RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
De XM staat inmiddels 4 weken bij het bedrijf waar ik de auto gekocht heb: RAC te Rotterdam. Zij hebben een Citroen "specialist" de opdracht gegeven om de diagnose te stellen maar daar kwamen mijns inziens onzinnige diagnoses vandaan (zij dachten aan aanlopen remmen of problemen distributieketting. Aanlopende remmen heb ik al lang uitgesloten en problemen met de distributieketting zijn zeer makkelijk uit te sluiten door de motor af te zetten en dan de bocht te nemen.)
Nou is de RAC zelf aan zet.
Ik hoop dat het niet al te lang meer gaat duren voordat er daadwerkelijk wat vervangen gaat worden!! Fingers crossed :)
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Sow inderdaad. Ik heb zojuist een update gekregen: er is vorige week een bout afgebroken tijdens werkzaamheden aan de remmen. Reparatieset besteld, bleek die bout in de set 18mm te zijn en op mijn XM is een 16mm bout nodig. Ofwel de eXtra Medium staat the wachten op n passend reparatiesetje...
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Matthijs zegt:
Hahaha jezus wat een geld. Ik doe het ook wel voor de helft, incl bak ;)
Nou Matthijs, durf je nog? ;) RAC stelde voor de auto terug te kopen voor het aankoopbedrag (ze krijgen geen definitieve diagnose gesteld), maar ik wil 'm houden! Dus er is een voorstel gedaan voor het afkopen van garantie dat ik redelijk vind. Mocht je niet willen dan breng ik de auto naar Bart Ebben voor een nieuwe bak.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Jammer, ik heb je een PB gestuurd, mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel! Zo niet dan rij ik 'm zaterdag heel voorzichtig van Rotterdam naar Malden om daar de boel te laten vervangen.
Bij Bart Ebben is woensdag de diagnose gesteld: de bak moet vervangen worden.
Details:
Met microfoontjes is vanalles uitgesloten (remmen fusee aircopomp etc.) en het geluid wat preciezer getraceerd. Daarna ontdekten we dat het gerammel stopte als tijdens de bocht de motor werd afgezet. (dat had ik niet verwacht! het dif is dus niet de boosdoener) Toen de hydrauliekpompriem losgeknipt (best spannend rijden zonder vering, remmen en stuurbekrachtiging) om hydrauliek uit te sluiten: gerammel bleef. Motor, koppelomvormer en ingaande as van de bak blijven over. Maar de motor kon het absoluut niet zijn volgens de monteur dus ze gaan de bak vervangen. Monteur verdenkt losse schotjes in de koppelomvormer.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Is de koppelomvormer ook vervangen dan ?
Ik heb t filmpje nog eens gekeken maar pfoe.. in de motor, zo direct als je stuurt?
Is het dan nog toeren afhankelijk of snelheids afhankelijk? Het zou dan de ketting kunnen zijn, zowel van de distri als van de oliepomp die ergens tegenaan loopt door de kracht waarmee de bocht wordt genomen. Ofzo.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
koppelomvormer is ook vervangen.
als je tijdens een bocht naar echts (tijdens de rammel) het contact af zet stopt de motor en de rammel. Als je alleen van het gas af gaat rammelt het gewoon door. Omdat de bak vervangen is en het probleem nog bestaat kan het alleen nog maar toerentalafhankelijk zijn..
Later deze week haal ik m op, heb nog wat gelezen over de "spanner van de balansasketting" (blijkbaar kun je zien door de olievuldop of die spanner nog in order is). En ik ga de auto alleen rechts opkrikken, en lusiteren of het geluid dan gereproduceerd wordt. (ik verwacht van wel).
Zo hard ga je de bocht eigenlijk niet om in het filmpje. Het geluid lijkt me ook te direct op te treden bij een stuurbeweging om door centrifugaalkrachten te ontstaan. Klinkt in mijn oren meer als iets in de aandrijflijn (inderdaad diff, wiellager, aandrijfas etc) of remmen(blokken, klauw, handrem) oid. Maar dat heb je door je tests min of meer uitgesloten.
Ik zou de xm voor op steunen zetten, beide wielen los. Dan starten en sturen en luisteren....
Voor opkrikken en de boel laten draaien en sturen heb ik al gedaan maar dan kon ik het geluid niet reproduceren.
Ik heb net de garage gevraagdom de auto alleenrechts op tekrikken en omdanteluisteren of hetgeluidzichvoordoet. Daarnaast ben ikbenieuwd of ze de spanners van de distributiekettingen en de balansaskettingkunnencontroleren, daargaikzonog even over bellen.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
op dat filmpje in de parkeergarage (LINK) klinkt het allemaal heel heftig, erg hard gaat het in werkelijkheid niet, maar het galmt daar wel lekker. In de auto met de ramen dicht hoor je het amper.
In dit filmpje stuur ik steeds scherper en hoor je de ratelfrequentie toenemen:
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Dit geluid is voor mij ook nieuw maar mijn gedachten gaan naar 2 dingen uit, ten eerste de terugroepactie op Serie I voor afgebroken of loszittende stuurhuisbouten en ten tweede een mogelijk rot Diravi tandwieltje of iets dergelijks. Kijk er eens naar, je weet nooit....
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
We hebben ook gereden zonder hydrauliek (pomp losgeknipt) om o.a. diravi uit te sluiten. Geluid bleef zicht voordoen. Ook de module die de stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk maakt kan het mijns inziens niet zijn want we hebben ook gereden terwijl ik op de motor lag met mn oren op die module en daar kwam het geluid niet vandaan. Afgebroken of loszittendestuurhuisbouten: op het moment datik de motor afzet tijdens het rijden naar rechts stopthetgeluid. (Bij gas los gaathetgeluidgewoon door.) Dusvolgensmijkanikhetstuurhuisdanuitsluiten.
Daarnaast kreeg ik nog een tip dat het de plaat tussen de koppelomvormer en de motor zou zijn. Doorhetluisterennaarmicrofoontjesdie weoveral in demotorruimtegeplaatsthebbenkwamenwedaarookuit en dushebiksamen met de automaat en koppelomvormerook die "driehoekplaat" en hetvliegwiellatenvervangen. Zonderresultaat.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Naar links heb ik het helemaal niet.
Ik heb wel een paar keer rechtdoor gereden en dat ik iets hoorde wat erop leek. En bij switchen van D -> N -> R -> N -> D etc. hoorde dat een keer iets dat erop leek. (maar inmiddels is ook een motorsteun vervangen die kapot was dus dat zou dat geluid kunnen verklaren)
Nou dat is mooi, mag je blij zijn want dat is geen simpel klusje denk ik. Ik vraag me af hoe zoiets komt, ik heb er maar zelden van gehoord eigenlijk.
Ierse zoefmachine
Bart Ebben offreerde voor het vervangen (incl. kosten bak): "ongeveer 1850 euro". Dus dit betreft inderdaad geen kleine ingreep.
Ik ben ook benieuwd naar de oorzaak. Bij het vervangen van de aandrijfas was wel zichtbaar dat de bakolie niet bepaald schoon was... (geel)bruin.
Hahaha jezus wat een geld. Ik doe het ook wel voor de helft, incl bak ;)
De XM staat inmiddels 4 weken bij het bedrijf waar ik de auto gekocht heb: RAC te Rotterdam. Zij hebben een Citroen "specialist" de opdracht gegeven om de diagnose te stellen maar daar kwamen mijns inziens onzinnige diagnoses vandaan (zij dachten aan aanlopen remmen of problemen distributieketting. Aanlopende remmen heb ik al lang uitgesloten en problemen met de distributieketting zijn zeer makkelijk uit te sluiten door de motor af te zetten en dan de bocht te nemen.)
Nou is de RAC zelf aan zet.
Ik hoop dat het niet al te lang meer gaat duren voordat er daadwerkelijk wat vervangen gaat worden!! Fingers crossed :)
Wat een bevalling zeg :( en ondertussen al 4 weken onderweg en ze zijn nog niet eens begonnen met repareren..
Sow inderdaad. Ik heb zojuist een update gekregen: er is vorige week een bout afgebroken tijdens werkzaamheden aan de remmen. Reparatieset besteld, bleek die bout in de set 18mm te zijn en op mijn XM is een 16mm bout nodig. Ofwel de eXtra Medium staat the wachten op n passend reparatiesetje...
Hebben ze wellicht de set voor de remmelarij van een V6 met ES9 motor besteld, dat is net wat forser volgens mij.
Vraag me wel af hoe ze die bout afgebroken hebben. Zijn toch niet de slapste boutjes...
Nee nA 18 tot 20 Jaar vind ik het ook hLemaal nIet gek. ?..........
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Is je toetsenbord ook zo oud? ;)
En een handtekening!!!!
Nou Matthijs, durf je nog? ;) RAC stelde voor de auto terug te kopen voor het aankoopbedrag (ze krijgen geen definitieve diagnose gesteld), maar ik wil 'm houden! Dus er is een voorstel gedaan voor het afkopen van garantie dat ik redelijk vind. Mocht je niet willen dan breng ik de auto naar Bart Ebben voor een nieuwe bak.
Ik heb momenteel geen tweedehandse V6 bak liggen, al helemaal geen nieuwe / gereviseerde. Anders waren we vast wel tot een deal gekomen :)
Jammer, ik heb je een PB gestuurd, mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel! Zo niet dan rij ik 'm zaterdag heel voorzichtig van Rotterdam naar Malden om daar de boel te laten vervangen.
Bij Bart Ebben is woensdag de diagnose gesteld: de bak moet vervangen worden.
Details:
Met microfoontjes is vanalles uitgesloten (remmen fusee aircopomp etc.) en het geluid wat preciezer getraceerd. Daarna ontdekten we dat het gerammel stopte als tijdens de bocht de motor werd afgezet. (dat had ik niet verwacht! het dif is dus niet de boosdoener) Toen de hydrauliekpompriem losgeknipt (best spannend rijden zonder vering, remmen en stuurbekrachtiging) om hydrauliek uit te sluiten: gerammel bleef. Motor, koppelomvormer en ingaande as van de bak blijven over. Maar de motor kon het absoluut niet zijn volgens de monteur dus ze gaan de bak vervangen. Monteur verdenkt losse schotjes in de koppelomvormer.
Eindelijk schot in de zaak!
Ellende!! Bak is vervangen maar het geluid zit er nog in... dus toch in de motor...
Dju dat is een fikse tegenvaller.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Is de koppelomvormer ook vervangen dan ?
Ik heb t filmpje nog eens gekeken maar pfoe.. in de motor, zo direct als je stuurt?
Is het dan nog toeren afhankelijk of snelheids afhankelijk? Het zou dan de ketting kunnen zijn, zowel van de distri als van de oliepomp die ergens tegenaan loopt door de kracht waarmee de bocht wordt genomen. Ofzo.
koppelomvormer is ook vervangen.
als je tijdens een bocht naar echts (tijdens de rammel) het contact af zet stopt de motor en de rammel. Als je alleen van het gas af gaat rammelt het gewoon door. Omdat de bak vervangen is en het probleem nog bestaat kan het alleen nog maar toerentalafhankelijk zijn..
Later deze week haal ik m op, heb nog wat gelezen over de "spanner van de balansasketting" (blijkbaar kun je zien door de olievuldop of die spanner nog in order is). En ik ga de auto alleen rechts opkrikken, en lusiteren of het geluid dan gereproduceerd wordt. (ik verwacht van wel).
Distributieketting nog makkelijk te checken?
De ketting voor de oliepomp is zo kort dat de kans wel heel klein is dat die ergens tegenaan loopt.
Balen zeg...
Als het door de centrifugaalkrachten komt, zou je het het geluid dan ook niet moeten horen als je de auto dwars op een stevige helling zet?
______________
L' éminence grise
Voor opkrikken en de boel laten draaien en sturen heb ik al gedaan maar dan kon ik het geluid niet reproduceren.
Ik heb net de garage gevraagd om de auto alleen rechts op te krikken en om dan te luisteren of het geluid zich voordoet. Daarnaast ben ik benieuwd of ze de spanners van de distributiekettingen en de balansasketting kunnen controleren, daar ga ik zo nog even over bellen.
op dat filmpje in de parkeergarage (LINK) klinkt het allemaal heel heftig, erg hard gaat het in werkelijkheid niet, maar het galmt daar wel lekker. In de auto met de ramen dicht hoor je het amper.
In dit filmpje stuur ik steeds scherper en hoor je de ratelfrequentie toenemen:
http://www.youtube.com/watch?v=-JrVH5X-n0Y
We hebben ook gereden zonder hydrauliek (pomp losgeknipt) om o.a. diravi uit te sluiten. Geluid bleef zicht voordoen. Ook de module die de stuurbekrachtiging snelheidsafhankelijk maakt kan het mijns inziens niet zijn want we hebben ook gereden terwijl ik op de motor lag met mn oren op die module en daar kwam het geluid niet vandaan. Afgebroken of loszittende stuurhuisbouten: op het moment dat ik de motor af zet tijdens het rijden naar rechts stopt het geluid. (Bij gas los gaat het geluid gewoon door.) Dus volgens mij kan ik het stuurhuis dan uitsluiten.
Daarnaast kreeg ik nog een tip dat het de plaat tussen de koppelomvormer en de motor zou zijn. Door het luisteren naar microfoontjes die we overal in de motorruimte geplaatst hebben kwamen we daar ook uit en dus heb ik samen met de automaat en koppelomvormer ook die "driehoekplaat" en het vliegwiel laten vervangen. Zonder resultaat.
Naar links heb je het (helemaal) niet ?
Eens een keer een technische meeting van maken met de club: sleutelruimte regelen, allemaal luisteren, kijken etc.
Moet toch een oplossing voor te vinden zijn.
(en als het niet lukt om op te lossen, maken we er gelijk een sloopmeeting van )
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Naar links heb ik het helemaal niet.
Ik heb wel een paar keer rechtdoor gereden en dat ik iets hoorde wat erop leek. En bij switchen van D -> N -> R -> N -> D etc. hoorde dat een keer iets dat erop leek. (maar inmiddels is ook een motorsteun vervangen die kapot was dus dat zou dat geluid kunnen verklaren)
begrijp ik het nu goed dat Bart de bak heeft vervangen voor 1850 euro en dat dit bak niet kapot was?
Zoals ik het begreep is het door de oorspronkelijk verkopende garage onder garantie gedaan. Dus risico van de verkoper, niet van Thomac.
Nee, edit: ik lees nu terug en lees hetzelfde als jij, Beeke. Hoop alleen voor Thomac niet dat ie heeft hoeven afrekenen voor een non-oplossing.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Pagina's