XM ers
mijn gaspedaalsensor is al 2x vervangen maar nu slaat toch het motormanagement nog op tilt. Uitzetten motor en weer aanschakelen is soms voldoende voor een uurtje rijden, soms ook voor een minuutje......
nou zei iemand me dat de computer die de gaspedaalsensor aanstuurt wellicht vervangen dient te worden. Is dat zo? En hoe kom ik aan zo'n computer ?
Bij mijn weten is geen aparte ecu voor het gaspedaal. Er zit bij het pedaal een sensor maar die is verbonden met de veercomputer.
Daarnaast is er een potmeter die op het gasklephuis zit. Boutjes ervan losdraaien en een mm of 2 verdraaien en je zou er maar zo verlost van kunnen zijn.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Probleem van de 'gasklephuispotentiometer' is niet zozeer dat die kapot gaat maar slijtage. Er zitten 2 contactjes in die over 2 koperbaantjes heen en weer glijden. aangezien die altijd vanaf 0 naar 100% gaan, maar veel vaker op de 0 stand dan 100% komen is meestal de eerste 1 á 2 mm de probleemzone. Wat ik al zei, losmaken en een tikkeltje verschuiven zou zo maar het probleem kunnen verhelpen.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Over wat voor auto gaat het hier?
Vandaag de computer vervangen die o.m. gaspedaalsensoor aanstuurt. Duimen of het een maandje werkt.
Nou mede-fanaten,
het probleem wordt interessant. De computer rechtsvoor is vervangen en dat leek een maandje goed te gaan. Plots echter staak het oude probleem weer de kop op. De XM gaat in Motormanagement, motor boijft draaien maar hij heeft geen aandrijving meer. Uitschakelen en aanzetten is een oplossing.
Maar, inmiddels moet ik ruim een minuut gloeien en wachten met herstarten. Anders draait ie wel rond maar slaat de motor niet meer aan. Alsof ie geen diesel krijgt? Het lijkt ook alsof die rustperiode steeds langer wordt.
het gekke is dat het euvel soms 500 m na start optreedt en dan lange tijd niet. Maar soms ook rijd ik 40 km voordat ie in MM stand springt. Om gek van te worden.
Was de auto al uitgelezen? Ben ook wel benieuwd naar je type XM, een 2.5 TD?
Ierse zoefmachine
je gaspedaal sensor is oud/op. Bekent kwaaltje voor 2.1TD's. En die zijn behoorlijk lastig te vinden...
Volgens mij heb ik er nog 1 op reserve
Ik las net pas dat hij al 2 keer is vervangen, wellicht heb je corrosie in je stekker of slechte bedrading.
óf je hebt de pech de sensor te hebben vervangen door andere slechte exemplaren.
Dit was destijds voor mij de reden om een lexia te kopen om het probleem te lijf te gaan
Hij was inderdaad uitgelezen en dat gaf gaspedaalsensor aan. Bij Wil in Boxmeer geweest en zaak grondig bekeken maar gaspedaalsensor was al twee keer vervangen dus dat lijkt onlogisch. Computer vervangen en vervolgens tijdje geen last. Dat is het rare. Na een maandje stak het weer de kop op.
Op snelweg eigenlijk geen probleem als ik in Drive rijd. Maar lijkt erop dat ie problemen heeft als ik terugschakelde naar 2 en 3 (nodig omdat de versnellingsbak niet helemaal jovel is, maar ik rijd vrij probleemloos door op te trekken in de 2 en dan door te schakelen naar D). rare manier van automaat rijden maar het werkt. Inmiddels reed ik 160.000 km met de XM waarvan de kmstand nu 446.000 is.
er vanuit gaande dát het echt een relatie heeft dan gok ik op deze:
Optrekken betekent dat het blok beweegt en daarmee de kabelboom die er overheen loopt. En dan wordt een kabelbreuk aannemelijker.
Kon wel eens kloppen. Anderhalve week beleden sloeg ie voor het laatst af. De kabelboom is niet origineel en bevat wat isolatietape. Ik liep alles als leek na, drukte hier en daar wat aan en...... Sindsdien nog geen problemen in de laatste 1000 kilometer. Lijkt erop dat de kabelboom naar gaspedaalsensor vervangen moet worden. Maar is die ergens?
Deel bekabeling vervangen en al 1000 km geen problemen meer.
Deel bekabeling vervangen en al 1000 km geen problemen meer.
Deel bekabeling vervangen en al 1000 km geen problemen meer.
Da's dan al 3000km ;)
Maar lijkt erop dat Matthijs (weer eens) gelijk had...
En een handtekening!!!!