Zie hier mijn nieuwe aanwinst: een 2.0 TCT VSX met 203.000 op het klokje:
De auto ziet er van binnen en van buiten ontzettend goed uit. De kleur is brun quad (kleurcode EEB). Donkerbruin; bijna antraciet met een bruine gloed. Ook onder de motorkap ziet het er goed uit, verschillende dingen zijn vervangen zoals radiator en HD pomp. De veerschotels zien er nog als nieuw uit.
De eerste eigenaar heeft de auto eerst geleasd en daarna overgenomen. De tweede eigenaar is een citroenliefhebber die er weinig mee gereden heeft maar wel veel onderhoud gepleegd heeft.
Het eerste defectje is echter al gevonden. Het achterklepslot vergrendeld niet. Dus ik daar gisteren wat aan zitten frunnikken, springt dat haakje in de vergrendelde stand en kreeg ik de koffer dus niet meer dicht.
Ik dacht daar gaat m'n voorgenomen rit, maar gelukkig sprong het slot weer open toen ik op een palletje duwde met een schroevedraaier (na eerst voor nop de gehele kofferbakklep bekleding in de regen verwijderd te hebben, dit bleek dus niet nodig). Wat er mis is weet ik niet precies, het slot waar de sleutel in gaat werkt wel, zie ook die stangetjes van dat slot naar de haak bewegen maar deze doet niets.
gisteren nog even op bezoek geweest bij noir desir om wat spullen over te laden:
en even de XM club kentekenplaat houder overgezet:
Er heeft ooit eenn carkit ingezeten dus op het achterraam zit een extra antenne. Ik wil deze er graag afhebben, weet iemand of je zoiets netjes kan verwijderen?
Hier het interieur, ook nog heel mooi. Er zit een oud navigatie systeem in (volgens welke ik in oudbeijerland rond rij, ik denk dat de verbinding met de gps ontvanger op het dashboard niet werkt.) dat gaat er ook nog uit. Ook het klepje van de asbak werkt niet dus dat ga ik ook overzetten.
De werking van de ECC is anders dan bij noir desir; Bij noir désir start de ECC altijd in "auto", bij de TCT start de ECC in de stand waarop de auto is uitgezet.
De eerste KM's zijn heel goed bevallen, motor loopt heel mooi. ff wennen aan de rust in de auto tov de diesel, ik dacht even dat de auto was afgeslagen bij het stoplicht.
Niet sluiten van de klep is vaak een kwestie van tikkeltje verschuiven van de vanger. Deze moet net genoeg druk zetten om de pal om te doen klappen. (hoop dat dat duidelijk genoeg is).
en welke naam heeft ze gekregen?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Mooie XM hoor! Maar kan er niet echt bruin van maken.
__________
Crepuscule
Als de ECC altijd in automatische stand start zit er vaak een fout in. Meest bekende is temp sensor. Heb het met type 2 paneeltjes van alle bouwjaren geprobeerd, en altijd als alle fouten gewist waren startte hij inderdaad op in de stand waarin die ook uit was gezet. Hele mooie auto Roel. Subtiele kleur bruin, staat erg chique.
Bij een van onze breaks zat ook zo'n rare antenne op de achterruit. Zit vaak gewoon erop gekit.
Ik heb ook regelmatig dat ie op auto opstart; meestal als ik ben geëindigd in de stand "blazen in mijn gezicht".
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zou kunnen dat hij met een bepaalde stand wel in auto opstart. Normaal gesproken pakt hij de oude stand weer op bij mij.
gefeliciteerd Roel, en veel veilige kilometers gewenst!
Luceo non uro....
erg speciale kleur altijd!
deze wil ik nog wel eens in het echt besnuffelen.
Ziet er mooi uit Roel.
Die antenne op de achterruit voorverwarmen met fohn en dan er af halen met een stukje touw of plamuurmes. Hetzelfde aan de binnenkant doen. Zie ik daar ook nog een oude carkit hangen links van de middenconsole?
Thanx guys and gal...
Dat van die vanger mag je volgende week eens uitleggen marc.
Dus starten in de auto stand is niet normaal? Dan doet deze het goed! Mij is ooit vertelt dat opstarten in "auto" normaal is, volgens mij door ton van soest?
de kleur is moeilijk te vangen op de foto, het is bijna donkergrijs met een bruine gloed er overheen onder een bepaalde hoek/lichtinval. Soms zelfs een bijna paarse gloed. De naam moet ik nog even over denken, maar gerrie's brown sugar is een goede kanshebber.
bedankt voor de tip met de fohn jabaar, gaan we eens proberen. Dat ding aan de middenconsole is de afstandbediening voor de navigatie met kaarten op cd uit 1999. De carkit heb ik er los in een plastic tasje bij gekregen. Compleet met losse luidsprekertjes. Kortom mooie techniek uit de vorige eeuw... De navigatie heb ik er al vanmiddag uitgesloopt :-)
@stoof: je bent altijd welkom om te komen snuffelen
______________
L' éminence grise
ps. de olievlekken op straat zijn niet van deze,,,
is trouwens de TCT een 8-klepper? ik was in de veronderstelling dat alle 2 liters van serie 2 16 kleppers waren, maar volgens service citroen is er alleen een 2.0 turbo 8v...
______________
L' éminence grise
Is inderdaad een 8 kleppert, zonder hydraulische klepstoters. Deze moeten ook gesteld worden, hoeft niet vaak/bijna nooit. Het is in feite de oude 8v motor met een turbo erop geplakt! Wel een heel aangename motor.
Je hebt ook nog 2 types 8v zonder turbo.. een hele oude 2.0 8v carb in de < 90 modellen en de 2.0i 8v non-turbo injectie als hekkensluiter onder de injectie modellen
Ah ja, alhoewel ik die carb versie nog maar 1 keer in het echt heb gezien!
Ik zag trouwens het filmpje op facebook van je turbo, het einde is in zicht zag ik? Echt een vet scheurijzer zo'n 309.
Roel; als je ooit een vraag hebt over een turbo moet je bij Matthijs zijn. Dat is een wandelende encyclopedie op dat gebied!
kom zeker snuffelen, wanneer is even de vraag, heb het steeds enorm druk....
kom zeker snuffelen, wanneer is even de vraag, heb het steeds enorm druk....
Ik zou het ook druk hebben als ik alles 2x deed...
;)
En een handtekening!!!!
______________
L' éminence grise
Is elke 2.0t een 8 klepper? Dat wist ik niet :-)
Jep! Zonde eigenlijk, had graag een 16v met turbo gezien! Dat was met de laatste bouwjaren ook geen overbodige luxe geweest als je de concurrentie zag.
405 heeft een 2.0 16v turbo gehad, wip je die erin ;)
Gefeli Roel, ziet er mooi uit!
Vele fijne zweefmomenten gewenst in de nieuwe zweefmobiel.
Gisteren de auto wat tlc gegeven;
het was onduidelijk wanneer de distribibutieriem vervangen was, wel wist ik dat de auto vanaf 140.000 in onderhoud was bij de citroendealer in den bosch. Dus daar even naar toe gebeld maar zij hebben nooit de riem vervangen. De riem zal dus (hoop ik) eerder vervangen zijn maar dat was meer dan 10 jaar geleden. Dus riem, spanrollen en waterpomp vervangen. De multiriem bleek ook niet meer jofel dus die is ook vervangen.
nu kan ik haar weer met een gerust hart de sporen geven!
Ook even de parkeerrem nalaten kijken, deze trapte ik helemaal weg, dit was echter alleen een kwestie van afstellen.
wel blijkt er een wiellager vervangen te moeten worden.
______________
L' éminence grise
Gebruik je de parkeer rem dan?
Ik gebruik deze enkel biij hellende vlakken met draaiende motor.
Verder altijd parkeren in de versnelling.
Je kan hem óók gebruiken als parkeerrem, dit is je noodrem! En die moet gewoon ter aller tijde goed werken
precies, ik heb hem wel eens heel hard nodig gehad toen mijn hydraulische druk weg viel...
______________
L' éminence grise
Zorg idd dat de 'handrem' in orde is, ook al heb je een automaat / parkeer je altijd in de eerste versnelling.
Zoals Matthijs terecht opmerkt, is het je noodrem op het moment dat de hydraulische druk wegvalt. Ik heb dat ooit eens gehad met mijn oude witte DS, en je wil NIET weten hoeveel zweetdruppels je verliest tijdens een ongeplande remactie zonder hydrauliekdruk.
Zorg dat dit altijd in orde is!
Yeah....en ook als je'm op de ferry parkeert en je ferry moet 12 meter hoge golven pareren :) Mooie wagen trouwens! Veel geluk er mee!
Ierse zoefmachine
Oei, 't is al lang stil hier... Maar dat is eigenlijk goed nieuws; niks aan het handje, gewoon lekker rijden...
Alleen zelf (met wat tegenslag) thermostaat vervangen. Vorige week ter voorbereiding van de vakantie de wiellager laten vervangen bij hegru, scheelt weer een irritante brom bij hogere snelheden....
______________
L' éminence grise
Geslaagd met vlag en wimpel!
alleen de achterremmen ontluchten....
Ik vond het toch spannend zo'n eerste APK, maar gelukkig geen rare dingen tegengekomen.
______________
L' éminence grise
Pagina's