Dag Beste XM'ers,
Ik heb sinds een week een XM 3.0 V6 Exclusive uit 2000. Hij heeft een automatische transmissie en misschien moet ik daar even aan wennen, want er gebeurt iets raars.
Wanneer ik file rijd of stilsta ben ik vanuit mijn vorige auto, ook een automaat, gewend dat ik gewoon de rem ingetrapt hou terwijl ik hem in de D laat staan. Ik vertel maar beter niet wat voor auto dat was, maar het is een moderne, computergestuurde japanner. Als ik datzelfde doe in mijn fonkelende XM, dan lijkt er iets nogal te verhitten en gaat hij na een paar minuten rook ontwikkelen die onder de motorkap vandaan komt. Het is witte rook en als ik even later kijk en ruik onder de motorkap, dan zie en ruik ik niks bijzonders.
Hoewel ik dus ergens een verwachtig had dat hij dit zelf zou regelen, kwam het in me op dat het ook raar is dat de auto de hele tijd wil rijden, zoals hij in de D wil, maar ik maar op de rem sta. Sinds ik hem naar de N zet tijdens het stilstaan, ontwikkelt er geen witte rook meer.
Deed ik het gewoon fout door 'm in de D te laten staan of is er iets niet goed aan de transmissie? Bijkomend detail is dat de garage de versnellingsbak geeft gespoeld, dus misschien is er ook een restant aan het verbranden? Gezien de workaround lijkt me dat al minder voor de hand liggend.
Ik hoor graag jullie ideeen en meningen.
Dank en groet,
Koen
Ik heb ook een V6 automaat.
in D heeft hij net als alle automaten kruipneiging. Of te wel je moet in D de je voet op de rem houden.
Wil hij ook rijden als hij in N staat?
ik zou hem in D zetten en dan de voetrem er op en onder de motorkap kijken of je kan lokaliseren waar de rook vandaan komt.
hoi Beeke,
Bedankt voor je snelle antwoord. De mijne heeft ook alleen "kruipneiging" in de D. Dat is dus wel goed. Maar de mijne lijkt het dus, in tegenstelling tot de jouwe, niet zo leuk te vinden dat ik mn voet op de rem houdt in de D.
Koen
Nee de rem vasthouden vindt hij prima.
je hebt toch garantie?