Hallo,
Ik rij sinds vorige week een Citroen XM 2.5 TD Exclusive. Ben niet bekend met de auto en heb daarom 2 vragen.
Zijn de 2 displays RDS info en de boordcomputer/klok te vervangen als die het niet (goed) meer doen?
Ik mis het bekende "zetje" in de rug wanneer je wat sneller wilt optrekken. Krijg geen signalen vanaf het dashboard
dat er iets aan de hand zou zijn als bijvoorbeeld lucht/massa meter. Heb verder ook geen aanleiding om aan een andere
storing te denken, omdat de auto gewoonweg prima rijdt.
Kan dus ook gewoon aan de combinatie gewicht auto/129 pk liggen.
Graag jullie advies
Marcel
uiteraard zijn deze 2 displays beide te vervangen. De klok/boardcomputer gaat echter hoogst zelden stuk. Meestal is dat een kwestie van de 2 lampjes die erin zitten te vervangen.
De linker display (bij jou blijkbaar de versie met RDS info) gaat wel vaak stuk, zeker bij een serie 2. De verbinding tussen printplaat en LCD die door een flatcable gerealiseerd wordt geeft storingen. De displays zijn te repareren, maar de benodigde rubber strip (een geleidende variant) die de flatcable vervangt, is lastig te vinden. Dit geeft de meest optimale reparatie.
Je kunt soms ook goede resultaten bereiken door het display te demonteren en de flatcable connector beter aan te drukken door de rubber band omgedraaid te monteren of een dun stukje plastic eronder te leggen zodat de boel beter geklemd wordt.
Een 3de mogelijkheid is om de flatcable, als deze niet te veel verweerd is, opnieuw vast te plakken met speciale geleidende 3M tape.
Dank voor je advies. De klok is overigens nog goed af te lezen, de boordcomputer alleen vaag in donker.
Groet, Marcel
Marcel van Duyn
Met zon 2.5td zou je best wat moeten voelen qua acceleratie.Alleen valt daar weinig over te zeggen in de vorm van een internet diagnose.
Als je eerder snellere auto's hebt gereden valt het wellicht tegen. Of je hebt wat achterstallig onderhoud, of gewoon slijtage (het zijn de jongste niet meer), of domweg een storingkje.
Even de lexia er aan zal je al helpen
Loszittende luchtslang van de warmtewissleaar willen weleens niet goed vast zitten of gescheurd zijn en dat geeft minder vermogen. Op het zicht deze slangen nalopen kan nooit kwaad,
T hele inlaat traject nalopen is altijd een goed idee idd. Als het daar lucht lekt kan je dat ook je turbo kosten
Slangetje los van de MAP-sensor geeft hetzelfde effect: (geen extra brandstof bij snel/vlot gasintrappen....)