Vlakbij huis hoorde ik een tikkend geluid, alsof er een takje met een wiel meedraaide. Thuis direct de motorkap geopend. Zie ik dat de multiriem kennelijk een scheurtje heeft en net dunne deel overal tegenaan slaat. Gelukkig stond ie na een herstart precies ven. Losse deel afgeknipt maar de multiriem is nu wel over 25 cm pakweg 5 mm dunner. Is het verantwoord om 20 km naar de garage te rijden of loop ik (groot) risico dat de hele multiriem scheurt, knapt en schade aanricht?
Als de rollen en dergelijke wel gewoon draaien en er niets aanloopt zou ik dat wel aandurven. Loopt er wel wat aan of staat er een rol stil dan niet....
Zou ik niet doen. Voor je het weet slaat de riem in de distributie en dan kun je die ook vervangen inclusief spanner en waterpomp.
Denk dat de spanveer van de multiriem niets meer doet en dus vervangen moet worden. Spanrol zal wel scheef staan, waardoor de riem is gaan scheuren.