Beste iedereen,
Een tijdje geleden ben ik in het bezit gekomen van een 15 jaar oude XM er is 180.000 mee gereden. Ik ga hem nu als 'youngtimer' gebruiken. Ideaal! Vorige week voor mijn werk mee naar Parijs geweest. (profielfoto :-) Heerlijke reiswagen. Aangezien ik niet anders kan herinneren dat mijn vader een BX en XM heeft gereden ben je toch 'zwevend' opgegroeid en een beetje. Vandaar....
Auto is altijd goed onderhouden en heeft een APK tot november 2014. Nu heb ik een vraag:
Ik heb een filmpje gepost op youtube.
De HD-pomp klikt er na elke klik komt er wat groene LHM olie uit de aansluiting lekken.. Het is minimaal en ben door een paar forumleden al in de goede richting gestuurd..Maar de pomp klikt hard sinds een weekje.
Zie dit filmpje...
https://www.youtube.com/watch?v=8DFLJjstYJ8
op 1:01 minuut van het filmpje kun je de klikken goed horen. Je voelt ze zelfs aan het stuur als je onderweg bent.
Ook knipperen de stoplampjes bij het wisselen van lage naar hoge stand, zie begin video
niveau vloeistof is goed, zie 1:27 min in het filmpje.
wellicht weet iemand uit ervaring wat er aan de hand kan zijn?
mvg Gabriel Scheltinga
(overigens dank aan de webmasters om mijn account vandaag te activeren!)
die aansluiting moet je echt gaan fixen want alles is daar vies.
Dat je lampjes krijgt bij omhoog is met een 6+2 pomp zoals deze niet zo heeeeel gek want de opbrengst is een stuk lager dan de ouder type pompen. Dat geklik hem ik met die van mij nooit gehad, maar ik heb die lekkage daar ook nooit gehad ;) Ik zou eerst die lekkage eens oplossen en daarna eens kijken of het geluid blijft.
Hmmm, knipperende lampjes is niet zo'n probleem. In de laagste stand startend (na een tijdje parkeren) heeft ie gewoon nog niet genoeg druk. Dit wordt opgemerkt en verdwijnt bij het hoog komen.
Verder komt de wagen vlot omhoog bij standwissel van normaal naar hoog.
Lekkage: lijkt dat de wartel niet goed vast zit. Tikje aandraaien misschien?
Tikken: klinkt idd verontrustend als het echt uit de pomp komt. Is het echter niet de voorraadbol? Of ergens in de rest van het systeem? Het valt op dat een tik gepaard gaat met iets wijken van de wartel. Dit duidt volgens mij op even wat hoge druk. Misschien viezigheid in het systeem? Zou het wat zijn om een keer te spoelen met hydrorincage? Als veergedrag goed is, niet zwaar sturen en ze komt zo mooi omhoog als in het filmpje, dan zou ik nog even wachten met pomp vervangen, eerlijk gezegd.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja, klopt idd. Als de tik uit de pomp komt, dan zie je iets vocht uit de aansluiting komen.
Overigens is het tikken onregelmatig. Komt echt uit de pomp. Dank voor de reacties!!
Gbw Scheltinga
Late reactie, wellicht niet meer nodig voor dit huidige probleem, maar wieweet kan ik er een ander nog mee helpen:
Tikken van de pomp kan te maken hebben met een kapotte voorraad bol ( vrij harde klappen/tikken van de leidingen omdat de drukgolven niet worden opgevangen) dit probleem heb ik zelf al eens gehad. Bij demontage van de bol bleek de gehele bol vol LHM te zitten, membraam gescheurd.
Ook is het goed mogelijk dat de pomp onvoldoende toevoer van LHM krijgt, in het voorraad vat zit een filter welke vervuild kan zijn...zeker met de leeftijd van de xm's en bij gebrek aan onderhoud aan het LHM systeem. De stalen veer/beugel los nemen, voorzichtig het pakket met slangen/leidingen omhoog tillen, het filter zou als het goed is mee omhoog moeten komen.
Wanneer het filter vuil blijkt te zijn; niet enkel filter reinigen, maar ook eens nadenken om de LHM te verversen. Vergeet het ontluchten en dus spoelen van de remmen niet :-) Kan best vuile drap worden na al die jaren. Remcomfort gaat er zeker op voorruit wanneer de drap word ververst voor lekker dunne LHM.
Tom.