Hallo!
Mijn TD loopt niet mooi stationair, net of ie iedere keer af wil slaan, maar dan toch maar weer doorloopt.
Wie heeft er tips over de bekende verdachten in zo´n geval? :-)
Groet, jan
Hallo!
Mijn TD loopt niet mooi stationair, net of ie iedere keer af wil slaan, maar dan toch maar weer doorloopt.
Wie heeft er tips over de bekende verdachten in zo´n geval? :-)
Groet, jan
Start ie ook slecht? Met kou slechter dan bij het huidiger weer? Dan zou het vuil in de injectoren kunnen zijn: injectorreiniger (diesel!) erin en meestal beter dan.
In worst case is je Lucas Epic aan het overlijden.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Stappenmotor kun je ook schoonmaken, die regelt het stationair toerental. :)
Wat is de staat van onderhoud: Luchtfilter en dieselfilter.
Zie je ook luchtbellen in die doorzichtige slangen van en naar de dieselfilterhouder?
Een diesel heeft geen stappenmotor Djidde :)
Is dit een mechanische diesel of de Lucas EPIC ?
Eerste gok is lucht of vieze filters. Tweede gok is een moe blok.
Moe blok?
Hoe bedoel je. Vervuiling en een keer een flinke tijd op toeren laten lopen soms.
Ben met je eens dat we meer moeten weten hoe oud de XM.
Janvb heeft een type 2: http://www.xmclub.nl/forum/even-voorstellen-christine-vii dus zeker een Lucas Epic.
Qua keertje doorblazen is idd goed idee (en leuk bovendien): ritje DLD bijvoorbeeld; op zondagochtend en dan kwartiertje continu 170-180.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Wat een tips he.. lekker gaan lopen stampen met een blok waarvan je weet dat er iets niet lekker zit.![icon_crazy icon_crazy](http://www.xmclub.nl/profiles/commons/libraries/ckeditor/plugins/smiley/images/icon_crazy.gif)
Mea culpa, Matthijs, maar ik denk begrepen te hebben dat alleen stationair lastig is. Ik zie althans geen opmerkingen over rijgedrag. Of wel, Janvb?
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Zo, wat veel reacties! Wat een leuk forum is dit toch!!
Ik zie heel af en toe een grote bel voorbij komen in de slang die naar het filter gaat.
Als ik een poosje in het balgje knijp dat gaat ze wat beter lopen.
Heeft een XM ook zo´n warmtewisselaar achter op het blok zitten?
Bij de BX was dat bijna altijd de boosdoener.
De dieselvoorverwarmer, bedoel je? Ja,..........eh in ieder geval wel bij serie 1 blokken; serie 2 weet ik ff niet.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Heeft deze XM niet.
Luchtbel in bovenste of onderste slang?
Bij dit nieuwe blok zit de dieselvoorverwarmer onder het filterhuisje. Maar die is niet zo kwetsbaar als de oudere versies.
Als je een bel voorbij ziet komen, waar dan ook, heb je lucht in je systeem. 9 tegen 10 dat je geschommel daar ook vandaan komt.
De bellen zitten in de onderste doorzichtige slang.
Die van de tank naar het dieselfilter dus.
Dan zit daar ergens al iets niet lekker. Meestal is het handpompje dan verdacht, of de leidingen vanaf t schutbord.
Zou eerst beginnen met het vervangen van de leidingen vanaf en naar het handpompje. Kans is groot dat deze oud zijn en aan de onderkant haarscheurtjes hebben.
Gewoon standaard brandstofleidingen voor diesel van de juiste diameter. Gaat per meter. En koop er gelijk wat klemmen bij, want die standaardklemmen zijn ondingen vind ik.
Handpompje zelf is niet meer leverbaar helaas.
Blijft een gedoe met lucht en diesels.
Damn, had ik moeten weten, dan had ik dat blaasbalgje bij de laatste sloop nog ff meegejoept.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Bij mij ging de wagen uiteindelijk ook afslaan.
Bij het uitlezen bleek dat de stand van de rotor van de pomp soms niet gemeten kon worden door de computer.
Ik heb er een andere tweedehands pomp in laten leggen, en nu rijdt ze weer als een zonnetje!