RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
De automaat is vervangen door Ebben maar dit bleek niet de oplossing. 1850 euro is betaald door RAC waar ik de XM heb gekocht. Overige kosten zijn voor mijn rekening. Er is namelijk meer gerepareerd/vervangen. o.a. 2 bollen, een motorsteun, het vliegwiel en die "driehoekplaat" tussen vliegwiel en koppelomvormer.
Voor de duidelijkheid, ik heb zelf opdracht gegeven om de bak te vervangen in de wetenschap dat Ebben geen garantie gaf dat het probleem opgelost zou ziin! Livin' on the edge ;) Er moest iets gebeuren nu want ik kan over n half jaar niet meer met een rekening bij RAC terecht.
Jaap heeft mijn probleem op een engelse site gezet en hij kreeg reacties over het vliegwiel en die die plaat. Dus ik googlen: hebbenjullieditooitgezien?
Ik ga morgen de auto halen en het materiaal bekijken wat eruit is gekomen (vliegwiel etc)
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Kun je niet achterhalen van wie die XM geweest is? Kenteken komt me wel enigzins bekend voor, wellicht kan de ledenadministratie je verder helpen. Dan kun je eens vragen of er iets in die richting bekend is....
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Dit is op het engelse XM forum gepost als reactie op het filmpje: The spring part of the plate is riveted to a boss tat is bolted onto the crankshaft. they usually crack in a circle from rivet hole to rivet hole, with the rivet heads preventing total disintegration. Easy to miss unless you look for it. I have seen and heard it once, several professional mechanics were unable to correctly diagnose the noise.
When turning a corner, the mass of the torque converter puts an axial stress on the flex plate, as the converter is free to float on the shafts and bearing of the transmission.
It would be useful to know more about the onset of this case, and whether any of the work done changed the symptoms at all.
Omdat de koppelomvormervrijkanbewegen in de baktrekt de koppelomvormerdusaan de flexplate in eenbochtnaarrechts. Klinktditplausibel? Hetvliegwiel en de flexplatezijnvervangen dus het zou wel heel toevallig zijn dat nu weer het zelfde geluid daar vandaan komt...
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Of hij is niet vervangen...Of het andere exemplaar heeft exact dezelfde problemen? (2e handsje?)
overigens heb je OF een vliegwiel (handbak), OF een flexplate met starterkrans(automaat) :)
Maar je zou toch denken dat als ze echt de omvormer hebben vervangen, dat ze eventuele speling op de flexplate wel gezien zouden hebben want je koppelomvormer weegt echt wel een paar kilo.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Probleem is dat je de koppelomvormer over de uitgaande as van de bak schuift en pas vastmaakt aan de flexplate als je de bak aan het blok hebt zitten. Dus speling als gevolg van een gescheurde of kromme flexplate zie je dan niet, die axiale speling wordt opgenomen door d lagering van de omvormer op de as. Maar als starterkrans en flexplate gewisseld zijn hebben ze hem goed kunnen zien en zou een afwijking opgevallen zijn lijkt me.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Je kan ook wel de automaat eraf trekken en de omvormer op de plek laten :) Maar dan moet wel je motor er uit. Zo demonteerde ik ze altijd, eigenlijk. Zal niet zo orthodox zijn ;)
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Wat op het Engelse forum ook al geopperd werd heb ik ook aan zitten denk
Wellicht speling op de krukas in axiale richting. Misschien dat dan net de bouten waarmee de koppelomvormer vast zit tegen iets aanlopen bijvoorbeeld
Maar ik zou verwachten dat als daar zoveel speling op zou zitten je dat ook wel normaal zou moeten horen of voelen aan trillingen oid.....
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Doet mij denken aan een losliggende bout of iets wat met het klussen ergens in het motorruim is blijven liggen en dan toevallig bij het sturen naar rechts gaat rammelen. Vind het maar. Je wil niet weten wat er allemaal wordt vergeten. We verliezen allemaal steeksleutel, bitjes en moertjes. Heb zelfs een keer een hele grote waterpomptang gevonden na een bezoek aan de garage. Had monteur vergeten.
Doet mij denken aan het verhaal van de fles. Eigenaar werd gek van het gerammel in de bocht en over drempels. Veel vervangen en experts erbij. Niets hielp. Achteraf bleek er een fles te liggen onder de achterbank.
Bedoel dat het moeite waard is om een keer met een lampje te kijken in het motorruim voordat je de hele motor eruit gaat halen. Soms helpt goed kijken met een brede blik. Probleem is wel dat je moet zien wat wel en niet zo hoort te zitten. Als jezelf of de garage kijkt ben je altijd gefocused op wat je wil zien en de rest zie je niet.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Heb je de eerder gedane suggestie om de Xm dwars op een helling te zetten al geprobeerd? Zo zou je wellicht de zwaartekracht de centrifugaalkracht kunnen laten imiteren.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
furriegurrie zegt:
Heb je de eerder gedane suggestie om de Xm dwars op een helling te zetten al geprobeerd? Zo zou je wellicht de zwaartekracht de centrifugaalkracht kunnen laten imiteren.
Thomac zegt:
Auto alleen rechts omhoog gezet en stationair laten draaien, flink laten schudden, geen geluid. (ook nog even links, ook zonder resultaat)
Heb ik dus gedaan maar nog niet met aangedreven wielen, alleen stationair in de P. Ik zal vanavond eens een helling zoeken.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Heel bizar! Wat kan dat nou toch zijn joh... Contact af/motor uit geluid weg.... Maar alleen bij sturen naar rechts.... Ik kan het niet heel goed horen, maar is het een metaalgeluid of kan het ook een ander materiaal zijn wat je hoort....
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Lignage zegt:
Heel bizar! Wat kan dat nou toch zijn joh... Contact af/motor uit geluid weg.... Maar alleen bij sturen naar rechts.... Ik kan het niet heel goed horen, maar is het een metaalgeluid of kan het ook een ander materiaal zijn wat je hoort....
Blikkerige ratel... (Op dit eerste filmpje dat ik gemaakt heb kun je het geluid heel goed horen. Maar de galm in de parkeergarage versterkt het geluid enorm. In de auto met de ramen dicht kun je het amper horen.)
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
@Matthijs: ok, ga ik deze week doen. (Ik heb fotos gemaakt van de starterkrans die eruit komt, daar is, zover ik dat kan bepalen, niks geks op te zien.)
@Lignage: ja klopt, maar ik moet wel wat moeite doen om het te reproduceren dwars op een helling. Direct na de start lukt het niet. Ik moet het eerst een keer in een bocht naar rechts gereproduceerd hebben voordat het op de helling ook lukt. Als ik rammelend dwars op de helling het contact af zet en opnieuw start rammelt het meteen weer verder.
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Ik heb op deze foto's net geen lekker zicht op de krans, het kan zijn dat die hoekjes er fabrieks af inzitten maar door optisch bedrog lijken ze niet overal te zitten?
RE: eXtra Medium rammelt onder de kap bij bochtenwerk rechtsaf
Startmotor, nou dat lijkt me helemaal geen gek idee. Bij je eerste nieuwe video zat ik nog aan een los loodje in je wiel te denken of iets van die trant maar dat is het dus niet:) Hoe zit het met je distributie, is dat geen ketting op die motor? Kettingspanner? Spanrol o.i.d.?
De automaat is vervangen door Ebben maar dit bleek niet de oplossing. 1850 euro is betaald door RAC waar ik de XM heb gekocht. Overige kosten zijn voor mijn rekening. Er is namelijk meer gerepareerd/vervangen. o.a. 2 bollen, een motorsteun, het vliegwiel en die "driehoekplaat" tussen vliegwiel en koppelomvormer.
Voor de duidelijkheid, ik heb zelf opdracht gegeven om de bak te vervangen in de wetenschap dat Ebben geen garantie gaf dat het probleem opgelost zou ziin! Livin' on the edge ;) Er moest iets gebeuren nu want ik kan over n half jaar niet meer met een rekening bij RAC terecht.
Jaap heeft mijn probleem op een engelse site gezet en hij kreeg reacties over het vliegwiel en die die plaat. Dus ik googlen: hebben jullie dit ooit gezien?
Ik ga morgen de auto halen en het materiaal bekijken wat eruit is gekomen (vliegwiel etc)
Dit is op het engelse XM forum gepost als reactie op het filmpje:
The spring part of the plate is riveted to a boss tat is bolted onto the crankshaft. they usually crack in a circle from rivet hole to rivet hole, with the rivet heads preventing total disintegration. Easy to miss unless you look for it. I have seen and heard it once, several professional mechanics were unable to correctly diagnose the noise.
When turning a corner, the mass of the torque converter puts an axial stress on the flex plate, as the converter is free to float on the shafts and bearing of the transmission.
It would be useful to know more about the onset of this case, and whether any of the work done changed the symptoms at all.
Omdat de koppelomvormer vrij kan bewegen in de bak trekt de koppelomvormer dus aan de flexplate in een bocht naar rechts. Klinkt dit plausibel? Het vliegwiel en de flexplate zijn vervangen dus het zou wel heel toevallig zijn dat nu weer het zelfde geluid daar vandaan komt...
Of hij is niet vervangen...Of het andere exemplaar heeft exact dezelfde problemen? (2e handsje?)
overigens heb je OF een vliegwiel (handbak), OF een flexplate met starterkrans(automaat) :)
Maar je zou toch denken dat als ze echt de omvormer hebben vervangen, dat ze eventuele speling op de flexplate wel gezien zouden hebben want je koppelomvormer weegt echt wel een paar kilo.
Je kan ook wel de automaat eraf trekken en de omvormer op de plek laten :) Maar dan moet wel je motor er uit. Zo demonteerde ik ze altijd, eigenlijk. Zal niet zo orthodox zijn ;)
Auto alleen rechts omhoog gezet en stationair laten draaien, flink laten schudden, geen geluid. (ook nog even links, ook zonder resultaat)
Flexplate en starterkrans zagen er perfect uit. geen scheurtjes of iets wat daarop lijkt.
Doet mij denken aan een losliggende bout of iets wat met het klussen ergens in het motorruim is blijven liggen en dan toevallig bij het sturen naar rechts gaat rammelen. Vind het maar. Je wil niet weten wat er allemaal wordt vergeten. We verliezen allemaal steeksleutel, bitjes en moertjes. Heb zelfs een keer een hele grote waterpomptang gevonden na een bezoek aan de garage. Had monteur vergeten.
Doet mij denken aan het verhaal van de fles. Eigenaar werd gek van het gerammel in de bocht en over drempels. Veel vervangen en experts erbij. Niets hielp. Achteraf bleek er een fles te liggen onder de achterbank.
Bedoel dat het moeite waard is om een keer met een lampje te kijken in het motorruim voordat je de hele motor eruit gaat halen. Soms helpt goed kijken met een brede blik. Probleem is wel dat je moet zien wat wel en niet zo hoort te zitten. Als jezelf of de garage kijkt ben je altijd gefocused op wat je wil zien en de rest zie je niet.
Heb ik ook aan gedacht. Ik heb de bak bij me die eruit komt. Koppelomvormer eruit gehaald, hier loopt niets aan.
Zou het zo kunnen zijn dat de koppelomvormer te ver de transmissie in gaat zonder dat de koppelomvormer aanloopt in het transmissiehuis?
En hoe kan ik de (aansturing van de) snelheidskabels controleren? Misschien dat daar wat mis gaat...
Snelheidskabels kan je gewoon uit de bak trekken als je de borging los hebt :) Zou ik geen 120 gaan rijden ivm de diravi.
Dit gaat uitlopen op een sleutelmeeting denk ik, met 10 stuurlui aan wal :D
Heb ik dus gedaan maar nog niet met aangedreven wielen, alleen stationair in de P. Ik zal vanavond eens een helling zoeken.
Hieronder nog wat video's van vanmiddag:
slingeren op een rechte weg bij verschillende snelheden.
rondjes rijden rechtsom, gas loslaten.
rondjes rijden rechtsom, contact afzetten.
Blikkerige ratel... (Op dit eerste filmpje dat ik gemaakt heb kun je het geluid heel goed horen. Maar de galm in de parkeergarage versterkt het geluid enorm. In de auto met de ramen dicht kun je het amper horen.)
Toch wel reproduceerbaar dwars op een helling! Video's:
stilstaand op een helling, rechterkant omhoog.
wegrijdend op een helling, rechterkant omhoog, schuddend door pompend te remmen.
Kan het misschien zijn dat het tandwieltje van de startmotor uit zn huisje komt rollen en tegen je startkrans aan tikt?
ja goeie, dan moet ik de startmotor losdraaien na het starten of heeft iemand een tip om dat gemakkelijker te checken?
Je kan hem ook ff losdraaien en kijken of dat tandwieltje vanzelf al naar buiten schuift als je hem op de kop houdt.
Als hij echt tegen je startkrans aantikt dan zie je dat ook wel op het tandwieltje zelf
@Matthijs: ok, ga ik deze week doen. (Ik heb fotos gemaakt van de starterkrans die eruit komt, daar is, zover ik dat kan bepalen, niks geks op te zien.)
@Lignage: ja klopt, maar ik moet wel wat moeite doen om het te reproduceren dwars op een helling. Direct na de start lukt het niet. Ik moet het eerst een keer in een bocht naar rechts gereproduceerd hebben voordat het op de helling ook lukt. Als ik rammelend dwars op de helling het contact af zet en opnieuw start rammelt het meteen weer verder.
Hierbij de fotos van de starterkrans, op de rechter tanden zit vettigheid.
Ik heb op deze foto's net geen lekker zicht op de krans, het kan zijn dat die hoekjes er fabrieks af inzitten maar door optisch bedrog lijken ze niet overal te zitten?
Lijkt me logisch dat die hoekjes erin zitten om het tandwiel van de starter er soepel in te laten lopen. Helaas heb ik geen scherpere foto's...
Ja ergens wel, maar niet alle varianten hebben dat (al). Deels wordt dit ook opgelost in t wieltje in de startmotor. Die staat er iets schuin op.
Hajje 'em al los ?
Startmotor, nou dat lijkt me helemaal geen gek idee. Bij je eerste nieuwe video zat ik nog aan een los loodje in je wiel te denken of iets van die trant maar dat is het dus niet:) Hoe zit het met je distributie, is dat geen ketting op die motor? Kettingspanner? Spanrol o.i.d.?
Ierse zoefmachine
Pagina's