Hallo!
Waar zit toch die schakelaar voor de verlichting in de achterbak bij een Berline ?!
Weggewerkt achter de bekleding?
GR Jan
Hallo!
Waar zit toch die schakelaar voor de verlichting in de achterbak bij een Berline ?!
Weggewerkt achter de bekleding?
GR Jan
Ja, is een klein buisje, waarin een kogeltje heen en weer rolt. Aan één uiteinde maakt ie een contact, aan het andere uiteinde niet. Zit met een klemmetje ergens in de buurt van het slot, maar idd achter de bekleding.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank u! Ik zal het eens los peuteren.... maar dit jaar niet meer! :-)
Ik had altijd begrepen dat een Break het buisje had, en een Berline gewoon een schakelaar?
Als ik dat verkeerd heb, dan weet ik wat ik moet nakijken bij mijn Berline. Aangezien 1 van de weinige mankementen een niet-werkende kofferbak verlichting is.
Kan iemand dit bevestigen? Hoewel ik niet durf te twijfelen aan de expertise van Marc ;)
Bij de Berline zit de schakelaar bij de vangbeugel achter het Plastic klepje. De schakelaar zit ook gekoppeld zit aan de vc.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Sorry, Break-tunnelvisie.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
idd in de kap bij de beugel.
prut constructie overigens.... vanwege plastic en een veertje.
Beste mensen het zal aan mij liggen maar ik kan die schakelaar niet vinden :-(
Ik heb een 2.5 Td Exclusive uit 1999 (wie weet maakt dat wat uit..)
Als de kofferklep open is wordt daarvan in het display links bij het stuur wel melding van gemaakt, maar volgens mij is dat een andere schakeling dan die van het lampje.. Kan iemand mij preciezer vertellen waar die schakelaar zit??
Dank!!
in het midden van de kunststof rand van de kofferbak zit de metalen beugel waar het slot in de klep aan vast gaat als de klep dicht en op slot is.
Rondom die beugel zit een kunststofplaatje dat naar beneden kan scharnieren. Dit bedient de schakelaar die eronder zit. Vaak een beetje verbogen, smerig, roestig etc. Klep dicht betekent schakelaar onderbroken volgens mij (plaatje wordt naar beneden gedrukt waardoor de schakelaar opent), klep open, het plaatje veert naar boven en de schakelaar sluit.
Overigens geeft Service Citroen nog een schakelaar aan die door de klep bedient wordt, zou aan de linkerkant moeten zitten, maar ik weet zo uit mijn hoofd eigenlijk niet of dat klopt...
Berline of Break maakt uit, volgens mij: bij de Break zit er een schakelaartje in de klep zelf, dat met een kogeltje werkt. Als de klep boven een bepaalde stand komt, rolt het kogeltje naar de andere kant van het afgesloten buisje en maakt zo contact om de verlichting aan te schakelen. Zit met een metalen klemmetje ergens binnenin achter de bekleding.Is een buisje van 3-4 cm lengte.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ik dacht dat dat kogeltje systeem bij een break alleen voor de verlichting zorgde achterin.. Kan ik me in vergissen!
Ik zie in de titel ook "achterbak" staan. Overigens ook "Berline", zodat mijn opmerking wellicht overbodig is. Maar voor toekomstige zoekers, die eenzelfde probleem bij de Break hebben, wellicht wel weer nuttig.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Dank Furriegurrie! Duidelijke uitleg. 4 Schroefjes losdraaien, kap van de dorpel af, los draadje weer vastgesoldeerd en het werkt weer!
Volgende 'project' is de dashboardverlichting. Lampje dimlicht werkt niet, en de verlichting zelf vaak pas na wat bemoedigende schouderklopjes bovenop :-)
Groeten Joost
Dashboardverlichting is ook een hoop over te vinden, lekker lampjes vervangen. Dankbaar klusje! Als de verlichting zelf loopt te muiten kan dat liggen aan de dimmer ter hoogte van je linker knie. Als ze wat ouder en viezer worden en je laat ze vol open staan werkt de verlichting soms helemaal niet. Mooi dat dit in ieder geval weer werkt :).
En het is al vaker gezegd maar onder het mom van 'een gewaarschuwd mens telt voor 2' geen lampjes plaatsen op lege plekken, tenzij je 100% zeker bent dat er daar ook eentje in hoort. Plaats je wel lampjes die er niet in horen krijg je hele vreemde storingen!
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En toen was het zomaar ineens twee jaar later!!
Naar aanleiding van Sjon zijn verhaal toch maar eens de rand van de achterbak losgehaald.
Easypeasy: de dopjes er af en vier torxjes losmaken.
Blijkbaar was er dus ooit al iemand aan geweest, alleen vreemd genoeg was de draad die voor de reparatie was gebruikt afgeknipt...
Ik heb het weer aan elkaar gebraaien, en viola: een werkend lampje in de achterbak!
Ook hoor ik de hydractive kleppen aangaan als ik de achterklep open doe.
Het is een maakkontakt, dus als het stuk is, dan heeft het geen gevolgen voor de werking van de vering.
Mag ik zeggen dat dit, samen met die kontaktjes in het rempedaal, toch wel een van de grootste knoeiconstructies is die ik ooit heb gezien?!
Ik meende dat iemand hier op het forum het ooit "iets wat door een stagiere op een vrijdagmiddag in elkaar geflanst is, terwijl de baas al vrij was?"
Volgens mij zelfs dik 2 jaar! Maar wel mooi dat je lampie het weer doet ;-)
__________
Crepuscule
Het is wel even zoeken of het onderwerp al eens behandeld is.
Het volgende rezultaat, bij mij werkte de achterbak verlichting niet, geen aansluiting met het stekkertje, uit eindelijk heb ik deze gevonden onder de bekledingsmat van de kofferbak door de bedrading te volgen. (geknoei met gevolgen). Uiteraard groen uitgeslagen maar met schoonmaken en aansluiten werkte het weer.
Nu blijkt dat de bedrading ook verbonden is met de veercomputer, ik had al de indruk dat er iets niet in orde was, een beetje stug met het nemen van drempels mijn andere XM zweeft daar overheen, nauw dat is met deze aansluiting gelijk opgelost, zwevend over de drempels.
Gelijk een tweede lampje aan de linkerkant geplaatst dan heb je ook licht in je kofferbak als er rechts een doos of koffer staat.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
De werking van de VC is als volgt, bij het openen van de deuren of de kofferbak gaat er een signaal naar de VC en word het veersysteem geblokkeerd tegen het opspringen of inzakken van het systeem.
Als de stekker verbindingen van de binnen verlichting, zo als bij mij in de kofferbak, door vocht of oxidatie wordt door verbonden blijft de stugge stand van de vering ingeschakeld.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!