Beste Xmmers,
Mijn xm schiet nu op de supervergrendeling. Hij klikt korter en alle portieren zijn dan dicht.
Alleen met de sleutel krijg ik hem open en dan hoef ik toch de code niet in te voeren.
Alle portieren gaan niet open alleen de betreffende voorportier die je met de sleutel opent.
Nu dacht ik eerder dat een van de motortjes in de achterportieren de boel blokkeert ( heb ik eerder gehad )maar nu
denk ik dat het electrische kastje die het regelt ( het die niet kiekert ) defect is.
Een belangrijker probleem op dit moment is dat ik nu niet kan tanken, en dat is nu wel nodig.
Is er in de kofferbak ( klep wil ook niet meer open , sleutel draait nu door ) een koortje waarmee je toch de brandstofklep
kunt openen.
Ik hoor graag van jullie.
Groet, Mark
FurrieGurrie,
Ik ben zo'n Xm rijder die zijn boekje niet in de wagen heeft liggen.
Begrijp ik het goed dat er bij de kofferbakverlichting een palletje o.i.d zit?
Groet,
Mark
Furriegurrie,
Bedankt. Er zit achter de bekleding aldaar een kleine opening en daar zie je de pen die de brandstofklep vergrendeld.
Ff aan trekken en hij gaat open.
Alleen toen drukte ik op de remote en de pen schiet weer in zodat het klepje niet dicht wil.
De vraag is alleen nu waarom niet , wat is er defect?
Remote werkt goed en is correct aangemeld bij de wagen maar wil de boel niet open gooien.
Groet,
Mark
Mark,
Je zal moeten zoeken naar een storing in één van de sloten. XM is zo afgesteld dat als één van de voordeuren open staat, je de auto niet op slot kan doen, dus: passagiers- of bestuurdersdeur staat open, je drukt op afstandsbediening om af te sluiten en alles schiet dicht, èn gelijk weer open (soms gepaard gaande met branden van de knipperlichten). In dit mechanisme is kennelijk iets mis. (met andersom effect bij jou).
Het beste is om van één van de twee voordeuren de stekkers even uit het slot te halen (bekleding loshalen en dan met je hand naar binnen frutten (hopen op slanke vingers) en de twee(!) stekkers los halen). Daarna checken of het nog het zelfde is of dat het weer gewoon werkt. Als dat niet lukt is het de andere deur waarschijnlijk. Bij de deur die de oplossing biedt stekkers en draden nalopen vanaf het slot tot en met de ronde stekker bij het scharnier. Ergens moet een sluiting zitten. Zo niet, dan waarschijnlijk in het slot zelf, dus dan slot vervangen.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
NB: je kan in ieder geval weer tanken!
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ehm, Marc, zoals je zelf al zegt is de beveiliging dan dat hij niet op slot gaat. En dat gaat hij nu wel. Dus is de oorzaak ergens anders...
En een handtekening!!!!
Ehm, Detlev, je rijdt XM toch? Dan weet je dat alles zo maar anders(om) kan zijn. Problemen met de CV zitten 9 van de 10 keer in de deuren, geloof me.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Ja da kan wel, maar het is niet waarschijnlijk. Niet willen openen met de ab is vaker het kastje dan wat jij beschrijft. Jou concusie vanuit de beschrijving van het probleem is wel een hele grote gedachtensprong, terwijl er al een paar zeer reële mogelijkheden genoemd zijn.
Het zou ook de dynamo kunnen zijn tenslotte ;)
En een handtekening!!!!
Marc,
Het geval is inderdaad dat de portieren niet open willen. Wel dicht.
Ik heb het tegenovergestelde met deze XM in 2002 ook gehad en toen was het een van de achterportiersloten.
Nu reageert de remote prima alleen de bekende click die je normaal hoort is anders en klinkt als de supervergrendeling,
maar dan gaan de portieren niet open.
Ook met de sleutel in de bestuurdersportier kon ik voorheen altijd de sloten allemaal openen of sluiten en dat wil nu ook niet.
Nu heb ik zoals al gemeld wel eens gelezen dat de zogenaamde "kiekert" stuk zou kunnen zijn en die zit in het dashboard
aan de bijrijders kant.
Gezien mijn klachtomschrijving is het dan toch aannemelijk dat er iets mis is met de electronica?
Ik kan om het e.e.a. uit te sluiten een portierslot loskoppelen die een jaar geleden even defect leek.
Groet,
Mark
Xmmers,
Ik heb het betreffende slot losgekoppeld maar de remote werkt precies hetzelfde.
Gaat wel dicht maar niet open en de click is anders , korter.
Is het toch iets met de electronica?
Groet,
Mark
Die kiekert kun je zo uit je donor-XM halen Mark. Of heb je die al volledig gesloopt?
__________
Crepuscule
Frank,
Die donor is wat betreft het dashboard gedemonteerd.
Dankzij Furriegurrie weet ik nu hoe hij eruit ziet nu nog ff zoeken.
Groet,
Mark
Ziet er zo ongeveer uit:
soms ook in zwart....
en soms zit er een aftermarket kastje in de bruine stekker geklik, hier zie je ook een zwarte versie er naastt:
Xmmers,
Ben er vandaag eindelijk weer aan toegekomen om de centrale vergrendeling te repareren.
Dat geklooi dat er maar 1 portier met de sleutel open wil was ik ook zat.
Ik heb de donor kiekert gemonteerd en voila het werkt weer.
Nu is het zaak om te kijken hoe ik de oude kiekert kan repareren.
Heb er even in gekiekt en het is een klein printje met een IC weerstandjes en twee kleine relais.
Nu nog uitzoeken wat er daarvan defect is , optisch zie ik geen rare dingen.
Mark
Xmmers,
Heb nog eens beter gekeken naar de print van de kiekert.
Pas met een loep zag ik dat de soldeerverbindingen van de twee relais niet goed meer waren.
Deze heb ik even aangestipt met een soldeerbout.
Vandaag had ik tijd om mijn gerepareerde kiekert ( wie heeft die naam eigenlijk verzonnen ) te controleren.
En jawel de gerepareerde kiekert doet het weer.
Dus controleer , indien nodig met loep de soldeerverbindingen op de print en aanstippen en je hebt weer een werkende kiekert.
Groet,
Mark