______________
L' éminence grise
ff een update;
alweer enkele weken geleden heeft noir desir de apk doorstaan zonder al te gekke fratsen; handremkabel en stuurkogel dienden vervangen te worden.
gisteren een geslaagde sleutelmeeting bijgewoond.
De XM lekte (onder andere) LHM bij de drukregelaar. Ik dacht dat de ringetjes van de leidingen vervangen moesten worden. Maar wil wijnhoven vond dat de lhm van erg hoog kwam, dus dacht hij aan een lek bij de voorraadbol. Daar dus maar eerst de pakking vervangen. Klusje van niks waarbij ik wel ff wat deskundige hulp nodig had om de bol zelf los te krijgen. Nu even afwachten of het lekken minder wordt...
op de valreep heb ik bij wil wijnhoven nog een mooie zwarte deur gevonden voor 75 euro! Deze er even in hangen en dan de plekjes op het achterscherm en voorportier een beetje bijwerken en noir desirtje is weer zo goed als nieuw. Op deze manier mag er vaker iemand in mijn xm parkeren; mooie bijverdienste!
______________
L' éminence grise
Hoera, Noir desir ziet er weer spik en span uit!
De deur die ik bij wil wijnhoven op de kop wist te tikken bleek toch wel veel roest onder de rubbers te hebben. Dus toch maar ervoor gekozen om de deur te laten spuiten, en zie hier het resultaat:
ff aan de andere zijde een roestplekje bij de achterste wielkast meegenomen:
Nu moet ik alleen de rest van de auto poetsen zodat het overig plaatwerk weer netzo blinkt . In het voorjaar staat een polijst beurt op de planning.
Zaterdag nog even bij het magazijn geweest om de auto te laten uitlezen met de Lexia. Soms gaat het lampje van het motormanagment branden en loopt de auto stationair met een hoger toerental. Na contact uit en weer aan was de storing verdwenen. Het bleek de gaspedaalsensor te zijn die een storing gaf, dus gelukkig niet zo ernstig. Bedankt Gerrie! Eens kijken of schoonmaken helpt. De sensor schijnt op een plek te zitten waar mijn turboslang wat olie heeft rondgeblazen dus dat kan wel eens vuil zijn.
Meteen maar een XM club kentekenplaathouder op de kop getikt:
______________
L' éminence grise
Strak werk Roel!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het gaat niet goed met noir desir...
na het rommelig starten waar ik in een ander topic over heb geschreven heeft ze er deze week helemaal de brui aan gegeven...
Bij het starten ging de startmotor nauwelijks rond. Ik dacht de accu zal wel op zijn en vandaar ook het rommelig starten. De wegenwacht gebeld, deze heeft de wagen gestart met start kabels. Maar ze bleef rommelig lopen en sloeg zelfs af. Ze was niet meer aan de praat te houden. De wegenwachter zag lucht in de leidingen en zag dat ze lekte onder het brandstoffilter. Ik de volgende dag op zoek naar een nieuw o-ring voor onder het filterhuis. En natuurlijk NFP! Grrrr
stad en land afgebeld of er nog ergens een te krijgen is, maar neen. Dus vanochtend het ringetje er weer afgehaald en nu op zoek naar een vergelijkbaar ringetje bij automaterialen handel of dieselspecialist. Nu zag ik ook nog een plasje diesel onder de beruchte lucas epic dieselpomp.
het zal toch niet?! Of heeft de wegenwachter gemorst? Als die ook nog lekt wordt het einde oefening wat mij en diesel betreft...
eerst maar eens een ringetje zoeken, dan kijken of de pomp lekt. Als ik haar gestart krijg... Zucht
______________
L' éminence grise
Oeh da's vervelend nieuws Roel! Sterkte! En succes met de zoektocht naar passende dieselonderdelen.
Luceo non uro....
Roel, bel even met Peter van de Laan van mijn garage Citro-Advies in Heerlen. Hij heeft 2 2.1TD slopers staan, waarvan 1 serie 2. Misschien kan hij je nog wel helpen aan het juiste onderdeel. www.citro-advies.nl
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Roel,
Die ring is volgens Citroën Service nog gewoon leverbaar. Neem aan dat je die ring onder de pot bedoeld.
Vraag gelijk bij de dealer een nieuw brandstoffilter. Ring vervangen is niet zo moelijk en ook niet zoveel werk.
Of bedoel je die kleine ringen bij onderdeel B?
Plasje onder de pomp is niet leuk. Misschien als het dieselpotje dicht is de pomp het weer aan kan en dat die van de winter zo nu en dan drupt.
Niet NFP?
dat is raar? Afgelopen week heb ik ook op service citroen gekeken en toen stond er NFP bij (nummer 08, 1912 16). Ik heb het nog nagevraagd bij de lokale citroen dealer en bij van gompel in Eindhoven. Allebei zeiden dat het niet meer leverbaar is. Misschien hebben ze intussen bij citroen nog een doos ringen in de kelder gevonden?! Morgen nog maar eens een even bellen voor de zekerheid.
gisteren nog diverse automateriaal zaken af gegaan voor een vergelijkbare o ringen maar helaas.
zal ook eens de garage in heerlen bellen, bedankt voor de tip Marc!
wordt vervolgd....
______________
L' éminence grise
Heb zo'n 1 1/2 jaar geleden nog zo'n ring gekocht en heb nog verscheidene potjes liggen van een XM en Xantia van de sloop met 2 ringen waarvan ik de staat niet weet.
Voordat je de moed opgeeft zou ik eerst proberen dat potje en de dieselaanvoer luchtdicht te krijgen. Volgens mij is dat de hoofdoorzaak van het slechte starten, want anders had je die plas wel eerder gezien onder en rondom de dieselpomp. Hoewel ik ook lees dat je MM-lampje zo nu en dan ging branden.
Dan blijft over die het plasje onder de dieselpomp. Kans is dat als het zaakje luchtdicht is de pomp blijft werken en ietwat zweet en druppelt. Gaat vanzelf over als het weer voorjaar wordt. Auto zal stationair wat rommelig lopen als er wat lekt. Die Lucas Epicpompen zijn erg gevoelig voor lucht helaas en nu het kouder wordt krimpen de rubbers en o-ringen. Gelukkig wordt het maar steeds geen echte winter.
Pomp het balgje van de handpomp eens flink hard op en doe een stuk keukenpapier onder de dieselpomp. Start motor en kijk of het lekt onder de pomp. Als die lekt dan heb je pech net zoals ik heb. Heb nu een deksel van het dieselpotje met afvoerslang onder de pomp geknoopt om de lekkende diesel op te vangen en af te voeren, zodat het niet op het blok en de multiriem komt. Niet zo goed voor het milieu dat weet ik.
Hoe kom ik van een niet lopende XM af?
ik heb besloten afscheid te nemen van m'n lekkende turbodiesel... Ik heb geen zin om er meer tijd en geld erin te steken. Vooral ook omdat ik te weinig rij waardoor de diesel erg duur is. En als de auto nou na reparatie in perfecte staat zou zijn zou het ook een ander verhaal zijn...
maar wat nu? Hoe kom ik af van een niet rijdende XM? Zou het zonde vinden om haar zomaar op de sloop te duwen. Iemand tips? Of interesse?
ps @jabaar; de ringen zijn echt niet meer leverbaar, vandaag nog eens nagevraagd, dus wees er zuinig op ;-)
______________
L' éminence grise
Beroerd Roel, net je nieuwe deur enzo gedaan en dan dit. Je kan hem in het vraag en aanbod deel te koop zetten, je bent ten slotte clublid, en als het helemaal niet wil kun je nog een sloop meeting overwegen. Je hebt sowieso voor ruim 200 euro aan stelmotoren in je auto zitten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
BTW, er staat toch echt duidelijk dat ze nog leverbaar zijn. Er zou sprake kunnen zijn van een vervangend nummer maar dat zou je een dealer na kunnen laten zien die de toegang heeft. Die ringen kosten nog geen tientje stuk. Bel Gert de Jong anders eens of dr. D. Er zijn ook onderdelen van de Xantia of de C5 uitwisselbaar. Anders via cifo mailtje doen aan Sohail (ZX1.4i) hij is dieselkenner bij uistek!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Ik gebeld met Hoefnagels; citroen dealer in helmond, van gompel in eindhoven en citroenadvies in heerlen, daarna nog een keer naar hoefnagels en uitgelgd dat het artikel volgens citroen service niet nfp is, toch was het niet meer leverbaar. Maar afgezien van het ringetje moet er een nieuwe accu in en dan zit ik nog met een lekkende dieselpomp te koekeloeren. Tel daar bovenop dat er nog wat andere puntjes zijn zoals het olie lekken, motormanagementlampje dat af en toe brandt, dan kom ik tot de conclusie dat ik beter kan gaan kijken naar iets anders...
jammer want het is een mooie wagen...
______________
L' éminence grise
Daar gaat ze....
______________
L' éminence grise
Met verdriet in mijn hart moet ik U allen helaas mededelen dat van ons is heen gegaan;
XM 2.1td prestige, 46-JZT-4, ook bekend als Noir désir....
(bij sommigen als noir dressoir)
Afgelopen zaterdag hebben Marc en ik, samen met Erikv die
in de weg liepfoto's maakte, haar zoveel mogelijk gestript opdat zij in ons aller XM's een beetje mag voortleven.Of in marc's garage, die twee volle breaks aan onderdelen mee naar huis heeft genomen, mag stofvangen...
Op het eind van de middag hadden we het interieur en het plaatwerk grotendeels gestript. Gelukkig kwam er versterking in de vorm van MarcelKa en Gerrie, die vakkundig de auto verloste van de uitlaat, startmotor, dynamo etc.
Opvallend was de hoeveelheid roest die deze XM uit 2000 verborgen hield achter het plaatwerk, bumperbalk was krokant ook de steunen waaraan de voorschermen en voorbumper vast zou moeten zitten waren compleet rot.
Het resultaat:
Ik weet het, qua strippen van een sloper valt dit nog reuze mee, maar de auto moest rollend weg.
De km stand zal niet verder komen dan deze stand; 326013, belachelijk lage stand voor een diesel natuurlijk...
En maandag dan het definitieve afscheid;
Op naar het witte licht aan het eind van de tunnel...
En hier het bewijs dat het nu echt afgelopen is:
Na de diverse steunbetuigingen en condoleances in ontvangst te hebben genomen, mag hier dus een slotje op...
______________
L' éminence grise
RIP Noir Désir. Zij was een goede donor.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Over de eeuwige groene snelwegen zweeft zij nu... Adieu...
( en een slotje erop )
Luceo non uro....
Pagina's