Heb zojuist de linker aandrijfas vervangen, het klonk niet als een aandrijfas maar omdat het alleen in een bocht naar rechts metalig rammelt wilde ik het erop gokken. (overigens wel een Citroen monteur een rondje laten rijden om advies te vragen. Hij vond het ook niet klinken als aandrijfas maar zou zelf ook begonnen zijn met het vervangen van de as)
Uiteraard had ik dit filmpje moeten posten voordat ik besloot de as te vervangen want jullie weten vast wat het is :)
http://www.youtube.com/watch?v=hHMTqBCDP_o&feature=youtu.be
Wie maakt me los?
Klinkt niet als kineten inderdaad .
Da`s meer " knoknok ".
Loopt er wellicht iets aan bij de remmen , of dat daar wat los zit .
Zou je wiel er ff aftrekken en kijken .
Ook in de wielbak kijken , missschien loopt er wat aan in de bocht !
PS. Maak je onderwerp aub wat korter , krijg nu als beantwoorder de melding dat jouw onderwerptekst te lang is.
Succes .
Uiteraard hebben we het wiel er al meerdere keren af gehad. Het lijkt meer bij de motor plaats te vinden, en niet bij de wielen. Misschien een uitlaatspruitstuk? Vreemd blijft wel dat het alleen bij een bocht naar rechts is.
Uiteraard hebben we het wiel er al meerdere keren af gehad. Het lijkt meer bij de motor plaats te vinden, en niet bij de wielen. Misschien een uitlaatspruitstuk? Vreemd blijft wel dat het alleen bij een bocht naar rechts is.
Hangt de frequentie van het geluid (aantal tikken per seconde zeg maar) samen met je rijsnelheid? Dan zou ik denken aan iets in de wielkast.
Nog verschil in al dan niet gas geven; al dan niet koppeling ingedrukt?
Kijk ook eens aan de andere kant; Dat wiel draait ook meer natuurlijk, hè. En denk ook even aan veerpoten en zo. In de bochten doen de veerpoten ook het nodig werk.
Klinkt mij niet bekend, maar wel verontrustend.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Wat een akelig geluid! Ik heb hier niet zo heel veel over te zeggen.. Is het mogelijk hem op bokken te zetten, wiel eraf, en dan draaien en laten bewegen? Misschien zi eje het dan wel.
ik zou hem eens omhoog zetten met de wielen vrij, niet in de versnelling en dan aan je wielen draaien. Kijken of je het dan hoort.
Zou zo maar kunnen dat je vleugel tandwieltjes in je diff stuk zijn
Hallo Matthijs,
als die vleugeltandwieltjes stuk zijn, zou die dan bij het sturen naar links het zelfde geluid moeten maken? Dat is niet het geval.
Die draaien dan de andere kant op, maar ze draaien wel. Je zou verwachten dat je er wel geluid van krijgt.
Ik heb wel eens mn diff stuk gehad (met andere geluiden trouwens) en die deed het ook maar 1 kant op.
Wat trouwens ook kan is je tussenlager van de lange aandrijfas. Die kan je op het oog ook wel controleren. Die loop door je onderste motorsteun heen. Dat gaat ook lopen wringen. Nu ik het typ is het net wat plausibeler qua droog geluid e.d. Maar die hoor je dan ook wel gonzen/zingen rechtuit.
Heb je het ook bij volledige stuuruitslag bij stilstand?
Of moet je ook aandrijven?
Bij stilstand (met volledige stuuruitslag) geen geluid. Ik hoor geen gonzen zingen bij rechtuit. Langzaam rechtsaf rijden ook geen geluid, beetje gas bij en dan opeens begint het. Dat zie je ook in het filmpje, als ik even rechtdoor stuur is het even weg.
Gisteren een andere Citroen monteur laten rijden. Hij had geen flauw idee. Hij wilde graag de oorzaak horen als we de oplossing gevonden hebben.
Ik heb de Jaguar dealer gebeld waar ik de eXtra Medium gekocht heb, hij heeft het filmpje ook gezien. Zijn monteur vroeg me de remankerplaten verder naar buiten te buigen en dan te luisteren of het minder wordt/weg is. Maar die platen zitten stevig vast (al 3x gechecked, gestuurd zonder wielen etc.) dus dit zal geen oplossing zijn. Dus de auto mag terug naar de dealer om onder garantie gerepareerd te worden.
Ik zal vanavond de auto opkrikken met de voorwielen van de vloer, de lange aandrijfas visueel controleren en proberen of ik het geluid kan reproduceren.
I'll keep you posted!
... toch dat nestje marmotten dat achter je voorscherm is gekropen ...
En een handtekening!!!!
Misschien als je hem op de krik hebt staan even met beide wielen (of één voor één) eraf de as laten ronddraaien en naar rechts sturen. Bij blijvend geluid sluit je alle aanloop in de wielkast daarmee al uit en moet je dieper gaan zoeken.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Idd Marc, vanavond post ik het resultaat!
Auto met de wielen van de grond: uiterst links en rechts gestuurd met draaiende wielen. Daarna nog zonder wielen. Geluid niet kunnen reproduceren. Er loopt niks aan.
Ik breng 'm terug naar de andere kant van het land voor garantie.
Thanks voor de hulp allemaal! U hoort van me als ik 'm weer terug heb.
Dus alleen bij belaste wielen: veerpoten?
Mijn veerpoot (kwam ik later achter) kraakte een keer als een vreselijk geluid vanuit het dashboard bij het sturen. Ik ontdekte wat het was toen ie al rijdend omhoog kwam door mijn motorkap.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja inderdaad alleen bij belasting en het lijkt erger te worden. Veerpoten sluit ik uit, het heeft echt met het draaiende gedeelte te maken, snelheid ratel loopt op met rijsnelheid, en de veerpootrubbers zien er als nieuw uit.
Ik begin toch te twijfelen aan het wiellager. Heeft iemand (regio Eindhoven) toevallig een complete fusee met lager liggen die ik zou kunnen lenen om te testen?
Wiellager kan je testen door het auto op te krikken en aan t wiel te sjorren
even links en rechts vastpakken en proberen te bewegen, idem voor boven en onder.
Dit moet allebij 0 zijn. Met alleen links/rechts heb je stuurkogel slecht, alleen boven/onder is het je fusee kogel, heb je het in elke positie is het je wiellager.
Het zou wel kunnen opzich, maar die hoor je opzich ook wel bij rechtuit en de andere kant op als hij zó slecht zou zijn. Maar je weet het maar nooit :)
Dat heb ik al gedaan Matthijs, dat voelde allemaal stabiel. Maar omdat de zijwaardse kacht opgevangen wordt door dat wiellager en het ook blijft kraken zonder aandrijving blijft het lager verdacht.
Misschien voelt het wiel stabiel omdat het geen gewone slijtage is maar dat er bijvoorbeeld één kogel (?) kapot is in het lager. Ik verzin maar iets...
Zóu kunnen, t is niet heel plausibel maar ondertussen hebben we t meeste wel besproken :)
Had je het tussenlager nog bekeken?
Heb er wel naar gekeken maar dr valt te weining te zien omdat ik geen brug heb. kan er niet fatsoenlijk bij met m'n krikje helaas.
Heb je dit al uitgesloten? Heb ook weleens last gehad van wat onduidelijk geratel bij een bocht. Bleek toch de handremkabel te zijn die door een vorige eigenaar niet goed gemonteerd was of het was een verkeerde die net te kort was en daarom maar niet door alle ogen gedaan is bij montage.
Je weet maar nooit.
In tegenstelling tot wat ik gisteren postte: de frequentie van de ratel loopt niet op met de snelheid maar met de stuuruitslag: video
De oorzaak hiervan moet wel in het dif liggen.
áls dat zo zou zijn vind ik je een flinkje jongen als je daarmee nog het hele land mee door gaat rijden.
Als je diff klapt op de snelweg dan is je auto onbestuurbaar.
Al een paar dagen ben ik braaf op mn fietsje, niet vervelend met dit weer, maar de auto moet toch een keer naar Rotterdam.
Dank voor de tip Matthijs, mijn eerste gedachte was: "m'n remmen werken toch gewoon!" maar met 2 blokkerende voorwielen heb je niet zo veel aan je remmen... Zolang ik 80kmh rechtdoor rij is het risico veel minder groot dat de boel klapt lijkt me maar op de afritten zal ik met zeer gematigde snelheid moeten rijden om het risico enigzins te beperken. Risico blijft groot
M'n collega opperde om te gaan spookrijden, dan gaan de meeste op- en afritten linksaf ;)
Ja das waar, het ís te doen. Wie weet kan je er nog 1000 km mee rijden zonder enig probleem =]ANWB pas mee en tandjes op elkaar :P
Valhelm op achter het stuur.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zojuist contact gehad met de dealer, ze stellen voor om een lokaal rivisiebedrijf voor versnellingsbakken een diagnose te laten stellen en de reparatie uit te laten voeren. Ik vind dit prima natuurlijk!
Kennen jullie een goed rivisiebedrijf in regio eindhoven?
Ik ken wel iemand in eindhoven die versnellingsbakken doet en kan fixen, maar is geen gespecialeerd bedrijf in versnellingsbakken, als dat de eis is. Is wel gewoon een bedrijf / garage trouwens.
http://www.esautomotive.nl/
Zeg je gewoon ff dat ik je gestuurd heb :P
Nooit meer wat van gehoord, toch mid-highway het diff geploft :P
haha nee, t rammelt nog steeds, ben aan het onderhandelen over wie wat betaalt en zo...
Als ik meer weet meld ik het hier!
De dame is sinds gisteren terug bij de RAC (Rotterdamse Auto Centrale) en ze gaan "het probleem netjes oplossen".
Pagina's