Een kapot stuur mechanisme onderdeel

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
JJ
afbeelding van JJ
Een kapot stuur mechanisme onderdeel

Een kennis van me heeft een gescheurd koppelstuk wat resulteert in nogal raar sturen. Hij is op zoek naar een gebruikt exemplaar. Volgens hem komt het meer voor bij auto's, vooral exemplaren die een hard leven achter de rug hebben als het gaat om parkeren.

 

Begrijpen doe ik het niet helemaal, de rubberen schijf zit met 4 bouten vast dus hoe het kan dat zo'n ding kapot gaat, weet iemand dit?

 

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FA87RQRC-D.jpg)IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-FA87RQRC-D.jpg)

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: Een kapot stuur mechanisme onderdeel

Hij zit niet met 4 bouten vast: hij zit met 2 aan het ene deel vast richting het stuur, en met 2 richting je stuurhuis. Als je hard aan je stuur trekt terwijl je stil staat en je stuurhuis nog moet gaan draaien (veel weerstand, want stilstand, etc) dan gaat dit deel heel hard wringen. 

Het is om de trillingen van de weg uit je stuur te halen. 

Lignage
afbeelding van Lignage
RE: Een kapot stuur mechanisme onderdeel
Hoe vervang je zo'n Hardyschijf bij een XM? Is dat een beetje te doen?
furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Is die van jou stuk dan? Ik denk op de brug via de onderkant. Wellicht de stuurkolom loshalen en wat naar binnen trekken als je de 4 moeren los hebt om ruimte voor het eruit halen te maken. Enige keer dat ik dit gedemonteerd heb was tijdens de sloop van een Xm, toen was het blok er al uit....
Lignage
afbeelding van Lignage
RE: Een kapot stuur mechanisme onderdeel
Dat wordt als mogelijke oorzaak van mijn probleem geopperd. Ik heb het beessie vrijdag laten uitlijnen. En extra laten checken op speling in het stuurmechanisme. Ik merkte bij lichtjes sturen naar links geen merkwaardigheden, maar bij lichtjes sturen naar rechts (en alleen rijdend) een soort trekken van het stuur waarneembaar was. Alsof het stuur lichtjes gaat dansen. Dit in combinatie met een soort "dood punt" gevoel in het midden bij heen en weer sturen. De boel werd uitgelijnd, rechts was eerst -1.58 en links +1.38 of zoiets. Toen proefritje gemaakt en merkte misschien een lichte verbetering, maar weg is het zeker niet. Monteur maakte ook proefrit en voelde het ook en concludeerde dat het alleen bij rijden merkbaar is en absoluut niet in stilstand. Hij haalde zijn chef erbij en die heeft aan alle verbindingen zitten voelen terwijl de monteur stuurde met de auto op de brug. Hij vermoedt iets met de stuurstang, daar zitten van die kruiskoppelingen in. Vreemde is dat het alleen bij sturen naar rechts goed merkbaar is en bij sturen naar links helemaal niet. Het voelt een beetje alsof er een wiel loszit. Overigens hoor ik meestal na de koude start wat zingen in het vooronder dus een wiellagertje zal wel naar de knoppen zijn. Maar iemand wees me dus op die hardyschijf. Ik voel echt alles in het stuur, zelfs de witte wegmarkeringen voel ik alsof ik over putdeksels rijd.